1

علائم موجود درصحنه جنایت در چابهار نشان می‌دهد که ارسال تروریست‌ها به داخل خاک ایران نه با هدایت یک سرویس خاص امنیتی بلکه با چند اعمال و انگیزه‌های متفاوت شکل‌گرفته است!

سرویس سیاست مشرق- حمله تروریستی گروهک موسوم به جیش الظلم به برخی مقرهای نظامی در چابهار و راسک با مقاومت نیروهای جان‌برکف امنیت ناکام ماند، فعال شدن تروریست‌ها در چند نقطه مختلف در منطقه خبر از تحولاتی خاص در آینده دارد. پیش‌ازاین گروهک تروریستی احرارالاشام در سوریه فعال‌شده و در نقش پیاده‌نظام صهیونیست‌ها ظاهرشده است، یگان‌های این گروهک تروریستی از اسفندماه سال قبل تحرکاتی را آغاز کرده و در مناطق مختلفی چون استان ادلب، حومه لاذقیه و قوس شمالی دمشق با ارتش سوریه درگیر شده است.

شاخه دوم تحرک گروهکی در ترکیه روی‌داده و پس از انتخابات شوراهای شهر در این کشور گروهک‌های مسلح کردی دو شهر را به محل تردد خود تبدیل کرده‌اند، آخرین شاخه تحرکات تروریست‌ها نیز مربوط به گروهک تروریستی جیش الظلم است که در یک مانور کور شبانه در شهر برای ساعاتی ناامنی ایجاد کرد.

تحرکات این سه‌شاخه در سه کشور مجزا از هم حکایت از آن دارد که بازگشت دوباره تروریست‌ها به صحنه اتفاقی نبوده و برخی کشورهای ذی‌نفع در تلاش هستند تا با راه‌اندازی دوباره ماشین ناامنی و ترور گسل‌های سیاسی و امنیتی را در منطقه به حرت درآورند، در این صحنه نقش آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای نزدیک در ایجاد تحولات روشن بوده و هرکدام انگیزه‌های خاص دارند.

بررسی موبه‌موی صحنه جنایت تروریست‌های اجاره‌ای در چابهار/ تحلیل بیانیه گروهک تروریستی جیش‌الظلم پس از یک‌شب خونین

تروریست‌های جیش‌الظلم را چه گروهی هدایت می‌کند؟ / شباهت‌های حملات مثلث تروریستی

نکته جالب‌توجه در بررسی صحنه حمله تروریستی جیش‌الظلم آن است که سه‌شاخه گروهکی هم‌زمان با تنش‌ها در منطقه فعال‌شده و شباهت نوع رفتار آن‌ها درصحنه جرم مشابه یکدیگر است، به عبارتی مدل رفتاری جیش‌الظلم در چابهار و راسک مشابه عملیات تروریستی در سوریه داشته و هر دو شباهت با گروهک‌های کردی در ترکیه و حتی عملیات تروریستی در روسیه دارند. این مدل رفتاری نشان می‌دهد که تروریست‌ها در سه بخش قومیتی، گروهکی و مرزی باهم هماهنگ شده‌اند.

چنین ورود علنی و هماهنگ از سوی تروریست‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد که این گروهک‌ها چیزی جز آلت دست سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه نبوده و به‌صورت هدفمند اجاره‌شده و برای اجرای نقشه‌های خونین کوک شده‌اند، به طبع بر هم زدن این هماهنگی نیازمند ارتباط مستمر میان کشورهای منطقه داشته تا خط ارتباطی سرپل ترور با عاملین جنایت قطع‌شده و برخورد با آن‌ها آسان‌تر شود.

اما در میان تمامی این گروهک‌های تروریستی رفتار گروهک جیش‌العدل برای ایران اهمیت بیشتری دارد، در یک دهه گذشته علی‌رغم وجود برخی توافقات امنیتی بین دو کشور و تعاملات و ارتباطات و گفتگوهای امنیتی بین مقامات ارشد امنیتی محلی در ایالت بلوچستان و مقامات امنیتی و انتظامی در استان سیستان و بلوچستان و همچنین وجود توافق‌های صورت گرفته در کمیسیون‌های امنیتی و مرزی دو کشور که در سطوح مقامات امنیتی دو کشور برگزارشده است که مصوباتی ازجمله انجام اقدام مشترک و همچنین بازگشایی دفاتر تبادل اطلاعات در شهرهای مرزی دو کشور را در پی داشته است، متأسفانه هیچ‌یک از مصوبات تاکنون، شکل عملیاتی به خود نگرفته است.

این گروهک از زمان شکل‌گیری نطفه اولیه تا امروز، راهبردهای خود را روی کسب رضایت کارفرمایان مختلف خود گذاشته است، سرکردگان این گروهک عمدتاً پشتیبانی خود که عمدتاً آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای عربی و حتی همسایگان گرفته‌اند.

مدل رفتاری این گروهک درگذشته آن بوده که هرازگاهی به چند پاسگاه و پایگاه‌های مرزی ایران حمله مکرده و یا از داخل خاک پاکستان، پاسگاه‌ها و بُرجک‌های مرزی ایران را مورد حملات سلاح‌های نیمه سنگین قرار می‌دهد.

بررسی موبه‌موی صحنه جنایت تروریست‌های اجاره‌ای در چابهار/ تحلیل بیانیه گروهک تروریستی جیش‌الظلم پس از یک‌شب خونین

شرح جنایت تروریست‌ها در کمتر از ۱۰ سال!

برآوردهای آماری نشان می‌دهد که تا قبل از عملیات خونین چابهار این گروهک به پشتیانی اطلاعاتی سرویس‌های فرا منطقه‌ای، حداقل ۲۵ حمله تروریستی علیه پاسگاه‌های مرزی ایران انجام‌شده است که در جریان این حملات، دهها تن از نیروهای انتظامی و نظامی در مرزهای سیستان و بلوچستان به شهادت رسیده‌اند.

اولین شرارت جیش‌العدل پس از بازسازی دوباره مربوط به سوم آبان ۹۲ علیه نیروهای مرزبانی در منطقه سراوان بود که طی این اقدام تروریستی ۱۴ نفر از نیروهای انتظامی مرزبانی به شهادت رسیدند.

پس‌ازآن در بهمن‌ماه همان سال، این گروهک با حمله به پاسگاه مرزی در منطقه جکیگور اقدام به ربایش پنج‌تن از مرزبانان ایرانی کرد که در این میان، گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر پس از ۳۶ روز اسارت در چهارم فروردین ۹۳ توسط گروهک جیش العدل وابسته به القاعده، به شهادت رسید، انتشار خبر شهادت وی در حالی بود که تنها بیست روز از به دنیا آمدن فرزندش گذشته بود که‌موجی از واکنش‌ها را در میان مردم ایران برانگیخت؛ اما خوشبختانه چند روز پس‌ازاین حادثه تلخ، چهار مرزبان دیگر آزاد و به ایران منتقل شدند.

این گروهک سال ۹۴ را نیز با طراحی یک شرارت جدید آغاز کرده و با استفاده از خلأ مرزی میان ایران و پاکستان دست به یک حمله جدید زده که طی آن هشت تن از مرزبانان به شهادت رسیدند در این حادثه، نیروهای مرزبانی نیروی انتظامی در محدوده منطقه نگور حدفاصل میل مرزی ۲۳۹ پایین‌تر از جکیگور در جنوب استان سیستان و بلوچستان، در حین گشت زنی متوجه ورود عواملی از نیروهای تروریستی و اشرار شدند که از طریق مرز پاکستان، وارد کشور شده بودند و با آن‌ها درگیر می‌شوند. در این درگیری، تلفاتی متوجه گروه‌های تروریستی می‌شود اما هشت نفر از نیروهای مرزبانی کشورمان، به شهادت می‌رسند.

حمله گروهک تروریستی جیش العدل به ۱۱ مرزبان ایرانی در مرز میرجاوه در اردیبهشت ۹۶، حادثه تلخ دیگری بود که در آن، هر همه این افراد به شهادت رسیدند... گروهک جیش العدل در ۵ آذر ۹۵ اعلام کرد که با حمله به یک بالگرد متعلق به جمهوری اسلامی ایران در شهرستان سراوان، باعث سرنگونی آن شده است. جیش العدل همچنین در بهمن‌ماه ۹۵، پنج مرزبان ایرانی را در نزدیکی مرز پاکستان ربود.

اعضای این گروهک در ۱۷ فروردین ۹۶ در منطقه نگور حدفاصل میل مرزی ۲۳۹ پایین‌تر از جکیگور، از داخل پاکستان، وارد مرزهای ایران شده و ۸ نفر از نیروهای مرزبانی ایران را شهید کرده و به خاک پاکستان بازگشتند.

اعضای این گروه در تاریخ چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۶ با شلیک از داخل خاک پاکستان، ۱۰ مرزبان ایرانی از گروهان چاهندو (هنگ مرزی میرجاوه) را که در پاسگاه میل ۱۰۰ مستقر بودند شهید کردند. در تاریخ سه‌شنبه ۲۴ مهر ۹۷، افراد این گروه از داخل خاک پاکستان به منطقه (لولکدان) در بخش ریگ ملک در ۵۰ کیلومتری شهر میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان نفوذ کرده و ۱۴ نفر از افراد مسلح مرزبان را در این منطقه به اسارت گرفتند و به خاک پاکستان بازگشتند.

بررسی موبه‌موی صحنه جنایت تروریست‌های اجاره‌ای در چابهار/ تحلیل بیانیه گروهک تروریستی جیش‌الظلم پس از یک‌شب خونین

۹ بهمن ۹۷، انفجار ۲ بمب صوتی باعث مجروح شدن ۴ نفر در زاهدان شد که گروهک تروریستی جیش العدل وابسته به القاعده مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفت. این گروه در ۱۳ بهمن ۹۷ نیز به مراسم صبحگاه سپاه در نیک شهر حمله کرد که در جریان این حمله درمجموع ۲ نفر شهید و ۵ نفر زخمی شدند.

جنایت دیگر گروهک تروریستی باعث شهادت ۲۷ نفر از کارکنان سپاه و زخمی شدن ۱۲ نفر دیگر از آنان در جاده خاش- زاهدان بود.

حمله کلانتری ۱۶ در شهر زاهدان در سال ۱۴۰۱، حمله به ستاد فرماندهی نیروی انتظامی در راسک، حملات متعدد در شهرهای ایرانشهر، سراوان و ... که باعث به شهادت رسیدن دهها نفر از کارکنان نیروهای انتظامی و نظامی شده‌اند که تنها بخشی از اقدام‌های تروریستی گروهک جیش العدل بوده است.

نکته قابل‌توجه در تمامی این حوادث این گروهک تروریستی در خاک کشور پاکستان فعالیت آزادانه داشته و هر بار به خود اجازه تجاوز به مرز جمهوری اسلامی ایران را داده است و اعضای این گروهک بعد از هر درگیری و شرارت، دوباره به خاک پاکستان متواری می‌شوند.

این رفت‌وآمدهای گاه‌وبیگاه نشان می‌دهد که کشور همسایه در کنترل تروریست‌ها از خود اراده‌ای نشان نداده و باوجود تفاهم‌نامه‌های مشترک مرزی میان ایران و پاکستان، تاکنون اقدام قابل‌توجهی از سوی پاکستان برای جلوگیری از فعالیت این گروهک تروریستی، مشاهده نشده است.

بررسی موبه‌موی صحنه جنایت تروریست‌های اجاره‌ای در چابهار/ تحلیل بیانیه گروهک تروریستی جیش‌الظلم پس از یک‌شب خونین

مشت تروریست‌ها در چابهار باز شد!

پیش‌ازاین و پس از اغتشاشات پاییزی در سال ۱۴۰۱ گروهک تروریستی جیش‌العدل در بیانیه‌های مختلف خود را عامل قومی و بلوچی معرفی کرده و سعی داشت در عناصر آشوب برای خود جاپایی بگذارد، این گروهک باوجود داشتن کارنامه سیاهی از شرارت و خشونت پس از اغتشاشات تغییر وضعیت داده و با همگون سازی خاص سعی در ایجاد تفاهم اجتماعی با مردم مظلوم و فهیم سیستان و بلوچستان داشت، اما انتشار اطلاعیه‌ای از جانب این گروهک پس از جنایت در چابهار به‌خوبی دست آن‌ها را باز کرد.

این گروهک تروریستی در اطلاعیه خود نوشته است که مخالف توسعه بندر چابهار بوده و یکی از دلایل اصلی حمله خود را این موضوع اعلام کرده است، این بیان مسئله نشان داد که این گروهک تروریستی برخلاف ظاهرسازی‌های انجام‌شده پس از ماجرای ۸ مهر در زاهدان نه‌تنها تغییر جهت نداده بلکه عاملیت مزدوری خود را چند مرحله بالاتر حفظ کرده است.

راه‌اندازی بندر چابهار به‌عنوان یکی از هاب‌های مهم ترانزیتی منطقه و تبدیل آنجا به‌عنوان گذرگاه مادر مخالفانی مهم در میان کشورهای منطقه و حتی پیرامون آن دارد و حالا عملیات تروریست‌ها نشان داد که پشت پرده ماجرا چیزی فراتر از مطالبات قومی بوده است!

تروریست‌های جیش‌الظلم با حمله به مناطق نظامی و چند ساختمان غیرنظامی مشت خود را بازکرده و نشان دادند در این عملیات بیش از یک کارفرما داشته‌اند، این گروهک جنایتکار از سویی برای اجرای عملیات خونین با صهیونیست‌ها هم‌پیمان شده تا طرح مشغول سازی امنیتی علیه ایران را پیش ببرند و از آن‌سو همگام با سرویس‌های اطلاعاتی چون سازمان سیا و دولت پاکستان شده تا طرح توسعه چابهار- مکران را در هاله‌ای از ابهام برده و سرمایه‌گذاری در آن منطقه را فاقد ارزش کنند.

اهمیت بندر چابهار به‌عنوان دروازه تجارت به کشورهای عضو IORA، افغانستان، CIS و آسیای میانه و از طرف دیگر نزدیکی این بندر به بنادر حوزه دریای عمان و اقیانوس هند از منظر تجارت دریایی، خشکی و امنیتی، بهترین مسیر ترانزیتی به کشورهای این منطقه محسوب می‌شود.

این برتری استراتژیک برای ایران مخالفانی چون دولت پاکستان داشته و آن‌ها با ایجاد بدیلی چون بندر گوادر سعی در ایجاد مانع برای طرح توسعه منطقه دارند، به نظر می‌رسد که در عملیات چابهار و راسک برخی سرویس‌های منطقه از تنش‌های موجود سوی استفاده کرده و با تحریک تروریست‌ها معادلات را سردرگم کرده‌اند، از سویی باز شدن قفل ترانزیتی چابهار مسیر آسیای میانه را به جنوب بازکرده و این موضوع برای کشورهایی چون آمریکا خطرناک خواهد بود.

بررسی موبه‌موی صحنه جنایت تروریست‌های اجاره‌ای در چابهار/ تحلیل بیانیه گروهک تروریستی جیش‌الظلم پس از یک‌شب خونین

علائم موجود درصحنه جنایت در چابهار نشان می‌دهد که ارسال تروریست‌ها به داخل خاک ایران نه با هدایت یک سرویس خاص امنیتی بلکه با چند عمال و انگیزه‌های متفاوت شکل‌گرفته است، صهیونیست‌ها باهدف مشغول سازی؛ آمریکایی‌ها باهدف کاهش هژمونیک ایران و دولت پاکستان باانگیزه شکل نگرفتن هاب ترانزیتی هرکدام به‌نوعی در این اقدامات نقش خاص خود را بازی کرده و یکی با دادن تسلیحات و آموزش، دیگری با ارائه گرای اطلاعاتی و درنهایت آخرین آن‌ها با تسهیل خانه‌های امن رد بیرون مرز به این گروهک جنایتکار سعی در اعمال بازی خودروی میز دارند.

در شرایطی که دشمن‌روی این منطقه استراتژیک انگشت گذاشته است جا دارد که دولت با یک تصمیم مصمم با تکمیل و ساخت شبکه ریلی از چابهار تا زاهدان و اتصال به شبکه سراسری راه‌آهن و امکان اتصال چابهار به شبکه ریلی کریدور بین‌المللی شمال-جنوب به اتمام پروژه سرعت بخشیده تا کشور از فرصت‌ها و مواهب آن در دوران تحریمی به‌خوبی بهره‌برداری کند.

البته می‌توان در این مسیر با ظرافت‌های خاص سیاسی و اقتصادی دولت پاکستان را نیز بااتصال بندر گوادر (با ظرفیت نهایی ۴۵۰ میلیون تن در سال) به این مسیر علاوه بر ایجاد مشارکت در طرح‌های همسایگی، فرصت‌های تخاصم مخفیانه را نیز کم کرده و فرضیه‌های موجود را کم‌رنگ کرد.

در صورت جدیت یافتن برقراری کریدور قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان-ایران (KTAI)، در چارچوب سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) بندر چابهار می‌تواند با منطقه آسیای مرکزی و سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا همکاری‌های اقتصادی داشته باشد و به‌عنوان کریدوری ریلی و جاده‌ای به ایفای نقش بپردازد، بی‌تردید توسعه عملی بندر چابهار فرصت‌های رشد تروریسم در منطقه را نیز کمتر خواهد کرد و رابطه تناسبی میان طرفین و ذی‌نفعان ایجاد می‌کند، این بازی هوشمندانه نیاز به‌سرعت عمل بیشتر دارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    18 2
    به پاکستان خیانتکار امتیاز بدهیم؟!
    • DE ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      3 2
      تئوری گسل های اجتماعی و یا گسل های امنیتی یک مدل تاریخ گذشته و فاقد توان توجیح اتفاقات هست. هر کسی که در این چهارچوب تفسیر کنه بدرد خودش می خوره. مضافا چرا باید ترکیه ای که کاملا هم راستا با اسرائیل هست تهدید بشه! تفسیرهای تخیلی رو تموم کنید
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      3 0
      نه. خبر رو با دقت بیشتری بخون
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      7 1
      باید مدارسی که اقدام به شستشوی مغزی این افراد کرده اند را هدف قرار داد تا بعداز این چنین افرادی پرورش پیدا نکنند . وقتی نقشه ی انگلیسی ها و امریکایی ها با دلارهای سعودی و اماراتی برای حمایت مالی از مدارس پرورش تروریست را می شناسیم باید مشکل را از ریشه زد . برای مثال ریشه حمایت این افراد در ایران عبدالحمید و یارانش هستند باید یکبار هر کسی که با این همکار داعش در ایران هست را شناسایی و دستگیر و زندانی کرد
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      0 0
      یه چیز تو همین مایه ها
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    11 4
    به جای مجازات پاکستان بهش پاداش بدیم؟!! جدی میفرمایید؟!!
    • US ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      0 2
      خلاصه ما بهاییان از این اتفاقات خرسندیم
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      0 0
      بایدمدخوشحال باشی یهایی تو که نه پیغمبر دارید که صاحب معجزه باشه ،ودینتون هم رو هواست ،کتاب اسمانی یا پیغمبر ،یاذویزی دارید که ،بتونید ازش دفاع کنید؟؟؟ وطن فروشی، وخیانت وفساد واحکام غیر عاقلانه که در شما زیاده ،میتونی ثابت کنی دینت بر حقه ،نه نمیتونی اگر وجدان داشتی امیدی بود که راه راست رو پیدا کنی اما علاقه به فساد وشمها رو کور میکنه دوست داری راهی انتخاب کنی که مطابق خواست نفست باشه ومسئولیتی به گردنت نیاره ،
  • پسرخاله IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    4 1
    نوشتید: "نکته جالب‌توجه در بررسی صحنه حمله تروریستی جیش‌الظلم آن است که سه‌شاخه گروهکی هم‌زمان با تنش‌ها در منطقه فعال‌شده و شباهت نوع رفتار آن‌ها درصحنه جرم مشابه یکدیگر است" اما جنبه های این شباهت رفتاری را مشخص نکردید. این ها ازچه جهت با هم شباهت دارند و از چه جهت با دیگر حملات تروریستی متفاوت هستند؟ نوشتید: "این گروهک تروریستی در اطلاعیه خود نوشته است که مخالف توسعه بندر چابهار بوده و یکی از دلایل اصلی حمله خود را این موضوع اعلام کرده است" اما متن اطلاعیه را منتشر نکردید. در این متن به جز عبارتی که شما برداشت کردید، چه چیزهای دیگری بود؟
  • مهدی IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    12 0
    ریشه اصلی تربیت تروریست و افکار تروریستی در چند دهه اخیر را باید در «مدارس ترییت وهابی سعودی ها» جستجو کرد ! هیچ جوانی حاضر نیست حتی به ازای دریافت مبالغ نجومی ، جان خود را از دست بدهد اما تفکرات مسموم وهابیت و تکفیری این انگیزه را ایجاد می کند و این جوان را در عین حال آلت دست سرویس های امنیتی غربی و صهیون می کند .. بنابراین نفش سرویس امنیتی عربستان را نباید نادیده گرفت . سیستم حکومتی پاکستان هم یک سیستم بشدت فاسد و تحت کنترل سیا و موساد و سعودی و امارات است ‌ . دیدیم که چه بلایی سر عمران خان آوردن.. در ضمن بندر گوادر هم هیچ گاه نمی تونه جانشین چابهار بشه ! چون مسیر مواصلاتی چابهار به سادگی می نونه به دریای خزر و ترکمنستان وصل باشه اما گوادر باید از افغانستان بهم ریخته و پرخطر و یا زیر ساخت ضعیف عبور کنه تا به آسیای میانه برسه .
  • عدالتخواه IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    19 1
    در کره زمین و کل جهان تمام تروریستها وابسته به صهیونستها و آمریکاست . در جهان یک نفر ترور شود آمریکا آز خبر نداشته باشد محال است چون سازماندهی و حمایت مالی و تامین سلاح از جانب صهیونسیتها و آمریکا بوده است. در قرن حاضر آمریکا و صهیونیستها آشکارا نقض حقوق بشر و ملت مظلوم مسلمین را بخالک خون می کشند.اسرائیل در غزه نسل کشی می کند آمریکا در شورای امنیت وتو می کند این به چه معناست. دولتهای جهان باید همدست بشوند آمریکا و اسرائیل را ازبین ببرند والا برای بشریت خطرناک است. سازمان ملل و شورای امنیت هیچ معنا و مفهومی ندارد. انشالله منتظر حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) هستیم تا او یه کاری بکند والا دردست بشر هیچ کاری ساختگی نیست.
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    25 8
    وزارت اطلاعات داره ضعیف عمل میکنه. وزیر باید استیضاح بشه! توی دستگاههای امنیتیتون پر از نفوذیه. نخبه ها رو فراری دادین یه مشت ریاکار و اب زیرکاه رو استخدام کردین که نه کار بلدن و نه هوش و ذکاوت دارن .صرفا تعهد که به درد نمیخورده تخصص هم لازمه. نیروهاتون ضعیفن!
    • مقاومت IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      7 2
      دوست عزیز بچه های وزارت تمام تلاش را دارن انجام میدن متاسفانه ما با یک سازمان تروریستی طرف نیستیم با چندین سرویس خطرناک جنایکار مثل پاکستان که طالبان را در افغانستان روی کار امد طرفیم ما باید تشکر کنیم از خدمات وزارت اطلاعات که برخی از خدمات این وزارتخانه به دلایل حفاظتی گفته نمیشه ولی باید حضور امنیتی در سیستان وبلوچستان بیشتر بشه و با کشور هند ستاد مشترک اطلاعاتی برعلیه پاکستان شکل داد تا فشار را احساس کند اینجا افغانستان نیست که پاکستانی ها هر غلطی خواستن بکنن یاعلی
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    15 1
    لعنت بر تروریست ها🫀🩸🩸🩸🩸🩸🩸🫀🫀🫀🫀🫁🫁🫁🧠🧠🧠🧠
  • یوسف از همدان IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    4 4
    جالبه از وقتی من یادم میاد هر اتفاق تروریستی که تو ایران می افته دولت ها و سازمان های اطلاعاتی اسراییل و امریکا مقصر اصلی نشان داده می شوند ولی الان چه اتفاقی افتاده که حمله هماهنگ به سه نقطه در یک زمان رو با انگیزه مختلف نشان می دهید و سازمان های اطلاعاتی بیگاه را مقصر نمی دانید؟
  • انتقام سخت SE ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    10 0
    پاکستان یک کشور ترویستی هستش و فکری جز ناامنی ایران ندارد باید رویکرد ایران در برابر این کشور تغییر کند ما توان این را نداریم در چند جهبه درگیر باشیم باید حضور در برخی از نقاط را کاهش بدیم و به حضور امنیتی در سیستان بلوچستان اضافه کنیم و هزینه را برای دستگاه تروریستی اطلاعاتی پاکستان بالا ببریم من ایمان دارم به وزارت اطلاعات وزارت میتواند ترمز پاکستان را بکشه پاکستانی ها اشتباه بزرگی کردن چون بچه های گمنام امام زمان انتقام خواهند گرفت خدا حافظ بچه های سپاه و وزارت باشه خدا حفظشون کنه
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    6 0
    ارتش یا سپاه عزیز این آمار شهادت رو به پاکستان بده و فرداش جیش الظلم رو بکوب دیگه اگر پاکستان خواست حرکتی کنه هواپیماشو بزن وگرنه دل ما رو بیشتر خون نکن و مواظبت بیشتری از نیروهای بکن
  • TR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    5 0
    انشالله که بساط این ترورها و مرگهای احمقانه و سلاح های بچگانه از همه جنگها جمع بشه ، البته پس از استفاده از ۱۰۰۰ کلاهک هستهوای در کل جهان و مرگ ۵ میلیارد نفر از سونه زمین در یک هفته . قطعا دنیا تا ۱۰۰۰ سال در صلح و آرامش خواهد بود ، چون باید به دو میلیارد معلول جنگی رسیدگی بشه و وقت سر خاروندن کسی نداره. انشالله و با آرزوی آمدن آن روز عزیز و بحق صاحب الزمان
  • حمید ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    15 0
    چراغ سبز عبدالحمید شیطان زهی به تروریست ها.صدالبته که خودش را به فنا داده.الان داره برای صهیونیستها کاسه لیسی میکنه.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    6 3
    گول این بازی رو نخورید...پاکستان تو تجهیز و ارسال این تروریستا دخیل نیست...پاکستان به هردلیل نظارت و اشرافی روی مناطق مرزیش با ایران نداره،مثا ایران که نظارت و اشرافی روی استان سیستان و بلوچستانش نداره و البته این بدلیل ناتوانی هردو کشوره...تو ایالت بلوچستان پاکستان که هم مرز با ایرانه،سیا ،ام آی سیکس،استخبارات سعودی و استخبارات امارات و اخیرا موساد فعال هستند...تو استان سیستان و بلوچستان ایران و بخصوص قسمت بلوچستانش استخبارات سعودی،استخبارات امارات،سیا و این اواخر موساد (از طربق استخبارات سعودی و امارات) فعال هستند...سازمانهای اطلاعاتی فعال در مناطق دوسوی مرز ایران و پاکستان عملا دارند نطفه یک جنگ بین ایران و پاکستان رو ایجاد میکنند...هردوکشور باید خیلی باهوش باشند که به این دام نیوفتند...اولین قدم اینکار هم ایجاد دیوار مرزی بلند و طولانی در مناطقی هست که تروریستها بیشتر از اون منطقه بین دوکشور رفت و آمد میکنند...طبق برآوردها میبایست حدود پانصد کیلومتر از مرز دوکشور دیوار حائل کشیده بشه...پیشنهادم اینه که این دیوار رو ایران بکشه...همونطور که ترکیه مرز خودش با ایرانو دیوار کشید چون فهمید اگر بخواد منتظر ایران بمونه،دیواری کشیده نخواهد شد چون وضع مالی ایران خرابه و اونقدر هم عاقل نیست که بفهمه این دیوار براش از نون شب واجبتره...این دیوار 500 کیلومتری رو بکشید و راه رفت و آمد تروریستا رو سد کنید...همدیگر رو هم به ناتوانی در عبور و مرور تروریستا متهم نکنید چون هر دو ناتوانید و هردو حفره های امنیتی بزرگ تو استانهای مرزیتون دارید که نمیتونید یا نمیخوتهید پوشششون بدید....اینجوری اثرات فعالیتهای اون چهارتا سازمان جاسوسی دشمن تو خاکتون هم کم میشه...والسلام،نامه تمام
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    12 0
    از قدیم گفتن مالتو محکم بچسب همسایه رو دزد نکن‌ گیریم پاکستان مزخرفه . مرز ما چرا انقدر بازه ک هر کی میخاد میاد و میره اتوبوس اتوبوس آدم از افغانستان قاچاق میاد و میره چرا اینهمه سوخت قاچاق میشه میره پاکستان
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      5 1
      چون لفت و لیس یکعده از قدرتمندان تو همین رفت و آمدای قاچاقه...ضمنا اراده قدرتهای دنیا از طریق دست نشونده هاشون تو ایران و پاکستان اجرا میشه...بنفع آمریکا،انگلیس،سعودی و اماراته که این زخم همینجور باز بمونه و کاسه لیسای این چهار کشور تو ایران و پاکستان دستورای ارباباشونو اطاعت میکنن و این زخمو باز نگهمیدارند
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    2 1
    اسراییل تا اینجای کار ۱۵ شهید از سیستان و بلوچستان از ما گرفته و ۷ تا هم توی سوریه در حمله به کنسولگری که ۲ نفرشون سردار ارشد بودن.پاسخ به اسراییل باید عظیم و کوبنده باشه.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    0 0
    بیخودی برای چی پاکستان قاتل رو اضافه کنیم؟!! ظرافت سیاسی-اقتصادی؟! وقتی کسی بارها دشمنی و قتل می‌کنه نباید بزرگواری کرد
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    1 0
    بیخودی برای چی پاکستان قاتل رو اضافه کنیم؟!! ظرافت سیاسی-اقتصادی؟! وقتی کسی بارها دشمنی و قتل می‌کنه نباید بزرگواری کرد
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    12 0
    باید دیوار بکشیم و استحکامات رو تقویت کنیم.سدرباز و نیروی انتظامی ما هنوز که هنوزه بدون جلیقه و بددن کلاه و لباس مناسب داره عملیات انجام‌میده.بدون تجهیزاتن که اینجوری شهید میدیم.
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    9 2
    شما هم انتقام بگیر نیستید سر ما رو هم درد نیارید.
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    5 0
    صحنه های بدتر از این هم میشه در پاکستان ایجاد کرد ولی ظاهراً عده ای فقط عادت به باج دادن کردند.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    9 0
    ظاهراً شما راه کاری به جز باج دادن ندارید.
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    4 0
    پاکستان با هدف ناامنی در چابهار و فرار سرمایه گذاران دست به این اقدامات میزند بد تر از این جماعت در دنیا وجود ندارد
  • هادی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    5 0
    امسال‌ نوروز اون مناطق توریست خیلی رفت برای همین براشون زنگ خطر شد که اگر توریست پاش وا شه به اونجا و مردم اونجا وضع اقتصادی شون بهتر شه نفوذ این گروه ها برای خلاف و قاچاق کم میشه دوباره نا امن کردند.
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    6 0
    این که کدام کشور پشت این حملات تروریستی، مسئله دوم است! مسئله اول این است که چرا کشور باید از یک نقطه چندین بار مورد حمله قرار گیرد؟ چرا مسئولین امر، یک قرارگاه مشترک نظامی و امنیتی متشکل از تمام نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی در منطقه تشکیل نمی دهند؟ چرا مثل بقیه کار دولتی، هر ارگانی برای خود به صورت جزیره ای عمل می کند؟
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    4 1
    جیش الصهیون
  • هادی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    3 1
    جیش الصهیون
  • DE ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    5 0
    چه تحليل آبكي و مسخره اي! با همين تحليلگرها تا چند سال آينده مرز پاكستان ميرسه به كرمان! پاكستان كشوري چندپاره و بي ثبات! چطور داره واسه ايران نقشه ميكشه؟ يكبار قبول كنيد سياست خارجي اشتباه بوده
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    5 1
    خدا لعنت کنه تروریست ها رو
  • علی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    3 0
    نه تنها پاکستان بلکه کشور های جنوبی خلیج فارس هم در این اقدام تروریست ها دست دارند مسئولان باید نسبت به دیوار مرزی در خطوط شرقی هر چه سریعتر اقدام و در داخل هم با رصد قوی اطلاعاتی نسبت به شناسایی تروریست ها با کمک اهالی و معتمدان محلی اقدام نماید و با ایجاد کار از گرایش افراد بدلیل بیکاری به گرو ه های تروریستی جلوگیری کرده که این مهم ترین عامل است
  • GB ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    1 0
    یه دیوار بلند مرزی بین ایران و پاکستان بکشید، شهرهای مرزی رو چک کنید هر کسی اجازه کار و اقامت نداره رو از اونجا اخراج کنید و در آخر سلاح اتمی درست کنید تا یه تعادلی ایجاد بشه و دولت pakistan دست بالا نداشته باشه و در آخر همونجور که دولت پاکستان میخواد بندر چابهار ایران رو مختل کنه چرا ما بندر گوادر اونها رو مختل نکنیم؟
  • الهیار IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    1 0
    اولا بجای هر هید خائن چهار غلاده از وابستگان آنها مجازات کرد و دوم جلوگیری از هدر رفت پول بیت المال که هزینه مسجد ضرار و مولوی عبدالحمید و مدارس وهابی می‌شود و سوم ایجاد کریدور مطلقا ممنوع در مرز و کنترل هوایی شدید هست چون بعلت شرایط جغرافیایی واقعا کنترل سخت هست
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    0 0
    این مصایب همش از بیکاری است اگر جوان کار و در آمد داشته باشد سرش توی زندگیش باشد جاسوس و تروریست نمیشود
  • Karim IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    1 0
    تنها را ه ایران ایجاد گروی نیابتی در در پاکستان ویا در ایران فقط برای مبارزه با تروریست‌های جیش الظم.با پشتیبانی ایران این گروه به راحتی تمام عوامل تروریستی را ازبین می‌برند.
  • Karim IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    2 0
    یه چرتکه بندازید تا ببینید چقدر تلفات از ایران گرفته اند.ایا پایانی بر این وضعیت متصور است؟.
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    0 0
    بله درسته
  • حسین IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    0 0
    انسداد مرزهای شرقی کشور ،ساخت زراد خانه اتمی،فتح نخجوان ،سه موضع ع مهم هستند که انشاالله در دستور کار مسئولین محترم کشور قرار خواهند گرفت.
  • پایدار IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    0 0
    واقعا که هر انسان عاقلی به مزدور بودن اینها پی مییره به علت زمانی را که برای عملیات تروریستی انتخاب کردند
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    0 0
    این نشان میده همه جا و همه چیو باختیم ..
  • s IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    0 0
    از زمان عبدالمالک ریگی ضیغی تا امروز، حکومت پاکستان، حامی مسلحین تکفیری و جیره خواران درگاه آی اس آی بوده است. جز پلیدی چیزی نداشته این کشور برای ایران، معلوم نیست به کدام مذهب و دین گرایش دارند که اینطوری نوکری میکنند برای آمریکا و صهیونیزم...
  • تنبیه عمیق پاکستان IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    0 0
    ۱ . مخزن های بزرگ مرزی بسازید که سیلاب های فصلی سراوان را سرباز را جمع کند تا علاوه بر تامین آب جنوب شرق مملکت ، ۱ قطره آب به داخل خام پاکستان نره مخزن ها باید جوری طراحی بشن که در صورت انهدام ، سیل پاکستان را ببرد تا سمت این گزینه نروند ۲ . شروع کنید به اجرای سوپر عملیات های تاریخی عمرانی به الویت مرز سراوان شامل انفجار کوه ها ، حفر خندق های بسیار عمیق و بسیار عریض ، مسلح کردن زمین ، نصب تاسیسات دیده بانی الکترونیک و ... تا ورود به خاک کشور بسیار سخت و فرار بعد از عملیات غیرممکن شود در عمران ، نشد نداریم مگر توجیه اقتصادی وجود نداشته باشد اینجا شما ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم هزینه کنید تا تمام بافت طبیعی مرز به الویت سراوان را کاملا تغییر بدین حتی کوه ها را پایین بیارید باز تماما ارزش دارد . واقعیت این است که تغییر رفتار پاکستان ، امری محاله این کشور را باید تنبیه کرد و کارهای جدی کرد که تروریست ها داخل همان خاک پاکستان با خود پاکستانی ها با هم محشور بشن و ملق بزنن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس