به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وبسایت شبکه اینترنشنال نوشت: «ادامه ناامنی در چابهار، یکی از بزرگترین چالشهای امنیتی پیش روی طرح توسعه این بندر و بهرهگیری از پتانسیل آن در کریدور شمال-جنوب است. کمبود شبکههای راهی و ریلی نیز از دیگر چالشهای توسعه چابهار است.
بهرهگیری از موقعیت جغرافیایی بنادر و در کل زیر ساختار ارتباطی کشورهای منطقه در کریدورهای ترانزیت بینالمللی به یکی از نقاط رقابت بین کشورها تبدیل شده است چرا که قدرتهای اقتصادی در پی یافتن بهترین مسیر برای رساندن کالا و خدمات به هر نقطه از جهان هستند. ایران علیرغم موقعیت جغرافیایی منحصر بهفرد خود نقش مهمی در کریدورهای ترانزیتی ایفا نمیکند. در عوض همسایگان ایران ضمن فراهم کردن شرایط حضور سرمایهگذاران خارجی در زیر ساختار ارتباطی خود، هم نقش خود را در معادلات منطقهای افزایش دادهاند و هم از مزایای اقتصادی چنین کریدورهایی بهرهمند شدهاند.
چابهار تنها بندر ایرانی است که بهطور مستقیم به اقیانوس هند دسترسی دارد و به عنوان «دروازه طلایی» به افغانستان و آسیای میانه شناخته میشود. بندر چابهار در حاشیه خلیجفارس و دریای عمان نقش کلیدی دارد و در کریدور شمال-جنوب نیز نقش بهسزایی ایفا میکند.
استفاده از مسیر کریدور شمال به جنوب برای کشورهای منطقه از جمله روسیه، ایران، آذربایجان، هند و سایر کشورهای حاشیه آن مهم و راهبردی است. تکمیل این کریدور میتواند منجر به درآمد قابل توجهی از طریق ترانزیت شود اما تا به امروز، ایران قادر به احداث خط راهآهن از رشت به آستارا نشده است تا این کریدور به بهرهبرداری کامل برسد.
در حال حاضر بنادر نقش مهمی در تجارت منطقهای و بینالمللی ایفا میکنند. بنادر گوادر و چابهار نه تنها برای پاکستان و ایران، بلکه از منظر اقتصاد جهانی، برای چین، هند و کشورهای آسیای میانه دارای اهمیت استراتژیک هستند. این دو بندر، از نظر اقتصادی و استراتژیک، شرایط دسترسی بدون محدودیت به اقیانوس هند را فراهم میکنند اما در تلاش برای تبدیل این بنادر به دروازههای ترانزیت محور شرق، مشکلات فراوانی وجود دارد.
چالشهایی مانند کمبود شبکههای راهی و ریلی و فقدان امنیت مناسب برای فعالیتهای اقتصادی و تجاری در بندر گوادر وجود دارد. بندر چابهار نیز به دلیل هزینههای بالای حمل دریایی کانتینر به این بندر و عدم وجود زیرساختهای ریلی و هوایی، قادر به بهرهبرداری از تمام پتانسیلهای خود برای توسعه تجارت نشده است.
با توجه به تداوم ناامنی در چابهار و عدم تکمیل راهآهن ۶۲۸ کیلومتری از چابهار به زاهدان و راهآهن رشت-آستارا، به نظر میرسد ایران در میان مدت شاهد از دست رفتن فرصتها در کریدورهای ترانزیت منطقهای خواهد بود.
تا وقتی توسعه، اولویت جمهوری اسلامی نباشد طبیعی است که بقیه کشورهای منطقه از شرایط موجود در جهت منافع ملی خویش بهره خواهند برد. با توجه به شرایط منطقه، به نظر میرسد تا وقتی جمهوری اسلامی تبعیض علیه سیستان و بلوچستان را رفع نکند و توسعه منطقه را در همه سطوح به اولویت خود تبدیل نکند، نگرانیهای امنیتی در چابهار ادامه خواهد داشت و طرح توسعه این بندر طبق برنامه پیش نخواهد رفت».
یادآور میشود اقدام کور تروریستی جیشالظلم در چابهار و راسک بلافاصله پس از آن صورت گرفت که کشورمان اعلام کرد رژیم صهیونیستی را به خاطر حمله تروریستی به بخش کنسولی کشورمان در دمشق مجازات خواهد کرد.
این نکته هم گفتنی است که عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک جیشالظلم، ۴ اسفند ۱۳۸۸، در حال سفر مخفیانه از دوبی به پایگاه نظامی آمریکا در ماناس قرقیزستان و ملاقات با ریچارد هالبروک مقام آمریکایی بود که هواپیمای حامل وی توسط جنگندههای ایرانی بر زمین نشانده شد و او بازداشت گردید. این هم سند ننگین خیانت دیگری از گروهک ریگی پس از جنایات تروریستی متعدد آنها در سیستان و بلوچستان بود.