کد خبر 1589722
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵

به گزارش مشرق، کانال ایتای حامد ملحانی نوشت:

داموکلس، درباری چاپلوسی در دربار دیونیزوس دوم، پادشاه سیراکوز در قرن چهارم قبل از میلاد بود. داموکلس ادعا می‌کرد که پادشاه، از نظر قدرت و صلاحیت ادارهٔ مملکت، واقعاً مردی خوشبخت و موفق است. پادشاه به او پیشنهاد کرد که آن دو یک روز جایشان را با هم عوض کنند تا داموکلس بتواند خود شخصاً این خوشبختی او را تجربه کند. داموکلس هم با اشتیاق بسیار این پیشنهاد پادشاه را قبول کرد. شامگاه در دربار، مجلس ضیافتی ترتیب دادند. داموکلس در آن مجلس از این‌ که شاهانه از وی پذیرایی می‌شد احساس رضایت و شعف فراوان می‌کرد.

در لحظات پایانی ضیافت داموکلس متوجه شد شمشیر تیزی درست بالای سرش با تار مویی از دم اسب آویزان است. بلافاصله با دیدن شمشیر، طعم خوش غذا در نظرش از بین رفت و با دستپاچگی از جا برخاست و از پادشاه درخواست کرد به وی اجازه داده شود تا مجلس را ترک کند و در همان حال گفت که دیگر هیچ‌وقت آرزو نخواهد کرد که چنین خوشبخت باشد.

اینکه آیا شمشیر داموکلس عاقبت بر سرش سقوط می کرد یا خیر را کسی نمی داند اما این عبارت، در تاریخ سیاست جهان به یادگار ماند تا کنایه از خطری باشد که ممکن است واقعی نباشد اما فردی را از بیم جان، از تخت شاهی، به پایین می کشد!

و این روزها، چه بسیارند این "شمشیرهای داموکلس" !

"تله جنگ" یکی از این شمشیرهای آویزان است!

عده ای معتقدند حمله اسرائیل به سفارت ایران را نباید آشکارا و در همان سطح پاسخ داد چون این شمشیری است که اسرائیل می‌خواهد فرود بیاورد. یعنی رژیم سفاک می خواهد جنگ را به ایران بیاورد پس باید صبر استراتژیک را ادامه داد تا نقشه اش عملی نشود!

فرض کنیم این تئوری تله جنگ صحیح باشد! خب گام بعدی اسرائیل چیست؟

در ورود ایران به جنگ مستقیم موفق نبوده است پس چه می کند؟! کار را رها می کند؟! ابداً! سطح تنش را بالاتر می برد! اگر در سوریه و عراق جواب نگرفت، آتش را به ایران می آورد! چرا؟! چون فرض کرده ایم خواهان جنگ است پس آنقدر هزینه را بالا می برد که ناچار به جنگ می شویم البته بعد از آنکه سرداران بسیاری را برای پرهیز از تله جنگ از دست داده ایم!

حالا فرض کنیم این تئوری تله جنگ غلط است و ما در تمام این مدت هزینه داده ایم تا خویشتن داری کنیم منتها اگر نمی کردیم این همه ضرر نمی کردیم!

در هر دو حالت، چه این تله جنگ، واقعی باشد چه شمشیر داموکلسی باشد که واکنش ما را کنترل می کند، باید در همان سطح به اسرائیل پاسخ داده شود!

در هر دو صورت پاسخ آشکار و مستقیم امروز، هزینه کمتری از فردا دارد!

فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    47 2
    جالب بود
    • رضا IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      9 2
      درسته واگر بیاد بیاوریم که اسراییل قبل از جنگ غزه مدام از حمله به ایران حرف میزد حتی آمریکا مخالف بود می فهمیم این تصمیم ازقبل گرفته شده است و حتما ادامه میدهد واهدافش راهم قبلا اعلام کرده است
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      6 0
      از زدن نترسید که بترسید بازم اسراییل خواهد زد بزنید تا نخورید
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    22 3
    ب خدا قسم هیچ جنگی نمیشه اسراییل تو غزه اش شش ماهه دست وپا میزنه بهترین فرصت برای ادب کردنشه
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      0 5
      هم جنگ میشه و هم تمام نیروگاهای هسته از ایران در هم کوبیده میشه شک ن‌نید
    • محمد IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
      0 0
      چه جنگ بشه و چه نشه زدن بهتر از نزدنه
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    2 3
    جنگ تنها استفاده از سلاح نیست بلکه ترفندها و تاکتیکهای فریبنده علیه طرف مقابل به اندازه سلاح می تواند نتیجه جنگ را معلوم کند رژیم یاغی اسرائیل از هر دو تاکتیک استفاده می کند در جایی که توانایی آن را داشته باشد از سلاح استقاده می کند وقتی ناتوان باشد از تاکتیک جنگ روانی و یاهمان شمشیر داموکلس استفاده می کند در هر دو حالت طرف مقابل را منفعل یا بقول شطرنج بازها آچمز می کند اما در واقعیت بسیار آسیب پذیر و شکننده است درست است سلاح پیشرفته و قدرتمند در جنگ اثر گذار است اما حرف اول را نقشه های جنگی تاکتیکی می زند . نیروهای مسلح ایران ثابت کرده است در اتاق جنگ خود پیشرفته و پیچیده ترین تاکتیک ها در سطح بین المللی را می تواند طراحی و به اجرا بگذارد در طول جنگ با عراق علرغم برتری نظامی و قدرت بالای تسلیحاتی عراق نیروهای مسلح ایران با استفاده از تاکتیک های پیچیده افسران تاکتیکی خود در اتاق جنگ دهها عملیات پیچیده را با موفقیت به اجرا درآورد و راز پیروزی ایران در در جنگ با عراق در وحله نخست بیشتر عملیات های پیچیده تاکتیکی در قالب عملیات های اچ3 ومروارید و کمان 99 و سری عملیات های کربلا ها و بیت المقدس و فتح المبین و .......بوده است
  • مجتبی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    14 4
    ترسو نباش . اسرائیل خوارتر از این حرفها است . دوزی سه نوبت قرص شجاعت بخور با ذکر ولا حول ولا قوه الا بالله.
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    12 1
    عدم مقابله به مثل مستقیم از خاک ایران به خاک اسراییل باعث غرور و وحشی گری بیشتر صهیونیستها خواهند شد.سطح ونوع وچگونگی آن با مسئولان نظام.
  • DE ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    13 1
    کاملاً نظر منطقیست. اینکه بعضی ها چنین مطرح میکنند که در صورت حمله موشکی مستقیم به اسرائیل، آمریکا وارد جنگ با ایران میشود منطقی به نظر نمیرسد، آنهم 7 ماه پیش از انتخابات در آمریکا، در آنصورت پیشروی سریعتر روسیه بسمت مرز ناتو (به خطر افتادن سه کشور مینیاتوری بالتیک و مولداوی)، احتمال حمله چین به تایوان، جنگ صربستان با کوزوو، ... بستن آبراهه های مهم جهانی، ... ولی ایران باید کاملاً برای سناریوی ورود آمریکا به جنگ مستقیم با ایران آماده باشد.
  • BG ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    5 3
    بعد از این قضیه پیش دوستان عرب ام دیگه نمی تونم سر بلند کنم. همه بعنوان بی غیرت نگام میکنند.
    • امید IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      4 2
      احسنت بنده هم همینطور اگر واکنشی نشان داده نشود همین امارات هم شاخ میشه برای ایران یکی نیس به مسئووولین بگه به خاک ایران تجاوز شده این را متوجه میشوید؟؟ 50نا موشک برد بلند خیبر بزن تو سرشون دنیا هم می‌دونه اول اسراییل به خاک ایران تجاوز کرد. وجهه جهانی خدشه دار نمیشه نترس #خدا با ماست
    • DE ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      2 0
      عربها خیلی زرنگ هستند، خودشون پیشتاز مبارزه با غده سرطانی بشن که وبالشون شده جیک نمیزنن الی مقاومت که مردانه و شجاعانه مقابل این نوزادکش ها ایستادند و با کمترین امکانات می جنگند! این حرفات بچگونه است!
    • DE ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      2 1
      اینهمه عجله برای چی؟ اتفاقا فرمانده هان ارشد و مسئولان ارشد کشوری لازمه در آرامش کامل همراه با تدبیر و تفکر و مشاوره هایی عمیق و تخصصی به ده ها گزینه همه سویه دست یابند و چند تا بهترین ها استخراج و چند تا اجرایی کنن.در طول 45 سال ایران ثابت کرده شجاع و خلاقه و همیشه برای همه نوع سناریویی برنامه مقابله داره و هرگز میدان رو خالی نمیذاره.فراموش نفرمائید ایران روش خودش رو داره. توپ پینگ پونگ نیست یکی صهیونیست ها بزنن بعد ایران اونجوری که اون زباله ها میخوان دوست دارند جواب بده. اون جنایتکاران اسقاطی تو لجن خودشون فعلا دارند بدجوری دست و پا میزنن.
  • TR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    3 0
    .... پس باید صبر استراتژیک را ادامه داد تا نقشه اش عملی نشود! ...
  • US ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    6 0
    حمله گسترده پهپادی و موشکی به بلندیهای جولان و مزارع شبعا از چند سو.
  • سید روح اله IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    6 0
    از معدود نظراتی هست که به صورت کاملا حساب شده و منطقی بیان شده. گاهی انسانهایی که از کمی بالاتر به مسایل نگاه میکنند تحلیل دقیقتری میدهند. نگاه به آینده دید انسان را باز میکند. حتی اگر بخواهیم از نظر مادی و این دنیایی حساب کنیم پاسخ دادن ایران هزینه ای کمتر برای محور مقاومت دارد ولی باید پاسخ آنگونه شدید باشد که برای اسرائیل بازدارندگی داشته باشد. اینطور نباشد که اگر فردی سیلی به فرد دیگر زد فرد دوم فقط با صدای بلندتر اعتراض کند. بلکه این کار فرد اول را جری تر میکند
  • امیر IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    2 2
    اینها همه توجیه هست اسراییل علنا به خاک ایران تجاوز کرده(سفارت هرکشور جزو خاک آن کشور هست) پس سفسطه و مغلطه نکنید شعار،شعار،شعار کافیست حتما بیچاید به تهران حمله کند؟؟ مگر خاک با خاک فرق مبکند؟؟ هرکشوری خاک برون مرزی دارد حتی کشور درگیر جنگ هم جریت حمله به خاک برون مرزی طرف مقابل را ندارد چون توهین به کشور میهمان و حمله مستقیم به خاک کشور دارای سفارتخانه هست اتفاقا این بهنچتربن بهانه و موقعیت برای حمله به اسراییل هست چون اولین تجاوز به خاک کشور مقابل را او انجام داده و حتی بدون اعلام جنگ تجاوز به خاک صورت گرفته را دارد
    • علی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      4 0
      خدایی متن نوشته شده رو خوندی یا چشم بسته نظر می دی؟
  • مسعود دیپلمات IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    3 0
    مقابله به مثل به معنی واقعی آنست که ما هم سفارت اسرائیل را در خاک آمریکا بزنیم تا هر دو ادب شوند. البته اگر توان و جرات لازم را داشته باشید. والا همین آش است و همین کاسه. اگر این کار برایتان سخت است، پس سفارت اسرائیل در باکو را بزنید یا در امارات. بالاخره کاری کنید کارستان و روحیه دهید به جبهه مقاومت تا دیر نشده و موضوع لوث نگردیده است.
    • سید روح اله IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      1 2
      به لحن گفتار دقت کنید. کاری کنید کارستان؟ یعنی جنابعالی خودت را از محور مقاومت نمیدانی. سفارت امریکا و باکو؟ دقیقا همان کاری هست که اسرائیل میخواهد. از دو حالت خارج نیست این پیام یا این ناشی از غلیان احساسات و بدون دور اندیشی است و یا نتیجه دقیق و حساب شده از خواسته دشمن.
    • مسعود دیپلمات IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      1 0
      توصيه من همان است كه گفتم. والا باید منتظر ظهور امام زمان ع باشید یا بمانید تا ملائکته مردفین برسند. وَكَتَبْنَا عَلَيْكمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ . . . .
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    2 0
    مرگ یکبار شیون یکبار
  • DE ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    2 0
    دست دست چرا میکنید اینقدر؟ چرا باید حتما چند هفته بگذره که شما جواب بدید
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    من به این فکر میکنم که اسرائیل از جنگ با ایران چه سودی می برد؟ آیا باعث می شود که با تبلیغات سنگین کشورهای دیگر را برعلیه ایران متحد کند؟
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    کار به کمان دامول کشیده کجایی عمو
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    درسته
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    مقاله جالبی بود
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    وقتی خاک ایران بمباران شود مقابله کنیم ولی الان سوریه هست
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    سطح حمله همانقدر باید باشد ولی لزومی ندارد برای اسرائیلچنین حمله ای تدارک دید چون اسرئیل در حد ایران نیست و امریکا در حد ایران است باید حمله ای به منافع امریکا در منطقه ترتیب داد مثلا حمله سفارت امریکا و کنسولگری هایش در اسرئیل و یا کشورهای دیگر ایران باید تمام توانش را برای جنگ با امریکا نگه دارد حتی نباید وارد جنگ نیابتی امریکا با ترکیه در قفقاز شود
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    0 0
    معلوم نیست حق با کی هست .اما شروع جنگ دلیل محکم می خواد
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    0 0
    این متن بالا یعنی عملا جنگ
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    0 0
    خیلی سخت هست تصمیم گرفتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس