کارگر

درباره این‌که وعده‌اشتغال تاچه حدتوانسته عملی شود، گزارشی تهیه کردیم که درآن بامحمود کریمی‌بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت کردیم.

به گزارش مشرق، دیروز رئیس‌جمهوراعلام کردکه بروعده خود برای اشتغال ایستاده وبخش‌های مختلف دراین زمینه برنامه‌ریزی می‌کنند. سید ابراهیم رئیسی با تأکید بر اهمیت اشتغال، گفت:دولت مسالۀ اشتغال رادردستور کارقرارداده است واحیای واحدهای تولیدی را دنبال می‌کنیم. ۷۰۰۰کارگاه و کارخانه تاکنون به تولید بازگشته که این اهمیت بالایی دارد.

درباره این‌که وعده‌اشتغال تاچه حدتوانسته عملی شود، گزارشی تهیه کردیم که درآن بامحمود کریمی‌بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت کردیم.

جام جم نوشت: اوایل زمستان امسال صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی اعلام کرد دولت به تعهد خود در زمینه اشتغال عمل کرده و برای سال آینده برنامه توانمندسازی نیروهای کار را با جدیت بیشتری دنبال می‌کند. وی با بیان این‌که در دو سال گذشته بالای دو میلیون بیمه اجباری و اختیاری داشته‌ایم، افزود: بیمه اجباری یعنی کارفرما نیروی کار را جذب و او را بیمه کرده است. تابستان امسال ۷۰۰ هزار اشتغال خالص به روایت مرکز آمار ایران ایجاد شده است.

براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، در پاییز۱۴۰۲نرخ بیکاری درکشور۶.۷درصد بوده است. مرکز آمار به صورت فصلی آمارمنتشر می‌کند وهر فصل را نسبت به همان فصل در سال گذشته می‌سنجد.

پاییز ۱۴۰۲ نرخ بیکاری۶.۷درصد بوده ونرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان ۴.۱۱درصد بوده است. مسئولان وزارت کارمی‌گویند درسال‌های اخیر واز۱۴۰۰به بعدشاهدکاهش مستمرنرخ بیکاری هستیم. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان هم به‌تبع کاهش پیدا کرده است.

کاهش نرخ بیکاری

محمود کریمی‌بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی واشتغال وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی درگفت‌وگویی که باخبرنگارجام‌جم داشت به موضوع کاهش نرخ بیکاری اشاره وتصریح کرد: درزمستان به‌طور معمول نرخ بیکاری افزایش می‌یابد و دلیل آن هم کاهش اشتغال در بخش کشاورزی است اما براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در پاییز ۶.۷درصد است.

وی به بهبود فضای کلان اقتصاد در کشور اشاره کرد و افزود: زمانی که نرخ رشد اقتصادی برای چند فصل مثبت می‌شود در بخش اشتغال نیز تأثیر می‌گذارد که شاهد این موضوع هستیم. یکی دیگر از اقداماتی که منجر به ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری بود به رفع موانع اشتغالزایی مربوط می‌شود.

در گذشته افراد برای ایجاد یک واحد کسب و کار نیازمند دریافت مجوزهای زیادی از دستگاه‌های مختلف بودند اما اکنون این موانع برداشته شده صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها انجام می‌شود که نیازی به حضور فیزیکی افرادنیست ودستگاه‌ها اگر ازصدورمجوز تخطی کنند نه‌فقط مجوزصادرخواهد شد، بلکه باید مسئولیت صدور آن را بپذیرند.

کریمی‌بیرانوند درادامه گفت‌وگوی خودباجام‌جم تصریح کرد:درحوزه تأمین مالی بیش از۱۰۷هزارمیلیاردتومان تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شده که این موضوع نیز تأثیر مستقیمی بر ایجاد اشتغال داشته است. تقسیم کار ملی که توسط سامانه رصد شغل صورت گرفته ازجمله مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده بازار کار در این دولت رونق بگیرد.

۸۰ درصد تسهیلات برای زنان

وی می‌گوید تقریبا بیش از ۳۵درصد اشتغال ایجادی در سامانه رصد اشتغال و ۸۰ درصد اشتغال ایجادی حوزه مشاغل خانگی در حوزه زنان است. طبق آمار درگاه آمار ایران، نرخ مشارکت زنان از۱.۱۳درصد در۱۴۰۱به ۴.۱۴درصد در سال۱۴۰۲رسیده است. نرخ بیکاری کل زنان از ۷.۱۵درسال۱۴۰۰به ۲.۱۴درصددرسال۱۴۰۲ کاهش پیدا کرده است. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زن از ۶.۲۲ درصد به ۴.۱۹درصد رسیده است.

نرخ بیکاری زنان جوان۱۵تا۲۴سال از۹.۳۷درصد به ۹.۲۸درصد رسیده است. همه اینها حکایت از رونق بازار کار زنان دارد. ما دراین دولت هیچ تفکیک جنسیتی برای مشاغل ایجادشده نداریم، بلکه حوزه مشاغل خانگی حوزه‌ای است که بیش از ۸۰ درصد تسهیلات آن را زنان دریافت کرده‌اند.

مشاغل با کیفیت است؟

کریمی‌بیرانوند درباره ایجاد شغل با کیفیت گفت: مرکزآمار مرجع ارائه رسمی آمارهای بازار کار است و همین استانداردها در سال‌های قبل و در دولت‌های قبل نیز بوده. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از ۱۷درصد به ۴.۱۱درصد در پاییز۱۴۰۲ رسیده است. نکته بعدی، گسترش آموزش مراکز فنی و حرفه‌ای است؛ همچنین نرخ اشتغال ناقص به ۹.۶درصد رسیده است و بیمه شدگان تأمین اجتماعی افزایش یافتند.

جمعیت بیکاران چگونه کم شد؟

علاوه‌بر توسعه اشتغال دانش‌بنیان در این دولت، ۲۶صندوق پژوهش و فناوری بیش از سه همت ضمانت دریافت کردند. زمانی که این گزاره‌های آماری را در کنار هم قرار دهیم می‌بینیم که کمیت مشاغل در کنار کیفیت آن افزایش پیدا کرده است.

البته تمام اینها به این معنی نیست که تمام مشاغل ایجاد شده با کیفیت بالا و درآمد خوب است. قطعا شغل کم‌کیفیت و درآمد کم نیز وجود دارد اما نمی‌توانیم بگوییم مشاغلی که ایجاد شد، همگی بی‌کیفیت است. اگر مشاغل ایجاد شده در یک دولت در بازه زمانی با کاهش نرخ رشد اقتصادی همراه باشد، بی‌کیفیت است‌ اما اکنون کیک اقتصادی دولت بزرگ شده و اشتغال ایجادی نیز افزایشی بوده که نشان می‌دهد مشاغل ایجادی لزوما بی‌کیفیت نیست. کیفیت و کمیت مشاغل ایجادشده در این دولت رونق کم‌نظیری داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    3 0
    عجب.که این طور
  • وحید IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    4 0
    دستفروشی هم شغل شد
  • US ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 0
    جمعیت بیکاران چگونه کم شد؟؟ خیلی ساده، با آمارهای دروغین
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    4 0
    یا ما کوریم یا اصلا تو این ایرانی که شما میگید زندگی نمیکنیم.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    با ارائه ی آمار ساختگی و تعیین شغل‌های کاذب به عنوان شغل
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    1 0
    آدرس این ایرانی که توش رئیسی همه چیز رو عالی کرده کجاست؟
  • کلیم IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    0 0
    نرخ بیکاری 6.7درصد؟ یعنی وقتی اینو میخایین بگین یا بنویسین خندتون نمیگیره؟ نوشن میده علاوه بر دروغگو بودن هنرمندان خوبی هم هستین که مثبته این توانایی..... فقط ی سوال حالا که امار بیکاری اینقد کم شدن میشه اسامی کارخانه های که با اشتغال زایی یاعث شدن ۲.۴ نفر شاغلا زیاد بشه رو بگین..... اخه هر شهرک صنعتی میرم سر میزنم بغیر نگهبان کسی تو کارخونه ها نیستش..... نکنه منظور از ایران ی شهری تو المان هستش که نرخ بیکاری و فساد و مسکن و .. همه چیزش گل و بلبل هستش و شما کدخدای اون روستایین ما با کشور ایران اشتباه گرفتیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس