کد خبر 1592384
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی یک حرف از هزاران مطلبی را با عنوان ۴ سیاست ترکیه در قبال جنگ غزه طی ۶ ماه منتشر کرد و نوشت:

طبق روزهای گذشته وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده است که به دلیل خودداری اسرائیل از ارسال کمک های انساندوستانه این کشور به غزه، آنکارا اقداماتی را علیه اسرائیل به صورت تدریجی دنبال خواهد کرد که تا پذیرش آتش بس از سوی این رژیم ادامه خواهد داشت.

وزارت تجارت ترکیه نیز از اعمال محدودیت صادرات ۵۴ قلم کالا به اسرائیل از جمله فولاد، پلاستیک، سیمان و سوخت هواپیما و جت خبر داد.

این آخرین اقدام ترکیه در قبال جنگ غزه است در حالیکه پیش از این و طی ۶ ماه گذشته شاهد سه نوع رویکرد این کشور بوده ایم که به قرار زیر است:

طی یک هفته آغازین جنگ غزه، آنکارا طبق دوره های گذشته و با تصور اینکه جنگ به زودی پایان خواهد یافت، راهی میانه را دنبال کرده و با صدور بیانیه های محکومیت، بدون نام بردن از طرفی، کشتن غیرنظامیان را محکوم کرده و خواستار استفاده دو طرف از عقل سلیم و خویشتنداری آنها برای پایان جنگ می شد.

آنکارا در هفته دوم و درک این موضوع که این جنگ با دوره های گذشته متفاوت است، تلاش کرد تا ابتکار را به دست گرفته و طرحی با موضوع"آتش بس با حضور کشورهای ضامن" ارائه داد که الهام گرفته از جنگ اوکراین بود. در این طرح قرار بود که کشورهایی نظیر ترکیه، مصر و عربستان از سوی فلسطین و کشورهای اروپایی و آمریکا از طرف رژیم صهیونیستی ضامن ایجاد و تداوم آتش بس شوند و نیروهای خود را در منطقه جنگی پیاده کنند. این طرح که در اجلاس فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی رونمایی شد، نه از سوی کشورهای اسلامی و نه کشورهای غربی مورد استقبال قرار نگرفت و به محاق رفت.

از ماه دوم جنگ غزه، اردوغان دریافت که اولاً جنگ غزه طولانی مدت است، دوماً طرفین جنگ اجازه نقش آفرینی به آنکارا را نمی دهند و سوماً اردوغان و حزب حاکم به دلیل رویکرد نه چندان محکم خود در محکومیت جنایات اسرائیل در مظان اتهام و انتقاد افکار عمومی داخلی و منطقه ای قرار گرفته است.

اردوغان برای این موضوع سیاست جدیدی در پیش گرفت و حملات خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد تا بتواند همچنان پرچمدار حمایت از"قضیه فلسطین" بماند تا از سویی پاسخ افکار عمومی منطقه ای و داخلی را داده باشد و هم اینکه برای انتخابات شهرداری ها پایگاه خود را نزد اسلامگرایان از دست ندهد.

رئیس جمهور ترکیه اما حربه ای به کار برده و در آن تنها نتانیاهو و کابینه او را مورد انتقاد شدید قرار داد و نه حاکمیت اسرائیل را؛ زیرا دریافته بود که با پایان جنگ، نتانیاهو و کابینه اش رفتنی هستند و او می تواند با دولت جدید در اسرائیل روابط را به گذشته بازگرداند.

با گذشت چند ماه و روشن شدن تناقضات گفتاری و رفتاری در دولت ترکیه نسبت به اسرائیل که منجر به از دست رفتن بخشی از پایگاه اجتماعی حزب حاکم نیز شد؛ دولت اردوغان سیاست جدیدی را در پیش گرفته است. در این سیاست که توسط وزیر خارجه دنبال می شود، محدودیت (نه قطع) روابط تجاری با اسرائیل در پیش گرفته شده که علیه اسرائیل اجرایی می شود. هنوز از کیفیت و کمیت این محدودیت جزئیاتی منتشر نشده اما می تواند آن را در راستای سیاستهای ترکیه در طول جنگ غزه برای حفظ وجهه حمایت از مردم فلسطین و در عین حال تداوم روابط با رژیم صهیونیستی دانست.

براین اساس پیش بینی می شود که این سیاست نیز بیشتر جنبه اعلامی و تبلیغاتی داشته باشد تا محدودیت واقعی و قطع روابط و بلافاصله بعد از جنگ غزه نیز به حالت گذشته بازگردد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
    6 3
    بی شرافتی محض خردوغان
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
    4 1
    به نظرم اردوغان بنیانگذار تئوری "سیاست خارجی شارژی یکروزه چندطرفه" است به این معنی که در صبح هر روز آپدیت جدیدی میده که با دیروزش می تونه زمین تا آسمون متفاوت باشه و بعلاوه با هر کشوری تا زمانی روابط نرمال داره که شارژ اون روز رو پرداخت کرده باشن و برای هر موضوع از روابط هم یه بحث جدا داره. و چندطرفه ست بطوریکه اگر یه گراف کامل از کشورها در نظر بگیرید و وزن یالها را میزان سود و منفعت به کشور مقصد در نظر بگیرید وظیفه تیم اردوغان پیدا کردن مسیر رفت با حداقل و برگشت با حداکثر مقدار است.
    • IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      2 2
      این دقیقا به معنی نفاق اردوغان و بادی به هر جهت هست
  • US ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    1 1
    کاملا مشخص است ترکیه و برخی کشورهای اسلامی ابتدا صبر کردند تا توان اسرائیل برای جنگیدن با حماس را بسنجند وقتی که متوجه ضعف اسراییل شدند از روی ناچاری مقداری خود را حامی فلسطینیان نشان دادند ولی مثل ایران ابتدا قاطعانه حمایت نکردند
  • هادی IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    1 1
    تورچهای عثمانی اصولا دین ندارن. آزادگی که بماند!!!
  • بیژن IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    3 1
    به‌ترکها‌میگویند‌تورچها‌‌مشخص‌است‌اینها باسیاست‌منافقانه‌اردوغان‌دشمن‌نیستند عین‌اسراییل‌نژاد‌پرستند
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      1 0
      توهین به اقوام مسلمان حیله دشمن برای ایجاد نفرت و اختلاف بین مسلمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس