کد خبر 1616855
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۶

به گزارش مشرق، داود مهدوی زادگان در کانال خود در ایتا نوشت:

تجربه مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در سه دهه گذشته حکایت از آن دارد که همواره این عرصه، رویارویی میان کنش‌گران عقلانی و احساسی بوده است. خط مشی یک جریان برای جلب رأی و نظر مردم، تحریک ساحت عقلانی مردم است. اما جریان دیگر، سیاست تحریک احساسی مردم را تعقیب می کند.

گروه اول، مبارزه انتخاباتی خود را بر پایه خردورزی و عقلانیت در گفتار و کردار پیش می برد. آنها سعی می کنند از مسیر ارزش های اخلاقی خارج نشوند. منطقی و مستدل و عاری از هرگونه فریب و اغواگری سخن بگویند. طرح‌هایی دور اندیشانه و جامع الاطراف و عملی ارائه کنند و از رویا فروشی پرهیز دارند. تنها به ذکر مشکلات و مصائب نمی پردازند بلکه در کنار ذکر مسایل به بیان راه حل ها می پردازند. اهل هوچی گری و هنجارشکنی و زیر میز زنی هم نیستند.

اما گروه دوم بر خلاف گروه اول بدنبال تحریک احساسات مردم است. هر آنچه که این احساس انسانی را به هر شیوه درست و نادرست تحریک کند مورد بهره برداری قرار می گیرد. در این صورت از مبارزه انتخاباتی هیچ منعی از هوچی گری، فریب، مظلوم نمایی، دروغ، خشونت و پرخاشگری، بزرگ و کوچک نمایی های نادرست، وعده و تطمیع دادن های واهی و رویا فروشی نیست. عمل به این امور به مثابه خط قرمز مبارزه انتخاباتی تلقی نمی شود. زیرا هدف وسیله را توجیه می کند.

امروز، واقعیت مصاف کنش‌گری عقلانی و احساسی امر پنهانی نیست که اثبات آن سخت باشد. چنانکه این روزها رویارویی این دو گروه را در جریان برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به وضوح می توان مشاهده کرد. مهم این است که مردم فهیم با بلند نظری و خیراندیشی انتخاب شان را انجام دهند. آیا می خواهند به ندای عقلانی خود پاسخ مثبت بدهند یا به تحریکات احساسی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    1 0
    واقعا عجیبه سخنان سراسر دروغ و هوچی بازی دیروز پزشکیان که ظاهرا از نجیب های اصلاح طلب بشمار می‌رود حیرت زده ام کرد ! مثلا آنجا که گفت ایران با این همه ثروت مسئولین به همه چیز رسیده اند و مردم در سطل زباله دنبال غذا میگردند !!!
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    1 0
    بهترِ انسان در تمام انتخاب های دوران زندگی اش با عقل سلیم تصمیم بگیرد و با احساس و عاطفه ادامه دهد، دیدن تفاوت نظرات قبل از انتخاب و دیدن تشابهات بعد از انتخاب از تکاملِ عقلِ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس