حضور اسحاق جهانگیری پای صندوق اخذ رای

«برجام صرفاً یک مخدر بود که حواس مسئولین را از تحولات پرت کرد. برجام هویت دولت قبل است و به همین دلیل نمی‌خواهند شکست آن را بپذیرند. بدفهمی دولت روحانی از پدیده تحریم باعث از دست رفتن دهه۹۰ شد».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به بیان نقاط ضعف و قوت دهه نود پرداخت و در حالی که بیان می‌کرد دهه نود، بدترین دهه مردم ایران بوده، به تعریف و تمجید درباره برجام پرداخت. در واکنش به این اظهارات، مسعود براتی کارشناس مسائل اقتصادی به رجانیوز گفت: برخی از صحبت‌های آقای جهانگیری درباره وضعیت اقتصادی و تحولات دهه ۹۰ قابل‌قبول و برخی تحلیل‌ها غیرواقعی هستند. دهه ۹۰ دهه گمشده اقتصاد ایران است، اما آقای جهانگیری به دلایل این گمشدگی اشاره نکردند. بر خلاف آن چیزی که مدنظر آقای جهانگیری است که برجام توانست شرایط اقتصادی جامعه را متحول کند، اتفاقاً نوع مواجهه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بحث تحریم‌ها و مسیری که انتخاب شد، یعنی مسیر مذاکره برای رفع تحریم‌ها، بدون شک اثر خیلی جدی در گم‌شدن دهه ۹۰ در اقتصاد ما داشته است.

آن چیزی که متأسفانه در دهه ۹۰ اتفاق افتاد، بدفهمی از پدیده تحریم، از نحوه کارکرد تحریم و از جایگاه تحریم در سیاست خارجی آمریکا و اهداف خصمانه‌ای بود که دولت آمریکا در قبال ایران دنبال کرد و برنامه‌هایی که علیه مردم ایران داشت. این بدفهمی سبب شد که راه اشتباهی انتخاب شود و این راه اشتباه باعث شد که ما دهه ۹۰ را برای رشد اقتصادی و استحکام اقتصادی از دست بدهیم. این نکته‌ای است که آقای جهانگیری اصلاً به آن اشاره نکرده است.

از طرفی ایشان در بحث اقتصادی برجام اغراق‌هایی هم کرده است. البته برجام آورده‌ها و نتایجی داشته، اما نه آن چیزی که به‌صورت اغراق گونه بیان شود. مهم‌ترین آورده برجام فروش فیزیکی نفت ایران و بازگشت سطح فروش نفت به قبل از تحریم‌ها بود که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اتفاق افتاد. نوع تعاملات اقتصادی خارجی ایران به‌گونه‌ای شد که کاملاً نسبت به بازگشت تحریم‌ها آسیب‌پذیر شد و لذا هر چند شاهد رشد نفتی خوب در سال ۹۵ بودیم، اما این رشد در سال ۹۶ رخ نداد، چون مهم‌ترین متغیر آن نفت بود و یک‌بار اتفاق افتاد و وقتی در سال ۹۷ با تحریم‌ها مواجه شدیم و خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد، دو سال پیاپی رشد منفی را تجربه کردیم که کل آن رشد مثبت را به محاق برد و در مجموع دهه ۹۰ برای ما دهه درجازدن محسوب می‌شود.

برجام نتوانست مشکلات ما را با دنیا رفع‌ و رجوع کند، بلکه صرفاً یک مسکن موقتی بود و بیشتر برای ما نقش مخدر را ایفا کرد و ما نسبت به روندهایی که برای ما تهدید بودند، چه در منطقه و چه در سطح جهان، بی‌توجه شدیم و حتی به توسعه زیرساخت‌های تحریم که در دولت اوباما و بعد ترامپ انجام شد؛ از جمله راه‌اندازی مرکز هدف‌گیری تأمین مالی تروریسم در منطقه خلیج‌فارس در کشور عربستان توجه نکردیم. قانون کاتسا که توسط کنگره آمریکا تصویب شد، برای ما امر مهمی تلقی نشد و به آن توجه نکردیم و ضرباتی هم که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بر ما وارد شدند، ماحصل همین بی‌توجهی‌ها بودند، لذا نه‌تنها مشکلی از ما حل نشد، بلکه ما را در یک خلسه و فضای ناهشیاری قرارداد که آسیب آن را دیدیم. این ادعا که برجام در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق بوده، با آمارهای موجود تطابق ندارد. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ که سال اجرای برجام است، روی کاغذ رشد سرمایه‌گذاری خارجی رخ ‌داده، اما در واقعیت طرح‌هایی که عملیاتی شدند و سرمایه‌های که به‌صورت واقعی وارد کشور شدند، اعداد بسیار کمی هستند که نشان می‌دهند سرمایه‌گذاران نتوانستند اعتماد کنند و ریسک تحریم‌ها کماکان برقرار بوده است؛ لذا در سال ۹۵ زیر ۲ میلیارد دلار تحقق سرمایه‌گذاری خارجی رخ‌ داده و در سال ۹۶ هم همین حدود بوده است؛ درصورتی‌که در دوره آقای رئیسی در سه سال اخیر اعداد بسیار قابل‌توجهی ثبت شده‌اند که در مسیر اجرا قرار دارند. برای مثال در سال ۱۴۰۲ مبلغ سرمایه‌گذاری طبق اعلام رسمی متولی امر ۵.۵ میلیارد دلار بوده است.

علت دفاع آقای جهانگیری از برجام این است که مهم‌ترین ایده دولت آقای روحانی مذاکره بود و نتیجه آن که برجام باشد، هویت آنها را می‌سازد. طبیعی است که از آن دفاع و طبیعتاً تمام تحلیل‌های خودشان را به این سمت معطوف کنند که برجام اتفاق مهمی بوده و تجویز فعلی‌شان هم برجام باشد. ناموفق بودن این مسیر و عدم توفیقاتش برای همه ایرانی‌ها شفاف و تثبیت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    5 2
    کابینه حسن‌ روحانی چه مردان هنرمندی، خود گویند و خود خندند
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    3 2
    اینا تفاله های آمریکا و عنگلیس در ایران هستن و همه می شناسن شون.
    • رضاییان IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      0 0
      تفاله آمریکایی به ز تفاله روسی و چینیست؟
  • جاوید IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    2 0
    امضای برجام بصورتی که آمریکا خیلی راحت از آن خارج شد،خیانت بود .حالا شما هی بگین برجام خوب بود .عزیزم برجام زمانی اعتبار داشت که ضمانتهای خیلی قوی اجرایی داشته باشه و رئیس دولت آمریکا هم نتونه پاره کنه.
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    1 0
    تعریف از برجام و اعتراف به وضعیت بد اقتصادی در دهه ۹۰ !!!! روحانی قبل انتخاب اعضای کابینه اش ازشون تست هوش میگرفت -ضریب هوشی شون زیر نرماله
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      0 0
      رییس رو میگی ؟! شوخی می‌کنی فکر کنم باسواد ترین کابینه ایران را کم هوش میدانی پس کابینه رییسی چیه که زبان خارجی بلد نیستن دلار آزاد رو بی اهمیت می‌دونن که همه کارشناسان جهان بهشون میخندن ، حسن روحانی و ظریف تنهایی بشه برای دولت فعلی که همه تا پنجم درس خواندن و زندگی همرو آتش زدن
  • رضا IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    1 1
    برجام لاپوشانی دزدی های برادر حسن کلیدواسحاق دماغ بود
  • ابی آذری زبان هستم IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    0 1
    درسته الانم شرایط ایده آل نیست ولی خدا به آبروی امام زمان اون روزها رو نیاره...
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      1 0
      خدا دوران حسن روحانی را بیاره که حتی با وجود ترامپ و بستن تمام منابع مالی هنوزم ما در بهترین نقطه شهر مستاجر بودیم ولی با آمدن رییسی به حاشیه شهر رفتیم خدا حسن روحانی رو برگرداند که هر هفته رستوران و جگرکی و کله پاچه ایی بودیم الان از کنار اینا رو نمیشیم که مبادا بوش بیاد خانواده دلشون بخواد حسن روحانی را خدا برگرداند که هر هفته ملی عروسی بود الان هیچ خبری نیست خدا حسن روحانی را برگرداند که دزدی ها دویست هزار در سال بود با ریییسی به گفته پلیس میلیونی شده رییسی بدترین چهار سال اول تاریخ را داشته همین دو روز پیش نمودارش بیرون آمد
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    1 2
    کابینه حسن‌ روحانی چه مردان هنرمندی، خود گویند و خود خندند
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    1 0
    یادش بخیر با برجام تورم از ایران در دور اول روحانی رفت بالاترین رشد اقتصادی تاریخ ایران رقم خورد ، ترامپ نبود الان فرشته ایران حسن روحانی بود ، روحانی کجایی رییسی معترض به سکه 18 میلیونی سکه 40 میلیونی را نشانه رسیدن به قله می‌دونه تا زمانی که تحریم لغو نشه هرساله باید منتظر اضافه شدن 10 هزار به دلار و 10 میلیون به سکه باشید ، آخه کردم کشوری با تحریم کمرش نشکسته که ما دومی باشیم ، چین بدون تحریم داره عشق می‌کنه روسیه با اتمام جنگ بلافاصله با رفع تحریم عشق می‌کنه اگر رفع تحریم رو نمیخای اعتراضت به اقتصاد چیه ؟!
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    2 0
    چند روز قبل نمودار عملکرد رییس جمهور های ایران در گرانی سکه بیرون آمد که رییسی بیشترین گرانی تاریخ ایران را در 4 سال اول رییس جمهورها رقم زده سالی 10 تا 20 هزار روی دلار میره سالی 10 میلیون روی سکه لغو تحریم اسمش میاد دلار و سکه ریزش می‌کنه با لغو تحریم دلار 30 میشه ،بدت میاد ایرانی ؟! فقط یک عده خاص دارن از تحریم سود می‌برند کارگر و کارمند فقط با رفع تحریم سود می‌برند مافیای رفع تحریم کارگر مافیای تحریم سیاستمدار کی بود نفت می‌فروخت در تحریم و به پسرانش پول می‌داد ؟! تحریم نباشی اینا رو میبینی ؟!
  • رضاییان IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 0
    درود بر روحانی درود بر برجام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس