کد خبر 1590859
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
خروج ناوشکن دانمارک از دریای سرخ در نتیجه تشدید حملات ارتش یمن

منابع رسانه ای امروز (شنبه) از خروج ناوشکن دانمارک از دریای سرخ به دلیل آسیب وارد شده به آن در نتیجه حملات ارتش یمن خبر دادند.

به گزارش مشرق، روزنامه الاخبار در این باره گزارش داد: در نتیجه تشدید حملات نیروهای ارتش یمن به کشتی‌های نظامی متخاصم خارجی در دریای سرخ، دانمارک سرانجام حدود یک ماه پس از مشارکت ناوشکن «ایو هاتفیلدت» در ائتلاف موسوم به «نگهبان رفاه» به رهبری آمریکا، این ناوشکن را از منطقه درگیری در نزدیکی تنگه باب المندب خارج کرد.

دانمارک مدعی شده است که این ناوشکن به دلیل نقص فنی از منطقه خارج شده است.

منابع نظامی وابسته به ارتش یمن در واکنش به این ادعای دانمارک به الاخبار اعلام کردند این ناوشکن که عملیات خود را چهارم فوریه در دریای سرخ در کنار ناو آمریکایی «یو اس اس کارنی» در نزدیکی باب المندب آغاز کرد، حدود یک هفته پس از آغاز عملیات خود با چند حمله از سوی نیروی دریایی یمن مواجه شد.

وی ادامه داد: ایو هاتفیلدت پشت ناو آمریکایی باقی ماند و در کنار آنها کشتی‌های کوچک نظامی قرار داشتند. بعید نیست که فرماندهی این ناو به عنوان بخشی از ترتیبات برای خارج کردن آن بدون اعلام قبلی، به دلیل ترس از قرار گرفتن در معرض حملات جدید و همچنین پنهان کردن شکست خود در زمینه مقابله با حملات یمن، تعمیر سریعی را انجام داده باشد.

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن خروج این ناوشکن را دستاورد جدیدی برای نیروی دریایی کشورش دانست.

وی خاطرنشان کرد: این خروج یک هفته پس از خروج ناوشکن «ریچموند» انگلیس از دریای سرخ صورت گرفته است.

سرتیپ «مجیب شمسان» کارشناس نظامی نزدیک به وزارت دفاع یمن نیز به الاخبار گفت: ناوشکن دانمارکی به دلیل قرار گرفتن در معرض حملات شدید نیروی دریایی صنعا از منطقه عقب نشینی کرد.

وی تصریح کرد: صحبت نیروی دریایی دانمارک در اوایل ماه مارس گذشته درباره رهگیری چهار پهپاد شاهدی است که نشان می‌دهد ناوشکن آن در معرض حملات یمن قرار گرفته است طوریکه منجر به اختلال در سیستم دفاع هوایی آن شد.

شمسان افزود: همه طرف‌های ائتلاف «نگهبان رفاه» با مشکل دفاعی مواجه هستند و همه سامانه‌های هوایی آنها در دفع حملات یمن ناکام ماندند.

وی همچنین ادامه داد: این سامانه‌ها برای رهگیری موشک‌های افقی زمین به دریا یا موشک‌های زیردریایی که معمولاً از زیردریایی‌های نظامی پرتاب می‌شوند، طراحی شده‌اند و جریان رویارویی با نیروهای یمن در دریای سرخ، موشک‌های دریایی پیشرفته صنعا که سریع و قابل مانور هستند، دشمن را غافلگیر کردند.

یمن در حمایت از غزه با آغاز حملات خود در ۳۱ اکتبر و انجام ده‌ها عملیات پس از آن، تلاش‌های آمریکا و انگلیس را برای شکستن محاصره تحمیل شده بر رژیم صهیونیستی در سراسر دریای سرخ ناکام گذاشته و این عملیات حتی از ناکام گذاشتن این تلاش‌ها فراتر رفته و صنعا در پی حماقت ائتلاف آمریکایی با انجام حملات به مناطق مختلف یمن، اهداف خود را گسترش داده و حالا کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را نیز شامل شود.

کارشناسان در این باره معتقدند که عملیات بی‌سابقه ارتش یمن علاوه بر اینکه مانع از تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شد، توان نظامی را نشان داد که واشنگتن از آن بی‌اطلاع بود و در واقع معادلات آن را به هم ریخت.

به‌رغم اصرار صنعا برای تحمیل محاصره دریایی بر رژیم صهیونیستی تا پایان محاصره و تجاوزات غزه و هدف قرار دادن کشتی‌های این رژیم و کشتی‌های آمریکا و انگلیس در نتیجه حماقت آن‌ها با حمله به یمن، اما بر حفظ امنیت ناوبری دریایی برای دیگر کشتی‌ها تاکید دارد و اظهارات مقامات آن گواه این نیت است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس