به گزارش مشرق، سعید آجرلو، فعال رسانه در کانال تلگرامی خود نوشت:

چرا انتخابات سال ۱۴۰۳ شبیه سال ۹۲ است؟ و چگونه می توان از پیروزی اصلاح طلبان جلوگیری کرد؟

برای اینکه انتخابات سال ۱۴۰۳ را تکرار تجربه سال ۹۲ بدانیم کار سختی در استدلال نداریم. به چند نمونه از این استدلال ها اشاره می کنم.

۱- وحدت، فضیلت است

در فضای موجود پس از انتخابات سال ۸۸ اصلاح طلبان از عرصه رسمی سیاسی کنار رفته بودند و با تحریم انتخابات سال ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بدنه ای سرخورده و مایوس و در عین حال رادیکال سر و کار داشتند که حتی رای دادن خاتمی در دماوند را هم تحمل نمی کرد. این نیروهای اجتماعی ذهنیت پیروزی در جریان اصول گرا را به شدت تقویت کرد تا جایی که با تعداد زیادی نامزد وارد انتخابات شدند. و با دست کم گرفتن رقیب، وحدت را تخطئه کردند و امکان فضیلت دانستن وحدت را به اصلاح طلبان واگذار نمودند. شوک وحدت اصلاح طلبان دقیقا در نقطه مقابل شوک عدم وحدت اصول گرایان کارآیی و اثر داشت. از این جهت همچنان در موقعیت ۹۲ قرار داریم حال آنکه اصلاح طلبان به واسطه داشتن یک نامزد اساسا مساله اجماع سازی را در دستور نداشتند.

۲- رشد آرای پزشکیان

رشد آرای نامزد اصلاحات از جهات زیادی شبیه رشد آرای حسن روحانی در سال ۹۲ است. روحانی از حدود ۲ درصد آغاز کرد و در نهایت ۵۰ درصد رای کسب کرد و در مرحله اول برنده شد. حال آنکه پزشکیان با حدود ۵ درصد رای آغاز کرد و حداقل اکنون به ۶ برابر روز اول رسیده است و در عین حال بخشی از مرددها هم در صورت عدم اجماع درست اصول گرایان به سمت او متمایل خواهند شد. بنابراین در صورت تمام نشدن کار برای اصول گرایان در دور اول و شکل گرفتن دوقطبی اشتباه در دور دوم، انتخابات سال ۹۲ این بار در مرحله دوم امکان پذیر است. پس از جهت رشد آرای نامزد اصلاحات این بار هم در موقعیت شبیه ۹۲ قرار داریم.

۳- تکرار دوقطبی

از منظر شکل گرفتن یک دوقطبی سازش-مقاومت یا فیلترینگ-صیانت هم وضعیت تا حدود زیادی شبیه سال ۹۲ است که تفسیرش از نظر اصلاح طلبان در دوقطبی زندگی نرمال-زندگی سخت صورت بندی شده است. این دوقطبی در سال ۹۲ با دوگانه روحانی-جلیلی که مورد علاقه اصلاح طلبان و بخشی از اصول گرایان بود عملا امکان بسیج بدنه نیروهای انقلاب به سمت یک نامزد میانه جناح راست را از بین برد و روحانی علاوه بر رای ایجابی، رای سلبی هم کسب کرد. از این جهت هم انتخابات سال ۱۴۰۳ همان انتخابات سال ۹۲ است؛ اصلاح طلبان رای به پزشکیان را رای ندادن به برخی نامزدهای جبهه انقلاب توصیف و آنها را در تضاد با زندگی نرمال معرفی می کنند.

۴- سبد رای خوب اصول گرایان

سبد رای اصول گرایان در شرایط فعلی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از آرای شرکت کنندگان را شامل می شود. چیزی شبیه سال ۹۲ که پس از عدم وحدت این آرا متفرق شد. اکنون اما با ائتلاف نیروهای انقلاب امکان پیروزی در دور اول وجود دارد. پس از جهت مجموع آرای نیروهای انقلاب وضعیت شاید حتی بهتر از سال ۹۲ باشد.


۵- ۰۳، ۸۴ نیست

برخی افراد انتخابات سال ۱۴۰۳ را شبیه سال ۸۴ می دانند در حالی که نه جلیلی ، احمدی نژاد است نه پزشکیان، هاشمی.

بنا بر آنچه گفته شد برای تکرار نشدن تجربه سال ۹۲ باید چند اقدام صورت گیرد؛
۱- وحدت بین نیروهای انقلاب شرط لازم پیروزی است.
۲- شرط کافی اما وحدت بر گزینه ای است که امکان جذب آرای مردد و آرای معمولی را داشته باشد و در عین حال امکان دوقطبی سازی اصلاح طلبان را کم کند که این شرط ذیل ائتلاف به نفع آقای قالیباف مقدور است.
۳- وحدت باید با اشتیاق از جانب نامزدهای اصول گرا اعلام شود تا انتقال رای با کمترین ریزش صورت گیرد.
۴- وحدت باید بر نامزدی صورت گیرد که امکان برد بیشتری در مرحله دوم داشته باشد و اصلاح طلبان نتوانند او را مقابل برساخته زندگی نرمال قرار دهند و امکان جذب رای سلبی آنها به پایین ترین حد برسد.

نظرسنجی ها در این باره هم روشن و گویا هستند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    4 4
    احتمالا پزشکیان رای میاره
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    0 1
    زیاد زور نزن .اصلاح طلب واقعی من ندیدم.پس رای بی رای.
  • بی نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    3 1
    اگر مردم به پزشکیان رای بدن خوب یعنی اون مسیر را انتخاب کردن مشکلش چیه مرددین چرا باید به پزشکیان رای بدن لابد برنامه های ایشان رابهتر دیدن
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    0 0
    ایتلاف کنید دیگه ایتلاف .....الان تا دیر نشده ... بگید ایتلاف شد و انتخابات بین قالیباف و مزشکیانه زود باشید ..کشتینمون ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس