تهدید اروپا با بیماری های منتقله از پشه

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، تغییرات آب و هوایی باعث گسترش گونه‌های پشه مهاجم در اروپا شده و منجر به افزایش بیماری‌های منتقله از طریق پشه می‌شود.

به گزارش مشرق، پشه Aedes albopictus که به عنوان پشه ببر آسیایی نیز شناخته می‌شود، بومی نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب شرقی آسیا است و اکنون در بیش از دوازده کشور اروپایی از جمله اتریش، بلغارستان، کرواسی، فرانسه، و آلمان، عمدتاً به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال گسترش است.

این پشه ناقل به انتقال بیماری‌هایی مانند ویروس دنگی، چیکونگونیا و زیکا به ارگانیسم‌های میزبان، معروف است. سال گذشته تعداد موارد محلی دنگی در اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا از ۷۱ مورد در سال قبل به ۱۳۰ مورد افزایش یافت که در مقایسه با دوره ۲۰۱۰-۲۰۲۱ که تعداد کل موارد گزارش شده ۷۳ مورد بود افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

در همین حال، پشه Aedes aegypti که می‌تواند ویروس‌های تب زرد، دنگی، چیکونگونیا و زیکا را منتشر کند اخیراً در قبرس جا افتاده است. مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها هشدار داد: پتانسیل آن برای استقرار در سایر نقاط اروپا به دلیل توانایی قابل توجه آن در انتقال عوامل بیماری زا به انسان نگران کننده است.

«آندریا آمون»، مدیر مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، گفت: «اروپا در حال مشاهده این موضوع است که چگونه تغییرات آب و هوایی شرایط مساعدتری را برای پشه‌های مهاجم ایجاد می‌کند تا در مناطقی که قبلاً تحت تأثیر قرار نگرفته‌اند پخش شوند و افراد بیشتری را به بیماری‌هایی مانند دنگی مبتلا کنند.»

آمون افزود: «همراه با موارد وارداتی دنگی که بیش از سه برابر شد و در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۴۹۰۰ رسید که بالاترین رقم از زمان آغاز نظارت در سطح اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۸ است، افزایش موارد نگران کننده است.»

آمون گفت: «افزایش سفرهای بین‌المللی از کشورهای دارای شیوع دنگی همچنین خطر ابتلاء به موارد وارداتی و ناگزیر خطر شیوع محلی را افزایش می‌دهد.»

سال گذشته، ۷۱۳ مورد محلی از عفونت ویروس نیل غربی، از جمله ۶۷ مورد مرگ، در اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا گزارش شد، و مواردی در مناطقی که قبلاً عاری از عفونت محلی بودند، ظاهر شدند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس