کد خبر 1581567
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس در مطلبی با عنوان حرکت آشکار سعودی به سمت سکولاریسم؛ اعمال محدودیت‌های بیشتر بر مساجد عربستان در آستانه ماه مبارک رمضان نوشت:

به گزارش العربی الجدید وزارت امور اسلامی و ارشاد سعودی، طی بخشنامه‌ای دستورالعمل‌های لازم‌الاجرا برای مساجد در طول ماه رمضان پیش رو را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه ضمن تاکید بر عدم غیبت کارکنان مساجد در ماه مبارک، استفاده از دوربین در مساجد برای ضبط فیلم و عکس از نمازها و مراسم مذهبی و نیز انتشار آن‌ در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ممنوع اعلام شده است.

این وزارتخانه دلیل این ممنوعیت را حفظ حرمت نمازگزاران اعلام نموده و از مؤذنان و ائمه جماعت خواسته شده از جمع‌آوری کمک‌های مالی جهت تهیه افطاری برای روزه داران و جمع‌آوری صدقه جهت پرداخت به نیازمندان جدا خودداری گردد!

افزون بر این، از مسئولان مساجد خواسته شده به دلایل بهداشتی، از برپایی سفره‌های افطار در داخل مساجد خودداری شده و برای این موضوع فضایی مناسب در اطراف مساجد تدارک دیده شود. در عین حال تاکید شده که برپایی اتاق‌های موقت و یا چادر جهت افطار روزه‌داران نیز ممنوع است، که قاعدتا بسیاری از مساجد به دلیل نداشتن چنین فضایی، شرایط لازم برای افطار روزه‌داران را نخواهند داشت.

این بخشنامه همچنین مسئولیت برپایی سفره‌های افطار را متوجه ائمه جماعت و مؤذنین دانسته که به گفته برخی ناظرین نوعی تهدید نسبت به تحمل عواقب تخلفات احتمالی است و باعث می‌شود بسیاری از مسئولین مساجد برای گریز از دردسرهای بعدی قید برپایی سفره‌های افطار را بزنند.

دولت سعودی در چند ماه اخیر، به بهانه‌های گوناگون، آزادی عمل و دامنه فعالیت‌های مذهبی در سطح عمومی را بسیار محدود کرده است. این قوانین و دستورالعمل‌های به ظاهر تنظیمی، در واقع نشانه‌های متقن دین‌زدایی از جامعه و پیاده‌سازی سکولاریسم گام‌به‌گام است که به مرور از نقش، اهمیت و جایگاه مناسک دینی در این کشور می‌کاهد.

در چند ماه گذشته، عبداللطیف آل الشیخ، وزیر امور اسلامی سعودی، در حالی ممنوعیت پخش صدای مساجد توسط بلندگوها را اعلام کرد که جشنواره‌های فیلم و موسیقی – فارغ از کیفیت و محتوا – با هیچ محدودیتی در زمان، مکان، و دامنه انتشار فعالیت مواجه نبوده و نیستند.

به فهرست این اقدامات، باید دستگیری تعداد زیادی از علما و رجال مذهبی سلفی که به نحوی به رویکردهای اجتماعی و فرهنگی پادشاهی اعتراض داشته‌اند را نیز اضافه کرد.

نقطه اوج این اقدامات، قانونی شدن فروش محدود مشروبات الکلی در این کشور بود. هرچند مقامات سعودی دلیل چنین مجوزی را صرفا ارائه خدمات به دیپلمات‌های ساکن در این کشور عنوان کردند، اما پرواضح است که چنین تابوشکنی‌ای، چشم‌اندازی از گسترش کاهش محدودیت‌ها در این زمینه را ترسیم می‌کند.

در مجموع باید گفت رویکرد سکولار برنامه‌های تحولی بن‌سلمان، که تا چند سال پیش محدود به تاکید بر نمادهای ملی بیش از دینی و تلاش برای ایجاد محدودیت ساختاری برای علمای دینی بود، اکنون نمودهای آشکار اجتماعی پیدا کرده و دیگر شکی نیست که سعودی به سرعت در حال حرکت به سوی الگویی مانند دبی و یا حتی ترکیه (البته منهای بُعد جمهوری) است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    5 4
    در عربستان اگر سکولاریسم رواج پیدا کنه به نفع جهان است عربستان جزء تولید داعش و وهابی تکفیری چه خیری داشته ؟ حداقل اگر سکولار بشن بمب گذاری کمتر می شه
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      2 1
      تو عربستان اگر سکولاریسم گسترش پیدا کنه ضربه می زنه به کل اسلام عقل کل!
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 0
    ال سعود به تدریج مراسم خود را بر مناسک دین عالب میکنند. فراموش نکنید که این قوم بیابانگرد مهاحم توسط انگلیس خبیث به قدرت رسیده اند. کاش مسلمانان غیور حجاز و یمن همانموقع فتنه ای را که همراستای تاسیس اسرائیل در متطقه شکل گرفت را تشخیص میدادند.آل سعود در واقع چتر حمایتی رژیم غاصب هستند و حکم ضربه گیر تهاجمات امت اسلامی را بازی می کنند. عینا مثل سرنگون کردن موشکهای یمن که به سمت سرزمینهای اشغالی میروند.
  • هادی IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 1
    کارخانه تولید تروریست ارهابی سلفی همون بهتر که دین زدایی کنه. این واسه ایران هم بهتره. دیگه داعیه ام القرایی نخواهد داشت
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    معصوم می فرماید خیر الامور اوسطها، کسانی یا از این ور بوم می افتن یا از اونور بوم دلیلش نبود ایمان،نبود عقل ودرایت وهمین کارهاشون سرنگونش میکنه ،کشوری که زنان حق رانندگی نداشتن وباید تمام بدن خودشون رو به جز چشماشون می پوشیدند حق استفاد از اینترنت رو نداشتن واز بسیاری از حقوق محروم بودند وهستند الان نوبت این شده که از این ور بوم بیفتن بارفتن به سوی سکولاریسم 🤔😔🤮
  • DE ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 2
    این وهابی ها قوم ابرهه ! دارند سنت رسول (ص) رو برمی چینند! خدا هم اینا رو با ابابیل برمی چینه!
  • IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    2 3
    البته پنهان نیست که بعضی ها هم در ایران با اجرای پروژه ززا همین هدف رو دنبال میکنند.و متاسفانه با گشتی کوچک در خیابان های شهر ویا....متوجه میشویم که کاملا به اهدافشون رسیده اند.و طرح ها و مصوبات و قانون های تصویب شده کاملا شکست خورده حساب میشوند.چون اراده ای برای اجرای سفت وسخت قانون اسلام نیست به هر صورت سند 2030 چه بخواهید چه نخواهیم به صورت کاملا زیر پوستی به کمک ابزار های قدرتمند رسانه ای دشمن متاسفانه به طور کاملا موفقیت امیزی در حال اجراست و دقیقا با همین دست فرمون سال 2030دیگه یه جامعه کاملا سکولار خواهد بود ایران.
  • IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 1
    آل سعودیهودی،بدون نقاب!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس