تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
ویروس‌هایی که باعث تکامل مغز انسان شدند

براساس تازه ترین نتایج یک تحقیق علمی ویروس هایی با قدمت ۳۶۰ میلیون سال پیش در تکامل مغز انسان نقش داشته اند.

به گزارش مشرق، یک مطالعه جدید نشان داد که ویروس‌های بسیار قدیمی که صدها میلیون سال پیش مهره‌داران را آلوده کرده‌اند، نقش اساسی در تکامل مغز و بدن‌های بزرگ انسان‌ها داشته‌اند.

این تحقیق که در مجله سل (Cell) منتشر شده، منشا «میلین»، لایه‌ای عایق از بافت چربی که در اطراف عصب تشکیل می‌شود و به سیگنال‌های الکتریکی اجازه می‌دهد سریعتر حرکت کنند را بررسی می‌کند.

به گفته نویسندگان تحقیق، یک توالی ژن به‌دست آمده از رتروویروس‌ها، ویروس‌هایی که به دی‌ان‌ای میزبان خود حمله می‌کنند، برای تولید میلین بسیار مهم است و این کد اکنون در پستانداران، دوزیستان و ماهی‌های مدرن یافت می‌شود.

محققان پایگاه‌های داده ژنومی را جست‌وجو کردند تا عوامل ژنتیکی مرتبط با تولید میلین را کشف کنند.

تانای گش، زیست شناسی که با آقای فرانکلین کار می‌کرد به مناطق اسرارآمیز «غیر کدشده» ژنوم علاقه‌مند بود، مناطقی که هیچ عملکرد ظاهری ندارند و زمانی بی‌فایده تلقی می‌شدند اما امروزه در حوزه تکامل مهم ارزیابی می‌شوند.

تحقیقات او منجر به شناسایی توالی‌ای شد که از یک رتروویروس که مدت‌ها است در ژن‌های ما وجود دارد و محققان آن را «ترومیلین» نامیده‌اند به دست آمد.

آن‌ها برای تایید کشف خود، آزمایش‌هایی شامل حذف این توالی را در موش‌ها انجام دادند و مشاهده کردند که این موش‌ها دیگر پروتئین لازم برای تشکیل میلین را تولید نمی‌کنند.

دانشمندان سپس به‌دنبال توالی‌های مشابه در ژنوم گونه‌های دیگر گشتند و کد مشابهی را در مهره‌داران آرواره‌دار مانند پستانداران، پرندگان، ماهی‌ها، خزندگان و دوزیستان یافتند اما در مهره‌داران بدون آرواره یا بی‌مهره‌ها چنین چیزی را پیدا نکردند.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که این توالی به‌طور همزمان در درخت زندگی آرواره‌دارها ظاهر شده است یعنی حدود ۳۶۰ میلیون سال پیش.

در غیاب میلین بی‌مهرگان راه‌های دیگری برای انتقال سریع سیگنال‌های الکتریکی پیدا کرده‌اند: برای مثال ماهی مرکب غول پیکر، مجهز به سلول‌های عصبی بزرگتر است.

در نهایت تیم محققان می‌خواستند بفهمند که آیا عفونت ویروسی تنها یک بار در گونه اجدادی رخ داده است یا چندین بار این اتفاق افتاده بود.

برای پاسخ به این سوال، آن‌ها توالی‌های «رترومیلین» را از ۲۲ گونه از مهره‌داران آرواره‌دار تجزیه و تحلیل کردند. این توالی‌ها در یک گونه بیشتر از گونه‌های مشابه بود. به گفته محققان این نشان می‌دهد، موج‌های مختلف عفونت رخ داده است که به تنوع گونه‌های مهره‌دارانی که امروزه شناخته شده‌اند کمک کرده است.

منبع: سلامت نیوز

• IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    داروینسیم در خبرگزاری انقلابی جمهوری اسلامی!!!! وقتی ایده نداریم و علوم انسانیمون و دانشگاهمون توحیدی نیست همچین شبه نظریات احمقانه پاگانیستی رو به اسم علم ترویج میدیم
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    یک ویروس به صورت تصادفی در یک تغییر تصادفی منجر به نظم و کاملتر شدن شده؟ چرا با چند اصلاح مثلا علمی خام میشید و اندیشه رو تعطیل میکنید؟ "فبای آلا ربکما تکذبان"
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    ویروس تنها کاری که میتونه بکنه اینه که سیستم ایمنی بدن رو با کدینگ اون ویروس آشنا کنه تا در صورت ورود مجدد شناسایی بشه همین. هیچ کاری با رشد و نمو و تغییر ارگان ها نداره. بحث ویروس ها آخرین تلاش های بی فایده جریان شبه علمی داروینیسم برای نجات این فرضیه هست که در تقابل با دانش جدید سلولی با شکست مواجه شده
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      اونوقت نابغه فکر می کنی میتوکندری داخل سلول از کجا اومده .....دارونیسم را اگه درست میفهمیدی و مثل اونوریها زود قضاوت نمیکردی تضادی با با داستان آفرینشی که بهش باورداری نداشت ....زمان برای تو اینگونه است و آفریدن هم فقط گل بازی نیست ....خدا لعنت کنه هرچی یهودیه ....یه مشت روانی و مازوخیزم جمع شدن دور هم هی ژن های معیوبشون را به نسل بعد منتقل می کنن....
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    اینها حقایق علمی نیستند نتیجه تفسیر یافته های تجربی با ذهن متریال هستند. یک جهانبینی دارند!
  • US ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    پس بفرمایید که نظریه تکامل رو پذیرفتین، و خداوند یا انسان رو خلق نکرده، یا موجودی ناقص خلق کرده که بعدها با جهش زنتیکی تکامل پیدا کردن، در اینصورت وقتی که انسانی مغزش تکامل پیدا نکرده میشه بفرمایید که خدا چرا از بهشت بیرونش کرد؟ میشه بگید انسان از چه زمانی دارای پیامبری با مغز تکمیل شد و مغز بشر هم تکمیل شد که وحی رو بفهمه؟ مشرق چرا هر چرندیات خداناباورانه ای که تنها در اثبات خدا زدایی از کائنات هست رو کورکورانه میزاری؟ اصلا هیچ ویروسی بطور طبیعی نمیتونه وجود خارجی داشته باشه، تما،ی ویروس‌ها ساخته دست بشر. هیچ با تری بیماری زایی نمیتونه وجود داشته باشه، تمامی باکتری‌های بی،اریزا جهش یافته در آزمایشگاه هستن. خیلی از باکتریهایی که بیماری دستگاه گوارش تولید میکنن، بطور طبیعی در دستگاه گوارش ما یافت میشن و با ما زاده میشن و از بدن ما محفطت میکنن، ولی یه هو میبینی که یک تایپ خاصی از اون باکتری مثلا بیماری سالمونلا بوجود میاره. این جهش‌ها در آزمایشگاه اعمال شدن.
  • US ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    آقایان مشرق بالخره تکامل داروینی پس از بیگ بنگ رو باور دارید یا خلقت تکوینی الهی رو؟ آیا بالاخره کن فیکون الهی یا ویروس‌ها بودن که منجر به پیدایش انسان و سایر جانداران در اثر توالی تکامل شدند؟ موقع خودتون رو صریح و شفاف بعنوان یک خبرگزاری با ادعای اسلامیت عنوان بفرمایید. ادیان الهی خلقت بشر رو زیر ۲۰ هزار سال عنوان کردن.
  • US ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    ویروس یک پروتئین دستکاری شده توسط بشر برای اهداف خاص هست، دانشمندان بی دین و بی اخلاق و بی وجدان قسمت‌هایی از ژنتیک سلول‌های طبیعی رو برداشت کردن و با دستکاری اثر اونها رو مورد تاثیر قرار دادن. وقتی این پروتئین وارد بدن میشه، بعنوان مصالح اولیه بنجل و تقلبی برای ساخت پروتیینهای مورد نیاز بدن در اختیار سلول قرار میگیره و تکثیر میشه. از اونجایی که پروتئین مربوط به تایید نسخه کپی ژنتیکی به ویروس متصل نیست، بدلیل ناپایدار بودن پیوندها و اثرات شیمیایی موجود در بدن بر روی اونها، این ویروس‌ها حین کپی برداری دچار تحول میشن، ولی چون پروتئین تاید کپی و پروتئین انتهار سلولی یا آپتوسیز در ۱ورت عدم ترمیم ندارن، تغییر توالی کدهای اونها منجر به نابودشان نمیشه (در سلولهای طبیعی، پروتیینهای خاصی مدام کپی برابر اصل بودن زنتیک سلولها رو ورد بررسی قرار میدن، در صورت اشتباه در کپی، اونرو به پروتئین مسیول ترمیم کد قرار میدن، در صورت عدم ترمیم، پروتیین انتهار سلولی فعال شدن و لول خودکشی میکنه، تا تغییر زنتیکی توارث پیدا نکنه اگر نتونن این کار رو بکنن سرطانی میشه) از این لحاظ به جهش خودشون بدون نابود شدن ادامه میدن و با مصرف مواد اولیه بدن برای تکثیر خودشون از یک طرف و با جایگزین کردن قسمت‌هایی از ژنتیک سلول میزبان از یک طرف (مثلا در انسان مختل کردن پروتئین‌های P53, P21, P28.... که مسئول تایید کپی برداری سلول، ترمیم ژنتیک آسیب دیده، و انتهار سلولی در صورت غیر قابل ترمیم بودن هستن، صحت و تعمیر سلول رو مورد تاثیر قرار داده و سلول رو ناکارآمد و یا حتی سرطانی میکنن و این میشه نحوه کار ویروس در بدن. ویروس بطور طبیعی قطعا نمیتونه وجود خارجی داشته باشه، و موجود زنده ای نیست و ابزار لازم رو در طبیعت برای تشکیل خودش نداره، پس نمیتونه در طبیعت بودجود اومده باشه. ویروس باید اول تونسته باشه در طبیعت بوجود بیاد که بعد به سلول میزبان حمله بکنه و تکثیر بشه، اما ویروس‌ها در طبیعت امکان تشکیل ندارن و فقط در طبیعت خارج از محیط میزبان میتونن بمیرن نه اینکه بوجود بیان. از نظر منطقی، تقدم خلقت ویروس در طبیعت پیش از آلوده کردن میزبان ضروری هست، در صورتیکه عملا و علمی ویروس در خارج از میزبان نمیتونه بوجود بیاد و بر اون تقدم نداره، بلکه تاخر زمانی داره. همه ویروس‌ها بلااستثناء ساخت دست بشر در آزمایشگاه ها هستن.
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      میلیونها سال پیش که آزمایشگاه نبود که ویروسها ساخته بشندکمی هم در ذهنتان جایی برای قبول ویا رد فرضیه ایی داشته باشید بد نیست.