1

از لحاظ نظری نبود یک نظریه به‌روزشده از اصلاحات و طراحی یک افق ملی بر شرایط موجود آنان سنگینی می‌کند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

************

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ششم تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که رخدادهای هشتمین انتخابات مناظره‌ها و تلاش برای اجماع در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

یک رسانه اصلاح طلب با اعتراف به اینکه اصلاح طلبان در شکل دهی به موج انتخاباتی موفق نبوده اند فقدان نظریه، بی توجهی به افکارعمومی و عدم پویایی اصلاحات را دلیل ناکامی این جریان در شرایط فعلی ارزیابی کرده است.

روزنامه اصلاح طلب هم میهن با اذعان به اینکه شور انتخاباتی حامیان پزشکیان بیشتر مجازی است تا حقیقی، شانس پیروزی وی را با توجه به رویه فعلی اش کم ارزیابی کرد.

این روزنامه با بیان اینکه با اعلام لیست افراد تاییدصلاحیت‌شده توسط شورای نگهبان و تایید پزشکیان موجی در فضای مجازی شکل گرفت و نمود بیرونی اندکی نیز یافت، نوشت، اما در واقعیت امر و تا این مرحله از انتخابات، فضای حقیقی کمتر متأثر از شور فضای مجازی بوده است. برخی فرازها مانند صلابت و تسلط آقای ظریف در میزگرد گفت‌وگوی سیاسی باعث برانگیختگی بخشی از جمع متکثر و دارای اکثریت عدم مشارکتی‌ها شد و برنامه‌ریزان ستادی نیز سعی کردند از این روش استفاده کنند تا به نوعی این شوک‌ها سبب شود جامعه عدم‌مشارکتی‌ها را راغب به حضور در صحنه انتخابات کند اما تا اینجای کار موفق نبوده است. عمده این عدم موفقیت به نظر می‌رسد به رویکردی منتسب است که جناب پزشکیان در روند انتخابات اخیر در پیش گرفته‌اند.

هم مهین اما با اشاره به اینکه گفتمان پزشکیان یک گفتمان درون چارچوبی است، چاره کار پزشکیان را جلب و جذب آرای عدم مشارکتی ها عنوان کرده و خواستار طرح موضوعات همچون حصر، نظارت استصوابی، حجاب و...از سوی پزشکیان شد.

این روزنامه اما در ادامه با انتقاد از نحوه ارتباط گیری اصلاح طلبان با جامعه عدم مشارکتی ها، این ارتباط را بر اساس انذار و از بالا به پایین ارزیابی کرد و نوشت، اگر پزشکیان و همراهانش بتوانند گفت‌وگوی صادقانه، همدلانه و با تاکید بر دغدغه‌های عدم مشارکتی ها را در دستور کار خود قرار دهند، می‌توانند به کسب پیروزی در این انتخابات و مهم‌تر از آن گام برداشتن در مسیر پیشبرد امور مورد توجه حامیان خود پس از انتخابات امیدوار باشند. در غیر این‌صورت و با تاکید بر روند کنونی و تلاش صرف در جهت کسب رای در جامعه مشارکتی پیش‌فرض، شانس پیروزی ایشان کم است.

روزنامه هم‌میهن: شور انتخاباتی حامیان پزشکیان مجازی است نه حقیقی/ اصلاح‌طلبان در ایجاد موج اجتماعی موفق نبوده‌اند!

این روزنامه همچنین در یادداشتی دیگر می‌نویسد:

حمایت مجموعه نیروهای اصلاح‌طلب از مسعود پزشکیان تا امروز موجب نشده تا موج گسترده اجتماعی در گرد نامزد اصلاح‌طلبان شکل گیرد.

به باور این روزنامه، تقلیل اصلاح‌طلبی به شرکت در انتخابات و عدم پویایی احزاب و جریان‌های اصلاح‌طلب در شرایط عادی و بی‌توجهی اصلاح‌طلبان به دیگر حوزه‌های زیست سیاسی و اجتماعی از دیگر عللی است که موجب شده تا افکار عمومی با اقبال کمتری به انتخابات اخیر توجه کنند. سکوت اصلاح‌طلبان درباره دلایل و شروط و حتی خطوط قرمز اصلاح‌طلبی که در نهایت منجر به حمایت از نامزدی پزشکیان شده هم در این باره اثرگذار است. یعنی اصلاح‌طلبان به افکار عمومی توضیح اقناع‌کننده‌ای ارائه نکرده‌اند که چرا از نامزدی آقای پزشکیان استقبال کرده‌اند.

هم میهن همچنین تصریح می کند که به لحاظ نظری نیز نبود یک نظریه به‌روزشده از اصلاحات و طراحی یک افق ملی بر شرایط موجود آنان سنگینی می‌کند.

روزنامه آرمان امروز نیز در یادداشتی به چالش‌های دولت چهاردهم پرداخته و می‌نویسد:

ایران برای بسیاری از کشورها و حتی کشورهای دوست به یک «مسئله» تبدیل شده است. مسئله شدن یعنی ورود به کانال «بی‌ربط‌شدگی» و چنانچه برای بی‌ربط‌شدگی تدبیری و اقدامی صورت نگیرد؛ به دگرشدگی، در نظام بین‌الملل و منطقه‌ای ختم خواهد شد. دگر شدگی در نظام بین الملل قطعا مخاطراتی برای آن کشور دارد. گذار کشورهای عربی خلیج فارس از استراتژی «بقا محور» به «استراتژی توسعه محور»؛ تمایزِ ادراکی ایران با سایر کشورهای منطقه را افزایش می‌دهد و ایران را به یک استثناء در خاورمیانه تبدیل می‌کند. انرژی مضاعف ایران در محیط بین‌الملل (مقابله با امریکا) و محیط شامات (مقابله با رژیم صهیونیستی)؛ امکان کنش مندی موثر ایران در محیط افپاک؛ محیط قفقاز، محیط خلیج فارس و محیط آسیای مرکزی را کاهش داده است و به فرایند بی‌ربط‌شدگی ایران در این محیط‌ها ناخواسته کمک می‌کند.

روزنامه هم‌میهن: شور انتخاباتی حامیان پزشکیان مجازی است نه حقیقی/ اصلاح‌طلبان در ایجاد موج اجتماعی موفق نبوده‌اند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    12 7
    ظاهراً تو همه نظرسنجی ها پزشکیان جلوتره خودتون و فریب ندید
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      0 0
      تحلیل روزنامه ارمان هم جالبه هم قابل تامل و هم جای تاسف . اسم وابستگی به امریکا و کشوری در مدار امریکا بودن را بی ربط شدگی نامیده است. یعنی یک مفهوم تولید کرده و کدخداپرستی را ذیل ان به بی ربط شدگی تعبیر کرده است. این فرقه در تحلیل ادعای روش مندی می کنند اما همیشه دوست دارند متن را جدای از فرامتن تحلیل کنند. اتفاقا سیاست خارجی اعراب بقا محوری است اینکه امریکا ، عربستان را به شراکت راهبردی در مقابل پذیرش اسراییل دعوت می کند در همین چارچوب است اتفاقا توافق ابراهیم نیز همین مبنا را دنبال می کند. وعده صادق مفهوم بقا را جور دیگری برای اعراب تعریف کرده است. ارمان ملی نمی تواند هجمه به استقلال سیاسی کشور را ذیل این مفهوم از من دراوردی تعبیر کند و نتواند توضیح دهد که خوب چگونه بی ربط شدگی به دگر شدگی می رسد. هیچ پرونده منطقه ای بدون ایران به نتیجه نمی رسد و ارمان ملی می تواند در توهمات بی ربط شدگی و دگر شدگی سیر کند و تصور کند دنیای فردا دنیای گفتمانهاست.
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    23 2
    صبح شنبه معلوم میشه
  • پریسا متفکر IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    7 18
    لعنت خداوند بر شیخ بنفش انگلیسی و شیخ روسیاه کرسنتی
    • ناشناس IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      1 0
      ‌🤣🤣
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    8 19
    زرشکیان نهایتا 7م رای داره بقیش مال شماست
  • ایرانی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    12 15
    هیاهو و جار و جنجال به اصطلاح اصلاح طلبان و خالی از برنامه برای کشور باعث توهم آنی برای آنها شده
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    9 7
    پزشکیان رییس جمهورشود کشورتبدیل به فاجعه خانه میشود
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      3 0
      نه که الان فاجعه نیست
  • سرباز IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    8 21
    خب بالاخره جناب شیخ بنفش حمایت خود را از پزشکیان اعلام نمودند. فاتحه
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    7 0
    عدم مشارکتی ها یعنی کسی اصلا سیستم را قبول ندارند اقایان جمع کنید سریعتر ..
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    7 15
    یک دروغ از پزشکیان: دروغ نخواهم گفت!!!
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    0 0
    عزیزم تورم تورم تورم
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    0 1
    اصلاح طلبها الان یک شکاف دیگر هم دیدند
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    0 0
    شکافهایی که ما داریم در انتخابات نشان میدیم و من احنقرکه اصلا بخشی از سیستم هم نیستم نشان میدم من فقط یک کاربر عادی هستم نشان دادم ممکنه باعث طمع هر کسی بشه .....
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
    0 1
    تمام نوجوانانی وجوانانیرا کهدرفامیل منمیشناسم ودرقبل فریب فساد طلبان رامیخوردند این دوره به روحانی رای نمیدهند واورابر رعیسی ترجیح نمیدهند .نظرسازیها دروغ است .همشهری انلاین وخیلی دیگر خودرااجاره به منحرفین داده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس