‌

دوشنبه شب؛ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ اولین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی در ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

به گزارش مشرق، اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، در تاریخ ۲۸ خرداد با موضوع اقتصادی آغاز شد. رئیس رسانه ملی در تشریح برنامه‌ مناظره‌ها تاکید کرد: در ۵ مناظره پیش رو ۳ مناظره مختص مسائل اقتصادی و سرفصل های برنامه هفتم است.

محمدباقر قالیباف، نامزد انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، همراه با نوه خود، وارد صداوسیما شد.

پس از ورود هر شش‌ نامزد ریاست جمهوری به صداوسیما، مراسم قرعه‌کشی ترتیب نامزدها برگزار شد و طبق این قرعه‌کشی، آقای قالیباف نامزد چهارم و در صندلی شماره ۲ در مناظره اول تعیین شد.

مناظره اول کاندیداهای ریاست جمهوری که قرار بود راس ساعت ۲۰ آغاز شود، با ۲۰ دقیقه تاخیر در ساعت ۲۰:۲۰ آغاز شد.

طبق برنامه مناظرات ۱۴۰۳، هر نامزد باید به سوال‌های زیر باید پاسخ دهد.

دانش‌جعفری: آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟

غضنفری: هر سال در دولت شما چقدر سرمایه گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟

مظاهری: برای تامین رشد هشت درصد سرمایه گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟

فولادگر: چه برنامه ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟

پورمحمدی: برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه میکنید؟

مروی: برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید ۶-۷ ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی صرفد و انگار به او ۳۰-۴۰ درصد مالیات می بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چیست؟

نجفی عرب: برنامه مشخصی درباره ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می شویم می بینیم تورم و نرخ ارز و ... تغییر کرده است.

آمده‌ام تا قفل‌ها را بشکنم

* محمدباقر قالیباف در اظهارات ابتدایی مناظره اول گفت: انتخابات فرصت بزرگی است در اختیار یکا یک مردم شریف ایران تا بتوانید برای خود و فرزندان و ایران عزیز تصمیم بگیرید.

* رئیس‌جمهور بار سنگین این سمت را باید با کمک دیگران به دوش بکشد. رئیس‌جمهور یکی از مهمترین وظایفش در این شرایط سخت، توجه و تحول در حوزه اقتصاد است بویژه برای خانواده‌های محروم و کارگران و کارمندان و پرستاران و مددجویان و آنهایی که حقوق ثابتی دارند و با تورم آسیب می‌بینند.

* رئیس‌جمهور باید به گونه‌ای انتخاب شود و عمل کند که ضامن حل این مشکلات شود البته با کمک خود مردم.

* امروز بازنشستگان در بخش کشوری و لشگری و تامین اجتماعی و ایثارگران همه با این مشکلات روبرو هستند.

* ما در دهه ۹۰ شرایط سختی گذراندیم. از جهت اقتصادی رشد متوسط سالانه یک درصد؛ نقدیندگی ما ۲۶ برابر بود. این توسعه مشکلات بود. ما دوره کرونا را گذراندیم. واقعا هم پدران و هم مادران خانواده، بخصوص زنان ایرانی ما هم کار تربیت و آموزش و حفظ بچه‌ها را دنبال کردند و هم مادرخرج خانه بودند و محور هزینه‌ها با مشکلات اقتصادی.

* الان باید جبران شود. در برنامه هفتم که کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است باید اجرا شود. رئیس ‌جمهور هم با دقت باید حواسش به سفره مردم و رشد اقتصادی و پروژه های کلان باشد.

* ما باید قفل این توقف را بشکنیم و کار دولت سیزدهم که شهید رئیسی شروع کرد را ادامه دهیم؛ نقاط قوتش را تقویت و ضعف‌هایش را برطرف کنیم.

* ظرفیت‌های کشور اینقدر هست که فقط هدردادن مستقیم سرمایه‌ها سه و نیم برابر یارانه‌های امروز است.

* کارمندان و کارگران و زحمتکشان و بازنشستگان و قشر محروم! در دولت خدمت و پیشرفت همه ما با حضور و مشارکت شما اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد تا دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد و قدرت خرید را حفظ کند. تورم بعلاوه رشد اقتصادی. که رشد اقتصادی طبیعتاً باید هم سرمایه‌گذار بهره ببرد و هم عموم مردم.

فیلم چهار دقیقه اول اظهارات محمدباقر قالیباف

رئیس جمهور باید ضامن حل مشکلات در کشور باشد

آقای قالیباف در اظهارات چهار دقیقه دوم مناظره بخش اول گفت: آقای پزشکیان درباره برنامه هفتم گفت که انسجام باید داشته باشد که بنده منسجم بودن در همه عرصه‌ها را کاملاً قبول دارم. همچنین آقای پورمحمدی اشاره کرد که همه چیز اقتصاد نیست و فرهنگ هم مهم است که بنده هم معتقد به این موضوع هستم.

وی ادامه داد: در سرمایه‌گذاری یک بحث درباره رشد اقتصادی و یک بحث بهره وری است. در برخی از کشورها که به طور متوسط سالانه ۹ درصد بهره‌وری داشتند، نصف رشد اقتصادی خود را از طریق بهره‌وری به دست آوردند؛ باید از ظرفیت اندیشمندان و متخصصان استفاده و تصمیم سازی شود و معتقدم با توجه به بهره‌وری می‌توان نصف ۸ درصد رشد اقتصادی را محقق کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: من کاملاً معتقدم که اگر انسجام نداشته باشیم، نمی‌شود برنامه هفتم را اجرا کرد اما برنامه هفتم سند ملی ماست و حتماً ممکن است اشکالاتی داشته باشد، اما نقاط قوت هم دارد.

قالیباف افزورد: مهمترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری و سبد خانوار در همه ابعاد است. در ماده ۱۱۸ برنامه هفتم، شورای راهبری آمده یعنی در حین اجرای برنامه هفتم اگر اشکالی باشد، کمیته‌ای پیش بینی شده به ریاست معاون اول رئیس جمهور و اگر لازم باشد، اشکالات اصلاح خواهد شد.

وی بیان کرد: برنامه هفتم قانون است و باید اجرا شود و نباید آن را کنار بگذاریم و اگر آن را کنار بگذاریم، عملاً انسجام را کنار می‌گذاریم و این بهانه جویی است. ما ظرفیت‌های بزرگی داریم که هدر می‌دهیم که یک مدیر قوی می‌خواهد که آن را کنترل کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما اقتصاد را پیش بینی پذیر نکردیم و بعضاً شاهد تصمیمات سیاستی و غلط هستیم؛ دو روز قبل یک وزارتخانه بخشنامه صادر کرده و داد همه درآمده است که با این تصمیمات حتماً سرمایه‌گذار فرار می‌کند و ظرفیت‌های داخلی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. سیاست‌های ما به گونه‌ای است که صادرات را کند می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم واردات کنیم که نباید این گونه باشد.

فیلم چهار دقیقه دوم اظهارات محمدباقر قالیباف

سوالات نوبت دوم کارشناسان اقتصادی از نامزدها

در بخش دوم مناظره ۶ سوال دیگر از سوی کارشناسان اقتصادی مطرح شد و قرار شد نامزدها در ۴ دقیقه به این سوالات پاسخ دهند.

محمدجواد ایروانی:
برای جهش تولید و سرمایه گذاری و مشارکت آحاد مردم چه الگوها و برنامه های مشخصی دارید؟

محمد خوش چهره:
رویکرد رئیس جمهور برای تاکید روی طرحهای مردمی کردن اقتصاد چیست؟

حمیدرضا فولادگر:
سیاستهای اصل ۴۴ برای تغییر ریل اقتصاد کشور و انتقال از اقتصاد دولتی به وضعیتی بود که دولت نقش خودش را نظارت و تنظیم گری داشته باشد. چه اتفاقاتی افتاد که سیاستها جامع و خوب اجرا نشد؟ چرا فقط سراغ واگذاری هایی رفتیم آنهم با نگاه درآمدی؟ و توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی و ایجاد رقابت و رفع انحصار و آماده کردن محیط کسب و کار برای حضور مردم انجام نشد؟

سیدحمید پورمحمدی:
تدبیر شما برای اینکه دست بخش خصوصی باز شود و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در بازار رقابت محدود شود چیست؟

محمدرضا باهنر:
خصولتی‌ها نه دولتی اند و نه خصوصی؛ برای اینکه این بنگاه های خصولتی را از این چرخه اقتصاد هم بهره وری شان را بالا ببریم و هم به مردم واگذار شود چه برنامه ای دارید؟

داوود دانش جعفری:
نقش شبه دولتی ها پررنگ است و واگذاریها به جای اینکه به مردم و بخش خصوصی واقعی باشد به شبه دولتی‌ها واگذار شده است. منابع اینها هم غیرمستقیم ربط به دولت یا بخش عمومی دارد. از نظر شما در صورتی که بخواهید برنامه اقتصادی در کشور پیاده کنید، نقش شبه دولتی‌ها را در واگذاری ها چطور می بینید؟ سیاست شما برای استفاده از منابع مردم در اقتصاد چیست؟

پاسخ به سوالات دور دوم/ بهره‌وری ارجحیت به سرمایه‌گذاری دارد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هدررفت در انرژی داریم، گفت: هدررفت انرژی در نیروگاه‌ها و گازهای مشعل است. در شرایطی که درآمد حوزه پتروشیمی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار است و فقط ۷.۵ درصد آن را استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما برای رشد ۸ درصد اقتصادی باید به سرمایه‌گذاری و بهره‌وری توجه کنیم که البتهاز نظر بنده بهره‌وری بر سرمایه‌گذاری ارجح است. ما در سال گذشته ۸ میلیارد دلار فقط در حوزه خودرو ارز دادیم؛ چرا ۸ میلیارد دلار را به آنجا می‌دهیم؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ال پی جی در سالی که گذشت ۱۸۰ همت شد. در حوزه بحث یارانه‌ها هم باید گفت که سه و نیم برابر الان هدر می‌دهیم یعنی ۱۲۶۰ همت. حتماً تحریم بر مشکلات اثر می‌گذارد و بر این اساس معتقدم که همه دستگاه‌های دولتی یک طرف و دستگاه دیپلماسی ما باید یک طرف باشد و باید مشکل تحریم را حل کنیم و باید رفع تحریم شود و ما طرح مشخص و روشنی در این زمینه داریم.

قالیباف تاکید کرد: مردم بدانند انتخاب یک رئیس جمهور درست که بتواند این ظرفیت‌هایی را که از دست می‌رود، مورد توجه قرار دهد بسیار مهم است. همین الان قراردادها و تفاهم‌های ما با چین و روسیه اجرا نشده است. باید این قراردادها اجرایی شود و به شانگهای و بریکس هم توجه شود. به مردم اهمیت دهیم و به آنان مشارکت واقعی دهیم.

مردم بدانند انتخاب یک رئیس جمهور درست که بتواند این ظرفیت‌هایی که دارد از دست می رود را درست کند.... همین الان قراردادهای ما با چین و روسیه عملیاتی نشده. از ظرفیت شانگهای و بریکس باید استفاده کرد.

فیلم چهار دقیقه سوم اظهارات محمدباقر قالیباف

یکی از کارهای مهم برای رفع تورم، انضباط مالی در دولت است

محمدباقر قالیباف در چهار دقیقه چهارم خود گفت: طبق ماده ۸ برنامه هفتم، دولت موظف شده در سال ۱۴۰۳ یکی از بانک‌های تخصصی را تبدیل به بانک توسعه کرده و همه نقدینگی آنجا آمده و فقط به سمت اجرای پژوه های زیرساختی برود. ۱۰۴ میلیارد دلار در حوزه بهره برداری در سال پرت داریم و این‌ها نشان می‌دهد انتخاب رییس جمهور درست چقدر مهم است که بتواند این ظرفیت‌ها را استفاده کند.

قالیباف اضافه کرد: همین الان در ال پی جی آن چیزی که در مدار خزانه اداره می‌شد، ۲۷ همت در سال ۱۴۰۰ بود که با پیگیری و کنترل مجلس یازدهم مشخص شد که حیف می‌شود. در نهایت ال پی جی در سالی که گذاشت، ۱۸۰ همت شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: پزشکیان به درستی گفت که خودرو دست دوم می‌آوریم و ارز برای واردات آنها نداریم اما من می گویم ارز داریم که سال گذشته ۸ میلیارد دلار فقط در حوزه خودرو ارز دادیم بعد این وضعیت ماشین‌ها است که دولت و مردم از قیمت و کیفیت ماشین‌ها ناراحت هستند.

قالیباف تاکید کرد: مشخص است و از بحث‌ها اینگونه می‌فهمیم که اگر اول خود تحریمی کشور را حذف نکنیم، امکان ندارد رفع تحریم را بتوانیم در خارج از کشور حل و فصل کنیم.

وی افزود: یکی از کارهای مهم برای رفع تورم، انضباط مالی در دولت است؛ ما در بدو ورود مجلس یازدهم در احکام دائمی بودجه یک مصوبه داشتیم که از سال گذشته ابلاغ شد مبنی بر اینکه حساب‌های دولتی را که بیش از ۲۰۰ هزار بود همه را تحت عنوان حساب خزانه بانک مرکزی بردیم و تقریباً ۵ یا ۶ هزار حساب شد. همچنین گفتیم که پول به جای نقدی باید اعتباری داده شود و به ذینفع نهایی داده شود.

قالیباف توضیح داد: نتیجه این شد که همه دولت‌ها در ماه آخر سال در پرداخت حقوق همیشه کسری نقدینگی داشتند و از خزانه پول برمی‌داشتند، اما با این مصوبه مجلس سال گذشته این اتفاق نیافتاد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بنده ۱۲ سال توفیق خدمت در شهرداری تهران داشتم و دولت‌های نهم، دهم و یازدهم به هر دلیل همراهی با شهرداری نکردند و در یک جلسه دولت در این سه دولت شرکت نکردم و از ما پشتیبانی نکردند و حتی مصوبات مجلس را اجرایی نمی‌کردند، اما آیا در شهر اتفاقی نیفتاد؟ در ۱۲ سال، فقط ۱۲۵ کیلومتر مترو در تهران کشیده شد که پول آن از ظرفیت‌های داخلی به دست آمد. تنها ال سی که در آن دوران و بدون پیش پرداخت و بدون ضمانت بانک مرکزی محقق شد، برای شهرداری تهران بود.

قالیباف اظهار کرد: بین ۱۸ تا ۲۲ میلیارد دلار ظرفیت‌های گفتگو و ارتباطات از کشورهایی که کار کنیم، وجود دارد اما پرونده آنها بلاتکلیف است و باید آنها را تمام کنیم. برای مثال، از بحث مربوط به شانگهای و توافق‌هایی که با روسیه داشتیم، استفاده نکردیم و باید این‌ها عملیاتی شود که در قانون برنامه هفتم توسعه آمده و همگی باید این قانون را اجرایی کنیم.

فیلم چهار دقیقه چهارم اظهارات محمدباقر قالیباف

سوالات نوبت دوم کارشناسان اقتصادی از نامزدها

در بخش سوم مناظره ۶ سوال دیگر از سوی کارشناسان اقتصادی مطرح شد و قرار شد نامزدها در ۴ دقیقه به این سوالات پاسخ دهند.

مصباحی مقدم: یکی از مشکلات جامعه ما تورم مزمن در نرخ بالاست؛ 6 سال است تورم 40 درصد و بالاتر داریم. شما با این تورم مزمن چگونه می خواهید برخورد کنید؟

طهماسب مظاهری: ریشه اصلی رشد نقدینگی تحمیل دولت به بانکهاست.در صورتی که مردم شما را انتخاب کنند چه برنامه ای برای کنترل و مهار کسری بودجه و مهار تورم در حدودی که در برنامه هفتم پیش بینی شده دارید؟

محمدجواد ایروانی: برای تنظیم نقدینگی به تولید چه برنامه‌ای دارید؟

پیمان قربانی: (با اشاره به ناترازی بانکها با توجه به سیاستها و تکالیفی که به آنها محول شده است)؛ برنامه شما با توجه به تاکید برنامه هفتم بر کاهش ناترازی بانکها، برای اصلاح نظام بانکی و احیای بانکهای ناتراز و حل و فصل بانکهایی که قابلیت احیا ندارند چیست؟

مهدی غضنفری: درباره افزایش نقدینگی گفته شده که موجب تورم می شود. در اقتصاد کلا پارامترها با هم بده بستان دارند و نمیشود فقط یک پارامتر را چسبید. شما چگونگی نقدینگی را مهار می کنید در حالی که نقدینگی که روغن چرخدنده های تولید است را تامین می‌کنید؟

محمدرضا پورابراهیمی: راهکارهای شما با فرض استقرار تحریم‌ها، برای ناترازی بودجه به عنوان اصلی ترین موضوع و مولفه اثر گذار بر شاخصهای اقتصادی کشور چیست؟

تورم به حقوق بگیران فشار جدی وارد کرده است

بحث تورم از موضوعات حیاتی و جدی ماست و متاسفانه هم تورم بالایی داشتیم و هم از جهت زمانی طولانی. این به سفره‌های مردم بخصوص حقوق بگیران فشار جدی آورده است در سال‌های گذشته. موضوع باید در اولویت باشد. تورم ریشه در سه موضوع دارد. اول اصلاح نظام بانکی. بانک‌های خصوصی و یا حتی بانکهای دولتی باعث خلق پول شدند. این را باید چاره اندیشی کنیم. نقدینگی ما الان ۸۲۰۰ همت است؛ کیفیت این نقدینگی درست در محل تولید نرفته است. این از اشکالات منجر به تورم است.

یکی از اقدامات مجلس یازدهم، این بود که قانون جدید بانک مرکزی را نوشتیم و اقتدار به بانک‌مرکزی برگرداندیم تا بتواند این تخلفات و عدم کفایت سرمایه و کنترل نشدن بانک‌ها را توجه کند. در کنار آن برای آنکه بتوانیم سرمایه‌گذاری را به تولید بیاوریم بهش توجه کردیم. ماده ۸ را یعنی تشکیل بانک توسعه را آوردیم. آنهم برای سال اول.

باید سپر حمایتی در حوزه تورم برای مردم داشته باشیم. مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ سال است سالها را همیشه با تاکید بر مسائل اقتصادی نام‌گذاری می‌کنند. بخش دوم اصلاح ساختار بودجه است؛ درآمد پایدار نداریم و متکی به نفت هستیم. انضباط مالی هم باید بهش توجه کرد.معتقد هستم که مهم‌ترینش در کنار اینها این است که نیازمند یک مدیر قوی هستیم. ما امروز بخش عمده‌ای از مشکلاتمان ریشه در بی‌تدبیری و سیاستگذاری‌های اشتباه دارد. سفره مردم دارد کوچک می‌شود از بی‌عرضگی و بی‌تدبیری در این بخش.

دولت خدمت و پیشرفت این سپر حمایتی را می‌گذارد که این حقوق به مردم نسبت به تورم داده شود. رشد اقتصادی هم باید به این موضوع اضافه شود. عدم پایداری درآمد و نفتی بودن درآمد یکی از عوامل این تلاطم‌هاست که باید چاره شود.

فیلم چهار دقیقه پنجم اظهارات محمدباقر قالیباف

تصمیم‌سازی را باید به نخبگان بدهیم

قالیباف با اشاره به شعار سال طی ۱۰ سال گذاشته توسط رهبر انقلاب، گفت: مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ سال است که شعار سال را درباره مسائل اقتصادی و تاکید بر تولید و جلوگیری از تورم نامگذاری کردند. اصلاح ساختار بودجه نیز اهمیت زیادی دارد. وی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما نبود درآمد پایدار است و بر این اساس، زمانی که درآمد نفتی کم و زیاد می‌شود، باعث مشکلات اساسی می‌شود که آثار آن را در تمام بخش‌ها می‌بینیم که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: زمانی که بودجه می‌نویسیم می‌گوییم بودجه دولت، در حالی که بسیار اشتباه است و بودجه، بودجه دولت نیست بلکه بودجه زندگی مردم است. قالیباف ادامه داد: زمانی که تولید رونق نداشته باشد، مالیات پرداخت نمی‌شود و زمانی که مالیات پرداخت نمی‌شود، مالیات را از تورم می‌گیرند و هزینه تورم را همه مردم می‌دهند.

وی اظهار کرد: اینجاست که می‌گویم یک مدیر قوی و فردی که بتواند موثر باشد و سابقه، تجربه و برنامه داشته باشد، اهمیت زیادی دارد. الان بانک مرکزی قدرت دارد و من نگفتم که به بانک مرکزی استقلال دادیم و ما به سمت استقلال نرفتیم و الان زمان آن نیست، بلکه به بانک مرکزی اقتدار داریم. باید بانک مرکزی قدرتمندانه بایستد و با جریان‌هایی که خلق پول می‌کنند و به مردم فشار می‌آورند، مبارزه کند و اینجا جای مبارزه با فساد است و نیاز به انسجام هم داریم.

قالیباف تاکید کرد: زمانی که از تجربه نیروهای داخلی خود استفاده نمی‌کنیم، چگونه می‌خواهیم از نیروهای خارج و ظرفیت‌های خارج از کشور استفاده کنیم؟ ما تا از سرمایه داخلی خودمان استفاده نکنیم، حتماً نمی‌توانیم از سرمایه خارجی هم استفاده کنیم. وی تصریح کرد: زمانی که یک مدیر بی‌عرضه، بی‌تدبیر و بدون برنامه روی کار می‌آید، طبیعتاً قانونی را که تصویب شده، نمی‌تواند اجرا کند. تاکیدم آن است که باید باید به طور جدی رشد اقتصادی را پیگیری کنیم و بهره‌وری هم اهمیت زیادی دارد.

فیلم چهار دقیقه ششم اظهارات محمدباقر قالیباف

مشروح صحبت‌های آقای قالیباف در بخش جمع بندی را در ادامه بخوانید:

همه تحولات بزرگ کشور ریشه در حضور مردم و جوانان داشته است

قالیباف در بخش جمع بندی مناظره اول انتخابات، گفت: اولین جایی که مایه و اساس تحول است، مردم است و نقش مردم در تحول و به ویژه تحول اقتصادی مهم است.

وی ادامه داد: باید امنیت سرمایه مردم فراهم شود و دست و پای دولت باید از اقتصاد جمع شود و نباید با دستورات و قاعده‌گذاری‌های خلق الساعه باعث ناامنی و فرار سرمایه شد و منجر به این مسئله شد که سرمایه‌ها در صندوق بانک‌ها حبس شود.

قالیباف تاکید کرد: باید به نخبگان، صاحب نظران، اندیشمندان، کارآفرینان و جوانان که پیشگامان حوزه علم روز دنیا و حوزه دانش بنیان هستند، توجه شود. قطعاً جوانان گام دوم انقلاب ارزش افزوده چند برابرتری نسبت به کارهای قدیم خواهند داشت و می‌توانند تحول ایجاد کنند و بر این اساس، باید آنها را در صدر بنشانیم و باید اجازه دهیم آنها برای ما تصمیم سازی کنند و ما تصمیم‌گیری کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه تحولات بزرگ کشور ریشه در حضور مردم و جوانان داشته است و الان هم باید مودر توجه باشد. نکته بعدی توجه به بازار سرمایه است که هم بازار اولیه و هم بازار ثانویه باید مورد توجه قرار گیرد و این‌ها لازم و ملزوم هم هستند.

قالیباف بیان کرد: موضوع رفع تحریم را با مسئله اقدام به اقدام باید دنبال کنیم. دولت پیشرفت و خدمت یک سپر حمایتی حداقل برای ۵ دهک جامعه مثل بازنشستگان ایجاد خواهد کرد؛ حتی در کالاهایی مانند لوازم خانگی ۴ یا ۵ قلم اساسی را مورد سپر حمایتی قرار خواهیم داد و این موضوع در مورد کالاهای اساسی و حوزه‌های معیشتی دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تا زمانی که بخواهیم تورم را کنترل کنیم، باید جلوی آسیب آن روی مردم را بگیریم. این آسیب به دلیل بی‌تدبیری‌های دولت‌ها اتفاق افتاده است و مردم تقصیری ندارند.

قالیباف تاکید کرد: باید طبق قانون، حقوق افراد به اندازه تورم باشد و تا زمان کاهش تورم در دولت چهاردهم متعهد می‌شویم که از مردم سپر حمایتی شود. حتماً با مدیریت قوی و یک رئیس جمهور قوی و مدیران قوی، متعهد، امین و با کارنامه و می‌توان تورم را کنترل کرد و کاهش داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: انقلاب اسلامی این فرصت را به همه مردم عزیز ما داد که همان مردم‌سالاری دینی است تا مردم بر سرنوشت خودشان حاکم باشند و بتوانند نفرات را در سلسله مراتب قدرت در هر سطحی انتخاب کنند.

قالیباف اظهار کرد: مردم عزیز ما! امروز شما هستید که در فرصت انتخابات تصمیم بگیرید و انشاالله بتوانید دولتی را مستقر کنید که آینده فرزندان این سرزمین را تضمین کند. همانطور که در حوزه دفاع دیدیم که همه به توان ما حسرت خوردند، انشاالله شاهد باشیم که در حوزه اقتصادی هم نسبت به پیشرفت ما حسرت بخورند و این در یک قدمی ماست.

جمع‌بندی جناب آقای محمدباقر قالیباف در مناظره اول

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    27 1
    خب تو که ریس مجلسی همین افزایش حقوق مساوی با تورم را تو مجلس تصویب میکردی که قانون باشه
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      12 0
      در زمان ریاست مجلس ایشان بود که قانون بیمه تامین اجتماعی با افزایش سن بازنشستگی تغییر کردو حق کارگر پایمال شد! ?/
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      12 3
      تنها رئیس جمهوری که به وعده هاش عمل کرد استاد ترامپ بود ...
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      0 0
      رییس جمهور بالاتری مقام سیاسی بعد از رهبری در ایران است.
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      2 0
      از یک طرف می فرمایند دست و پای دولت در اقتصاد را کوتاه می کنم! از طرف دیگر می فرمایند در دولت من حقوق متناسب با تورم و رشد اقتصادی افزایش خواهد داشت ، رئیس جمهور باید حواسش به سفره خالی مردم باشد! معلوم نیست با دست و پای کوتاه چگونه ....
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      0 2
      انصافا قالیباف و جلیلی خیلی مسلط به امور هستند حتما باید یکی از این دو نفر رییس جمهور شود وگرنه خسارت محض در انتظار است
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    14 0
    قفلت مثل کلید روحانی نشه یه وقتی
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      2 0
      واقعا اون که کلید آورد قفل رو باز کنه نتونست .... اینکه میگه اومدم بشکنم بشکن بشکنه بشکن
  • گیم نت بازان کوچک FR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    10 0
    آقای دکتر اجازه ! ما چندتا دانش آموز هستیم تازه امتحانامون تموم شده میخوایم گیم بازی کنیم ولی تلگرام فیلتره لطفا قفل فیلتررابشکنید و قفل کارتهای بازی ها را با قفل شکن باز کنید مرسی !
    • سرباز IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      2 0
      از جناب آقای دکتر قالیباف تقاضا داریم که فیلتر فضای مجازی را بردارند و مشکل افت سرعت اینترنت را برطرف نمایند باتشکر
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      0 2
      باشه عزیزم
  • DE ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    9 0
    چطور ؟ با کلید روحانی ؟؟ همان وعده های مشابه سرخرمن ..
    • DE ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      2 2
      نه منظور قفلهایی است که کلید حسن فری قفل کرده را بشکند، شنونده باید عاقل باشد
  • بازار قدیم ملایر IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    7 0
    آقای دکتر از سال ۱۳۶۸شروع دولت مرحوم هاشمی وبعد دولت خاتمی و بعد دولت احمدی و بعد دولت روحانی و الان هم دولت شهیدرئیسی و بعد هم دولت جدیدآینده ، تا امروز۳۶سال گذشته و هنوز هم قفل مشکلات و قفل سختی ها و قفل اقتصاد و ققل گرانی و بیکاری و خیلی از قفل های دیگری که جنابعالی بهتر اطلاع دارید باز نشده است واقعا شما قادر هستید این قفل ها را بشکنید؟ اگر جوابتان مثبت است که درود خداوند برشما باد و دولت جدید مبارکتان باشه ✌️🙏
    • عصمت خانم ملایری IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      3 3
      سلام آقای قالیباف من یک مادر۷۵ساله و اهل ملایرهستم پسرم ۵۶ ساله است و هنوز ازدواج نکرده بخاطر اینکه کار و درآمدی نداریم خانه و ماشین نداریم پول نداریم و فقط و فقط یه یارانه ۴۰۰هزارتومنی بحساب ما واریز میشود خدا خیرت بده آقای قالیباف خدا به شما سلامتی و عمر باعزت بدهد دعا میکنم که شما رئیس جمهور بشی انشاءالله ولی خواهش میکنم که فکری هم بحال ما مردم مستضعف و بی بضاعت و بی درآمد کنید و واقعا مشکل بیکاری و ازدواج و مسکن را حل کنید دعای خیر مادری پیر و دلشکسته بدرقه راه و کار و دولتتان باد و من الله توفیق، عصمت خانم ترک امیرابادی از شهرملایر
    • پارک صیفیه ملایر IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      1 5
      اینجانب از شهر ادب و فرهنگ و هنر ملایر همگی اعلام حمایت خود را از جناب آقای دکتر قالیباف اعلام میداریم به امید موفقیت و پیروزی در انتخابات
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      2 0
      شاید اشکال از جای دیگری باشد
  • DE ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    8 0
    خواهشاً صحبت قفل و کلید نکنید که خاطره خوبی از این نداریم .
  • هوشنگ IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    3 1
    من بانکوک تایلند زندگی می کنم
  • هوشنگ IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    7 1
    مهم نیست کدومتون رئیس جمهور می شین
  • FR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    6 12
    قالیباف بهترین است پزشکیان هم که واقعا اومده دعوا بدون برنامه پور محمدی هم یک شارلاتان پوششی
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    8 6
    پزشکیان و پور محمدی ایران را فروپاشاندند
  • م س IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    5 12
    آقای دکتر قالیباف واقعی تر و منطقی تر از همه سخن گفت
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    5 2
    چقدر همه کاندیدای اصولگرا خوب بودند خیلی خوب بودند جدی میگم فکرش را نمیکردم انقدر توب باشند ولی برای مور محمدی در ایندا فکری کنید تیلی رادیکال گیره ایشون می خواهد بمب اتم ول کنه پس به نطرم بکشید ترمزش را ...ولی چقدر عالی بودند کاندیدای اصولگرا همه فوق العاده بودند عالی خیلی خوب ...
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    0 2
    یعنی کلید نمیخوام زورشو دارم و قفلهای بی کلید قدیمی رو مبشکنم...
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    0 0
    اقای پورمحمدی می خواهد مارا به زور مجبور کنه فروبپاشیم و دیل گفتمان مسعود پزشکیان بریم سواله فقط ...
  • CA ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    4 0
    از بس قفل شکوندی و غارت کردی بسه !! همه دنبال اینن از دست این همه اختلاسگر و دزد یکی بیاد در اموال بیت المال رو قفل بزنه !!
  • مهدی US ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    4 0
    شعار های انتخابی هم تکراری شده. یکی با کلید و یکی با قفل می اید
  • ش. AE ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    1 0
    شفافیت برای تبلیغ
  • US ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    2 1
    چرا می خواهی قفل را بشکنی؟ خب مگر نمی دانی که کلید آن نزد آن دروغگو - روحانی - است؟
  • CA ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    0 0
    برای سلامتی کاپتان جمیعا صلوات محمدی پسند بفرست
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    4 0
    حاجی قفل را با کلید باز می کنند!
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    0 0
    میزنم! نابود میکنم!
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    5 0
    مردم را هر روز دلسردتر از گذشته مکنید..
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    0 0
    دکتر شما ریاست جمهور
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    0 0
    آقای قالیباف
  • علی IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    0 0
    آقای قالیباف در مورد پرداخت حقوق برابر با تورم ،ذاره راست میگ
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    1 0
    درزمان دولت احمدی‌نژاد که‌ یارانه نقدی سرکار آمد ۴۵ هزار تومان ماهيانه به‌ هرنفر پرداخت می شد ۴۵ هزار تومان آن زمان برابر با سه روز کارگری یک کارگر بود اما الان يارانه با برابر با یک روزمزد کارگری هم نيست نظر آقای قالیباف ودیگر نامزد ها دراین موضوع چیست
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    0 1
    ببینید غرب و طرفداران ان بساطی راه انداختند که کسی جرات حمایت از روابط با چین و روسیه را نداشته باشد. انقدر در مورد این کشورها رجز خوانی و سیاه نمایی میکنند تا مردم فکر کنند گزینه ای ب جز غرب ندارند، اگر هم بخواهند اعتراضی ب این موضوع داشته باشند مورد هجوم و تمسخر قرار میگیرند. غرب و متحدانش با سر سختی و فشار در صدد هستند تا نان شب ما را قطع کنند در صورتی شرق هم کمک و هم از ما حمایت میکند ولی ازادی بازگویی را از ما گرفته اند. چرا هیچکدام از کاندیدا نمیخواهند ب ای موضوع ورود داشته باشند. ما باید با غرب روابط داشته باشیم ولی همزمان ب فکر فروپاشی ان کشورها هم باشیم. دقیقا همان رفتاری که انها با ما دارند. صداقت ب انها بی معنی است.
    • درود بر اصلاحات IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      1 0
      داداش ساقی تو عوض کن
  • کارشناس IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    1 0
    قالیباف گفت دولتش در 5 سال اینده ؟ این یارو یک سال هم از این دولت قراره امانت بگیره
  • م IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    1 0
    به امید رهایی مردم
  • DE ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    2 1
    قالیباف مشکلات رامیشناسد وراه حل آنرا میداند دیگران جریان بنفش خودشان مشکل ساز بودند وهستند ،، قانون گذاری اگر مجری قوی نداشته باشد یک تیکه کاغذ است
  • پایدار IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    0 0
    آمده‌ام تا قفل‌ها بشکنم
  • مینا احدی IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    1 0
    نان مسکن آزادی التماس دعا ما را سر نماز فراموش نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس