باورهای غلط در طب سنتی باید اصلاح شود

یک متخصص طب ایرانی با بیان اینکه افراد دارای مزاج سرد و تر بهتر است حجامت نکنند گفت: توصیه کرد که انجام فعالیت‌های ورزشی در فصل بهار در حد اعتدال باشد.

به گزارش مشرق، مرتضی مجاهدی به بیان توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی و پیشگری از بیماری در فصل بهار پرداخت و گفت: با توجه به تغییر آب و هوا در فصل بهار توصیه می‌شود همه افراد بر اساس مزاجشان و به ویژه افرادی که مزاج گرم وتر دارند تدابیر خوردن و آشامیدن مربوط به این فصل را رعایت کنند. بهتر است در این فصل از مصرف مواد غذایی چرب و شیرین اجتناب شود و افراد کمتر از غذاهای سنگین استفاده کنند و بیشتر غذاهای ساده و سبک، میوه‌ها، سبزیجات و سوپ‌هایی که ایرانیان از قدیم به عنوان آش‌های بهاری مصرف می‌کردند را بخورند؛ از آداب و رسوم ایرانیان بوده که در فصل بهار آش‌هایی را درست می‌کردند که معمولا مزه ترش داشته و از سبزیجاتی که در مناطق مختلف اقلیمی ایران می‌رویند در آن استفاده می‌شده است، پیشنهاد می‌شود این سوپ‌ها و آش‌ها به عنوان وعده غذایی و نه به عنوان پیش غذا مصرف شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه مصرف کاهو در فصل بهار به عنوان میان وعده و یا وعده غذایی بسیار توصیه شده ادامه داد: نوشیدن شربت‌های ترش که طبعشان معتدل است و دارای طبع خیلی سرد نیستند نیز در این فصل توصیه می‌شود.

این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه بهتر است انجام فعالیت‌های ورزشی در فصل بهار در حد اعتدال باشد و نه ورزش‌های سنگین انجام شود و نه اینکه عدم تحرک داشته باشیم، افزود: خواب میانه روز در صورتی که افراد صبح زود از خواب بلند شوند و بعد از آن دچار سنگینی، سستی و بی حالی نشوند و بعد از بیدار شدن احساس سبکی و سرحالی داشته باشند، خوب است.

مجاهدی در مورد حجامت در فصل بهار بیان کرد: حجامت برای همه افراد توصیه نمی‌شود، تعدادی از افراد که بیشتر به دلایل اقتصادی طب ایرانی را تبلیغ می‌کنند، ادعا دارند که همه افراد باید در فصل بهار حجامت کنند که این اقدام درست نیست. یک‌سری از افراد به ویژه افرادی که مزاج سرد وتر دارند بهتر است حجامت نکنند و سایر افراد نیز بر اساس وضعیت جسمیشان که پزشک باید تشخیص می‌دهد، می‌توانند حجامت کنند و این کار به ویژه برای افراد با مزاج گرم وتر توصیه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس