به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین در مطلبی با عنوان ارزیابی وضعیت اسرائیل، حماس و آمریکا پس از پنج ماه جنگ نوشت:

«شورای روابط خارجی» در یادداشتی به بررسی و ارزیابی وضعیت اسرائیل، حماس و آمریکا پس از پنج ماه جنگ پرداخته و تحلیلی از وضعیت فعلی منطقه ارائه کرده است که در ادامه به نکات مهم این گزارش اشاره خواهیم کرد.

  • وضعیت اسرائیل و حماس:

اسرائیل تاکنون نتوانسته است حماس را به طور کامل از بین ببرد. اگرچه خسارات قابل توجهی به این گروه وارد شده است اما با این حال نیروهای حماس هنوز در برخی مناطق نوار غزه فعالیت دارند و اسرائیل موفقیت چندانی در حذف حماس نداشته است.

وضعیت انسانی در نوار غزه با دو میلیون نفر آواره و نیاز آنها به غذا و دارو به شدت نگران کننده است.

  • تنش‌های منطقه‌ای:

تنش‌ها بین اسرائیل و حزب الله لبنان و نیز یمنی ها کماکان در دریای سرخ ادامه دارد و این وضعیت ممکن است به تشدید بیشتر تنش و گسترش جنگ منجر شود.

اگرچه در دریای سرخ، سامانه دفاع موشکی اسرائیل به نام "پیکان" موفق به از بین بردن سامانه موشکی یمنی ها شده اما آنها،اکنون اهرم‌هایی جهت فشار بر اقتصاد بین‌المللی دارند که قبلاً از آن برخوردار نبودند.

ارزیابی وضعیت اسرائیل، حماس و آمریکا پس از پنج ماه جنگ

  • موضع دولت آمریکا:

به جز تغییرات لفظی مانند استفاده از «آتش‌بس» به جای «توقف بشردوستانه»، موضع دولت بایدن نسبت به جنگ تغییری نکرده است.

با آشکار شدن بحران انسانی در غزه، انتقادات افکار عمومی جهان به دولت بایدن به دلیل حمایت از اسرائیل تشدید شده است.

دولت بایدن اکنون به طور رسمی شدیداً پشت ایده دو کشوری برای راه حل مناقشه اسرائیل و فلسطین ایستاده است و این در حالی است که همزمان مخالفت با راه حل دو کشوری در میان مردم اسرائیل و حمایت از حماس در میان فلسطینی‌های کرانه باختری افزایش یافته است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس