کد خبر 1579266
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۱

به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در مطلبی با عنوان حکم شرعی انتخابات و مجتهدان زنده و مرده در کانال خود در ایتا نوشت:

برخی از مدعیان فقاهت که مع الاسف در حوزه‌ علمیه نیز صاحب کرسی درس فقه هستند (هر چند کم رمق و صرفاً در حلقه مریدان) می‌گویند هیچ آیه یا روایتی درباره انتخابات نداریم! پس اینکه عده‌ای حکم شرعی شرکت در انتخابات را بیان می‌کنند، ربطی به فقه و شرع ندارد!

سطح آگاهی و فهم فقهی چنین افرادی را در همین نوع اظهار نظرهایی می‌توان سنجید، و حقیقتاً چنین اظهاراتی ارزش پاسخگویی هم ندارد. زیرا اگر چنین باشد که اینان می‌گویند در آن صورت نه تنها باید فاتحه «اجتهاد» را خواند که فاتحه «خاتمیت» و «جاودانگی» اسلام را هم باید خواند. اگر اسلام دین جاودانه است و اگر هیچ کنشی از کنش‌های اختیاری بدون حکمی شرعی وجود ندارد، پس چطور می‌توان گفت شرکت در انتخابات ( به عنوان یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین کنش‌های اجتماعی و حوزه‌های نمایش اقتدار حکومت اسلامی و ...) فاقد حکم شرعی است و هیچ ربطی به اسلام و امام زمان و ... ندارد؟!

خدا رحمت کند شهید مطهری را چه زیبا می‌فرمود:

«بدیهی است که مشکلات جامعه بشری نو می‏شود و مشکلات نو راه حل نو می‌خواهد . «الحوادث الواقعه» چیزی جز پدیده‌های نوظهور نیست که حل آنها بر عهده حاملان معارف اسلامی است. سرّ ضرورت وجود مجتهد در هر دوره، و ضرورت تقلید و رجوع به مجتهد زنده همین است. و الا در یک سلسله مسائل استاندارد شده، میان تقلید از زنده و مرده فرقی نیست. اگر مجتهدی به مسائل و مشکلات روز توجه نکند او را باید در صف مردگان به شمار آورد.»

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    13 3
    ما هم بنا بر حکم شرعی تصمیم گرفته ایم که حتما در انتخابات شرکت کنیم.
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      2 10
      اول برو تاریخ شیعه بخوان یهودی بعد نظر بده
    • حجت IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      2 6
      اینارو از کجاست درمیاری؟ زمان امام معصوم و پیامبر انتخابات بوده؟ اگه جفنگیاتت درسته پس اون جنگ ها چی بود اتفاق افتاد؟ مگه پیغمبر نفرمود اگر ماه را در یک دستم و خورشید را در دست دیگرم بگذارند دست بر نمی دارم. یا حضرت علی علیه السلام کسی نبود که وقتی شخصی آمد پیش ایشان و گفت معاویه را به من بسپار که تا یک ماه دیگر مردم را از دورش پراکنده می کنم حضرت نپذیرفتند. مگه پیامبر همانی نبود که وقتی فهمید منافقین مسجد قرار رو ساختن فرمان داد در زمان حضورشان در مسجد آنجا را آتش بزنند؟ کم اباطیل بباف.
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      3 1
      اولین انتخابات تاریخ به نظر من زمان پیامبر اتفاق افتاد در هجرت از مکه به مدینه
    • ZA ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      1 0
      حرف عاقلانه ای زدی تا حال بهش از این جهت نگاه نکرده بودم
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      1 0
      الان هم اجباری در انتخابات نیست و کاملا اختیاری است...
  • US ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    15 8
    رای بی رای
    • سالار IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      5 5
      رأی حق و وظیفه هر انسان عاقل و بالغ و بصیر هست برای همین بر شما حرجی نیست شما خودتان را اذیت نکنید
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      5 6
      در جواب ۰۷:۳۴: ما با افتخار رای میدیم. رای دادن لیاقت میخواهد.
    • ZA ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      2 2
      شما مختاری.ولی با رای ندادن چیزی عوض نمیشه
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    4 18
    رای خواهم داد
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      3 5
      در جواب ۰۷:۳۴: ما با افتخار رای میدیم. رای دادن لیاقت میخواهد.
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    2 1
    هرچیزی که رجحان عقلی داشته باشه و از طرف دین اسلام هم منعی نداشته باشه حسن فعلی داره. انتخاب کردن نماینده برای نصب قوانین توی هر اجتماع یک امر پسندیدست و عقل هم همیم پیشنهاد را میده.کاری ک بر خلاف حکم عقل باشه کار جاهلانست.
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      1 1
      بله شرکت در انتخابات ورای دادن به نماینده ای که نماینده مردم باشه ودرمقابل حکومت ازمردم دفاع کنه وقوانینی وضع کند که به نفع جامعه ومردم باشد نه علیه مردم واجبه.
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    1 1
    همه چیز ک با آیه و روایت درست نمیشه. هرچیزی که رجحان عقلی داشته باشه و از طرف دین اسلام هم منعی نداشته باشه حسن فعلی داره. انتخاب کردن نماینده برای نصب قوانین توی هر اجتماع یک امر پسندیدست و عقل هم همیم پیشنهاد را میده.کاری ک بر خلاف حکم عقل باشه کار جاهلانست. دوحالت بیشتر نداره یا اینکه من میتونم خودم برم مجلس و قانون وضع کنم یا اینکه نمیتونم و باید ی افراری ک میتونن را انتخاب کنم. اگه هم کسی بگه فرد مناسب پیدا نکردم این دچار وسواس فکریه چون از زمان مشروطه به این طرف و حدالقل بعد از انقلاب، مسائل کشور را بر اساس قوانیین مجلس پیش بردند. قهر با انتخابات یعنی ضربه به ریشه ی استقلال فکری و ضربه به استقلال فکری نتیجش روی کار اومدن استبداد و حکومت فرد بر جامعست. رای دادن یعنی انتخاب ی نماینده ای ک بتونه توی وضع قوانین مشارکت کنه و اگه کسی تاسیس قانون را قبول نداشته باشه در واقع به شعور خودش توهین کرده
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      1 1
      حرفتون کاملا متین
    • DE ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      0 0
      عالی بود. وقتی جامعه ای خسته از قانون گذاری بشه یعنی داره بطرف هرج و مرج و نابودی میره. قانون ها همیشه قابل تصحیح هستند. کودکی که خواندن نوشتن رو تمرین و تصحیح نکنه هیچوقت نمیتونه نویسنده قهاری بشه. فقط با کار و فعالیت و اندیشه و خلاقیت و نواوری مثبت یک جامعه میتونه درهر قلمرویی پیشرفت کنه و ضعف هاش رو به قوت تبدیل کنه و بحران هایش را به فرصت تبدیل کنه. قرارنیست کسی از اسمون پرواز کنه و بیاد مثل شعبده بازها مشکلات رو حل کنه . بلکه تک تک افراد جامعه میتونن با تفکر و فعالیت بهسازی زندگیشان توجه به فرامین خداوند،با جستجوی جهادگرانه نمایندگان امین و کاردان خود رو بیابند و در مسند تصمیم گیری ورود دهند . انإِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ» (الرّعد، 11) خداوند حال و كار هيچ قوم و مردمى را دگرگون نمى‌كند مگر آن كه آنان آن چه را در درون خودشان دارند دگرگون كنند.
    • ZA ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      2 2
      حقیقتا حرفت غلطه اونها که رای نمیدن مصداق بارز فرمانبران رسول الله هستند مگر پیامبر نفرمود در آخرالزمان جذب هیچ درفشی (جریانی)نشوید تا منادی از مکه ندا بده. شما با آسمون ریسمون بافتن نمیتونی حرفت رو شرعی نشون بدی و دستور رسول الله هم درباره جذب نشدن به هیچ جهتی در آخرالزمان واضحه
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    3 4
    رای بی رای
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      4 2
      رأی حق و وظیفه هر انسان عاقل و بالغ و بصیر هست برای همین بر شما حرجی نیست شما خودتان را اذیت نکنید
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      3 2
      در جواب ۰۸:۵۶: ما با افتخار رای میدیم. رای دادن لیاقت میخواهد.
    • US ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      2 0
      احسنت من هم رای خواهم داد
  • میثم IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    5 2
    جالبه تا حالا حرفی از حکم شرعی نبود . چون مشارکت اومده پایین شرکت نکردن حرامه . بهتره به این اقای شریفی بگیم مسولی که حرف میزنه و عمل نمیکنه دچار حرام شرعی شده نه مردمی که چه تو انتخابات شرکت بکنن و چه شرکت نکنن همواره پشت رهبری و انقلاب و نظام بودن .
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    1 2
    به هرحال اگر اجتهاد وعدالت وتقوای این افراد برای پیروانشان مسجل شده مکلفند از حکمشان تبعیت کنند
  • DE ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 1
    همه مجتهدان باید به مسائل و مشکلات روز توجه کنند واقعا گل گفته.
  • میثم IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 4
    مشارکت پایین یعنی مسولین راهی غیر از اون راهی که مردم میخوان رو میرن .
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      6 1
      مشارکت بالا هم باشه مسئولین راهی غیر از راهی که مردم می‌خوان رو میرن مثلا افزایش سن بازنشستگی در جهت منافع و خواست چند درصد از مردم بود ؟
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    1 3
    رفتن پای صندوق رای یعنی تاییدی بر کارنامه ضعیف مسولین گذشته و اینده . نرفتن پای صندوق رای یعنی ضعف در مقابل استکبار جهانی . چوب دوسر سوختی شدیم که چه بریم رای بدیم چه نریم رای بدهیم برایمان گران تمام میشود
  • ZA ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 2
    رای خواهم داد
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    2 1
    با همه این حرفا رای نمی دهم
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    3 1
    تصمیم و حرف ما نسل جوان و مدرن و روشن شده امروز یکی خواهد بود ، در انتخابات شرکت نخواهیم کرد و نه اجازه می دهیم خانواده هایمان شرکت کنند ،چون گلایه داریم و حکومت باید خود را اصلاح کند. شرکت در انتخابات یعنی تائید بی عدالتی کنونی و ادامه راه اشتباه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس