به گزارش مشرق، سرهنگ فیروز کشیر، در خصوص برخورد با سد معبر خودروها، افزود: همان طور که از معنای لغوی سد معبر مشخص است و به معنای مانع شدن از تردد عامه مردم است. در قانون شهرداریها و آئین نامه راهنمایی و رانندگی هر کدام به نوعی به این موضوع پرداخته شده است.
وی ادامه داد: انواع سد معبرهایی چون دست فروشی، بساط گسترانی و چیدمان لوازم برخی از مغازه داران در جلوی محل کاسبی خود در پیاده روها را داریم که به استناد ماده ۵۵ قانون شهرداری تخلف محسوب شده و سد معبر است و شهرداریها ملزم به برخورد با این نوع از سد معبر هستند.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: سد معبر جز تخلفات ساکن محسوب میشود که این تخلفات باعث سد معبر و جلوگیری از تردد شهروندان میشوند.
سرهنگ کشیر افزود: برابر ماده ۱۶۳ آئین نامه راهنمایی و رانندگی توقف در پیاده روها و گذرگاههای پیاده، توقف در ورودی و خروجی اتومبیل رو ساختمانها، مقابل مراکز ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۲۵ و مراکز فوریتها، در ۱۵ متری شیرهای آب آتش نشانی و شیرهای منصوب به این موضوع، در ۱۵ متری چراغهای راهنمایی و رانندگی ممنوع است.
وی گفت: اگر وسیله خود را در جایی پارک کنید که با توجه به جثه آن باعث شود که تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی پوشانده شود خود این موضوع باعث تخلف میشود.
سرهنگ کشیر بیان داشت: در بند ۱۱ ماده ۱۶۳ آئین نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت بیان میدارد که در خیابانهایی که پیاده رو آنها قابل عبور نبوده و پیادگان مجبورند از بخشی از سطح سواره رو عبور کنند حتی اگر آنجا تابلوی مطلقاً ممنوع نداشته باشد هیچ خودرویی حق توقف در آن محل را ندارد. یعنی آئین نامه راهنمایی و رانندگی محل را امن میکند که سد معبر نباید انجام شود تا عابر پیاده بتواند از آن بخش استفاده کند.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ابراز داشت: ایستگاههای وسایل نقلیه همگانی مانند اتوبوسها، تاکسیها و…، و در محلهایی که تابلوی مطلقاً ممنوع نصب شده است به هیچ عنوان نباید توقف داشت و پارک کرد.
وی ادامه داد: پلیس در وهله اول به صورت اعمال قانون برخورد میکند ولی اگر سد معبر طوری باشد که باعث راه بندان شود و حق را به شهروندان داده و وسیله نقلیهای را که سد معبر کرده است به توقفگاه و پارکینگ هدایت میکند و متصرف وسیله نقلیه برای ترخیص خودرو باید مراحلی را طی کند که به سد معبر نمیارزد.