کد خبر 1586640
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۰
نمک سیاه را در کویر طبقه ببینید

خور و بیابانک را باید در رمل‌های ماسه‌ای دل‌فریب آن دید، در میان نخل‌های سربه‌فلک‌کشیده نخلستان‌های آن قدم زد، بعد از تماشای اماکن باستانی، به دریایی از شن‌های طلایی کویر مصر رفت.

به گزارش مشرق، گروه استان‌ها-علیرضا صفاری‌فر: خور و بیابانک با قدمتی چهارهزار ساله یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که در شرق استان اصفهان واقع شده است. آثار باستانی متعدد و معماری ارزشمند بناهای تاریخی این شهرستان، در طول سالیان طولانی گردشگران و مسافران بسیاری را از سراسر جهان مجذوب خود کرده است.

خور و بیابانک را باید در رمل‌های ماسه‌ای دل‌فریب آن دید، در میان نخل‌های سربه‌فلک‌کشیده نخلستان‌های آن قدم زد، بعد از تماشای اماکن باستانی، به دریایی از شن‌های طلایی کویر مصر رفته و با شب‌نشینی دور آتش و تماشای آسمان پر ستاره، از سکوت سراسر آرامش و بی‌ادعای کویر لذت برد.

آبشار نمکی و دهکده گردشگری پتاس

نمک سیاه را در کویر طبقه ببینید

آبشار نمکی یکی از منحصربه‌فردترین جاهای دیدنی خور محسوب می‌شود. این آبشار ۲۵ متر ارتفاع دارد و در شمال مجتمع معدنی پتاس قرار دارد. این آبشار اولین آبشار نمکی در تمام جهان است. به همین خاطر شهرت بسیاری دارد.

بد نیست بدانید حتی در کویرها نیز بارندگی رخ می‌دهد. اتفاقاً بارش‌های کویری بسیار شدت دارند. از ترکیب آب باران با خاک شور، مناظری همانند دریاچه نمک و یا آبشار نمک به وجود می‌آید. این آبشار از دور شبیه به یک دیوار پنبه‌ای و سفید است. ظاهر عجیب این آبشار باعث شده تا گردشگران بسیاری همه‌ساله از آن دیدن کنند.

دریاچه نمک خور

نمک سیاه را در کویر طبقه ببینید

زمانی که صحبت از دریاچه نمک به میان می‌آید، همه ما فقط به یاد دریاچه ارومیه یا دریاچه نمک قم می‌افتیم. این در حالی است که دریاچه نمک خور نیز یکی از بزرگترین دریاچه‌های نمک در تمام کشور است. این دریاچه را با عنوان دریاچه نمک کویر مصر نیز می‌شناسند.

از اهمیت اقتصادی و معدنی این دریاچه که بگذریم، باید درباره زیبایی طبیعی آن صحبت کنیم. این دریاچه تصویری خاص از طبیعت را به ما عرضه می‌کند. طبیعت ایران تنوع بسیاری دارد. هر بخش طبیعت ایران خاص و منحصربه‌فرد است. در هر بخش، به نوعی خاص شیفته طبیعت می‌شوید.

کویر نمک سیاه

نمک سیاه را در کویر طبقه ببینیدکویر نمک سیاه یا همان کویر طبقه یکی دیگر از جاهای دیدنی خور به حساب می‌آید. این کویر در نزدیکی دریاچه نمک خور قرار دارد. بسیاری این کویر را بخشی از دریاچه نمک خور می‌دانند؛ در حالی که از نظر بافت، این دو بخش کاملاً با هم تفاوت دارند. در این کویر نمک‌هایی سیاه‌رنگ به چشم می‌خورد.

در این کویر نمک‌ها به شکلی بسیار خاص و عجیب ایجاد شده‌اند. اگر به ظاهر کویر طبقه یا همان کویر نمک سیاه دقت کنید، متوجه اشکالی تیز و برنده خواهید شد. این در حالی است که معمولاً مناطق نمکی یا اشکال چندضلعی منظم پیدا می‌کنند یا همانند آبشار نمک، به شکل پنبه‌ای ایجاد می‌شوند؛ اما این کویر ظاهری بسیار عجب دارد. بازدید از این کویر می‌تواند برای گردشگران بسیار هیجان‌انگیز باشد.

امامزاده ابراهیم

نمک سیاه را در کویر طبقه ببینیدمقبره امامزاده ابراهیم آخرین بخش از جاهای دیدنی خور است که به آن اشاره می‌کنیم. مقبره این امامزاده در بخش مرکزی روستای بیاضه قرار دارد. ارتفاع گنبد این امامزاده به حدود ۱۵ متر می‌رسد. بد نیست بدانید مقبره و زیارتگاهی که امروز بر روی آرامگاه امامزاده ابراهیم مشاهده می‌کنید، به دوران پس از انقلاب تعلق دارد. البته در گذشته نیز در مکان فعلی مقبره امامزاده ابراهیم، مقبره و آرامگاهی کوچک و محقر قرار داشته و قدمت ۸۰۰ ساله دارد.

در حال حاضر مقبره امامزاده ابراهیم یکی از اماکن مهم مذهبی، اجتماعی و فرهنگی در روستای بیاضه به حساب می‌آید. در ایام محرم و مخصوص تاسوعا و عاشورا، جمعیت بسیاری را در این امامزاده می‌توانید مشاهده کنید. بسیاری از مردم برای دستیابی به حاجات خود، نذر این امامزاده می‌کنند.

قلعه جندق

نمک سیاه را در کویر طبقه ببینید

این قلعه تاریخی در شهر جندق واقع شده است که قدمت آن به دوران ایلخانی و ساسانی برمی‌گردد. مساحت قلعه یک و نیم هکتار است و هنوز هم در جای جای این قلعه بزرگ افرادی ساکن هستند. با قدم زدن در کوچه پس کوچه‌هایی آن می‌توانید از خانه‌های قلعه، مسجد، حسینیه، حمام و همچنین خانه‌ی شاعر معروف کشورمان یغما جندقی دیدن کنید.

قلعه جندق که با وجود قدمتش و عوامل طبیعی تخریب کننده، هنوز سرپاست در سال ۱۳۹۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. برخی اعتقاد دارند که این قلعه زندان انوشیروان بوده است اما بافت و بزرگی آن این فرضیه را تا حدودی رد کرده است.

گرمه

نمک سیاه را در کویر طبقه ببینید

اگر با دیدن نخلستان و آسمان آبی دلگرم می‌شوید بهتر است از گرمه، یکی از مناطق زیبا و دیدنی این منطقه دیدن کنید. این روستا در مسیر جاده ابریشم قرار داشته که در آن قلعه کهنی نیز باقی مانده است. قلعه گرمه را به دوره ساسانیان نسبت می‌دهند که احتمالاً هم کاربرد دفاعی و هم مسکونی داشته است. روستای گرمه همچنین چشمه‌ای زیبا دارد که با قدم زدن در نخلستان می‌توانید مسیر آن را بیابید و از تالاب زیبایی که بر اثر این چشمه به وجود آمده دیدن کنید.

روستای فرخی

نمک سیاه را در کویر طبقه ببینیددر غرب روستای خور و در کیلومتر ۱۷ روستایی وجود دارد که به روستای فرخی معروف است. در گذشته مردم خور و بیابانک این روستا را دارالامان می‌نامیدند. معروفیت این روستا به این نام به دلیل آن است که افرادی که از حاکمان ستمگر آن زمان شکایت داشتند به روستای فرخی می‌آمدند و نزد قاضی آنجا که شخصی دارای احترام بود، پناه می‌آوردند. چند بنای چهارطاقی در گورستان فرخی دیده می‌شوند که یکی از آنها به «پیر» معروف است.

کویر مصر

کویر زیبای مصر در روستایی با همین نام، در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان قرار دارد و در واقع در ۴۵ کیلومتری شهر جندق و حدود ۵۷ کیلومتری خور و همچنین در بین راه دامغان به نائین و اصفهان است.

این کویر از مقاصد طبیعت‌گردی است که گردشگران و علاقه‌مندان کویرنوردی را شیفته خود می‌کند و در سال‌های اخیر شهرت زیادی پیدا کرده‌است. گردشگری در این ناحیه در حال رونق روزافزون است و مردم زیادی از آن استقبال می‌کنند.

نمک سیاه را در کویر طبقه ببینید

آسمان کویر مصر

نمک سیاه را در کویر طبقه ببینید

یکی از آرزوهای هر فردی در زندگی می‌تواند تماشای آسمان پرستاره کویر در شب باشد که این آرزو با سفر به کویر مصر محقق می‌شود زیرا خیره شدن به ستارگان و حتی پیدا کردن و رصد صورت‌های فلکی در آسمان و بهره بردن از سکوت در کویر شما را محصور خود می‌کند.

روستای بیاضه

نمک سیاه را در کویر طبقه ببینید

روستای بیاضه یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای ایران در بخش کویری استان اصفهان است که در ۵۵ کیلومتری جنوب خور قرار دارد. این روستا نه‌تنها به‌واسطه بافت سنتی و معماری خاص و نخلستان‌هایی که دارد، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند؛ بلکه مناطق کویری اطراف آن جزو مهم‌ترین جاذبه‌های بیاضه برای کویرنوردی محسوب می‌شوند. به همین دلیل روستای بیاضه یکی از پربازدیدترین روستاهای گردشگری ایران است.

در شهرستان خور و بیابانک جاذبه‌های دیدنی و گردشگری متعددی در انتظار شما هستند. از اماکن تاریخی گرفته تا آبشارها و دریاچه‌های پوشیده از نمک و کویرهای سحرانگیز در دامان این منطقه قرار گرفته‌اند. سفر به این شهرستان و بازدید از این جاذبه‌های بی بدیع از آن دسته سفرها و خاطراتی است که برای همیشه در ذهنتان باقی خواهد ماند

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تبریزی IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    10 0
    ایران زیبا
  • رضا IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    4 0
    هر کسی که ندیده از دستش رفته ، واقعا دیدنی و جذاب هستند این اماکن ، با مردمی که از جنس صفا و بخشش هستند ، لذت قدم زدن در تاریخ زنده این منطق و معاشرت با مردم خونگرم و بی تکلف این دیار و نیز لذت خوردن غذاهای محلی اش را از دست ندهید
  • GB ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    3 0
    ممنون از گروه استان های مشرق.گزارش خوبی بود. چرا نگفتید آن جا را "دریاچه نمک کویر مصر" می گویند؟ دلیل این نام گذاری چیه؟
    • یاشار GB ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
      1 0
      با سلام، دلیلش را که نوشته! بخاطر اینکه در حوالی روستایی به همان اسم یعنی مصر واقع شده است! «کویر مصر کویر زیبای مصر در روستایی با همین نام، در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان قرار دارد و در واقع در ۴۵ کیلومتری شهر جندق و حدود ۵۷ کیلومتری خور و همچنین در بین راه دامغان به نائین و اصفهان است.»
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    2 5
    خدا لعنت کنه انگلیس حرومزاده که خرافه پرستی در ایران رواج داد هر جا یه عربی دفن شده فوری گنبد بارگاه ساختن شده امام زاده و همه شون هم شفا میدن
    • بیرنفر IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
      2 0
      و نوچه های حروم زاده اش هم در هر موضوعی نظر میدن
    • استاد دانشکده پزشکی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
      3 0
      خدا انگلیس را لعنت کند ولی چرا حرف بی حساب می زنید. با فشار بنی امیه و عباسیان روی امامان معصوم علی السلام نوادگان و فرزندان ایشان سوی ایران آمدند و با مهاجرت امام رضا علیه السلام به اوج خود رسید. مردم فهیم و خوش فکر ایران هم چون دستورات دینی اینها را دیدند احترام کرده و گنبد و بارگاه برایشان ساختند. همانطوری که ما برای حافظ بوعلی سینا و فردوسی و عطار .... می سازیم!!! مزار پدر و مادر و معلم و دانشمند را هم باید احترام کنیم. کمی مطالعه کن بعد بنویس!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس