کد خبر 1577973
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات راهبردی آمریکامطلبی را با عنوان با دیپلماسی می‌شد از جنگ ویتنام جلوگیری کنیم منتشر کرد که به شرح زیر است:

بیست سال بعد از جنگ ویتنام، مک نامارا، وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر ویتنام دیدار کرد. در این گفتگو، آنها به این نتیجه رسیدند که اگر آمریکا و ویتنام منظور همدیگر را می‌فهمیدند، می‌شد جلوی این جنگ خونین و مرگبار را گرفت. جنگی که میلیونها ویتنامی و صدها هزار آمریکایی را هلاک کرد و دهها میلیون نفر زخمی و آواره و بی‌خانمان شدند.

مک‌نامارا: ما گمان می‌کردیم شما به دنبال همراهی با چین کمونیست و تقابل با بلوک غرب بودید. اما ظاهراً بعد از جنگ اینطور نشد.

نخست‌وزیر ویتنام با ناراحتی: شما آمریکائی‌ها اگر تاریخ خوانده بودید می‌فهمیدید که ما صدها سال به‌خاطر استقلال‌مان با چین جنگیدیم، شما چطور گمان کردید که ما بازیچه و ابزار چین می‌شویم؟ ما بخاطر استقلال‌مان بود که با چین و با شما جنگیدیم.

مک‌نامارا: اگر ما می‌دانستیم شما این را می‌خواهید بجای جنگ، به شما کمک می‌کردیم، چون استقلال شما به نفع ما هم بود. ما می‌توانستیم هر دو به هدفمان برسیم بدون آنکه این همه هزینه در جنگ بدهیم.

آمریکائی‌ها داستان ویتنام را تکه‌ای از جنگ سرد با بلوک کمونیسم می‌دیدند و گمان می‌کردند ویتنام به دنبال همراهی با جبهه چین و شوروی و مقابله با آمریکا و غرب است، ولی ویتنامی‌ها از استقلال خود دفاع می‌کردند و گمان می‌کردند آمریکا بدنبال استعمار ویتنام به سبک استعمار هند توسط بریتانیا است.

هنر دیپلماسی در این است که خود را بجای طرف مقابل بگذاریم و از زاویه دید او به مسئله نگاه کنیم، آنگاه با فهم خواسته حریف، وارد مذاکره و دیپلماسی شویم و از این طریق منافع خود را دنبال کنیم. دیپلماسی باید مستقیماً با حریف مقابل انجام شود. اگر طرف ثالثی واسطه دیپلماسی باشد، منافع او کار مذاکرات را پیچیده و خراب می‌کند. اشتباه آمریکا این بود که بجای مذاکره با ویتنام شمالی، با چین مذاکره می‌کرد. چین‌ خود مهمتری تهدید برای استقلال تایوان در طول تاریخ بوده است و در این مذاکرات به دنبال منافع خود و گرفتار ساختن آمریکا در ویتنام بود.

در طول تاریخ، دیپلماسی و گفتگو جلوی هزاران جنگ بزرگ و کوچک را گرفته است. این جنگها در حافظه تاریخ ثبت نشده‌اند چون هیچ‌وقت رخ نداده‌اند، چون دیپلماسی زمینه تفاهم و تعامل را فراهم و سوء تفاهمات را رفع کرده است.

حتی در جدال ایدئولوژیک که یکی از طرفین خود را حق مطلق خدایی می‌پندارد و طرف مقابل را باطل یزیدی می‌شمارد و نسبت به نگاه او کور است، ‌گفتگو و دیپلماسی مستقیم می‌تواند جلوی برخی جنگهای بیهوده را بگیرد. در زندگی روزمره نیز گفتگو در حفظ روابط انسانها نقش اساسی دارد و عامل مهمی در موفقیت کسب و کار و آرامش در زندگی محسوب می‌شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    0 0
    مطلب ارزشمندی بود ممنون
  • محمد IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    2 0
    همیشه یک مشت عقب مونده مریض و متوهم که‌ فکر میکنند خیلی قدرتمند هستند باعث به وجود آمدن کلی فجایع میشن.
  • Puyamotlaq IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    2 0
    حسبنا الله و نعم الوکیل دقیقا همان کاری که ضد انقلاب اسلامی ملت ایران در مقابله با جمهوری اسلامی ایران انجام دادند که دژخیم بد سیرت را در مقابل ایران قرار دادند فارغ از اینکه ایران و ایرانی برای اهتزاز پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران و حق تعیین سرنوشت حاکمیت اسلامی در برابر تمامی فشار های دیکتاتوری معابانه نظام استعمار و استبداد آمریکایی صهیونیستی ایستاده و حالا بد پیچ رفیع قله سعادت بشری است و من الله التوفیق مرگ بر آمریکا مردم فریب .
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      2 0
      به نظر این گزارش تحلیل گونه به طور زیرکانه ای در ادامه دوگانه میدان و سیاست ظریف الممالک و نظریه جهان آینده جهان گفت و گو هست نه دنیای موشک بیان شده است! حال آن که باید دید یانکیستان اگر در جنگ منطقه هند و چین پیروز شده بود، آیا بازهم همین نظر را داشت ؟!؟!!!!
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    3 1
    خیلی خوش بینانه بود آمریکا گاو شیرده میخواد نه یک کشور مستقل
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    2 0
    شیطان بزرگ آمریکا همیشه اسیر اوهام و خیالات شیطانی است و هر وقت حرفی میزند بوی نیرنگ از آن کاملا استشمام میشود. بعد از 20 سال یادشان افتاده که تقصیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنند و خودشان را به میزان 50 درصد محق نشان دهند و جنایاتشان را کمی سفید کنند!!!!
  • مورخ ایرانی IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    3 0
    از این متن بوی مذاکره با آمریکا استشمام میشود؛ مذاکره با آمریکا هم یعنی برجام دو و سه و چهار و ..‌
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      1 0
      متن را از کانال تلگرامی مطالعات راهبردی آمریکا نقل کرده اند !!!! چه ربطی به مذاکره ایران با آمریکا دارد .
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    2 0
    کلاه میزار سر ويتنام
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    خلاصه این مطلب: اصولا تمام تاریخ سیاست وابسته به بدفهمی طرفین از انگیزه های طرف متقابل دارد. مثلا جنگ روسیه با امریکا که روسیه فکر می کند آمریکا چشم به ناموسش داره و آمریکا گمان می کند روسیه دنبال برنامه براش هست .
  • عباس IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    3 0
    کاملا صحیح است ! مثلا آمریکایی ها با دیپلماسی جلو جنگ و خونریزی در سوریه و عراق را گرفتند! یا با دیپلماسی فعال الان جلو جنگ و تجاوز صهیونیست ها را در غزه و کرانه غربی علیه فلسطینی ها می گیرند ! یا چقدر به پایان جنگ و تنش بین ایران اسلامی و صدام کمک کردند! و چقدر به اتمام جنگ بین روسیه و اوکراین کمک می کنند و بسته 61 میلیارد دلار فقط برای صلح در منطقه شرق اروپا می خواهند ! اصلا الان دنیا به خاطر این افکار در آرامش و صلح و عدالت بسر می برد! نویسنده محترم مقاله با یدبرای کنترل سلامت روانی و فکری خود چند تست بدهد ظاهرا ایشان از کره دیگری به زمین تشریف آورده اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس