پرستار

عضو شورای‌عالی نظام پرستاری گفت: مهاجرت پرستاران به مرز بحران رسیده و لازم است دولت فکری به حال این بحران بکند.

به گزارش مشرق، با اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، ابوالقاسم ابوطالبی افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته از قبل، قرار بود در افق ۱۴۰۴ نسبت پرستار به تخت ۲.۵ پرستار به‌ازای هر تخت باشد و در پایان برنامه ششم، ۱.۸ پرستار به‌ازای هر تخت باشد که این امر محقق نشد.

نایب رئیس دوم شورای‌عالی تاکید کرد: در چند سال اخیر استخدام پرستاران به صورت قطره چکانی بوده است. در حال حاضر ما حدود ۲۴۰ هزار پرستار در کل کشور داریم که اگر بخواهیم برسیم به استاندارد مناسب برسیم، باید نسبت‌ها ۳ برابر شود، اما استخدام نداریم؛ یعنی اگر ما ۲۴۰ هزار پرستار هم بگیریم تازه می‌رسیم به آن ۱.۸ دهم و نسبت به استاندارد ۲.۵ خیلی عقب هستیم.

وی ادامه داد: اصلاً زیبنده نظام سلامت ما نیست که در داخل کشور پرستار تربیت کنیم و آنها مهاجرت کنند به کشور دیگر، سال گذشته نزدیک ۳۰۰۰ نفر مهاجرت کردند، در صورتی‌که در دانشکده‌های ما حدود ۱۰ هزار نفر نیرو تربیت می‌شوند و این حجم خروج از کشور فاجعه است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: مهاجرت پرستار دیگر مشکل نیست، بلکه به مرز بحران رسیده و لازم است دولتمردان ما و کسانی که مسئول هستند و این آمارها را می‌شنوند، فکری به حال این بحران کنند.

وی گفت: وقتی که استخدام نداشته باشیم برای تداوم خدمت، به همکاران اضافه‌کار اجباری می‌دهند که طبق قانون بهره‌وری پرستاری این تخلف است. یعنی اگر شما اضافه‌کار می‌دهید رضایت طرف مقابل هم باید جلب بشود، اما به دلیل نبود نیرو به آنها اضافه‌کار اجباری می‌دهیم که مبالغ این اضافه‌کار بسیار ناچیز است.

ابوطالبی بیان کرد: اضافه‌کاری اجباری باعث فرسودگی شغلی می‌شود تبعات آشکار آن ترک شغل است بعد از اینکه دوره پرستاری را گذراندن شروع به کار نمی‌کنند یا به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. همچنین تبعات پنهان کمبود نیرو، اُفت کیفیت خدمات و آسیبی است که بیماران می‌بینند.

نایب رئیس دوم شورای‌عالی گفت: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از ۱۵ سال که اجرا شد، در تأمین منابع و اجرای درست آن شدیداً سنگ‌اندازی می‌شود. در بیشتر مراکز درمانی فقط اسم تعرفه‌گذاری آمده، اما همکاران ما هیچ مبلغی دریافت نکردند. در بحث کارانه هم به همین صورت است مبالغ پرداخت نمی‌شود با این تورمی که داریم همکاران ما شدیداً در معیشت خودشان دچار مشکل هستند انتظار داریم که مسئولین ما بار دیگر اجازه بدهند این تعرفه‌ها بازبینی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    6 5
    ایران بهترین جا برای پزشکان است و پزشکان خدایی می کنند و همه چیز مال آن هاست،معلوم نیست چرا می خوان مهاجرت کنن
    • حقگو IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      5 3
      تعهد هر پزشک عمومی و متخصص و پرستار و ... برای خدمت در کشور کم است برای مثال کشور کلی هزینه میکند تا یک پزشک متخصص تربیت کند و با دوسال طرح میتواند از کشور خارج شود در حالی که طرح در مناطق محروم را باید بیشتر کرد و به آن ادامه خدمت در مناطق غیر محروم را هم باید اضافه کرد
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      12 2
      آی کیو موضوع پرستاران است!!!!!!
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      9 2
      کل دنیا در حال بیشتر کردن تعداد پرستارها هستند و مبالغ خوبی تا سقف 6500 دلار الی 8000 دلار می دهند . تو ایران ماهیانه 200 دلار می دهند . مشخص است که پرستارها به دانمارک و استرالیا و آلمان و کانادا و ... بروند. کارگر معمولی در ایران خودرو ساعتی 100هزارتومان می گیرد . پرستار تو ایران ساعتی 20 هزارتومان می گیرد . یک شیفت 8 ساعته 140 هزارتومان می گیرد . حتی کارگرهای عزیز و گرامی هم بهتر از پرستارها می گیرند .
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    5 6
    باید به هر طریقی مانع از این مهاجرت شد
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    5 5
    باید با مهاجرت همه اقشار مقابله کرد
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    4 0
    این همه افراد مشتاق و جویای تحصیل و کار که در کشور برای پیدا کردن کارمناسب تلاش می کنند . کجای کارتان می لنگد که حتی این موضوع هم برایتان شده به جای فرصت یک مشکل!!!!!!. می بخشید یادم رفت (سوء مدیریت). همه جای دنیا تفاهم نامه امضاء میکنند و به کشورهای مقصد نیروی کار فنی اعزام قانونی می کنند و برای کسانیکه با پول این مملکت و مالیات مردم در دانشگاه دولتی تحصیل کرده اند باید در طول مدت قانونی به مردم خدمت کنند . شاید این رویه ها نشان از نا آگاهی برخی مسئولین و قانونگذاران از رویه های موجود و خدای نکرده ترک فعل و بی تفاوتی آنها را به وضع موجود نشان می دهد!!!!!! یعنی این همه سوء مدیریت در بخشهای غیر نظامی نشانه نفوذیها است؟!!! 50 سال پیش پزشک هندی و پاکستانی به ایران میآمد حالا شما پرستار ایرانی صادر کنید. چرخه تولید نیروی انسانی ماهر در جهان را باید به سبک جدید اداره کرد . چرا همه اش برای جبران بودجه دنبال گرانی و تورم و قیمت ارز و طلا میروید . نیروی کار فنی و مناسب تربیت کنید و صادر کنید با قرار داد رسمی . یعنی برای این مشکلات هیچ راهی وجود ندارد ؟!!!!! الله اعلم
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    13 1
    حقوق ها رو بیشتر کنید تا نرن از کشور.با این فشار کاری ۱۳ ۱۴ میلیون حقوق اونم تو تهران خنده داره با این اجازه ها و هزینه های تهران .
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    7 0
    وقتی که حقوق پا به پای تورم پیش نمیره با ماهی صدتومن همنمیشه خونه خرید وام هم که نمیدید در همه کشورها 80 درصد خانه را وام میدن اینجا به هر طریقی دنبال کندن از مردمید به جای درست کردن قیمتها بنزین گازئویل دارید دلار گرون میکنید پدر مردم در اوردید هرچی ارز هم هست که میدید به خودی ها جنس با دلار 28 بیارن به قیمت 60 بفروشن بانکها هم که جمع نمیشن امید واقعا اومد پایین
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    10 0
    کلا در ایران به حقوق بگیرا ظلم میشه
  • پرستار قم IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    8 0
    وقتی وزارت بهداشت رو مافیای دارو اداره می کنند توقعی نیست دیگه اخه یکسال اضافه کاری رو پرداخت نکردند تعرفه گذاری رو پرداخت نمی کنند حقوق اندازه یک کارگر هم نیست برای چی بمونیم؟ ما هم داریم می ریم
  • DE ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 1
    دولت بی هویت، انگیزه رو از همه نی گیره. اگر می خواهید مبارزه کنید خب این همه شرکت مهاجرتی که به آقازاده ها وابسته هستند رو ببندید
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    6 1
    کل دنیا در حال بیشتر کردن تعداد پرستارها هستند و مبالغ خوبی تا سقف 6500 دلار الی 8000 دلار می دهند . تو ایران ماهیانه 200 دلار می دهند . مشخص است که پرستارها به دانمارک و استرالیا و آلمان و کانادا و ... بروند. کارگر معمولی در ایران خودرو ساعتی 100هزارتومان می گیرد . پرستار تو ایران ساعتی 20 هزارتومان می گیرد . یک شیفت 8 ساعته 140 هزارتومان می گیرد . حتی کارگرهای عزیز و گرامی هم بهتر از پرستارها می گیرند .
    • امید IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      2 2
      کل دنیا در حال نگه داشتن متخصصان فنی و تکنسین ها هستند و حقوق بیشتر از پزشک به این افراد تعلق میگیره تو ایران تنها قانونی که اجرا میشه قانون کار هست چون به نفع قشر مرفه هست پس نفرمایید فقط به پرستاران تا۸۰۰۰دلار حقوق میدن به همه کسانی که به اقتصاد اون کشورها کمک می‌کنند حقوق خوب میدن ولی ایران همه باید زیر خط فقر باشند و پزشکان برخی رشته های و داندانپزشکان باید بهترین حقوق را دریافت کنند مخصوصا در کلینیک های خصوصی ؟؟
  • US ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 1
    باید قانونی تصویب شود که به فارغ التحصیلان دانشگاه ها تا زمانیکه حد اقل ۳ برابر میزان تحصیل در کشور خدمت نکرده باشند، مدرک فارغ‌التحصیلی و ریز نمرات به هیچوجه داده نشود. برای خدمت سربازی و استخدامی هم سیستمی راه اندازی شود که تنها گواهی پایان تحصیلات از طریق دانشگاه مستقیما به نهاد مربوطه ارسال شود و دست فرد چیزی نباشد. این تنها راه جلوگیری از خروج سرمایه انسانی و کسانیکه سالیان سال از امکانات تحصیلی و رفاهی کشور برخوردار بوده اند و تخمشان را در لانه همسایه می‌گذارند. نمیشه که از دانشگاه مجانی و خوابگاه و قدای مجانی و اتوبوس مجانی و کتب ارزان، خدمات درمانی مجانی ،.... استفاده بکنند و بعد برن جای دیگه رو آباد کنن. هزینه متوسط سرانه فارغ‌التحصیلی در مقطع لیسانس در اروپا، ژاپن، کره استرالیا و آمریکا و کانادا... برای هر فرد با در نظر گرفتن بودجه عمومی کشور برای احداث جاده، بیمارستان، مدرسه، دانشگاه، و خدمات حمل و نقل عمومی، روشنایی عمومی لوله کشی، برق رسانی، فضای سبز، مخابرات، رادیو و تلویزیون، خدمات شهری و روستایی، نیروهای نظامی و انتظامی، پرسنل دولتی،.... از لحظه تولد تا فارغ‌التحصیلی برای هر فرد حدود ۵ میلیون دلار است. نمی‌شود کشور سالانه هزاران ۵ میلیون دلار را مفت از دست بدهد و به دیگران تقدیم کند. اونوقت میگن چرا مملکت پیشرفت نمیکنه. یک احمق خود من که این کار رو کردم.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 0
    از بس این مملکت خیلی نایس مردم در هر طبقه از خوشی مهاجرت می کنند نه از روی بدختی، تورم، نابرابری و.......................................
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 1
    در کنار نظرات مختلفی که برای بحث مهاجرت عنوان میشه اما برای من یک سوال وجود داره.مگر نه اینکه همیشه توسط غرب گدایان غرب لیس مدعی هستن که سیستم اموزشی در غرب چنین است و چنان مگر نمیگن قدر تحصیلکرده هاشون رو میدونن؟پس چرا این حیوانات ساکن اروپا اینقدر محتاج کارگر و پزشک و مهندس جهان سوم بی فرهنگ و وحشی هستن؟چرا با اون سیستم اموزشی پیشرفته شون از تامین نیرو برای خودشون عاجزند؟
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 0
      نیرو هم تامین می کنند! غرب گدایان. غرب لیسان. حیوان ها.
  • علی IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 2
    هیج‌جا مثل ایران پول مفت نمیده توی فرنگ باید اندازه 4 تا تراکتور کار کنن 90 درصد مهاجرین بشدت پشیموننواما روی برگشت ندارند
    • US ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      0 1
      آره ارواح عمه ات، پس چرا هیچ فرد بومی از اروپا و آمریکا؛ به ایران مهاجرت نمی کنه؟؟؟؟
  • GB ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    چشم تان روشن
  • جواد IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 0
    خوش بحال پرستاران که راحت می توانند از کشور بروند. کاش ما کارگران هم می توانستیم برویم. با جان کندن کار میکنیم ، هزینه فرزندان میکنیم و همیشه شرمنده زن و فرزندان می شویم .
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    به ریال کارمیکنیم به دلارخرج میکنیم با این تورم وگرانی بعد ازپرستارونیروی فنی وساده ومهندس همه به فکر مهاجرت هستند
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    چی کار کنن مثلا ایران ب نامشون بزنن خوبه راضی می شن بهترین کار گرفتن تعهد خدمت از کادر سلامت هست
  • حسن IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    1 0
    اولویت اصلی در پرداخت مطالبات کادر مظلوم و جانفشان بهداشت ودرمان باید برقراری فوق العاده خاص کارکنان حوزه سلامت باشد....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس