به گزارش مشرق، کانال تلگرامی یک حرف از هزاران نوشت:

زمان پیوستن آمریکا به دیوان کیفری بین‌المللی فرا رسیده است

نکته کلیدی: در حالیکه آمریکا عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست و در بازنگریِ اساسنامهٔ دیوان موفق شد تا در موارد «تجاوز»، اتباع کشورهای غیر عضو در دیوان را از شمول محاکمه و تعقیب در دیوان مستثنی کند، اینک مشغول همکاری با دیوان برای مجازات روسیه (یعنی کشوری غیر عضو در دیوان کیفری بین‌المللی) بخاطرِ تجاوز به اوکراین شده است! با این حال همانگونه که ترامپ در واکنش به تحقیقات دیوان، پیرامون جنایات آمریکا در افغانستان (به عنوان کشوری عضو دیوان) دادستان دیوان و معاونش را تحریم کرد، اکنون هم بلینکن وزیر خارجه آمریکا به صراحت می گوید دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت و شایستگیِ محاکمهٔ اتباع آمریکایی و اسرائیلی را ندارد!

نکات مهم:

بایدن در جولای ۲۰۲۳ دستور داد تا دولت آمریکا اقدام به ارائهٔ اطلاعات به دیوان کیفری بین‌المللی در خصوصِ جنایات روسیه در اوکراین نماید؛ تصمیمی شگفت انگیز از طرف کشوری که عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست! در همین راستا کنگرهٔ آمریکا در ماه اوت ۲۰۲۳ با حمایت بایدن، لایحهٔ مجاز بودن ارائهٔ اطلاعات از طرف دولت آمریکا به دیوان کیفری بین‌المللی (پیرامون جنگ اوکراین) را تصویب کرد.

۱۲۰ کشور در سال ۱۹۹۸ با تصویب اساسنامهٔ رم، دیوان کیفری بین‌المللی را ایجاد کردند؛ نهادی چند جانبه که وظیفه اش تحقیق و تعقیب متهمین به جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی اعلام شد. در حالیکه آمریکا در تهیه پیش‌نویس اساسنامهٔ رم مشارکت کرده بود و کلینتون رییس‌جمهور وقت آمریکا اساسنامه مزبور را در سال ۲۰۰۰ امضا کرد ولی سنای آمریکا هیچگاه این اساسنامه را تصویب نکرد در نتیجه آمریکا تاکنون به عضویت این دیوان در نیامده است. بوش پسر در سال ۲۰۰۲ امضای اساسنامه توسط آمریکا را پس گرفته و به دنیا گفت دیوان کیفری بین‌المللی فاقد صلاحیت برای محاکمهٔ آمریکایی ها است. اوباما در سال ۲۰۱۰ در نشست بازنگری [در اساسنامهٔ] دیوان شرکت کرد؛ نشستی که نتیجه‌اش اضافه شدن «تجاوز» به ۳ مورد دیگر از موضوعاتِ شایستهٔ پیگیری و رسیدگی از طرف دیوان بود. در همین اجلاس بود که با پیگیری‌های آمریکا مقرر گردید رسیدگی دیوان در خصوصِ موارد «تجاوز»، شامل اتباع کشورهای غیر عضو نشود!

در حالیکه دیوان کیفری بین‌المللی قبلاً تلاش کرده بود تا اقدامات آمریکا در افغانستان (به عنوان یکی از کشورهای عضو دیوان) را بررسی نماید ولی آمریکا طی دهه‌های گذشته همواره مدعی بوده است که دیوان کیفری بین‌المللی فاقد صلاحیت لازم برای محاکمهٔ اتباع کشورهای غیر عضو از جمله آمریکا، روسیه و اسرائیل است. بخاطرِ پیگیری های دیوان برای رسیدگی به جنایات آمریکا و اسرائیل در افغانستان و سرزمینهای اشغالی فلسطین، ترامپ در سال ۲۰۲۰ بنسودا (دادستان دیوان) و معاونش را تحریم کرد.

در پرتو مواضع و عملکرد های آمریکا در قبالِ دیوان کیفری بین‌المللی طی سالهای اخیر، اکنون کمک و همکاری آمریکا در اقامهٔ دعوا علیه یک کشور غیر عضو در دیوان یعنی روسیه اقدام بسیار عجیبی است! بلینکن وزیر خارجه آمریکا بتازگی گفته است که دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت و شایستگیِ محاکمهٔ اتباع آمریکایی و اسرائیلی را ندارد! کریم خان دادستان دیوان نیز فعلا تحقیقات پیرامون جنایات آمریکا در افغانستان را متوقف کرده است.

در حالیکه اکثریت مردم در آمریکا خواهان پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی هستند اینک جنگ اوکراین تناقضات در سیاستها و رفتارهای آمریکا را آشکارتر ساخته است؛ دستگاه های تبلیغاتیِ روسیه نیز از این فرصت استفاده کرده و برخوردهای دوگانهٔ آمریکا را سرِ دست گرفته‌اند و به دنیا می گویند که غرب هم بهتر از روسیه نیست! قانون «فقط برای تو و نه برای من» که آمریکا مایل است دربارهٔ روسیه در دیوان اعمال کند از نظر قانونی، سیاسی و اخلاقی قابل دفاع نیست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس