کد خبر 1568254
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
گروگانی که آدرس غلط می‌دهد!

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد ایران در حال تنبیه این نهاد بین‌المللی بابت اقداماتی است که آمریکا و کشورهای اروپایی مرتکب شده‌اند.

به گزارش مشرق، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واپسین موضع‌گیری خود مدعی شد ایران همکاری با آژانس را به صورت بی‌سابقه‌ای محدود کرده است. او گفت: «این روشی برای تنبیه‌کردن ما بابت اتفاقات بیرونی است. وقتی فرانسه یا انگلیس یا ایالات‌متحده کاری انجام می‌دهد که آنها خوش‌شان نمی‌آید، گویی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بابت مناقشه‌های‌شان با دیگران گروگان می‌گیرند. این برای ما پذیرفتنی نیست.»

سخنان رافائل گروسی از چند منظر قابل تأمل است؛ نخست آنکه جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که سطح روابط با آژانس را بر اساس معاهده های پادمان و ان‌پی‌تی که برای تمام اعضا لازم‌الاجراست، تنظیم و اجرا می‌کند و تاکنون نیز به آن پایبند بوده است.

ایران حتی در مقاطعی پروتکل الحاقی را که امری الزام‌آور نبوده داوطلبانه اجرا کرده و پس از آن بر اساس حقوق حقه خود در برجام و نیز مصوبه مجلس شورای اسلامی از ادامه این مسیر خودداری کرده است. بر این اساس ادعای کم‌کاری ایران در همکاری با آژانس ادعای نادرست و غیر قابل پذیرش است.

دوم آنکه بر اساس مقررات آژانس، حق کشور میزبان است که پذیرنده بازرسان آژانس باشد و هر زمان که هر کدام را عنصری نامطلوب بداند، حق رد پذیرش یا حتی تعلیق فعالیت بازرسان را دارد؛ لذا اقدام ایران در نپذیرفتن برخی بازرسان آژانس امری کاملاً قانونی و از حقوق قانونی ایران است. نکته مهم آنکه آژانس موظف به رازداری در باب اسرار هسته‌ای کشورها بوده حال آنکه اطلاعات مربوط به ایران نه تنها در اختیار کشورهای غربی قرار گرفته بلکه در فضای رسانه‌ای نیز منتشر شده است. در نتیجه عدم رازداری آژانس زمینه‌ های ترور دامشمندان هسته ای،خرابکاری‌ها و حملات رژیم صهیونیستی به برخی تاسیسات هسته‌ای ایجاد شده که قطعا آژانس به جای مطالبه گری فرا قانونی باید به آن پاسخ بدهد.

سوم آنکه گروسی در حالی مدعی گروگان گرفته شدن آژانس توسط ایران شده که نگاهی به کارنامه و رفتار سیاسی و غیر فنی آژانس و مدیرکل آن در ادوار گذشته نشان می‌دهد که این آژانس همواره اسیر رویکردهای سیاسی قدرت‌های غربی و نفوذ رژیم صهیونیستی در این نهاد بین المللی بوده و بیان اتهاماتی مبنی بر رفتار غیر حقوقی ایران بیشتر به لطیفه شباهت دارد.

از مبانی ریشه‌ای برجام بسته‌شدن پرونده مطالبات ادعایی آژانس در خصوص برنامه هسته ای نظامی ایران (پی‌ام‌دی‌) بود که در چارچوب این توافقنامه حل و فصل شد اما آژانس و مدیر کل آن با استناد به اظهارات واهی و غیر مستند و بر خلاف توافقات فی مابین مجددا این پرونده را گشودند تا با استفاده از آن فشارهای سیاسی و غیر حقوقی به ایران را افزایش بدهند.

علی رغم انعطاف مجدد ایران، غرب با گروگان‌گرفتن آژانس و منحرف‌ساختن آن از مسئولیت اصلی خویش یعنی کمک به توسعه دانش هسته‌ای ایران و نیز رفتارهای نظارتی بر اساس پادمان، به دنبال سیاسی‌کاری، عدم اجرای تعهدات برجامی و باج‌خواهی از ایران است و افرادی همچون گروسی نیزبا زیر پا گذاردن استقلال و ماهیت فنی آژانس، این نهاد بین‌المللی را به ورطه رفتارهای سیاسی سوق داده‌اند.

آقای گروسی اگر واقعا به دنبال خارج کردن آژانس از اسارت است، آدرس درست گروگان گیران، تروئیکای اروپایی و آمریکا هستند که بدون در نظر گرفتن تعهدات برجامی و نیز همکاری گسترده ایران با آژانس باز هم به همان رفتارهای غیر اصولی و سوء استفاده از آژانس برای زیاده‌خواهی‌های ضد ایرانی استفاده می‌کنند.

نکته پایانی آنکه گروسی در حالی به اتهام‌زنی و ابراز نارضایتی از کاهش همکاری ایران با آژانس می‌پردازد که نهاد تحت مدیریت او هیچ واکنش موثری در قبال رژیم صهیونیستی که در جنگ اخیر غزه رسما فلسطینی‌ها را به حمله هسته‌ای تهدید کرد و همچنین اقدامات آمریکا و انگلیس که با ارسال تجهیزات و مهمات آغشته به اورانیوم ضعیف‌شده عملا قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته اند، انجام نداده است.

علاوه بر این آمریکا، انگلیس و فرانسه درسایه بی توجهی آژانس نسبت به اجرای وظایف قانونی اش اخیرا از نوسازی چند صد میلیارد دلاری تسلیحات هسته‌ای خود خبرداده اند که ابعاد آن کاملا نامشخص است.

فهرست طولانی دیگری از اقدامات و انحرافات هسته ای کشورهای مختلف نیز شامل پیمان آکوس با محوریت ساخت زیردریایی هسته‌ای توسط آمریکا و انگلیس برای استرالیا، تردد خطرناک زیر دریایی‌های هسته‌ای فرسوده انگلیس در آبراه‌های بین‌المللی، قصد ژاپن برای آزادسازی پسماندهای هسته‌ای فوکوشیما در دریا و مواردی از این دست نیز وجود دارد که واکنش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای به این تحولات صرفا سکوت بوده است. متاسفانه رفتارهای تامل‌برانگیز و غیر مسئولانه آژانس و مدیرکل آن که به گوشه هایی از آن اشاره شد نه تنها شخصیت حقوقی این نهاد نظارتی را زیر سوال برده بلکه اعتماد کشورها به بی طرفی آژانس را که مهمترین شاخص جلب اعتماد کشورها برای همکاری متقابل به شمار می رود را دچار خدشه و نقصان نموده است.

منبع: نورنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • US ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    8 2
    ایران باید با تست بمب اتمی تمام کسانی که با تحریم های ناجوانمردانه و چند لایه پیچیده در پی آزار و اذیت و تنبیه ایران بخاطر مستقل بودنش و حمایت از مظلوم بودند و هستند باید جواب محکمی بگیرند و به این تنبیه بی دلیل ۸۰ میلیون ایرانی پایان دهند
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      4 0
      08:19 احسنت، دقيقأ همینطوره و کاملا موافقم!!
    • مش غلام IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      1 0
      معلم گفت که موضوع انشاء آزاد است همه برای جلسه بعدحتما بنویسندو بیاورند!ملانصرالدین نوشته بود که هفته گذشته من با دوستانم رفتیم قله اورست را فتح کردیم و یه چایی خوردیم و یادگاری نوشتیم و برگشتیم، معلم گفت چطوری باور کنم ؟! ملا گفت اگر باور نداری خودت برو قله اورست و نگاه کن ! حالا شده حکایت برنامه اتمی!
  • رضا IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    8 0
    ایران باید از ان تی پی خارج شود. کارشناسان اعزامی از سوی آژانس جهانی انرژی اتمی غالبا جاسوسان سیاو موساد هستند
  • Reza IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    11 0
    گروسی پس از جنگ غزه باید به اسراییل برود و به ایران گزارش دهد نه به امریکا انگلیس وفرانسه
  • حسین IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    6 0
    خروج از آن پی تی و دیگر هیچ.
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 0
    ما باید سال ها پیش به بمب انم دست میافتیم.اگر لمب اتم داشتیم حتی رفتار اسراییل و آمریکا هم خویشتن دارانه تر و محتاط تر بود.
  • پیروزه IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    ای ول کامل و دقیق بود .همه انها در خدمت غرب هستند که کشورهای دیگر از نظر علم به آنها نرسند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس