به گزارش مشرق، مهدی شایسته، فعال رسانه، در ایتا نوشت:

چرا عده ای برای شرکت در انتخابات تردید دارند؟!

شاید شما هم جزو افرادی باشید که برای شرکت در انتخابات تردید دارید، یا قصد شرکت در انتخابات را ندارید و یا در اطراف خود از کسانی شنیده اید که شرکت در انتخابات فایده‌ای ندارد و رای ما هیچ اثری ندارد؛ توصیه میکنم حتماً این مقاله را تا پایان بخوانید.

سوال اساسی اینجاست که چرا تعدادی از مردم از آینده نا امید هستند و اعتقاد دارند که وضع موجود دیگر قابل اصلاح نیست و نباید برای آن تلاش کرد؟!

آیا تا کنون در مورد درماندگی آموخته شده مطلبی را شنیده و یا خوانده اید؟

درماندگی آموخته شده یا Learned Helplessness پدیده‌ ای است که در تحت شرایط بوجود آمده فرد، ناراحتی، درد و رنجی را تجربه می‌ کند که علی رغم تلاش برای رهایی از آن نتیجه ای حاصل نمی‌ شود (تجربه شکست) در نهایت به این باور می‌ رسد که راه گریزی وجود ندارد. در این شرایط فرد اصطلاحا شرطی می‌ شود و دیگر برای پرهیز از این درد و رنج هیچ تلاشی نمی‌ کند، حتی اگر فرصتی داشته باشد که از آن فرار کند.

این باور از آنجا ناشی می‌ شود که فرد در آن زمینه خاص، یک یا چند بار تجربه ناموفق قبلی داشته و تقریبا نا امید می‌ شود و به تلاش برای کاری که برایش نتیجه ای نداشته ادامه نمی‌دهد و اصطلاحا تسلیم می‌ شود. با این احساس درماندگی، عدم تلاش برای تغییر وضعیت فعلی اش را توجیح می کند به گونه ای که با خود می‌ گوید نمی‌ شود، نمی‌ توانم یا از قبیل این عبارات.

یکی از عوامل اصلی تأثیر گذار در بوجود آمدن این نوع اختلال رسانه است. رسانه ها با در دست گرفتن افکار و جهت دهی به آنها احساس عدم موفقیت را برای فرد تداعی کرده و سطح داشته های او را بقدری پایین نشان می دهند که بعضاً دیده نمی شود و سطح خواسته ها را بقدری بالا می برند که فرد آن را برای خود آرزوی دست نیافتنی می بیند، لذا در چند تلاش نا موفق برای رسیدن به مطلوب دچار اختلال درماندگی آموخته شده می شود.

اکنون که در آستانه انتخابات مهم پیش رو هستیم بعضی از افراد هستند که به دلیل اینکه در انتخابات های قبلی سطح خواسته آنان تحقق پیدا نکرده و انتظاراتش بر آورده نشده دچار درماندگی آموخته شده اند و دست از تلاش برای بهبود وضعیت آینده کشیده اند.

اما راهکار خارج شدن از چرخه معیوب درماندگی آموخته شده چیست؟

۱- کنار گذاشتن افکار منفی که می‌تواند نقش مهمی در درمان درماندگی آموخته شده داشته باشد و جایگزین کردن افکار و رفتارهای مثبت و مفید به جای افکار منفی

۲- تقویت عزت نفس

۳- تعیین اهداف بزرگ و دنبال کردن آنها

۴- هوشیاری و آگاهی نسبت به شرایطی که در آن قرار گرفته‌اید

یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌تواند در درمان درماندگی آموخته شده موثر باشد، این حالت هوشیاری و آگاهی فرد است. وقتی فرد می‌داند با مشکلی جدی روبرو است که می‌تواند کل زندگیش را تحت‌الشعاع قرار دهد، قطعا برای نجات خود کاری می‌کند.

عزیزان امیدوارم پس از خواندن این مطلب نظرتون راجع به بسیاری از اتفاقات پیرامونی تغییر کرده و بی تفاوت از کنار آن عبور نکنید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حسین IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    12 4
    عمو جون تردیدی در کار نیست، ۹۰ درصد مردم رای نمیدهند .
    • حکم نده. IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      0 3
      سند؟ جامعه آماریت؟
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      0 0
      بازم آمارهای آبکی . 90درصد ِ کدوم مردم ؟ اطرافیانت ؟ مردم ایران باهوش تر از این حرفان ، رأی میدن و دنیا رو بازم به زانو در میارن .
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    11 3
    من دیگه اعتماد به نفس ندارم چون در این ۴۰ سال به هر کی رای دادم مملکت بدتر شد می ترسم دوباره رای بدم مدیون ۸۰ میلیون ایرانی بشم .
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      0 0
      نترس . با همین رأی دادن بهتر شدیم . اگه بدتر شده بودیم ، که اینهمه آمریکا و اسراییل و غرب از دست ما عصبانی نبودن . اینهمه به خونمون تشنه نبودن . خودشون آمار میدن ایران پیشرفتهای چشمگیری داشته . اونا دارن می ترسن . اونوقت شما می ترسی ؟ رأی بده نترس . مدیون مردم نمیشی . اگه رأی ندی آمریکا و اسراییل و دشمنان اسلام و ایران رو مدیون خودت کردی .
  • US ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    3 17
    من یک جوانم، رأی دادم و با امید به خدا بازم انتخاب خوب میکنم چون اثرش رو دیدم
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
      0 0
      مثلا چه اثری دیدی؟بفرما ما هم روشن شیم
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    12 2
    ۴۵ سال تو این نظام تو همه انتخابات شرکت کردم و رای دادم و .... نظام برام چیکار کرد ؟ شغل و بیمه و خونه ک ندارم شرمنده زن و بچه م ک هستم و .... رای دادن یعنی خیانت ب نسل بعد دیگه بسه ، دیگه پینکیو شدن بسه
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      0 21
      دروغگو.
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      0 23
      رأی ندادن یعنی خیانت به نسل بعد . رأی ندادن یعنی من بلد نیستم انتخاب کنم ، دشمنان برام تصمیم بگیرن و ....
  • احمد نیک زاد IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    21 1
    با عرض معذرت از نویسنده محترم، متن بسیار بی ربط بود. به جای پیشنهاد به حاکمیت که در روش های خود تجدید نظر کند به مردم می گوید عزت نفس شان را تقویت کنند. اگر عزت نفس افراد تقویت شود فکر نمی کنید درصد کسانی که در این انتخابات شرکت نمی کنند، افزایش پیدا کند؟
  • ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    0 0
    مخالف نظام و رهبری نیستم ولی اینکار تنها راهی است که جهت اعتراض به وضع موجود میشناسم
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    0 0
    تردید نداریم مطمئنیم همه فکر میکردند رییسی و اژه ای برخلاف دولت مردمی است و مشکلات بزودی حل میشود اما الان بعد از 3 سال چندبرابر بدتر شده است پس معلومه یک جریان گلوبالیستی و مافیا فراتر از خود مسئولان اجازه حل مشکلات را نه در مجلس نه در قوای دیگری و بالاتر نمیدهد و الا که ایران ما پر است از ثروت لذا رای دادن مشکلات را حل نمیکند فقط ادامه حکومت را تضمین میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس