به گزارش مشرق، کانال ایتای محلل نوشت:

باید مدل بازی رژیم صهیونیستی علی‌الخصوص با ریاست نتانیاهو را شناخت.

رژیم غالباً پس از ناکامی‌های راهبردی دست به تحرکات تاکتیکی می‌زند تا با تغییر زمین بازی، شکست‌های راهبردی خود را پوشش دهد.

این شکست راهبردی همواره در سه سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی رخ می‌دهد و هنگامی که ناکامی‌های اسرائیل در این سه سطح همپوشان شود، باید انتظار یک حرکت ایذایی را از رژیم داشت.

اکنون نیز رژیم در این سه سطح دچار بحران است.

۱. در سطح بین‌المللی در ادامه رخدادهای گذشته، اعتراضات جهانی ضدصهیونیستی با محوریت دانشگاه‌ها و کمپین‌های فضای مجازی به بالاترین سطح خود رسیده، درخواست احکام بازداشت نتانیاهو و گالانت و توقف حمله به رفح از سوی دیوان کیفری بین‌المللی صادر شده و همزمان با اعلام بایدن برای آتش‌بس و حمایت کشورها از آن، چندین کشور اروپایی نیز رسماً کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.

۲. در سطح منطقه‌ای، حزب‌الله عملاً بیش از ۵۰ درصد توان و تمرکز تل‌آویو را به #آتش_شمال معطوف کرده، یمنی‌ها هدف‌گیری کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را تصعید کرده و مقاومت عراق نیز روی به حملات کیفی آورده است.

در نوار غزه نیز عملا عملیات در محورهای جبالیا و الزیتون به بن‌بست رسیده و با شکست مواجه شد، شلیک راکتی به تل‌آویو از سر گرفته شده و سطح تلفات در رفح و نتزاریم دو برابر شد تا نیروهایی که برای آزادی اسرا رفته بودند، خود اسیر شوند!

۳. در سطح داخلی اما نتانیاهو مانند همیشه در دوراهی بن‌بستی قرار دارد؛ از سویی وی خود توافقی را به آمریکا پیشنهاد داده که بایدن با اعلام عمومی آن فشار را بر تل‌آویو افزایش داد و اکنون همه منتظرند نتانیاهو طرحی که خود پیشنهاد داده را بپذیرد!

در این بین بن‌گویر و اسموتریچ تهدید می‌کنند که در صورت توقف جنگ، ائتلاف و دولت فروپاشیده که این به معنای پایان عمر نتانیاهو است و از آن سو، مخالفان همچون آیزنکوت و گانتز تهدید می‌کنند در صورت عدم توافق مبادله‌ای، از کابینه خارج خواهند شد اما همزمان لاپید گفته، مخالفان پوشش سیاسی لازم را به نتانیاهو می‌دانند تا در صورت توافق، دولت فرونپاشد اما خود نتانیاهو نیز می‌داند این حمایت موقتی است و با پایان جنگ دولت وی عملا منهدم خواهد شد.

تجربه همپوشانی این بن‌بست‌ها به یکدیگر آن هم در میانه مذاکرات به ما می‌گوید که در چنین شرایطی، یکی از تاکتیک‌های رژیم صهیونیست، توسعه درگیری‌ها به منطقه برای فرار از شرایط حاد و خرید زمان است.

زمان به سرعت برای آمریکا در حال اتمام است. اجرای مصوبات جلسات ۳،۴،۵ و ۶ خرداد تهران می‌تواند بار دیگر صحنه را بالکل تغییر دهد. هر چند هر اهرم به تنهایی جنگ را پایان نمی‌دهد اما فرسایش خونین خیلی زود دشمن را به امتیازدهی خواهد کشاند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس