ادعای نماینده آمریکا در شورای حکام درباره غنی‌سازی در ایران

نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طرح ادعاهایی درباره تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در ایران پرداخت.

به گزارش مشرق، «لورا هولگِیت»، نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تولید اورانیوم با غلظت شصت درصدی از سوی ایران را اقدامی نگران کننده توصیف از سوی تهران عنوان کرد و خواستار توقف چرخه تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در ایران شد.

نماینده آمریکا که ادعاهای خود را در دومین روز از نشست شورای حکام در وین، پایتخت اتریش مطرح می‌کرد، همچنین به گزارش اخیر «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس درباره توسعه برنامه هسته‌ای ایران فراتر از چارچوب توافق هسته‌ای اشاره و از این روند به شدت انتقاد کرد.

نماینده آمریکا در نشست شورای حکام همچنین مدعی شد که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالا به وسیله ایران نمی‌تواند هدف صلح‌آمیز به همراه داشته باشد.

هولگِیت همچنین ادعا کرد که ایران در روند فعالیت آژانس برای کسب اطمینان از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای اخلال ایجاد کرده است. نماینده آمریکا بدون اثبات برخی ادعاها همچنین تغییرات اعلام نشده در آبشارهای سانتریفیوژ پیشرفته ایران در تأسیسات فردو و کشف ذرات اورانیوم با غلظت بیش از هشتاد درصد در تأسیسات فردو را از جمله موارد مطرح شده در گزارش آژانس عنوان کرد که باعث تنش شده است.

همچنین به ادعای لورا هولگِیت، سطح همکاری ایران کمتر از توافقات اخیر با آژانس بوده است و ایران می‌بایست همه اطلاعات از جمله تصاویر ضبط شده را به آژانس تحویل دهد.

از سوی دیگر، همزمان با برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس با انتشار بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که ایران به تعهدات پیشین با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل نکرده است.

سه کشور اروپایی در بیانیه خود با طرح ادعاهایی خلاف واقع از تهران خواستند نسبت به نصب دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی با آژانس همکاری لازم را دنبال کند.

انگلیس، فرانسه و آلمان همچنین ادعا کردند که ایران چندان به دنبال اجرای تعهدات درج شده در بیانیه مشترک ماه مارس با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست.

روز گذشته «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار تصاویری در حساب کاربری خود در توئیتر از آغاز نشست سپتامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده بود. وی همچنین گفت: این نشست با سخنرانی آغازین «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال برگزاری است. نشست فصلی شورای حکام با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شوراء در وین در حال برگزاری است و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

گفته می‌شود در این نشست ۵ روزه مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار قرار دارد و مانند نشست‌های قبلی این شورا فعالیت‌های هسته‌ای در کره شمالی، سوریه و همچنین پیمان امنیتی اکوس بررسی می‌شود بررسی پادمان‌ها در منطقه غرب آسیا از مباحث جدیدی است که به دستورکار شورا اضافه شده است.

موضوع ایران هم یکی از سرفصل‌هایی است که طبق نشست‌های فصلی پیشین در دستور کار شورا اعلام شده و قرار است راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی شود.

بنابر گزارش‌ها، با توجه به تعامل و همکاری مثبت بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در این نشست قرار نیست قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود.

روز گذشته همچنین «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین الملی انرژی اتمی در آغاز برگزاری نشست شورای حکام این نهاد بین المللی از آنچه مدعی «عدم پیشرفت» در ارائه توضیحات ایران پیرامون موارد ادعایی منشأ اورانیوم مشکوک شد، ادعای نگرانی کرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره گفت که پس از سفر وی به تهران در ماه مارس (اسفند ماه سال گذشته)، امیدها برای دستیابی به موفقیت محقق نشده است.

بر اساس اعلام این رسانه، مدیرکل آژانس بین الملی انرژی اتمی مدعی شد که این نهاد تا زمان پاکسازی اورانیوم در مکان‌های اعلام نشده، نمی‌تواند «اطمینان دهد که برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح آمیز است».

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    0 0
    این قضیه هسته ای عین قطعنامه598خیلی سریع حل میشه خودتون از این بازی خسته نشدید؟
  • رضا IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    0 0
    لورا هولگیت شکر خورد!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس