تارنمای یک نشریه دانشجویی آمریکا پس از انتشار مقاله‌ای ضد صهیونیستی مسدود شد

تارنمای نشریه دانشجویی «بررسی حقوق کلمبیا» در ایالات متحده توسط هیات مدیره آن پس از انتشار مقاله‌ای ضد صهیونیستی مسدود شد.

به گزارش مشرق، سردبیران نشریه دانشجویی «بررسی حقوق کلمبیا» (The Columbia Law Review) می‌گویند که توسط هیات مدیره این مجله تحت فشار قرار گرفتند تا انتشار مقاله دانشگاهی نوشته شده توسط یک وکیل حقوق بشر فلسطینی که اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی در غزه و برقراری رژیم آپارتاید متهم می‌کند، متوقف کنند.

زمانی که سردبیران این درخواست را رد کردند و مقاله را صبح روز دوشنبه منتشر کردند، هیات مدیره که متشکل از اساتید و فارغ التحصیلان دانشکده حقوق «دانشگاه کلمبیا» آمریکا است، تارنمای «بررسی حقوق کلمبیا» را به طور کامل تعطیل کرد. پس از آن یک صفحه ثابت به نمایش گذاشته شد که به بازدیدکنندگان اطلاع می‌داد، «دامنه در حال تعمیر است».

چندین سردبیر مجله «بررسی حقوق کلمبیا» مداخله هیات مدیره را «نقض بی سابقه استقلال سردبیری» در این نشریه توصیف کردند که توسط دانشجویان دانشکده حقوق کلمبیا اداره می‌شود. هیات مدیره پیش از این بر امور مالی نظارت داشته و هیچ نقشی در انتخاب محتویات نداشته است.

در مقاله مذکور، رابعه اقباریا کاندیدای دکترای هاروارد، اسرائیل را به «جنایت علیه بشریت» متهم می‌کند.

وی در پیامی گفت که مسدود کردن تارنمای این مجله را باید به‌عنوان «نمونه کوچکی از یک سرکوب استبدادی گسترده‌تر که در دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده در حال وقوع است»، در نظر گرفت.

از آغاز حملات وحشیانه اسرائیل به باریکه غزه، شهرهای مختلف آمریکا شاهد تجمع‌ها، تظاهرات و پویش‌های مختلف علیه حمله اسرائیل به غزه و مخالفت با سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت بایدن از رژیم صهیونیستی بود. با این حال نقطه عطف این اعتراض‌ها در آمریکا از ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین) در دانشگاه کلمبیا کلید خورد و گستره آن در اندک زمانی به دیگر دانشگاه‌های در آمریکا مراکز دانشگاهی در جهان رسید.

اعتراض‌های ضد اسرائیلی دانشجویی در آمریکا، ‌ با تجمع مسالمت‌آمیز دانشجویان دانشگاه کلمبیا که خواستار پایان جنگ در غزه هستند آغاز و با ورود نیروی پلیس شهر نیویورک به اردوگاه دانشجویان برای دستگیری‌های دسته‌جمعی شدت گرفت.

این اعتراض‌ها در ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت ۱۴۰۳) زمانی که دانشجویان چند دانشگاه در ساحل شرقی آمریکا_از جمله دانشگاه نیویورک، دانشگاه ییل، کالج امرسون، موسسه فناوری ماساچوست(MIT) و دانشگاه تافتس_ شروع به برپایی تجمع‌های مشابه کردند، گسترش یافت و به دستگیری‌های دسته‌جمعی از جمله در دانشگاه‌های نیویورک و ییل منجر شد.

این اعتراض‌ها در روزهای بعد در سراسر ایالات متحده گسترش یافت و دامنه آن به دانشگاه‌های مختلف بیش از ۴۶ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا و ناحیه کلمبیا رسید.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس