روایت شبکه کانادایی از سانسور گسترده در رسانه‌های صهیونیستی

تارنمای شبکه کانادایی سی بی سی در مطلبی از تاثیر سانسور رسانه‌های رژیم صهیونیستی بر فهم ناقص صهیونیستها از وقایع جاری در غزه خبر داد.

به گزارش مشرق، سی بی سی نوشت: اقدام اخیر اسرائیل در توقیف تجهیزات تصویربرداری خبرگزاری آسوشیتدپرس نشاندهنده تلاشهای تل آویو برای کنترل اطلاعات و محدود کردن آزادی مطبوعات بود و با واکنش شدید و محکومیت بین‌المللی مواجه شد. شلومو کرهی (Shlomo Karhi)، وزیر ارتباطات اسرائیل که به دلیل انتقادات فزاینده دستور عودت تجهیزات این خبرگزاری آمریکایی را صادر کرد، به قانونی استناد کرد که بر اساس آن فعالیت شبکه الجزیره به طور موقت در سرزمین های اشغالی ممنوع شده است.

تل آویو شبکه الجزیره را یک تهدید دانسته و از آن به عنوان "بلندگوی حماس" یاد می کند. در ماه مه، رژیم صهیونیستی با استناد به قانونی که ممنوعیت شبکه های پخش خارجی را به عنوان یک خطر امنیت ملی مجاز می داند، فعالیت های الجزیره را در این کشور به مدت ۴۵ روز تعطیل کرد.

از سوی دیگر، طرفداران آزادی مطبوعات نگرانی خود را در مورد خودسانسوری در میان رسانه‌های اسرائیلی ابراز کرده و استدلال می کنند که آنها تصویر کامل و دقیقی از جنگ ویرانگر غزه را ارائه نمی دهند.

به گفته کمیته حفاظت از روزنامه نگاران (CPJ)، جنگ غزه منجر به شهادت بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار فلسطینی شده، گرچه برخی برآوردها حاکی از تلفات بیشتری است. از یک سو روزنامه ‌نگاران فلسطینی با خطرات قابل ‌توجهی برای ثبت وضعیت میدانی مواجهند و از سوی دیگر روزنامه ‌نگاران خارجی و اسرائیلی به شدت با محدودیت های نظامی سخت گیرانه درگیرند.

آزادی مطبوعات در اسرائیل حتی قبل از جنگ نیز رو به وخامت گذاشته بود و از زمانی که بنیامین نتانیاهو دولت فعلی را در سال ۲۰۲۲ تشکیل داد، حملات علیه رسانه ها افزایش یافته است. وزیر ارتباطات به دنبال تعطیلی شبکه سراسری بوده و رسانه ها را به چپ روی متهم می‌کند. منتقدان استدلال می کنند که مجوزهایی که به تازگی صادر شده و اصلاحات نظارتی جدید به نفع رسانه های راستگرای همسو با دولت خواهد بود.

رسانه‌های اسرائیلی عمدتاً خودسانسوری کرده‌ و میزان ویرانی‌ها و تلفات غزه را نشان نداده‌ اند. این عدم پوشش به مشکل مردم اسرائیل در درک اینکه چرا آنها توسط جامعه بین المللی مورد انتقاد قرار می گیرند، دامن می زند. بسیاری از فیلم‌ها و تصاویر مورد استفاده در رسانه‌های اسرائیل از نیروهای نظامی دریافت شده که روایت میدانی را کنترل کرده و فیلم‌ های ضبط شده توسط روزنامه‌نگاران داخلی را بازبینی می ‌کنند.

در سال ۲۰۲۳، بیش از ۶۰۰ مقاله توسط رسانه های اسرائیلی ممنوع یا تا حدی سانسور شد. قوانین جاری به تل آویو اجازه می دهد نه تنها اطلاعات حساس امنیتی بلکه انتقاد از اقدامات خود را نیز محدود کند.

اقدام های اخیر دولت نتانیاهو نگرانی‌هایی را در مورد آزادی مطبوعات و توانایی ارائه تصویری دقیق از وضعیت غزه ایجاد کرده است. محدودیت‌ های شدیدی که برای فعالیت روزنامه ‌نگاران اعمال می‌شود، دسترسی عموم به اطلاعات را محدودتر کرده و مانع درک جامع از درگیری کنونی می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پدرام IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    0 0
    یکی چندتا گروه هکری نیستن تو سراسر دنیا این شبک های اجتماعی بزرگ هک کنن این سانسورها خلا هست همه جوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس