کنعانی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و طرح ادعای مالکیت کویت و عربستان بر میدان آرش گفت:‌ طرح ادعاهای بی اساس و یکجانبه هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی امروز (دوشنبه) ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی در ابتدای این نشست درباره انتخابات ۱۱ اسفند بیان کرد و گفت: در روز جمعه گذشته ۱۱ اسفند شاهد رخداد مهم ملی و برگزاری شکوهمند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری بودیم که در فضایی امن و سالم و پر نشاط و با حضور هوشمندانه و با بصیرت ایرانیان در سراسر کشور برگزار شد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به ملت ایران برای استفاده از حق خود و مشارکت در انتخابات مهم و منتخبان ملت و نامزدهای راه یافته به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تبریک گفت و افزود: از اینکه مورد اعتماد و وثوق ملت ایران واقع شدند تبریک می‌گویم. امیدوارم منتخبان ملت در مسیر خدمت به مردم هم در خانه ملت و هم در خبرگان رهبری توفیقات روزافزونی را داشته باشند.

وی همچنین آمادگی دستگاه دیپلماسی را برای همکاری مجدانه، سازنده، مکمل و هم‌افزا با دوره جدید مجلس در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های ملی و مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

* سازمان همکاری اسلامی در معرض آزمون

وی در پاسخ به سؤالی درباره نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در جده و مذاکرات درباره توافق آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی عنوان کرد: یک رخداد مهمی را فردا در جده در مقر سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با مسأله فلسطین شاهد خواهیم بود. این دومین نشست وزرای خارجه این سازمان درباره تحولات غزه است. هم نشست اول و هم نشست دوم محصول تلاش‌ دیپلماتیک ایران و تعداد دیگری از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: با توجه به جایگاه و اهمیت ویژه سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با مسأله فلسطین و اینکه فلسفه شکل گیری این سازمان در ارتباط با مسأله فلسطین بوده، انتظار این بود در طول بازه زمانی پنج ماهه گذشته جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه فلسطین و غزه شاهد اقدام موثر و تعیین کننده‌ای از سوی این سازمان باشیم.

کنعانی افزود: به رغم جلسه‌ای که برگزار شد شاهد نبودیم این سازمان آنگونه که اقتضا می‌کند بتواند در مسیر ایجاد بازدارندگی از تداوم جنایات رژیم صهیونیستی ایفای نقش کند. البته تلاش مجموعه کشورهای اسلامی در حمایت از مردم فلسطین و اعلام دیدگاه‌ها قابل تقدیر است. 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: متاسفانه شاهدیم در سایه جنگ طلبی مقامات رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت نامحدود آمریکا از این رژیم در طول بازه زمانی پنج ماه گذشته جنگ ناجوانمردانه علیه غزه ادامه یافته است. سازمان همکاری اسلامی در معرض یک آزمون قرار دارد که بتواند نشان دهد تا چه میزان به آرمان فلسطین پایبند است.

وی گفت: انتظار ملت مظلوم فلسطین و همه ملت‌های اسلامی از رهبران کشورها و دولت‌های اسلامی این است که فردا در تکمیل گام‌هایی که تاکنون برداشتند تصمیم قوی و با اتفاق آرا در ارتباط با برداشتن گام موثر برای حمایت جدی از مسأله فلسطین اتخاذ کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: تکلیف کشورهای اسلامی فردا در جلسه سازمان همکاری اسلامی روشن است. تصمیم جدی برای ایجاد بازدارندگی و پایان دادن جنگ علیه غزه و همچنین ارسال کمک‌های انساندوستانه و ممانعت از تحقق توطئه رژیم صهیونیستی برای کوچاندن مردم غزه.

کنعانی خاطرنشان کرد: از هر رخدادی که به توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی منجر شود حمایت می‌کنیم.

*  آفتاب آمد دلیل آفتاب

سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه شب گذشته شورای همکاری خلیج فارس که مدعی مالکیت کویت و عربستان سعودی بر میدان آرش شدند، گفت: مواضع اصولی خود را مبتنی بر قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل اعلام کردیم. طرح ادعاهای بی اساس و یکجانبه هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد. 

وی افزود: در ارتباط با بهره برداری از منابع مشترک در خلیج فارس و میدان آرش، جمهوری اسلامی ایران براساس مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی که در این زمینه وجود دارد، همواره بر همکاری سازنده مبتنی بر منافع و مصالح مشترک تأکید کرده است و در گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات کویتی بر تداوم مذاکرات حقوق و فنی تاکید کردیم.

کنعانی ادامه داد: نگاه ما به مناسبات با همسایگان نگاه مبتنی بر تلاش برای ایجاد فضای مثبت و سازنده و تامین منافع مشترک و حل و فصل موضوعات مورد اختلاف از طریق گفت‌وگوهای فنی و دوستانه و خارج از طرح موضوعات در چارچوب رسانه‌هاست. 

به گفته وی طرح این موضوعات در فضای رسانه‌ای و درج آن در بیانیه‌های یکجانبه به هیچ وجه کمک کننده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه  درباره ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر درخواست ایران از سودان برای ساخت پایگاه در دریای سرخ و رد این موضوع از سوی وزیر خارجه سودان بیان کرد: آفتاب آمد دلیل آفتاب. وزیر خارجه سودان تکذیب کرده و در خبرها نیز آمده است و نفس ادعایی که مطرح شده همانطور که وزیر خارجه سودان مطرح کرده ادعای بی اساس با انگیزه و اهداف سیاسی است.

* همکاری نظامی و دفاعی ایران علیه طرف ثالث نیست

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای رئیس کمیسیون اروپا در خصوص کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین تصریح کرد: بارها در این خصوص موضع و دیدگاه خود را اعلام کردیم. روابط نظامی و دفاعی ایران و روسیه همکاری‌های متعارف و مبتنی بر حقوق و مقررات بین‌المللی و مصالح و منافع مشترک است و مسبوق به وقوع جنگ در اوکراین است.

وی افزود: همکاری‌های دو کشور در این خصوص ادامه می‌یابد و این همکاری‌ها علیه هیچ کشور و طرف ثالثی نیست. مواضع ایران درباره بحران اوکراین صریح، شفاف و روشن است. بارها گفته‌ایم جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم و از گفت‌وگو و راهکار سیاسی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین حمایت می‌کنیم. بارها آمادگی ایران را برای میانجیگری به منظور پایان دادن به جنگ اعلام کردیم.

کنعانی ادامه داد: ایران از هیچ جنگی در منطقه حمایت نمی‌کند و همواره یک طرف سازنده در مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

* حق‌آبه ایران از هیرمند

وی در پاسخ به سؤالی گفت: رژیم صهیونیستی در قبال اقدامات تحریک آمیز علیه لبنان مسؤولیت دارد. شکل دادن به ائتلاف‌های تخیلی و وهمی و خودخوانده و یکجانبه را در منطقه کمک کننده به صلح و ثبات در منطقه نمی‌دانیم و آنها را مخل نظم و امنیت می‌دانیم.

کنعانی اضافه کرد: امیدواریم کشورها از دست دادن به اقدامات یکجانبه با شعارهای اصلاح طلبانه که در عمل مخل امنیت در منطقه است خودداری کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه ایران از هیرمند گفت: حق‌آبه ایران از هیرمند یک حق اثبات شده و قانونی است و بارها مواضع خود را اعلام کردیم. مقامات دولت سرپرستی افغانستان بر مطالبه ایران تأکید کردند. 

وی اضافه کرد: ما انتظار داریم مقامات افغانستان بر تعهد خود متعهد باشند و برمبنای آب موجود و مکانیسم‌های حقوقی حقوق آبی ایران براساس این معاهده تأمین کنند.

* جزایر سه‌گانه جزء لاینفک و ابدی خاک ایران

وی در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و طرح ادعاها درباره جزایر سه‌گانه ایرانی بیان کرد: با توجه به تحولاتی که در منطقه به ویژه در فلسطین و تداوم جنایات جنگی، نسل کشی و کشتار بی رحمانه فلسطینی‌ها در غزه جاری است، طرح موضوعات اختلاف برانگیز و ادعاهای بی اساس در نشست‌های شورای همکاری مایه تأسف است.

کنعانی بیان کرد: مفاد مرتبط با تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را در بیانیه پایانی نشست ۱۵۹ وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس را قویا محکوم می‌کنیم. جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک ایران است و اشاره به آنها در بیانیه این نشست فاقد ارزش حقوقی است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بارها بر حاکمیت خود بر جزایر سه گانه ایرانی براساس اصول و قواعد پذیرفته شده حقوق بین‌الملل تصریح کردیم. ایران حاکمیت خود را بر خاک خود اعمال می‌کند و شورای همکاری در جایگاهی نیست که در خصوص اقدامات حاکمیتی از سوی ایران و اظهارات مقامات عالی ایران در خصوص ابوموسی و سفرهای مقامات ایران به جزیره‌ای که تعلق ابدی به خاک ایران دارد، اظهارنظر کند.

وی گفت: صدور این بیانیه‌ها و بیانیه‌های یکجانبه و یک طرفه نافی وجود فضای مثبت در مناسبات ایران و کشورهای این منطقه است. 

سخنگوی وزارت خارجه افزود: انتظار داریم همسایگان زمینه را برای ارتقای مناسبات منطقه‌ای فراهم کنند.

* اظهارات بی‌اساس آمریکایی‌ها

وی در پاسخ به سؤالی درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق اظهار داشت: این توافق امضا شده تا حدود زیادی اجرا شده و کمیته‌ای در این خصوص شکل گرفته و گفت‌وگوها و مشورت‌های تیم‌های امنیتی دو کشور ناظر بر نظارت بر روند اجرای کامل این توافقنامه ادامه دارد. 

کنعانی بیان کرد: ایران بر ضرورت تکمیل روند اجرای توافقنامه امنیتی تأکید می‌کند و دولت عراق نیز خودش را متعهد اعلام کرده و ما در چارچوب روابط دوستانه و اراده دو کشور انتظار داریم مقامات دولت عراق در اجرای کامل مفاد این توافقنامه گام‌های تکمیلی خود را بردارند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره واکنش آمریکا به پرتاب ماهواره از سوی ایران بیان کرد: درباره آنچه مقامات دولت آمریکا به گزاف مطرح کردند لازم است اشاره کنم همکاری‌های دفاعی و فضایی ایران و روسیه همکاری‌هایی متعارف و مبتنی بر قوانین و حقوق بین‌الملل است و براساس منافع و مصالح مشترک دو کشور تعریف شده و کسی نمی‌تواند در ارتباط با اینگونه همکاری‌ها تشکیک بی خود و بی پایه و اساس ایجاد کند.

وی افزود: ایران با روسیه همکاری‌های گسترده‌ای در موضوعات مختلف دارد و این حق کشورهاست که براساس قوانین بین‌المللی با یکدیگر همکاری کنند. اظهارات مقامات آمریکایی را قاطعانه رد و این اظهارات را بی اساس تلقی می‌کنیم و طرح ادعاهای بی اساس درباره همکاری‌های ایران با روسیه در ارتباط با بحران‌های منطقه‌ای از جمله موضوع اوکراین را بی اساس و مبتنی بر اهداف و انگیزه‌های سیاسی تلقی می‌کنیم. 

کنعانی افزود: ایران در چارچوب حقوق شناخته شده همکاری‌های دوجانبه خود را با کشورهای دوست براساس منافع و مصالح مشترک ادامه خواهد داد.

وی در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه نقش آمریکا و اروپایی‌ها در خصوص بحران اوکراین روشن است، اظهار داشت: اگر در چارچوب مقررات بین‌المللی عمل می‌کردند این جنگ رخ نمی‌داد. همواره هم سوخت بر آتش بحران ریختند. آمار مقامات رسمی دولت آمریکا به اندازه کافی گویاست که چه کسانی بر دامن زدن ابعاد و شعله‌های این آتش کمک کردند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در آمار رسمی وزارت دفاع آمریکا آمده است آمریکا در سپتامبر ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به میزان ۸۰ میلیارد دلار از فروش تسلیحات درآمدزایی کرده است.

کنعانی ادامه داد: صنعت نظامی دولت آمریکا در این مدت شاهد رشد ۱۷.۵ درصدی بوده است و این نشان می‌دهد چه کسانی در جنگ دخیل هستند.

* آمریکایی‌ها مسائل انتخاباتی خود را حل و فصل کنند

سخنگوی وزارت خارجه اظهارات مقامات آمریکایی درباره انتخابات اخیر در ایران را مصداق روشن دیگری از مداخلات این کشور در امور داخلی دیگر کشورها از جمله ایران خواند و افزود: آمریکا از جایگاهی برخوردار نیست که درباره انتخابات در ایران موضع گیری و مداخله کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: اگر مقامات آمریکا نگران دموکراسی‌ها و آرای ملت‌ها هستند، فکری به حال کشور خود و سلامت نظام انتخابات در آمریکا کنند. در هر دوره انتخاباتی شاهد ماجراهای عجیب و غریب در روندهای انتخاباتی آمریکا هستیم و در مواردی کار به محاکم داخلی آمریکا کشیده شده و بروند مسائل انتخاباتی خود را حل و فصل کنند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره شهادت یکی از مستشاران نظامی ایران در سوریه در روز جمعه گفت: آنچه رخ داد دلیل و شاهد دیگری بر تداوم جنگ طلبی رژیم غاصب صهیونیستی و استمرار نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی کشورها و نقض حاکمیت کشوری در منطقه است که در طول بیش از ۱۰ سال گذشته در معرض هجوم گسترده تروریست‌ها و سازمان‌های تروریستی مورد حمایت رژیم صهیونیستی و دولت‌هایی قرار داشتند که شعار مبارزه با تروریسم را مطرح می‌کنند.

کنعانی بیان کرد: نیروهای مستشاری ایران در سوریه در چارچوب دعوت رسمی از سوی دولت سوریه در راستای ماموریت محوله برای مبارزه با تروریسم حضور دارند و اقدام مکرر رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن نیروهای مبارزه کننده علیه تروریسم و نیروهای مستشاری ایران دلیل روشن و واضح دیگری از حمایت تمام عیار این رژیم از جریان‌ها و گروه‌های تروریستی در منطقه و خاک سوریه است.

وی تصریح کرد: هیچ کدام از جنایات این ژریم علیه اهداف منافع و نیروهای ایران بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند.

کنعانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر وزیر خارجه مجارستان بیان کرد: اجلاس کمیسیون مشترک فرصتی بود که ابعاد و زمینه‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها را مورد تبادل نظر قرار دهند و برای افق‌های جدید همکاری زمینه‌های لازم و مناسب را مهیا کنند. این نشانگر وجود اراده سیاسی خوب بین دو کشور برای برداشتن گام‌ها در حوزه‌های اقتصادی و تجاری است. 

وی گفت: بین دو کشور مشورت‌های خوبی درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد و این مشورت‌ها در دو سال گذشته بین دو وزیر به صورت حضوری و تلفنی ادامه داشته است.

* تحکیم امنیت در مرزهای مشترک

خبرنگاری درباره همکاری‌ها با دولت سرپرستی افغانستان سؤال کرد که کنعانی گفت: این همکاری‌ها اهداف و اصول روشنی دارد، کمک به ثبات، امنیت و توسعه افغانستان و اینها اصول راهگشایی در تنظیم مناسبات اصولی و سازنده ایران با دولت سرپرستی افغانستان است.

وی ادامه داد: ثبات و امنیت در افغانستان به ثبات و امنیت در منطقه و مرزهای مشترک کمک می‌کند. تحکیم امنیت در مرزهای مشترک هدف اصولی ایران است. اقتصادسازی مرزها با افغانستان به تحکیم امنیت مرزها نیز کمک می‌کند. ایران از منظر انسانی و اخلاقی و پیوندهای عمیق انسانی، تاریخی و فرهنگی و خویشاوندی با ملت افغانستان و کمک به بهبود شرایط اقتصادی در افغانستان برای خود ماموریت و ضرورت تلقی می‌کند. 

کنعانی اضافه کرد: در مناسبات دوجانبه با دولت سرپرستی افغانستان از مذاکرات اصولی صرفنظر نمی‌کنیم. ما در همه گفت‌وگوهای مرتبط با مقامات ذیربط افغانستان بحث حق‌آبه را مطرح می‌کنیم.

* کانال‌های دیپلماتیک همچنان فعال است

وی در پاسخ به سؤالی درباره کریدور زنگه‌زور گفت: موضع ایران همان موضعی است که بارها اعلام کرده و در موضع ایران تغییری ایجاد نشده و نخواهد شد. با هر گونه تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه که منجر به تغییر مرزها در منطقه شود، مخالفیم و بارها مواضع خود را بیان کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه انتخابات آمریکا را موضوع داخلی و مرتبط با ملت آمریکا خواند و افزود: آنچه برای ما مهم است رفتار دولت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران است. تغییرات روسای جمهور یا دولت در داخل آمریکا امری است مرتبط با مردم این کشور و همچنین حقوق مردم آمریکا.

وی گفت: انتظاری که از دولت‌های آمریکا همواره داشتیم این بود که از مداخله در امور داخلی ایران خودداری کنند و در تعامل با ایران با احترام تعامل کنند. نسبت به تحولات مرتبط با انتخابات در آمریکا دیدگاه خاصی اکنون نداریم و آنچه مرتبط با ایران است رفتار دولت آمریکا نسبت به ایران است. 

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین درباره برجام اظهار داشت: در خصوص برجام هم آمد و رفت دولت‌ها در آمریکا تغییری در تعهد دولت این کشور نسبت به برجام ایجاد نخواهد کرد. دولت آمریکا یکجانبه از برجام خارج شد و مسؤولیت‌های خروج یکجانبه و غیرقانونی متوجه این دولت است.

کنعانی بیان کرد: هدف اصلی ما لغو تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه علیه ملت ایران و برخورداری دولت و ملت ایران از حقوق تعریف شده در چارچوب برجام است. 

وی خاطرنشان کرد: کانال‌های دیپلماتیک همچنان بین طرف‌های مذاکره بین ایران و آمریکا با واسطه فعال است. چارچوب‌های دیپلماتیک به قوت خود باقی است و در این خصوص تغییری ایجاد نشده است.

وی تصریح کرد: ما پایبند به میر مذاکره بودیم و هستیم و در صورت حسن نیت طرف مقابل معتقدیم امکان جمع بندی مذاکرات و بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام همچون گذشته وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به‌ سؤالی درباره خودسوزی افسر نظامی آمریکا عنوان کرد: جهانیان پیام این اقدام را دریافت کردند؛ پیام این نظامی آمریکایی و سایر نظامیان آمریکایی که در حمایت از این فرد یونیفرم خود را در آتش سوزاندند و همچنین راهپیمایی گسترده مردم آمریکا در آخر هفته در محکومیت حملات رژیم صهیونیستی، حمایت از مردم فلسطین و مخالفت با جنگ‌طلبی آمریکا را شنیدند.

وی با اشاره به درخواست مردم جهان برای توقف حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی افزود: بعید است که این صدای بلند را که همه افکار عمومی در دنیا شنید دولتمردان آمریکایی نشنیده باشند و اگر ارزشی برای افکار عمومی خود قائلند باید حمایت‌های خود را از رژیم صهیونیستی متوقف کنند.

کنعانی بیان کرد: آنچه باعث تداوم جنگ در غزه شد جنگ طلبی رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا بود. هر زمان آمریکا حمایت خود را متوقف کند این رژیم بیش از یک ساعت قادر به ادامه جنگ نیست. امیدواریم مقامات آمریکا صدای ملت‌های دنیا را بشنوند و اگر برای حقوق بشر و آرا و اظهارنظر مردم خود ارزشی قائلند، این صداها را بشنوند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی گفت: آنچه در روابط ایران و آمریکا اثرگذار بوده و خواهد بود رفتار دولت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران است. ملت ایران رفتار نابرابر و مداخله جویانه و فراقانونی دولت آمریکا علیه دولت و ملت ایران را برنمی‌تابد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه رفتار دولت آمریکا محل قضاوت است و هرگونه تعامل ایران با دولت آمریکا صرفا مبتنی بر ماهیت و رفتار دولت آمریکا خواهد بود، یادآور شد: تغییری در رفتار دولت آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب مشاهده نشده است.

کنعانی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: از ابتدای بحران غزه از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک و انسانی خود برای کمک به پایان جنگ ظالمانه و شرورانه علیه ملت فلسطین استفاده کردیم. حمایت ایران از مسأله فلسطین قدیمی و ریشه دار و مبتنی بر نگاه انسانی و اخلاقی و مبتنی بر حقوق بین‌الملل است. اشغال فلسطین را غیرقانونی و ظالمانه تلقی کردیم و معتقد به پایان دادن به این اشغال هستیم. 

وی افزود: بارها اعلام کردیم هفت اکتبر رخداد در خلأ نبود واکنشی به هفتاد و پنج سال اشغالگری بود.معتقد به پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و نوار غزه هستیم. در زمینه کمک‌های انسانی سعی کردیم از همه امکانات موجود استفاده کنیم چه در گفت‌وگو با دولت مصر و چه در تعامل با صلیب سرخ و ... از این ظرفیت‌ها غفلت نکردیم. ماه رمضان فرصت دیگری است که می‌تواند تلاش‌های امت اسلامی، مسلمانان و دولت‌های اسلامی را منسجم‌تر کند و پیام محکمی به رژیم صهیونیستی و حامیان آن ارسال کند و شاهد پایان این جنگ ظالمانه و بربری و وحشیانه علیه مردم فلسطین و ساکنان غزه باشیم.

وی درباره انعقاد توافقنامه امنیتی بین ایران و ارمنستان که سؤال خبرنگاری بود گفت: از انعقاد این موافقتنامه شخصا اطلاع ندارم.

کنعانی اضافه کرد: روابط دو کشور سازنده مبتنی بر منافع دو کشور و در کمک به امنیت مطنقه‌ای است.روابط ایران با همسایگان مبتنی بر سیاست همسایگی در چارچوب منافع مشترک و همچنین در چارچوب تامین منافع مشترک و امنیت جمعی در منطقه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    2 3
    بیش ۴۰ درصد میدان گازی آرش متعلق به‌ ايران است
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      2 0
      ازچهارطرف ضربه خوردیم از شمال دریای خزر،مدان نفتی با آذربایجان ازجنوب میدان آرش وجزایرسه گانه ازغرب جنگ عراق وعدم پرداخت خسارت ازشرق آوارگان افغان،موادمخدر،گروهک‌ها،حق ابه هیرمند.چطورکویت خسارتش روازعراق گرفته وبرای ایران خط ونشان می کشه؟!!!
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    2 0
    این که سخنگو نیست فقط توجیه کننده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس