کنعانی: اقدام نظامی در اربیل و ادلب بخشی از مجازات عادلانه علیه متجاوزان به امنیت ایران بود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: متأسفانه آقای گروسی تلاش دارد که بدون توجه به قواعد مصرح در موافقتنامه پادمان جامع، درخواست‌هایی را مطرح نماید که عموما از سوی آمریکا و سه دولت اروپایی مطرح شده است...

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مواضع رسانه‌ای مکرر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله در حاشیه برخی نشست‌های بین‌المللی، که اظهاراتی را مبنی بر برخورد تنبیهی ایران با آژانس مطرح کرده است، گفت: رابطه جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وفق تعهدات لازم الاجرا و بطور مشخص موافقتنامه پادمان جامع است، لذا آقای گروسی به خوبی واقف است که انتظارات آژانس از اعضا بایستی در چارچوب تعهدات آنها صورت پذیرفته و درخواست‌های فراتر از آن مبنای قانونی ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه آقای گروسی تلاش دارد که بدون توجه به قواعد مصرح در موافقتنامه پادمان جامع، درخواست‌هایی را مطرح نماید که عموما از سوی آمریکا و سه دولت اروپایی مطرح شده است، ضمن اینکه این نوع درخواست‌ها کاملا خارج از تعهدات ایران است. استمرار اینگونه موضع گیری از سوی مدیرکل، اعتبار آژانس را خدشه دار خواهد کرد و در تعاملات با یک کشور عضو که به تمامی تعهدات خود پایبند است، سازنده نیست.

کنعانی افزود: آمریکا و سه دولت اروپایی همواره تلاش دارند که با فرافکنی، به جای آنکه به تعهدات خود عمل نمایند، مطالباتی بیشتر از آنچه در موافقتنامه جامع پادمانی ایران و آژانس آمده است را مطرح نمایند. اینکه مدیرکل آژانس نیز مطالبات مشابهی را درخواست و تکرار می‌کند، به نوعی پاک کردن اصل صورت مسئله یعنی اجرای تعهدات برجامی آمریکا و اروپا است. آنها به خوبی آگاه هستند که این آمریکا بود که از برجام خارج شد و متعاقبا اروپائی‌ها بودند که به تعهدات خود عمل نکردند. آژانس باید این واقعیت را که مقصر اصلی کیست، بپذیرد و توقعات خود را در چارچوب تعهدات پادمانی ایران تنظیم نماید.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱۷ بازرس منصوب شده ویژه ایران در اختیار آژانس است و اینکه مدیرکل تلاش می‌کند که اجرای وظایف پادمانی را صرفا به برخورداری از برخی کارشناسان خاص محدود نماید، بسیار موجب تعجب است. اقدام ایران منطبق با ماده ۹ موافقتنامه پادمان و در چارچوب حقوق حاکمیتی اعضا بوده و مدیرکل نمی‌تواند رأسا حقوق و تعهدات اعضا را به گونه‌ای دلخواه تفسیر نماید. چنین رویکردی از سوی آژانس، غیر حرفه‌ای و غیر بیطرفانه است. با وجود کارشناسان و بازرسین متعدد در فهرست طولانی بازرسان انتصاب شده آژانس، تاکنون نظارت‌های پادمانی آژانس بدون هیچگونه مشکلی بخوبی انجام شده و هیچ خللی در بازرسی های پادمانی ایجاد نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: در شرایطی که جنایات ضد بشری و نسل کشی رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری در حال رسیدگی می‌باشد و تهدیدات هسته‌ای رژیم صهیونیستی بی پروا علیه کشورهای اسلامی و به ویژه مردم غزه مطرح می‌شود، بهتر است مدیرکل با تکیه بر جایگاه خاص خود و وظایف قانونی که بر عهده دارد، در خصوص این تهدیدات ضد بشری موضع گیری نماید. استمرار سکوت وی، هیچ توجیهی نداشته و اکنون نزد افکار عمومی مورد سؤال جدی است. ادامه چنین رویکردی صرفا موجب تشویق رژیم صهیونیستی به ادامه جنایات و تهدیدات ضد بشری خود خواهد شد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برغم همکاری‌های گسترده و مثال‌زدنی ایران با این نهاد بین‌المللی، بار دیگر ادعاهای نخ‌نما علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را تکرار کرده و طی اظهاراتی سیاسی که خارج از حیطه مسئولیت او محسوب می‌شود، مدعی شده است که تهران همکاری با آژانس اتمی را به دلیل اختلاف با غرب به گروگان گرفته است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    2 3
    ما هم تحریم هستیم و هم با آژانس جاسوسان اتمی همکاری می کنیم!
  • محسن DE ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    3 0
    داره بهونه دست آژانس نده
  • US ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    هسته‌ای شده بختک سر ایران تمامی ندارد
  • حسین IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 3
    تحریم ها لغو نمیشوند ،ادامه همکاری با آژانس ساده لوحیه محضه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس