1

سیکل فشار سیاسی از سوی آژانس می‌تواند تمامی درخواست‌های پروتکلی و پادمانی را نیز تحت تأثیر قرار دهد، میز بازی تا ابد برای طرف غربی پهن نخواهد ماند!

سرویس سیاست مشرق- انتشار غیررسمی یک گزارش غیر تفکیک‌شده برجامی و پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای در کنار آخرین مواضع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حکایت از دور جدیدی از تحرکات ضد ایرانی دارد، خبرگزاری رویترز با انتشار یک گزارش ادعا کرده است که به سند محرمانه آخرین گزارش گروسی درباره فعالیت‌های تأسیسات هسته‌ای ایران که در نشست هفته گذشته به ۳۵ کشور عضو ارائه‌شده بود دست پیداکرده است.

بر اساس این گزارش میزان اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۶۰ درصد از زمان آخرین گزارش این آژانس در ۴ سپتامبر با افزایشی ۶.۷ کیلوگرمی به ۱۲۸.۳ کیلوگرم رسیده است. در این گزارش ادعاشده است که هیچ پیشرفتی در رابطه با دو مشکل این نهاد با ایران حاصل نشده است و ممانعت ایران از نصب مجدد دوربین‌های نظارتی در سایت‌های هسته‌ای و عدم پاسخ‌دهی ایران در رابطه با منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در دو سایت اعلام‌نشده ازجمله مشکلات بر سر راه آژانس هستند.

این گزارش هم‌چنین تأکید کرد است که هیچ پیشرفتی در رابطه با مسئله بازرسان اخراجی آژانس در ایران حاصل نشده است. آژانس اقدام ایران در اخراج بازرسان آلمانی را «نامتناسب و بی‌سابقه» خواند و قید کرده است که این اقدام که ازلحاظ رسمی قانونی است به شکلی از سوی ایران اجراشده که تأثیری جدی بر روی توانایی آژانس مبنی بر انجام مؤثر فعالیت‌های راستی آزمایی در ایران به‌ویژه در تأسیسات غنی‌سازی می‌گذارد. هم‌چنین مدیرکل آژانس اقدام ایران علیه بازرسان این نهاد را محکوم کرد.

خط قرمز ایران در همکاری با آژانس کجاست؟ / انتقام آمریکایی‌ها از شکست دکترین جنگ اتمی در غزه!

پاسخ به یک ابهام: عبور از خط قرمز امنیت ملی ممنوع است!

پس از انتشار این گزارش نیمه محرمانه که به نظر می‌رسد از سوی آمریکایی‌ها در اختیار رویترز قرارگرفته، رافائل گروسی مدیرکل در گفت‌وگویی با شبکه فرانس ۲۴ در اظهاراتی مبهم درباره ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران بابیان این‌که «ایران تسلیحات هسته‌ای ندارد»، مدعی شد که ایران از برخی توانمندی‌هایی برخوردار است که نگران‌کننده‌اند.

مدیرکل آژانس در ادامه مواضع تحریک‌کننده خود گفته است که در حال حاضر، در موقعیتی قرار داریم که هنوز سؤالات بی‌جوابی وجود دارد. ما یک‌نهاد بین‌المللی هستیم و به راهکارهای دیپلماتیک باور داریم اما در این زمینه، در شرایطی قرار داریم که مطلوبمان نیست، آن‌ها مواد هسته‌ای مهمی در اختیاردارند. تنها کشورهای هسته‌ای، کشورهای دارنده سلاح اتمی این مواد را در اختیاردارند. در مورد ایران، به معنای این نیست که آن‌ها سلاح اتمی دارند. آن‌ها نوعی توانمندی دارند که مسلماً نگران‌کننده است.

گروسی در این گفتگو در حالی خواهان افزایش همکاری تهران با آژانس شده که تا به این لحظه ایران بیش از تعهدات پادمانی با طرف غربی تعامل داشته است، مدیرکل آژانس گفته است که اگر فعالیت راستی آزمایی و نظارت بازرسان آژانس رضایت‌بخش نباشد، می‌توان گفت که در حال عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی است و ممکن است کار آن به شورای امنیت سازمان ملل برسد یا تحریم‌هایی علیه آن اعمال شود!

قائل ذکر است که هفته گذشته ایران طی یک یادداشت توضیحی به اقدامات غیر سازنده آژانس پاسخ داده است؛ که بر اساس آن تفکیک موضوعات در دو گزارش با عناوین گزارش پادمانی و گزارش برجامی، به‌درستی رعایت نشده است. برخی از موارد مرتبط با برجام در گزارش پادمانی NPT تکرار شده است و بالعکس.

در بخش دیگری از این یادداشت ذکرشده است که برخی از موارد مرتبط با موضوعات پادمانی NPT در گزارش برجام دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی مرتبط با ساخت سانتریفیوژها، لوله‌های روتور و بیلوز که در محدوده برجام تعریف‌شده‌اند، نباید تحت دستور کار موافقت‌نامه پادمانی NPT گزارش شوند. بااین‌حال به نظر در بخش‌های مختلف متن و پانوشت گزارش این موضوع رعایت نشده است که اعتراض ایران را در پی داشته است.

به نظر می‌رسد که افزایش فشارهای سیاسی از سوی آژانس با هدایت طرف غربی باهدف تحمیل خواسته‌های فرا پادمانی صورت گرفته باشد.

گفته‌شده است که هدف آژانس از درخواست‌ها فراپادمانی در ماه‌های اخیر آن بوده تا بتواند ارزیابی دقیق و کاملی از همه اطلاعات و تأسیسات ایران داشته باشد، این درخواست زمانی قابلیت بررسی داشت که برجام به‌صورت کامل اجراشده بود، پس از خروج آمریکا از توافق اجرای داوطلبانه تمامی بندهای پروتکل الحاقی امری غیرمنطقی است.

بررسی محتوای گزارش رویترز در کنار سخنان رافائل گروسی مؤید آن است که گویی تهران الزام به پاسخ‌گویی کامل درباره سؤالات آژانس در سه منطقه ادعایی را دارد، درحالی‌که همکاری ایران با آژانس در چارچوب به موافقت‌نامه پادمان جامع (CSA) است، آژانس (تروئیکای اروپایی بعلاوه آمریکا) اگر نیاز به همکاری بیشتر دارد باید توقعات ایران در توافق ۲۰۱۵ را عملی کند. آنچه امروز آژانس در همکاری بیشتر و کافی از ایران طلب می‌کند برخلاف منافع امنیت ملی بوده و عبور از این خطوط قرمز امکان‌پذیر نخواهد بود.

خط قرمز ایران در همکاری با آژانس کجاست؟ / انتقام آمریکایی‌ها از شکست دکترین جنگ اتمی در غزه!

شرط ورود بازرسان آژانس به ایران چیست؟

در گفتگوی گروسی با شبکه فرانسوی روی این نکته نیز تأکید شده است که ایران باید بازرسان آژانس را پذیرش کرده و فرصت بررسی‌های بیشتر برای آن‌ها فراهم شود، بر اساس ماده ۹ موافقت‌نامه پادمان جامع (CSA) بین ایران و آژانس، به‌صراحت قیدشده که ایران حق حاکمیت خود را برای اعتراض به لغو انتصاب بازرسان آژانس، نه‌تنها در زمان پیشنهاد انتصاب بلکه در هر زمان دیگری پس از انتصاب ایشان محفوظ می‌دارد.

همکاری بیشتر و کافی با بازرسان آژانس و استفاده از جملات چندپهلو از سوی طرف غربی درزمانی کاربرد دارد که طرف مقابل نیز به تعهدات خود عمل کرده باشد، تنها اجرای تعهدات می‌تواند مسیر ورود بازرسان به تأسیسات هسته‌ای ایران را باز کند، در غیر این صورت به تعبیر «جی کارنی» سخنگوی وقت کاخ سفید این بازرسان تنها به‌عنوان «چشم آمریکا در ایران» عمل کرده و عایدهای جز جاسوسی برای تهران ندارند!

البته باوجود بهانه‌تراشی‌های واهی از سوی آمریکایی‌ها همچنان مسیر تعامل با آژانس بسته نبوده و این اقدام مشروط بر جدی بودن طرف غربی بر تعهدات خود است، در شرایط فعلی توپ در زمین طرف اروپایی و آمریکایی بوده و آژانس تا بی‌نهایت نمی‌تواند نقش اهرم فشار را برای آن‌ها بازی کند.

خط قرمز ایران در همکاری با آژانس کجاست؟ / انتقام آمریکایی‌ها از شکست دکترین جنگ اتمی در غزه!

بازنده در غزه به دنبال بهانه است!

واقعیت آن است که دیپلماسی هوشمندانه از جانب ایران طرف غربی را دچار سردرگمی کرده و آن‌ها مجبور به اجرای یک سیکل ضد ایرانی در بازه‌های زمانی متفاوت هستند؛ در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به‌طرف غربی بدهکار نیست که اقدامات فرا پادمانی را روی چشم گذاشته و اجرا کند.

تهران تا به امروز نه‌تنها تفاهم‌نامه ۴ مارس با آژانس را اجرایی کرده بلکه تنها بازیگر موظف نیز بوده است، اما اجرای بندهای تفاهم ۴ مارس به معنای باج دادن به‌طرف غربی نیست، این جمله به آن معناست که فشار سیاسی بیشتر از سوی طرف غربی می‌تواند تمامی درخواست‌های پروتکلی و پادمانی را نیز تحت تأثیر قرار دهد، میز بازی تا ابد برای طرف غربی پهن نخواهد ماند!

بررسی سیر تحولات نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به اوکراین فرصت استفاده از تجهیزاتی با اورانیوم ضعیف شده را در جنگ داده و از آن‌سو به رژیم صهیونیستی در استفاده از بمب اتمی در غزه چراغ سبز نشان داده اما در هر دو میدان در آستانه شکست نهایی قرار دارد، این شرایط اتمسفر سیاسی آمریکا را در آستانه برگزاری انتخابات تحت تأثیر قرار داده و کاخ سفید را به‌سوی باز کردن جبهه جدید با تمسک به پرونده‌های قدیمی و بسته‌شده رهنمون کرده است، بازنده در غزه به دنبال بهانه‌ها و دروغ برای پاک کردن رد دست‌های خود در جنایت می‌گردد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • رضا ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    21 4
    تداوم همکاری با آژانس انرژی اتمی که بازوی جاسوسی برای موسا و سیا هست امری بی معناست. ایران باید به این همکاری خسارت بار پایان دهد
    • ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      8 4
      09:39 احسنت، ایران باید از ان پی تی خارج بشه و بازگشت خودشو به بعد از پیوستن رژیم جعلی به ان پی تی و انجام بازرسی‌ها با مشارکت بازرسهایی از ایران، چین، روسیه، سوریه، عراق.... منوط کنه!!
    • ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      7 5
      سیب و گلابی نشون دادن گوجه گندیده نصیبمون شد نخاستیم برجام و ان تی پی را
    • ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      8 4
      این دندان لق عضویت در آژانس برای همیشه باید کنده شود
    • ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      10 5
      بارها گفته ام و بار دگر می گویم، که ز ان پی تی و برجامی برجام همه بیزارم.
  • ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    18 10
    ماباید بمب اتم و موشک قاره پیما داشته باشیم.
    • ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      3 4
      برو اشپزخانه خانه خودتان اونجا پیدا میشه
    • ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      4 2
      داریم عزیزم. امپراطوری ایران زنده باد
  • عبدالله ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    13 5
    رژیم جعلی نجس اسرائیل با تهدید نوار غزه رسما اعلام میکنه که بمب هسته ای داره کسی کارش نداره! صنعت هسته ای ایران توسط دوربین ها دائم زیر نظره و مامور آژاتس دائم سرکشی میکنه تا حالا هیچ موردی هم خلاف پیدا نشده همیشه هم از طرف حاکمان وحشی و نجس غربی مکرد اتهامه ! آقا یه بار برا همیشه بزنید تمومش کنید و این اشباه الناس غربی رو تهدیدیشون کنیدکه در صورت ادامه کارشکنی و بهانه تراشی دیگه به هیچ تعهدی پایبند نیستیم و از هر تعهدی که داده شده خارج بشیم. اونوقت ببینید مثل سگ التماس می کنند یا نه.
  • ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    13 9
    اگر بیست سال پیش تمام همکاری خود با آژانس و کشورهای غربی قطع میکردیم و مثل کره شمالی بمب اتمی و موشک قاره پیما آزمایش میکردیم شاید یک شوک شدید اقتصادی متحمل میشدیم ولی مثل امروز دیگه دشمن نمیتونست هر دقیقه از کارت تحریم استفاده کنه و اقتصاد شرطی ایران اینقدر متزلزل بشه
    • ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      2 2
      10:34 احسنت ،دقيقأ همینطوره!
    • ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      0 1
      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
  • ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    5 2
    چگونه باید مطلب توانائی و در دسترس بودن امکان ساخت سلاح را داریم و اگر ضرورت ایجاب کند اقدام میشود را که همه این گفتنی های گاه بیگاه مکرر رئیس آژانس را میپوشاند . فهماند . چرا محصولات هسته ای ایران را بیان و تشویق نمیکنند . فقط میخواهند با ابهام فروشی مقداری همراه داشته باشند که در عوض اینکه الان با سوتی وزیر اسرائیل یقه آنها را بگیرند . همان سیاست استکبار بر همان مدار چند دهه ای بهانه برای فشار و ایران هراسی بماند .
  • ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    9 1
    تا زمانی که مدیریت وزارت امور خارجه ما در دستان طیف وابسته به جواد ظریف و اصلاح طلبان ستون پنجمی قرار دارد ، نباید انتظار بیشتری از کارایی آن در مقابل غرب داشت
  • ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    3 9
    بجای تحلیل گر بازی، بروید کانادا پس فردا ویزا گیرتون نمیاد .از ما گفتن بود
    • ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      6 1
      چطوری آقا دزده
  • ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    8 0
    اسراییل وقتی دیده که جنگ غزه فرصت نمی دهد که در کار هسته ای ایران دخالت کند، از مدیرکل خواسته تا اطلاع بعدی نقش سخنگویی ناتانیاهو را بپذیرد.
    • ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      3 0
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
  • ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    9 5
    امپراطوری ایران دوباره زنده شده است
  • ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    5 4
    بارها گفته ام و بار دگر می گویم، که ز ان پی تی و برجامی برجام همه بیزارم.
  • ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    6 3
    خاااااااااک بر سر کسانی که هنوز به این سازمانهای جاسوس و خرابکار امثال سازمان ملل و حقوق بشر و آژانس منفور انرژی هسته ای که زبانشون فقط برای کشورهای آزاده از جمله ایران عزیز درازه و دائم مشغول ایراد گیری و توطئه و جاسوسی برعلیه دانشمندان مظلوم ما و دولت و سیاستهایمان هستند اعتماد و اعتقاد به همکاری دارند درحالیکه رژیم... اسقاطیل باوجود داشتن زرادخانه هسته ای و تهدید جهان به استفاده از سلاح های ممنوعه خصوصا در همین چندهفته گذشته هنگام قتل عام مردم و کودکان بی دفاع و گرسنه و تشنه و بی سرپناه غزه اقرار کرده بدون اینکه با کوچکترین محکومیت از طرف همین نکبت خان دلقک مفلوک رییس آژانس به اصطلاح انرژی هسته ای و سایر سران خائن و منفور اروپا و آمریکا مواجه شود.
  • ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    2 3
    کسر امتیاز از استقلال قبل از دربی | از دست رفتن همزمان صدر جدول و ۳ امتیاز حساس بازی پرسپولیس؟
  • ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    4 4
    سلاح هسته ای یه مسله داخلی هست و به کسی ربطی نداره.
  • ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    1 4
    همین امروز دو نفر از ایران رو اسراییل شهید کرد توی سوریه !!!!
  • ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    1 1
    همه اینها رو قبول خواهید کرد?
  • ناصر ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 0
    مشرق جان ممنون از این همه تشریح . اینها رو تشریح میکنید که امسال ظریفان بفهمن ولی حیف . وقتتون رو برای این بی شرفها نزارید اینها تا قیامت بی شرف خواهند بود و غرب از بی شرفی خود لذت میبرد . ما نباید در پازل آنها بازی کنیم آن موقع است که بازی برای آنها دردناکه و میدونم مسئولین با غیرت همین درد رو رها نمیکنن .
  • حسین ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 3
    تنها بمب هیدروژنی دهان غربی ها را میبندد،باج دادن و مماشات برای ایران فایده نداره.
  • سید فروزان ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    2 1
    تنها گزینه برای رفع نگرانی اژانس بخصوص موش کور گروسی ، ساخت یک شیاف رفع نکرانی است ، اینها دائم نگران هستند از پیشرفت ایران ، حتی اکر اعلام کنیم غنی سازی یک درصدی انحام میدهیم باز هم نکران خواهند بود . ‌پس کور بابای همه آنها . شیاف لازم دارند ، رویش هم بنویسند حاصل غنی سازی نود درصدی
  • ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    3 2
    ما چقدر بگوییم به تعامل به آژانس پایان دهید من قسم میخورم هرفشاری به ایران بیاورند تا آخر هستم وحاضرنیستیم ذره ایی از آقایی ملت ایران کم شود .چقدر گروسی صهیونیست خودش را مضحکه عام وخاص دردنیا کرده است .وشورای امنیت سازمان ملل را توسرما میکوبه ولی هیچکس پاسخ نمیدهد چرا رژیم اشغالگر که علنا تهدید به بمب اتمی میکنه وآمریکا که عضو سازمان ملل هست ومحافظ دیموناست پاسخ به افکارعمومی دنیا نمیدهد که چرا به آژانس پاسخگو نیست وحرف کسی را رسیدگی میکند که دارنده تسلیحات هسته ایی هست .تنها وتنها این ایران است که دربرابر این جاسوسان محکم ایستادگی میکند . باورکنید هرکس ازآژانس حرفی بشنود حالت تهوع به او دست میدهد .شماها چه خیری ازآژانس برده ایدمگر مجبورید به سوالاتشان جواب بدهید پرتشان کنید بیرون آخه تاکی
  • ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    3 1
    من اگر قدرت داشتم همین الان دستور ساخت بمب اتم میدادم بخدا ازدست گروسی واین دارودسته وارازل واوباش سیاسی دنیا خسته شدیم او میگوید ایران به سوالات ما پاسخ نداده تک تک ایرانیها سوالات خیلی زیادی دارند که گروسی هم جواب نمیدهد .یاد زمان نظام های دیکتاتور افتادم که وقتی یک زندانی سیاسی را میگرفتند وبازجو ازاو بازجویی میکند .بازجو هم ازاو سوالاتی را می پرسد وازاو میخواهد با بله وخیر جواب دهد ولی به صحبتهای متهم که باز جو را زیر سوال میبرد از بازجو پاسخی دریافت نمیکند او هم متهم را شکنجه میدهد وبا لحن تند میگوید من ازشما می پرسم وجواب میخواهم نه اینکه شما سوال کنید من پاسخ دهم قضیه گروسی مثل همان شکنجه گر سواک است پرویز ثابتی های خارجی چگونه درنزد افکارعمومی دنیا رذل ومنفورند .مرگ بر پرویز ثابتی های دنیا که درباغ وحش زندگی میکنند .
  • ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    ورود دوباره مجاهدین خلق یعنی فضای چپ چریکی .اصلاحطلبها هم کسی نیستند غیر همین ها ساواک و بهایی و مجاهدین خلق و نیروهای وابسته مسئله اینه که ما به هر حال چه کار می خواهیم بکنیم ؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس