گروسی: ایران سرعت تولید اورانیوم 60 درصدی را کاهش داده است

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده ایران کماکان در حال افزایش میزان ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی خود است اما سرعت تولید این محصول را کاهش داده است.

به گزارش مشرق، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز در روز پنجشنبه گفته ایران کماکان در حال افزایش میزان اورانیوم ۶۰ درصدی خود است اما سرعت تولید این محصول را اندکی کاهش داده است.

مدیر کل آژانس گفت: «کمی کاهش [در سرعت تولید اورانیوم ۶۰ درصدی] مشاهد می‌شود. آنها هنوز دارند به ذخایر خود اضافه می‌کنند اما با سرعتی آهسته‌تر.»

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته گروسی به طور دقیق مشخص نکرده که کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم از چه زمانی آغاز شده است.

گروسی اواخر ماه گذشته مدعی شده بود ایران در حال مجازات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بابت اقداماتی است که آمریکا و کشورهای اروپایی مرتکب شده‌اند.

او در آن مصاحبه در روز ۲۹ دی‌ماه که در حاشیه اجلاس داووس انجام شد مدعی شد: ««وضعیت ناامیدکننده‌ای است. ما فعالیت‌هایمان را در آنجا انجام می‌دهیم اما در پایین‌ترین سطح. آنها همکاری را به صورت بی‌سابقه‌ای محدود کرده‌اند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

علاوه بر این، برخی از اظهار نظرهای «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس اتمی که خارج از حیطه وظایف تخصصی او مطرح می‌شوند بارها واکنش مقام‌های ایران را در پی داشته است.

به عنوان مثال، او در مصاحبه‌ای در شهریور ماه عدم بازگشت دولت جو بایدن به برجام را توجیه کرد. رافائل گروسی در آن نشست در پاسخ به یک خبرنگار گفت: «درباره سوال دیگر که به توانایی برای بازگشت به برجام مربوط می‌شود اجازه بدهید این را بگویم که حتی در آغاز به کار دولت در سال ۲۰۲۱ در واشنگتن آنها داشتند از یک برجامِ طولانی‌تر و قوی‌تر صحبت می‌کردند.»

وی در ادامه به توجیه رفتار دولت بایدن پرداخت و گفت: «بنابراین آنها درست از همان آغاز برای آن شرط می‌گذاشتند چون می‌دانستند که برجامی که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود، بعد از خروج [آمریکا] از آن در سال ۲۰۱۸ و بعد از گذشت نزدیک به ۳ سال که ایران اقدام به غنی‌سازی مواد هسته‌ای بیشتری در سطوح بالاتر کرده بود احتمالاً دیگر آن اثر لازم را نداشت.»

وی اضافه کرد: «البته از لحاظ سیاسی نمی‌شد گفت که ما برجام را دور می‌اندازیم، چون آن توافق هنوز در آنجا بود. اما این دیدگاه... این درک وجود داشت که لازم بود نوعی اصلاحات [در توافق] اعمال شوند.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    2 2
    انقدر اورانیوم غنی کنید تا جونتون دربیاد.هیچ تحریمی لغو نمیشه امریکا هم اعلام کرد دیگه دنبال برجام نیست
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      0 1
      تو بسوز
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      0 2
      ما اونقدر اورانیوم غنی میکنیم که جون شما مزدورهای غربگدا و اربابهای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکشتون و اروپایی‌های نوکرشون دربیاد!!! آمریکا هم...... خورد ، ما دنبال برجام نیستیم!!
  • US ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    2 0
    ایران ترسید و زود غنی سازی رو کاهش داد،بعد میگه نرمش قهرمانانه
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 2
    با توجه به توحش اروپا و آمریکا در غزه ما هم باید بمب هیدروژنی داشته باشیم.وگرنه غرب صهیونی مردم ایران رو هم سلاخی میکنه. اونا حیواناتی در ایران دارن که هر رذالت غرب رو توجیه میکنن.
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    2 0
    حماقت محض اینجاست که غنی سازی را فقط برای غنی سازي انجام میدیم یعنی عملا تمام فشار ها قبول میکنیم بدون ذره ای خروجی....اگه خروجی غنی سازی ساخت بمب بود لااقل دلخوش به این بودیم که از گزینه های حمله نظامی خارج میشیم اما الان چی؟هم تهدید میشیم هم تحریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس