کد خبر 1585290
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
زوج جوان قربانی پیدا کردن پزشک شدند!

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این‌که یک زن و شوهر شهرستانی درون خودروی خود بر اثر گاز گرفتگی فوت کرده‌اند.

به گزارش مشرق، این حادثه مقابل یکی از بیمارستان‌های معروف تهران اتفاق افتاده است. قاضی شهریاری، در فضای مجازی با انتشار این خبر، اعلام کرد که این زوج برای پیگیری روند درمانی کودک یک‌ساله‌شان به تهران مراجعه کرده بودند نوشت «اما بر اثر گازگرفتگی با گاز منواکسید کربن جان خود را ازدست دادند. چرا که آنان برای در امان ماندن از سرما، از گاز پیک‌نیک استفاده کرده‌اند. آراد، کودک یکساله این خانواده، همچنان در بیمارستان بستری است.»

گرچه در سال های اخیر وزارت بهداشت اقدام به راه‌اندازی همراه‌سراهای رایگان در نزدیکی بیمارستان‌ها کرده است؛ اما ظرفیت پایین این مراکز، خانواده‌ها را به سمت چادر خوابی و خوابیدن درون خودرو سوق می دهد. پیش از این نیز برخی نمایندگان مجلس با انتقاد از کمبود امکانات درمانی در شهرستان‌ها، از خطرات و مشکلات سفرهای درمانی گفته بودند. همراه سرای بیمار بیمارستانی امام خمینی(ره) نیز چند ماه قبل افتتاح شد اما ظرفیت پایین آن جایی برای اقامت همه همراهان بیمار ندارد.

تاسیس همراه‌سرا فقط یک مُسکِّن به حساب می‌آید

کارشناسان معتقدند که با تداوم سفرهای درمانی، تاسیس همراه‌سرا فقط یک مُسکِّن به حساب می‌آید. چرا که کمبود پزشک متخصص در شهرستان‌ها و نبود دسترسی عادلانه به خدمات پزشکی در شهرستان‌ها، روز به روز بر میزان سفرهای درمانی خواهد افزود.

رییس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی کودکان مفید تهران نوری پور می گوید « تقریبا ۶۰ درصد بیماران این مرکز از قشر محروم و نیازمند کمک هستند» و نیمی از بیماران از سایر استان‌ها به بیمارستان کودکان مفید تهران مراجعه می‌کنند که مشکلات تشخیصی یا درمانی دارند. «تعداد بسیاری از ارجاعات شهرستان‌ها به تهران، منطقی بنظر می‌رسد» چراکه برخی بیماری‌های کودکان، چالش‌های تشخیصی به همراه دارد و نیاز است که رشته‌های فوق تخصصی متعدد با همکاری همدیگر به تشخیص یا درمان بیماری بپردازند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران حسین قناعتی توضیح می دهد یکی از علت‌های این مراجعات، ارائه بهترین خدمات با قیمت پایین به بیماران است. به عنوان نمونه جراحی قلب کودکان برای بیماران حدود یک تا دو میلیون تومان هزینه دارد و با فشار اقتصادی سنگینی که روی مردم است، امکان استفاده از خدمات بخش خصوصی وجود ندارد.

به ازای هر بیمار ۲.۶ نفر همراه به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

یکی از دلایل اقبال گردشگران سلامت به درمان در تهران، کیفیت بالا و قیمت مناسب خدمات است. مثلا یک پیوند مغز استخوان در بیمارستان‌های دولتی تهران، حدود ۱۰ هزار دلار برای بیماران خارجی هزینه دارد که این عمل در خارج از کشور همانند ترکیه و هند، کمتر از ۵۰ هزار دلار نیست.

به ازای هر بیمار ۲.۶ نفر همراه به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. گاهی اطراف بیمارستان‌های بزرگ مانند بیمارستان امام خمینی (ره) چادرهای متعددی برقرار می‌شود، چون هزینه اقامت در هتل و مهمانسرا، بالاست و از سوی دیگر از نظر عاطفی، دوست دارند نزدیک بیماران شان باشند.

درحالی که معاون درمان وزارت بهداشت سعید کریمی می‌گوید « ساخت همراه‌سرا وظیفه وزارت بهداشت نیست و شهرداری باید نسبت به ساخت و توسعه همراه‌سراها اقدام کند.» و « بیماران به دلیل نداشتن اطلاع کافی به تهران مراجعه می‌کنند در صورتی که در اغلب شهرها پزشک متخصص وجود دارد.» اسماعیلی، نماینده مردم میانه در مجلس با اشاره به موضوع کمبود پزشک در برخی مناطق محروم می‌گوید «سفرهای درمانی مشکلات خاص خودش را دارد؛ شرایط برخی از بیماران در مناطق محروم کاملاً اورژانسی است و تا به مراکز درمانی مجهز برسند، برخی از آنان جان خود را از دست می‌دهند.»

نماینده مردم قزوین فاطمه محمد بیگی، با اشاره به قانون افزایش ظرفیت پزشکی می گوید در حال حاضر کشور به طور جدی با کمبود پزشک عمومی و متخصص روبرو است. اگر تعداد متخصص ها افزایش یابد همان خدمات درمانی بصورت ارزان تر، در دسترس ‌ تر و با عدالت بیشتری به مردم ارائه خواهد شد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    10 3
    وقتی همه امکانات تو اون تهران خراب شده است و قدرت ندارید پزشکان متخصص رو به شهرهای دیگه مامور کنید، مشخصه این اتفاق می افته.
    • علی اکبرحاجی پور IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 0
      تهران نماد بارز تمام خصوصیات نیک ملت ایران است. در 150سال اخیر برجستگی مردم تهران در مبارزات سیاسی اجتماعی مشهود است. سیدعلی آقاخامنه ای خراب شده اون طویله ای است که تو در آنجا پروار شدی که اینگونه به شهر تهران خراب شده میگی!!
    • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 0
      تمام شهر های ایران بیمارستانهای مجهز ساخته شده کادر درمان هم خوب است ولی متاسفانه پزشکان متخصص در شهر ها نمیمانند یا شهرهای بزرگ یا خارج میروند
    • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 0
      دوست عزیز! مسئله جدی تر است. بد نیست توجه ای به امار های رسمی خروج پزشکان و و اساتتید و پرستاران از کشور داشته باشی که هیچکی پیگیر دلیلش نیست. البته امارهای غیر رمی احتمالا بسیار بیشتر از این هست
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    5 0
    وزارت بهداشت اجازه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره های عمومی و تخصصی در رشته پزشکی را نمیدهد در نتیجه مردم در همه جای کشور به پزشک دسترسی ندارند و مجبور به مسافرت طولانی برای پیدا کردن پزشک متخصص هستند.
  • Ti IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    4 0
    وقتی معلم های تست زنی و کنکوری بیاد بگه این بچه های خر خون که میرن پزشک بشن حقشون هست درآمد آنچنانی داشته باشن چون از تفریحات خود دو سه سالی زدن و فقط درس خوندن ،بعضی از اونا هم یابو برشون میداره که بله تحفه ای شدن و باید جیب ملت را خالی کنند به هر قیمتی چون حقشون هست ، برای اونا مهم نیست فردی ده سال بیماری دارد بیست سال بیماری دارد و تمام این مدت ها دیگه توان جسمی مالی و خانوادگی تحلیل رفته آیا در اون دانشگاه ها ی نفر نیست به این ها از آسیب های اجتماعی روحی روانی بیماران و سختی های آنها بگوید و اینها درک کنند و شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم ، گناه آن کودک بیمار چه بود که پدرش و مادرش را از دست داد ، گناه او آیا دست خودش بود خودش می خواست بیمار بشه و زجر بکشه و بیاد پدر و مادری را که با هزاران مشکل روحی اقتصادی آمدن به امید سالم شدن فرزندشان را از دست بده ، آه چقدر قلب باید سنگ باشد و این خبر را بخواند ولی داغون نشود با اینکه کلی مشکلات دارم ولی جگر من آتیش گرفته .
  • فرزاد کلبعلی IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    دیگه ابتذال محض بگیم شرم مان باد و وای و کوفت!! همین راحت شدند والله. کسی هم نمینویسه بیمارستان امام خمینی بوده چون هربار به این بیمارستان بسیار بزرگ و مرفه تشریف ببرید میبینید علیرغم اینکه وسعتی به اندازه یه شهرک داره و احتمالا بزرگترین کمپ بیمارستانی خاورمیانه است اما تا دلت بخواد آدم های خزیده لای پتو تو سرما و گرما در زیر درخت ها و کنار جدول های داخل بیمارستان میبینی که بعضا عزیزان حراست با تیپا میندازنشون بیرون که برن تو خیابون های کنار بیمارستان بخوابند. من که هیچکاره این ملتم اما با چه امیدی اومدم دانشگاه و درس خوندم و خوندم و فکر میکردم روزی بهشت روی زمین میسازیم و حالا کارم شده هی غصه خوردن تاحدی که باور به خدا را هم دارم از دست میدم. ده ها برابر میانگین جهانی پزشک متخصص داریم اما همه ریختن تو تهران و جالبتر اینکه خیلی از متخصص ها شیفت کردن سمت تخصص نون و آب دار جراحیهای زیبایی ولو رشته طرف قبلا مثلا تخصص کودکان بوده! به هرحال عدالت اجتماعی تنها از مسیر سیاستگذاری های علمی دقیق اجتماعی-سیاسی-اقتصادی-فرهنگی(بله هر چهار صورتبندی جامعه مدرن مطلقا بهم مرتبط اند) میسر است و دیگه نمیشه اینو گردن مردم یا کادر بیمارستان و یا بدتر از همه قشر پزشکان انداخت(که البته درباب پزشکان خیلی ها از سر حسادت بدشون نمیاد گناه هرچی که بوده و هست بندازن گردن این قشر)
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    2 0
    لعنت به اونهایی که ظرفیت تخصصی را کم کرده اند و کشور را به ورطه سقوط اخلاقی کشانده اند .
    • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      0 0
      سقوط اخلاقی کجای این داستانه ؟!!! منظورت خودتی ؟!
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 0
    واي خداوندا!! بعد اززاين مصيبت نشسته ايد و تحليل كمبود پزشك متخصص ميكنيد!؟؟؟؟ بر اين درد بايد جان داد!!!! چطور اين مادر و پدر فرزند جگرگوشه شان را ترك كردند!!!! بازمانده ها چطور اين مصيبت را تحمل ميكنند!!؟؟؟
  • فردین FR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 0
    یعنی اگر انسان باشی و ببینی هموطنت که داغ داشتن مریض را دارد در کنار خیابان و زیر چادر و توی ماشین بخوابد و تو سرت را آسوده بر بالش بگذاری ..‌‌.
  • استاد دانشکده پزشکی IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 0
    وقتی هر کسی می تواند در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد و تربیت نشده وارد این عرصه شود جیب مردم را ببیند و علی رغم اینکه از شهر کوچک خود آمده باشد ولی به آنجا نخواهد برگردد وضع همین است!!! تازه اگر فکرش گل نکند و به سرش رفتن از وطن نزند، همه این ها می گوید که هر کسی لیاقت پزشک شدن را ندارد و باید تدبیری اندیشیده شود تا افراد درستی وارد این شغل شریف شوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس