1

چند روز پس از اینکه جبهه اصلاحات با انتشار راهبرد انتخاباتی خود به استقبال تحریم انتخابات رفت، حزب اعتدال و توسعه از ائتلاف با اصلاح‌طلبان برای دادن لیست خبر داد.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز سه شنبه دهم بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که بازدید چهار ساعته رهبر انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل، ضربه شست مقاومت عراق به نیروهای آمریکایی، جان تازه به صنعت فضایی ایران، روزگار حسن روحانی پس از ردصلاحیت در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

چند روز پس از اینکه جبهه اصلاحات ایران با انتشار راهبرد انتخاباتی خود، اعلام کرد: «اصلاح‌طلبان نمی‌توانند در انتخاباتی تهی از معنا، غیررقابتی، غیرمنصفانه و غیرمؤثر در اداره کشور شرکت کنند»، حزب اعتدال و توسعه به‌عنوان حزبی اعتدال‌گرا، روز گذشته اقدام به برگزاری نشست خبری با حضور محمدباقر نوبخت، دبیرکل و جواد هروی، سخنگوی این حزب کرد تا آخرین موضع انتخاباتی حزبی که نزدیک‌ترین جریان به حسن روحانی محسوب می‌شود، از سوی دبیرکل آن اعلام شود.

نوبخت در این نشست خبری همانطور که قابل‌پیش‌بینی بود، برای حضور در انتخابات اسفندماه مسیری را اعلام کرد که برخلاف سیاست‌های جبهه‌اصلاحات (به‌عنوان تشکل ائتلاف‌ساز اصلاح‌طلبان) است، روزنامه هم‌میهن دراین‌باره نوشته است:

به‌رغم وجود ردصلاحیت‌های گسترده در کشور، نوبخت با تکرار موضعی شبیه به موضعی که حسن روحانی پس از ردصلاحیت گرفته بود، خبر داد که این حزب با وجود ردصلاحیت‌های گسترده، به‌دنبال ارائه لیست برای انتخابات مجلس دوازدهم است و در همین مسیر جلساتی با احزاب «کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان، اعتماد ملی و خانه کارگر (برخی از احزاب اصلاح‌طلب منتقد تصمیم جبهه اصلاحات)» برگزار شده و آنها قرار است لیست مشترکی را بعد از ۱۹بهمن منتشر کنند.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است:

اما نکته مهم‌تر این است که این ۵حزب در ارائه لیست انتخاباتی خود قرار است از دیگر اصول‌گرایان معتدل و طیف نزدیک به علی لاریجانی هم کمک بگیرند تا شاید بتوانند از خرداد ۱۴۰۳ فراکسیونی حداقلی را در مجلس دوازدهم تشکیل دهند. البته در این مسیر اگر آنها نتوانند از بین نیروهای خودشان گزینه داشته باشند، به سراغ افرادی خواهند رفت که تفکری مشابه با آنها دارد و با پذیرش ریسک، آنها را به‌عنوان گزینه خود معرفی می‌کنند.

چرا حسن روحانی دلایل رد صلاحیتش را منتشر نمی‌کند؟/ ۴ حزب اصلاح‌طلب برای انتخابات ائتلاف کردند

روزنامه آرمان ملی نیز درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات نوشته است:

آنچه مسلم است دو نکته را نباید از نظر دور داشت. نخست بحث مهم مشارکت مردم در انتخابات و دیگری بحث رقابت‌های انتخاباتی که هر کدام در جای خود قابل بحث و بررسی است. از طرفی در باب مشارکت در انتخابات گرچه مقام معظم رهبری بارها در مقاطع مختلف به لزوم مشارکت بالا اشاره داشته‌اند و مؤلفه‌های ۴ گانه مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت را مطرح نموده‌اند، اما روند تحولات در جامعه طی سال‌های گذشته تاکنون و عملکردها باعث شده تا نارضایتی‌هایی در جامعه منبعث از برخی عملکردها و اقدامات ایجاد شود و تاثیر مستقیمی بر مشارکت در انتخابات داشته باشد.

چرا حسن روحانی دلایل رد صلاحیتش را منتشر نمی‌کند؟/ ۴ حزب اصلاح‌طلب برای انتخابات ائتلاف کردند

برخی چهره‌های نردیک به حسن روحانی با طرح این ادعا که کشور شاهد بحران ها و شکاف های مختلفی است، این وضعیت را ناشی از کاهش مدارا در سطح حاکمیت، جامعه و بازیگران سیاسی دانسته و لزوم اصلاح در برخی خط مشی ها و سیاست ها را مورد تاکید قرار می دهند. این چهره ها که در مدار بازسازی چهره دولت روحانی و نیز زمینه سازی برای حضور در عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و به دنبال آن حضور مجدد در قدرت می باشند.

گفتنی است تاکید بر مدارا، فقدان اعتدال و...در حالی از سوی حامیان روحانی طرح و بیان می شود که این طیف می کوشد تا در وهله اول کشور را دچار بحران های انباشته تعریف و تفسیر کرده و در گام بعد مشکلات کشور را حاصل حکمرانی موجود تعریف و تفسیر کند؛ ترجمان دیگری از این تلاش ها را باید در بیانیه انتخاباتی حسن روحانی پس از ثبت نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری دانست. روحانی در شرایطی که وظایف وظایف و حیطه ماموریت های مجلس خبرگان روشن و واضح است با طرح مطالبی در خصوص شرایط کشور، به بن رسیدن آن و حاکم شدن اقلیت بر اکثریت این پیام را تولید کرد که اساس آن بر منجی سازی از خود در مرجع و پستی بالاتر و مساله اصلاح رهبری و حکمرانی موجود می باشد.

با وجود آنکه حزب روحانی در انتخابات حاضر است، اما رئیس‌جمهور سابق ردصلاحیت شده است، این ماجرا در روزنامه‌های اصلاح‌طلب همچنان مورئ توجه است، روزنامه شرق نوشته است:

روحانی عملکردی بدون اشکال داشت؟ قطعاً و یقیناً خیر. چنین نگاه سیاه و سفید و صفر و صدی در سیاست معنی ندارد و هیچ مقام سیاسی در هیچ جایگاهی را نمی‌توان خوب یا بد مطلق دانست. روحانی هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر او باید محاکمه شود و مدارک و مستندات محکمه‌پسندی برای آن وجود دارد، این حق مردم ایران است که او را در جایگاه متهم ببینند. حتی نویسنده پیشنهاد می‌کند که او را در استادیوم صدهزارنفری آزادی و با پخش زنده تلویزیونی محاکمه کنند. اما اگر این حرف‌ها از جنس همین اتهام‌هایی است که برشمردیم، صرفاً حرف‌هایی سیاسی و بی‌ارزش است که نه در عرصه سیاست، بلکه در حلقه داخلی هواداران تندروها خریدار دارد.

چرا حسن روحانی دلایل رد صلاحیتش را منتشر نمی‌کند؟/ ۴ حزب اصلاح‌طلب برای انتخابات ائتلاف کردند

حالا که رسانه‌های اصلاح‌طلب روی دلایل رد صلاحیت حسن روحانی شک و شبه دارند بهتر است تا بار دیگر با او جلسه گذاشته و دلایل ردصلاحیتش را از او بازخواست کنند؛ تحویل کشور با رشد اقتصادی صفر، کسری بودجه ۳۰۰ هزار میلیاردی، بدهکاری ۵۴ هزار میلیارد تومانی خزانه دولت به بانک مرکزی، ۱۰ برابر شدن قیمت مسکن، تورم ۶۰ درصدی و کاهش فروش نفت به زیر ۴۰۰ هزار بشکه در روز تنها نوک کوه یخی است که برای رد صلاحیت روحانی آن را مشاهده می‌کنیم!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    16 3
    مسبب این بدبختی ها روحانی ست -کِی قراره محاکمه بشه؟
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      6 0
      دولت حسنک وزیر در تراز دولت میرزا آقا خان نوری !!!!!
    • شاکی IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      8 0
      حرف حساب . شما چرا دلایل رد صلاحیت خودت رو با این همه عوامل تبلیغاتی که دارین منتشر نمی کنی .
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      0 8
      مسبب کدوم بدبختی ها روحانیه؟
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      7 0
      دولت روحانی که مورد حمایت اصلاح طلبان بود موفق شد هم اقتصاد را نابود کند هم جان مردم را بخطر بیندازد و بیش از 130،000 هموطنمان را با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا به کشتن بدهد و افتخار رساندن رکورد روزانه تلفات کرونا تا 720 نفر مردم بیگناه در روز را برای خودش ثبت کند. بدتر از همه افشاگری عباس عبدی در فروردین 1399 بود که مشخص کرد روحانی و ظریف با بالا بردن تلفات کرونا و با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا دنبال زنده کردن برجام بوده اند. دولت رئیسی با وارد کردن واکسن کرونا و واکسیناسیون گسترده تلفات را به صفر نفر در روز رساند و ممکن بودن وارد کردن واکسن و عمدی بودن وارد نکردن واکسن کرونا توسط اصلاح طلبان و حامیان برجام را بطور عملی اثبات کرد.
    • DE ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
      1 0
      چرا حسن فریدون دلایل رد صلاحیت خود را اعلام نمیکند.
    • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      1 0
      برزخ و قیامت محاکمه میشه
    • ... IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      0 1
      شما یه دونه مسبب خوشبختی پیدا کن همشون مسبب بدبختی هستن
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    13 3
    رد صلاحیت چیه ؟!! مردم منتظر محاکمه (فوری) حسن روحانی نکبت هستند .
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    14 13
    هیچ کشوری تو دنیا وجود نداره که بعد از پایان خدمت کل رسانه هاش به رئیس جمهور قبلی حمله کنن فقط برای خوب نشان دادن رئیس فعلی
    • عبدالله IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      5 0
      یارو خودتو گول نزن. ر... یه موجود کذاب دروغ گوی عامل تمام بدبختیهای اقتصادی است که مملکت رو تا لبه پرتگاه رسوند
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      2 0
      آمریکا چه بلایی سر ترامپ آورد؟ حساب توییترش هم مسدود شد خخ
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    2 12
    روحانی برگرد و دوباره بورس را به اوج ببر . نابود شدیم
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      2 0
      خدانکنه...زبونتو گاز بگیر
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    3 14
    انگار روحانی از مریخ اومده !!!!!! طرف 44 ساله تو بدنه ی نظام هست و از خودشونه . دقیقا خودشونه . روحانی خود نظام هست و حمله بهش یعنی حمله به نظام
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      13 2
      همین افراد امثال روحانی اعتبار نظام را خدشه دار و سلب اعتماد از مردم می کنند.
  • US ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    8 3
    چون ممکن است به سرنوشت هاشمی گرفتار شود !
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      0 0
      مسخره ای واقعا. چه ربطی داشت
  • FR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    12 3
    دلایل رد صلاحیت روحانی خیلی مهمتر و امنیتی تر از کارنامه ریاست جمهوری اوست همه میدانند
  • ناشناس IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    13 3
    حسن روحانی بای بای
  • ایرانی IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    5 7
    مسیولیت این اوضاع اقتصادی فعلی با کیست. مگر نمی گفتید تحریم نعمت است مس چی شد.
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    6 8
    با دلایلی که برای رد صلاحیت ایت الله روحانی برشمردید آیا نمی توان کسی را هم رد صلاحیت کرد؟
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      5 0
      حسن قالى دزد و آيت الله بودن ⁉️ استغفرالله،،،،،‼️
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    10 7
    پیش بینی قیمت ها برای ۱۴۰۸ در صورت تداوم دولت همسو با روحانی رو رئیسی تو ۲ سال محقق کرد واقعا خسته نباشید از این همه تلاش
  • مهدی US ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    10 1
    این حسن آقا آخر نگفت با قالی های کاخه ریاست جمهوری چکار کرده.
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    7 2
    من هم موافق محاکمه علنی هستم، ببینم چه دفاعی راجع به 8 سال! داره؟ فقط بعدش روزنامه هاشون نگن کی بود کی بود؟
  • DE ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    3 1
    ششیخ فری بنفش خودش را با سفارش آن سو ر.... نامید تا این در صورت محاکمه شدن تصور شود روحانیت در مظان اتهام است سنگری پشت نام ر.... ، آن سویی ها بیخود نام ر.... را براش انتخاب نکردند.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 8
    زنده باد شیخ حسن روحانی
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      5 0
      بى نظير در شارلاتانى ، كذابى ، شيادى ، كدخدا پرستى و خباثت هاى جور واجور ‼️🫣👏
    • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      1 0
      خخخ باهاش محشور بشی الهی
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 2
    دلیل رد صلاحیتش مثبت نشان دادن
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 2
    بدون حزب و برنامه توسعه واقعی برای حل مشکلات کشور درهمین حالت تحریم انتخابات را نمی برید مجید شاکری
  • حسن IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 2
    یک کلمه از گرانی شدید دلار و ارز ننوشتی
  • FR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    4 0
    به حسن اقا بگید چقدر وقت احتیاج هست اخذ تابعیت اسکاتلندی ؟ اگر اسکاتلندی بشیم ، میشه مصلحتی لباس کشیش و یا پاستور تن کنیم و رئیس جمهور یا چاهزاده انگلیس هم بشیم ؟
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    4 0
    چون قطعا چیزهایی هست که اگر مردم بدونند خودشون کنار خونه ر.... توولنجک طناب دارش رو نصب میکنند
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    1 0
    نوک کوه یخ
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    11 6
    مشرق نیوز اگر مردمی هستی منتشر کن واجب است کرونا وتصویب اجباری واکسن رو روحانی و نمکی آوردند اما اجرایش رو رئیسی انجام داد هردو مقصرند بخصوص که عین الهی را رئیسی انتخاب نکرد برایش انتخاب کردند لذا اونایی که افتخار میکنند رئیسی به مردم واکسن زد و تلفات را کم کرد این ظاهر قضیه است از65ملیون نفر واکسن زده 47ملیون نفر اخیرا حاضر شدند در تست های غربالگری وزارت بهداشت شرکت کنند این یعنی 47ملیون نفر بعد از واکسن کرونا مریض شده اند
  • FR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    5 0
    راستی حسن آقا امضای کری هنوز معتبر است برای فاجعه برجام 😆
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      1 0
      خخخ
  • علی اکبر IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    0 1
    دلیل رد صلاحیت حسن روحانی کاملا مشخص است ، گرم کردن تنور سرد انتخابات، چرا فکرمیکنید مردم هم مثل شما احمق هستند
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    دوست نداره منتشر کنه
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    1 0
    می خوادمظلوم نمایی کنه،کسی هم نفهمه چه غلطهای بزرگی خورده
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    0 0
    یکی از هزاران مورد از دلایل اصلی رد صلاحیتش در طول برجام و طی چندین سفرش به وین در هتل کوبورگ وین پشت دربهای بسته بود و .... . علی برکت الله .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس