1

اصلاح‌طلبان سال ۱۴۰۳ را دریچه کنشگری هوشمند برای فراهم ساختن شرایط ورود به کارزار انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۴ تعریف کرده‌اند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ در حالی چاپ و منتشر شد که هدف بیانات رهبر انقلاب در آغازین روزهای سایل، ترور فرماندهان ارشد محور مقاوت توسط رژیم صهیونیستی و حمله به کنسولگری ایران، ادامه حواشی ماجرای ازگل، در صفحات نخست روزنامه‌های امروزبرجسته شده است.

سایت حسن روحانی در این روزها بخش‌هایی از بحث‌های مطرح شده در دیدار او و اعضای تحریریه روزنامه اعتماد را منتشر می‌کند. آخرین بخش منتشر شده از این جلسه، مربوط به روایت گرانی بنزین در آبان ۹۸ است. سایت حسن روحانی در این خصوص نوشت:دکتر روحانی چرا گفت «من هم مثل شما صبح جمعه فهمیدم قیمت [بنزین] تغییر کرده»؟ گرچه وقتی این را در شورای اداری استان آذربایجان شرقی گفت، همان‌جا توضیح داد که منظورش چه بوده اما پس از ۴ سال هنوز یکی از سؤالات از او درباره این جمله و حکایت گرانی بنزین است!

روزنامه‌های اصلاح‌طلب در اولین شماره خود پس از آغاز سال جدید این ادعا را مورد باز نشر قرار داده‌اند، روزنامه هم‌میهن نوشته است:

ما یکشنبه شب هیچ تظاهراتی در ایران نداشتیم. یکشنبه غروب من مرتب با آقای رحمانی فضلی در تماس بودم گفت در کشور هیچ خبری نیست. تمام ماجرای ۹۸ جمعه شب و شنبه و روز یکشنبه تا بعدازظهر است و دیگر تمام شد، یعنی جمعاً ۴۸ ساعت بود. البته حوادثی در ماهشهر اتفاق افتاد که عده‌ای با تیربار آمده بودند که کشته‌های آن حادثه را هم جزو اعتراضات مربوط به بنزین حساب کردند.

در بخش دیگری از روایت رئیس‌جمهور سابق آمده است:

ما تمام درآمد حاصله از افزایش قیمت بنزین را بین مردم تقسیم کردیم. یعنی یارانه دوم که ما پرداخت کردیم از یارانه اول بیشتر بود؛ اولی ۴۵ هزار تومان بود، دومی ۵۵ هزار تومان. ضمن اینکه وقتی ما در سال ۹۸ افزایش نرخ بنزین را اجرایی کردیم، در ماه‌های اولیه روزی ۴۰ میلیون لیتر بنزین صادر می‌کردیم.

نمایش ریاکارانه رادیکال‌های اصلاح‌طلب پس از انتخابات/ داستان صبح جمعه روحانی همچنان ابهام می‌آفریند!

روزنامه آرمان امروز اما انتشار آخرین روایت روحانی از ماجرای آبان ۹۸ را مربوط به داستان رد صلاحیت او در اتنخابات مجلس خبرگان دانسته و می‌نویسد:

وحانی در نامه‌ای به این شورا خواستار ارائه اسناد و دلایل ردصلاحیت و خودداری از کلی‌گویی شده است. یکی از فقها و نیز سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرده بودند که باید به نامه دکتر روحانی درباره اعلام دلایل ردصلاحیتش سریع‌تر پاسخ داده شود و پاسخ این شورا پس از ارسال نامه چهارم روحانی و گلایه از بی‌پاسخ ماندن سه نامه قبلی در ۱۵ اسفند دریافت شد. اما پاسخ شورای نگهبان بدون ارائه مستندات بوده و روحانی در نامه خود که دیروز (یکشنبه، ۲۰ اسفند) ارسال شده، خواستار دریافت دلایل مستند ردصلاحیت شده است. طبق این گزارش که در سایت رییس جمهور پیشین منتشر شده است نامه حسن روحانی به شورای نگهبان در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

نمایش ریاکارانه رادیکال‌های اصلاح‌طلب پس از انتخابات/ داستان صبح جمعه روحانی همچنان ابهام می‌آفریند!

روحانی ادعایی هم در خصوص سید ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضائیه طرح می‌کند که «در ۹۸ وقتی بنزین گران شد اولین کسی که توئیت زد و مخالفت کرد، آقای رئیسی، رئیس قوه قضائیه بود که نامه سران قوا را با خط خودش امضا کرده بود!» این ادعای روحانی از سوی سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت رئیسی رد شد و تأکید کرد که «هم وزیر کشور وقت و هم معاون وی بارها گفتند که از زمان دقیق اجرای گرانی بنزین خبر داشتید و معلوم نیست چرا حتی سخنان منصوبان خود را رد می‌کنید!

در جلسه مورد اشاره هم اولاً گرانی بنزین قبلاً در دولتتان تصویب شده بود و صرفاً در یکی از جلسات هماهنگی سران قوا از جنبه اطلاع‌رسانی مطرح شد، نه از جنبه تصویب. ثانیاً تنها نحوه هزینه کرد درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین در جلسه سران تصویب می‌شود نه زمان و چگونگی اجرای آن! در همان جلسه و پس از آن به صورت مکتوب، آقای رئیسی پیش‌شرط افزایش قیمت بنزین را صحبت با مردم و اقناع عمومی برای پذیرش ضرورت‌های این کار مطرح کردند، نه اجرای یک شبه و غافلگیر کردن مردم! طوری مردم را غافلگیر کردید که خودتان هم صبح جمعه فهمیدید!

تندروها وارد مجلس شدند!

مروری بر مطالب تولید شده از سوی رسانه های جریان اصلاح طلب بیانگر آن است که آنان به موجب سنت دیرینه خود به دنبال تولید شکاف میان طیف ها و بخش های مختلف جبهه اصولگرایی می باشند.

روزنامه شرق در گفتگویی با محمدعلی ابطحی جریان اصول‌گرایی را دو شاخه کرده و به نقل از مسئول دفتر سابق خاتمی نوشته است:

افراد تندرویی که وارد مجلس جدید شده‌اند، خالص‌شده اصولگرایان هستند؛ اما به نظرم این تندروها در حاکمیت هم نمی‌توانند چندان نقشی داشته باشند، زیر اوج فشارها به جامعه وارد شده و اگر بخواهند فشار جدیدی وارد کنند، مورد قبول واقع نمی‌شود. ضمن اینکه وقتی تندروها پشت میز مسئولیت می‌نشینند، باید پاسخگو باشند و پاسخگویی، آن‌ها را وا می‌دارد که رفتارهای غیرمنطقی زیادی نداشته باشند. از این جهت چندان نگران نیستم چرا که معتقدم این جامعه پرفهم و پراندیشه ایرانی، حتی اگرقوانین افراطی وضع شود آن‌ها را مورد توجه قرار نخواهند داد.

نمایش ریاکارانه رادیکال‌های اصلاح‌طلب پس از انتخابات/ داستان صبح جمعه روحانی همچنان ابهام می‌آفریند!

اصلاح طلبان که سال ۱۴۰۳ را دریچه کنشگری هوشمند برای فراهم ساختن شرایط ورود به کارزار انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۴ تعریف کرده اند، یکی از وجوه راهبرد خود را تولید و تعمیق شکاف میان نحله های مختلف اصولگرایی تعریف کرده اند. به موجب راهبرد اصلاح طلبان، این جریان تلاش دارد تا با بازنمایی شدت گرفتن اختلافات در میان اصولگرایان اینگونه القاء نماید که انتخابات مجلس شورای اسلامی بروز شورش های بخش هایی از جریان اصولگرایی علیه بخش دیگر این جریان بوده و جبهه فوق به سمت خالص سازی حرکت می‌کند.

به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان با برجسته سازی آنچه که اختلافات میان طیف های مختلف جریان اصولگرایی طرح و بیان می کنند در حال زیر فرش دادن اختلافات عمیق در جبهه اصلاح طلبی به موجب شکاف قدرت و مسئولیت پذیری در میان اصلاح طلبان می باشند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    13 2
    اصطلاح طلبا فقط دنبال توجیه کاراشون هستند
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      9 2
      اصلاح طلب ها هیچگاه با مردم ایران صادق نبودند و همیشه بادروغ دنبال توجیه کارهاشون هستن وقتی مردم دروغ انها رو میفهمند با یک دروغ دیگه دنبال پوشش دروغ قبلیشون هستند بعد میگن چرا ریزش آرا داشتیم خب مردم طی این چهل و پنج سال کارنامه کاری شما رو دارن میبینند و بخاطر تزویر ریا ونیرنگتون از شما رو بر گردانند صداقت ندارین بخاطر اشتباهاتون هیچ گاه از مردم عذرخواهی نکردید با اینکه میدانید دولت حسن فریدون چه اشتباهات فاحشی داشت هنوز بدنبال توجیه ان دولت اشرافیت زده هستید .
    • alir IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      3 4
      تسنیم: وزیر نفت گفت: ما طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده به همکاران‌مان گفتیم که اطلاع‌رسانی کنند تا پس از آن دیگر عملیات سوخت‌گیری با کارت‌های شخصی صورت گیرد که البته این مسئله ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خوب اگر کسی هر روز نیاز دارد جگار کند اها بازار سیاه بنزین! اها ببخشید اشکال ندارد گران کنید فقط باشد- اها از ما بگیرید ... بفرستید برا......
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      10 2
      عوامفریبی و دروغگویی ویژگی بارز افساد طلبان و اعتدالیون و طیف روحانی است.
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      3 5
      همچین میگن اصلاح طلبا، انگار بقیه قدیسن، خوبه همه دزدها از پایداریون درمیاد
    • SE ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      6 0
      الاصحالات فی فاضلابات
    • SE ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      4 0
      دقیقا
  • حاج اکبر IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    3 6
    بابا جمع کنید مسخره بازیا رو صبح جمعه ظهر جمعه
  • IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    10 3
    این اصلاح طلبا کی می خوان دست از شیطنت های پلیدشون بردارن؟
  • IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    8 5
    خدا لعنت کنه این اصلاح طلبا رو که ملت رو بیچاره کردن
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      3 2
      دقیقا تا سالیان سال نمیشه کمر راست کرد
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      8 5
      اصولگراها که مدینه فاضله ساختن برامون، هی اصلاح طلب اصلاح طلب، همه از یه قماشن
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    7 4
    حالا خوبه صبح جمعه متوجه شد مثل بایدن دور خودش نمی چرخید ندونه کجاست!
  • سید IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    12 3
    درکدام فتنه ها و آشوب های سه چهار دهه اخیر در کشور بوده است که اصلاح طلبان تهوع آور و دولت های برآمده از این قبیله نقش نداشته اند؟! یا بانی بوده اند و یا محرّک و یا مشوق!!! فتنه های 78 ــ 88 ــ 96 ــ 98 ........ لعنت خداوند بر بانیان مشکلات امروز جامعه ما !!!
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    8 2
    حالا واقعا این شیخ کذاب و متلک پران خیال کرده در بین مردم جه جایگاهی داره! خودشان یک نظر سنجی بگذارند تا به میزان نفرت مردم از شیخ بی تقوا پی ببرند. گرچه وقیح تر از این حرفهاست
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      2 0
      ازرباتها واسه تایید خود کمک می گیرند
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    5 2
    این مردک کذاب وهم پالانی هایش رو جدی نگیرید این دست وپازدنهای الکی برای اینکه که افساد طلبان غرق شدند ،غرق در ناکارامدی،دروغ ونیرنگ خودشون ونتیجه ی این اعمال ننگین شکستهای پی درپی در عرصه ی سیاست است 👿🤮
  • حسن IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    5 5
    سکه شده 42میلیون اونوقت شما دنبال چی میکردی
    • SE ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      6 1
      روزی چندتا سکه میخوری تا سیر بشی؟!
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      0 1
      اگر انقدر نادانی که نمیدونی از پیاز و سیب زمینی تا اجاره مسکن در این مملکت وصله به نرخ ارز و طلا که باید خودتو به دکتر معرفی کنی..
  • کاربر IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    5 2
    ملت ایران خیلی وقته دیگه کاری به اصولگرا و اصلاح طلب ندارن، گیر یه لقمه نون هستن، کسی که بتونه علی وار به ملت خدمت کنه رو سفید خواهد بود، گور پدر جناح بندی، خط سیاسی و منش امیرالمومنین را الگو قرار بدیم لطفا
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    7 1
    همچنان در انتظار محاکمه و مجازات شیخ کذاب و دنبالچه ها هستیم. واعظی، نوبخت، آخوندی، زنگنه، ابتکار، نهاوندیان، و ... باید تاوان خیانتشان را بپردازند.
    • مهدی ازکرملن IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      3 0
      سال۱۴۰۳ نتیجه شکایت ۹۰۰هزارشاکی رسمی بباربنشینه که بدانند انقلاب ای ریاکاریهای اصلاطبکاراروبرنمیتابد
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    6 6
    واقعا کاش یکبار مشخص میکردید خیانت روحانی چی بوده؟ از سفارت عربستان رفته بالا؟ برجام و آتیش زد؟ موقع توافق موشک هوا کرد که همه چی بره رو هوا؟ اینا خیانت کیه؟ اینایی که کامنت میذارن میگن خیانت روحانی، فکر هم میکنن؟
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      7 2
      1.دادن تمام امتیازات نقد به دشمن در قبال تقریبا هیچ برجام 2.ولنگاری فرهنگی 3.بی اعتباری بین المللی در حدی که حتی سوخت هواپیمای وزیر را هم نتونست بگیره 4.حواله تمام مشکلات به برجام بی فرجام 5. اجرای سند2030 6.توهین به مخالفین و منتقدین و خواری در مقابل دشمن، دقیقا برخلاف دین اسلام 7.تعطیلی کارخانه ها 7.تعطیلی مسکن مهر، نیروگاه و.. 8.تمسخر و توهین به شعور مردم 9.دعوت به بورس و سقوط یکباره آن 10.به اسم دور کردن سایه جنگ، دشمن را تشویق به تحریم، زمینه سازی برای آشوب، جنایت و... کرد 11. با دشمن رو راست بود، به اونا قول داده بود درصورت خروج از برجام، پایبند خواهد ماند، ولی مردم اجازه اطلاع از متن برجام نداشتن! وزیر خارجه هم اون رو نخوانده بود! 12.خط قرمزش دوستان و برادر و... بود نه مردم، گفت اگر برادرم دستگیر شود... و... اگر ادامه دهیم مثنوی هفتاد من میشود
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      1 1
      ۱۷.۷۵، مث بچه مدرسه ای های بسیجی حرف نزن، هیچکدوم از اینایی که گفتی اثبات نشده
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    8 8
    تا کی قراره همه چیو بندازید گردن روحانی؟ الان پیشرفت رئیسی دقیقا تو چی بوده؟ اگه اینقدر اوضاع خراب بود چرا وعده داد اینهمه؟ تا کی میخواین ماله بکشین؟ اینقدر مردم و احمق فرض نکنید. نمیتونید حق بگید، خواهش اراجیف هم نبافید.
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      6 5
      نمی تونی حق رو تحمل کنی اراجیف نگو. انگار از علم اقتصاد هم چیزی نمی دونی والا می فهمیدی مثلا تو همین مسکن تولید یا توقف تولید مسکن اثرش رو چند سال بعد نشون میده همانطور که با ساخته شدن 2000000مسکن در زمان احمدی نژاد اثر مثبتش تا چند سال اول دولت روحانی بودو نساختن حتی یک مسکن مهر در طول 8 سال زمان فریدون اثر منفی اش تا سالها ادامه داره. شکر خدا با امدن رئیسی دیگه توی تابستون برقهامون قطع نشد ابمون قطع نشد حقوق کارگرا زیاد شد اب چند سد به دریاچه ارومیه سرازیر شد صنعت هسته ای صنعت موشکی دوباره جون گرفت اب شیرین کن در جنوب کشو راه اندازی شد عضو شانگهای شدیم و .... هر چند اثر منفی ولنگاری فرهنگی در زمان شیخ گلاسکویی و بی حیا شدن زنان و دختران در فضای مجازی در زمان فریدون به فضای واقعی کشیده شد و درمانش خیلی مشکله و باید تا ابد بگیم لعنت به فریدون
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      3 6
      ۱۶.۳۴ شما جزء بالانشین ها هستی وگرنه برق ما هنوز قطع میشه، چه دلایل مسخره ای آوردی، دلار چند؟
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    6 3
    پ ن پ می خواستین بندازیم گردن احمدی نژاد؟!یادمون نرفته احمدی نژاد با اون همه کارکه کرد چطور کذاب بزرگ دوره اول ریاست جمهوری یه سر برعلیه احمدی نژاد دروغ سرهم میکردتو 8سال ریاست جمهوریش اندازه یک سال احمدی نژاد کار نکرد خیرندیده
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    5 1
    ان شاءالله تاسال ۱۴۰۴ هیچ اصلاح طلب عوامفریبی موجود نباشد تا درکارزار سیاست ایران وارد شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس