اولین مناظره دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

نخستین مناظره انتخاباتی بین دو نامزد راه‌یافته به مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با محور مسائل سیاسی ـ فرهنگی برگزار شد.

به گزارش مشرق، امشب ۱۱ تیر ماه تلویزیون بعد از ۱۵ سال مناظره‌های ۲ نفره برگزار می‌کند و این مناظره با مناظره‌هایی که در مرحله اول انتخابات برگزار شد تفاوت‌های جدی دارد.

مهدی خسروی همچنان اجرای مناظره‌ها را بر عهده دارد و قرار است از هر نامزد مطابق با سخنانی که این چند وقت مطرح کرده است سوالاتی اختصاصی بپرسد. مدل مناظره امشب می‌تواند تلویزیون را هم بیش از پیش زیر ذره بین قرار دهد تا مشخص شود همچنان عدالت رسانه‌ای خود را حفظ خواهد کرد یا خیر.

جلیلی: امر به معروف و نهی از منکر باید از دولت و کارگزاران شروع شود/ پزشکیان: بنزین را گران نمی‌کنیم؛ صدای مردم را بشنویم +فیلم

شیوه برگزاری مناظره:

بر اساس قرعه کشی، صندلی شماره یک سعید جلیلی و صندلی شماره ۲ مسعود پزشکیان بود و نامزدهای باید در قسمت های ۴ دقیقه‌ای، به ۱۰ سوال پاسخ می‌دادند و در پایان نیز هر نامزد طی ۵ دقیقه صحبت‌های خود را جمع بندی می‌کرد.

۲۱:۳۰ - آغاز مناظره

اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با پخش سرود ملی کشورمان آغاز شد.

* سوال اول:

در دور اول انتخابات، شاهد مشارکت ۴۰ درصدی بودیم که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ هر آنچه که هست، چه از طرف جناح های سیاسی و چه از طرف مردم و جوامع نخبگانی، این اصلاً اتفاق مطلوبی نیست و باید به آن اهمیت داد و صحبت کرد. اهمیت مشارکت مردم در انتخابات که در اصل نشان دهنده نوعی سرمایه اجتماعی است می تواند به توان رئیس جمهور آینده در داخل و توسعه روابط بین الملل تاثیرگذار باشد.

شما اگر رئیس جمهور بشوید برنامه شما چیست که در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری شاهد افزایش مشارکت باشیم؟

جلیلی : مشارکت‌ کاهشی انتخابات اخیر باید ریشه‌یابی شود

سعید جلیلی در مناظره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه دولت متبوع خود برای افزایش مشارکت مردم در دوره بعدی ریاست جمهوری، اظهار داشت: یکی از افتخارات امام راحل ونظام جمهوری اسلامی ایران این بود که همه دنیا اعتراف دارند که مردم هستند که با آرای خودشان تعیین کننده هستند.

وی ادامه داد: اگر قدرت و یا پیشرفتی داریم حاصل مشارکت مردم است.

وی گفت: دولت باید نقش آفرینی را برای مردم ایجاد کند لذا یکی از برنامه‌های دولت من این است که مشارکت مردم را در اداره کشور و در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و… را فراهم کند.

جلیلی گفت: روز جمعه که مردم پای صندوق رأی حضور یافتند همه منتظر نتایج بودند لذا این مردم بودند که با آرای خود تعیین کننده بودند و چیزی از قبل تعیین نشده بود.

وی افزود: وقتی مردم در اداره کشور مشارکت داده می‌شوند نتیجه خوبی را شاهد بودیم؛ همانند دوران دفاع مقدس که وقتی به کشور حمله شد، همین مردم کشور را از مشکلات عبور دادند.

جلیلی تصریح کرد: باید نقش مشارکت مردم را پاس بداریم. اینکه در شعار خود میگوییم هر ایرانی نقش پرشکوه و میگوییم یک جهان فرصت باید نتیجه‌اش یک ایران جهش باشد، راهی جز مشارکت مردم ندارد لذا وظیفه دولت این است که این بستر را فراهم کند.

وی گفت: هرکسی باید به اندازه وسع خودش تلاش کند تا روند کشور بهتر شود.

جلیلی افزود: در بحث‌های دولت سایه تاکید می‌کنیم که به وضعیت موجود نباید تکیه کرد و باید به سمت مطلوب رفت. معتقدیم برای رسیدن به وضع مطلوب باید از خود مردم استفاده کرد.

وی گفت: اگر وضع موجود با مطلوب مشارکت مردم فاصله دارد باید با برنامه‌ای مردم را با انگیزه بیشتر به سمت مشارکت مطلوب‌سوق دهیم.

پزشکیان: بدون رضایت مردم هیچ کاری نخواهیم کرد

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه در اولین مناظره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با برنامه اش برای افزایش مشارکت در دور بعدی انتخابات اظهار داشت: قبل از اینکه وارد بحث شوم خبری از ما در رسانه‌ها در خصوص افزایش قیمت بنزین مطرح کردند؛ مردم بدانند ما بدون رضایت مردم هیچ کاری نخواهیم کرد.

وی عنوان کرد: در مورد مشارکت، عدم مشارکت ۶۰ درصدی بیانگر مشکلاتی در جامعه است و اینکه ما زنان را بازی نمی‌دهیم، اقوام را بازی نمی‌دهیم پس می‌گویند وقتی قرار نیست ما را حساب کنند چرا پای صندوق رأی بیاییم؟ قابل قبول نیست که ۶۰ درصد مردم در انتخابات مشارکت نکنند. وقتی صدا و خواسته‌های مردم را نمی‌شنویم طبیعی است که به ما رأی ندهند و خلاف خواسته‌های آنها اقدام کنیم پس حضور پیدا نمی‌کنند. ستون یک جامعه مردم هستند. وقتی مردم نمی‌آیند یعنی خلل داریم. مردم مقابل دشمن می‌ایستند و بمب و موشک یک بحث است اما مردم یک بحث.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: باید همه اقوام و مذاهب را ببینیم. شایستگی مردم را در نظر بگیرید. خبر فیکس در رجا نیوز از ما کار کردند و ۱۰ میلیارد هزینه کردند که بگویند پسر ما در زاهدان حرف‌های بدی زده و به مولوی عبدالحمید توهین و بی احترامی کردیم. این دروغ‌ها که می‌گویند و در رسانه‌ها پخش می‌کنند و عده‌ای آن را گسترش می‌دهند زشت است. آیه داریم که شیطان بر کسانی که دروغ را پخش می‌کنند نازل می‌شود.

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما روز به روز داریم پشتوانه اجتماعی خود را بخاطر گرانی، برخورد با دختران، فیلترینگ و اینترنت از دست می‌دهیم. گذشته به این شدت نبود. تا این مسائل را حل نکنیم مشکلات برطرف نخواهد شد.

جلیلی: هنوز انتخابات نتیجه‌اش اعلام نشده است اما به ۱۰ میلیون نفر می‌گویند شما طالبانید!

سعید جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اگر ما انتظار داریم مردم مشارکت کنند، آنها باید احساس کنند با مشارکت خودشان یک حرکت جمعی با دولت را شکل می‌دهند.

وی افزود: برای مثال بسیاری از کارگران فصلی و ساختمانی می‌گویند شما ما را نمی‌بینید و در این عرصه‌ها از ما صحبت نمی‌کنید. ما چند میلیون زن سرپرست خانوار داریم که باید در برنامه‌های کشور دیده شوند. اگر آمدید و گفتید من برنامه‌ای ندارم خوب او می‌گوید چرا باید واردعرصه شوم. اگر مردم احساس کنند برای مسائل آنها راه حل شناخته شده وجود دارد وارد عرصه می‌شوند اما اگر بجای این مسائل، فریب ودروغ مطرح شد جواب نمی‌دهد.

جلیلی تصریح کرد: در ۴۸ ساعت گذشته مطالب بسیاری علیه من تولید شده‌است که ربطی به مسائل مردم ندارد و این فضا به مشارکت مردم کمک نمی‌کند. هنوز انتخابات نتیجه‌اش اعلام نشده است اما به ۱۰ میلیون نفر می‌گویند شما طالبانید! این به انتخابات کمک نمی‌کند. باید به مردم راهکار نشان‌ دهیم. مردم باید احساس کنند آیا مسئله آنها مطرح شد یا نه. اگر شما آمدید مسئله را درست شناختید و آنها احساس کردند مسائلشان حل ‌می‌شود به ما کمک می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم الان دغدغه امنیت شغلی دارند و اگر احساس کنند برای آنها راه حل نداریم در عرصه شرکت نمی‌کنند. علاوه بر این باید به آنها بگوییم عرصه‌ای ایجاد می‌کنیم که شما بتوانید از تمام استعدادهای خود لذت ببرید.

پزشکیان: مشکل فقرا ما هستیم نه آمریکا

مسعود پزشکیان در ادامه سخنانش بیان داشت: موضوعی که آقای جلیلی درباره فضاسازی‌های رسانه ای می‌گفتند بنده اگر می آوردم که سه یا چهار برابر می‌شد.

وی افزود: رفته بودم زیارت، برخی که بهشان می‌گویند حزب اللهی،‌ به من می‌گفتند منافق. آیا من منافق هستم؟ منی که تمام زندگی و کارم بر اساس اعتقادات است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آن کسانی که پای صندوق رای آمدند محرومین بودند که زندگی آنها مشکل داشته است.

پزشکیان ادامه داد: سیاست هایی وجود دارد مثلا قانون برنامه در حوزه سلامت نوشته شده است اما چهار دهه اجرا نشده است؛ مجری وقتی عزم و اراده برای اجرایی آن ندارد باید این موضوع پیش بیاید.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم مشارکت افزایش یابد مردم باید باور کنند که مسئولان سر همان سفره‌ای می‌نشینند که او می‌نشیند. وقتی سه قوه سفره‌ای برای خودشان پهن کردند و با مردم جدا شدند مردم این موضوع را می بینند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: الان این واقعیت وجود ندارد. ما یک عده خواص هستیم که سفره خودمان را داریم و مردم سفره دیگری دارند.

پزشکیان ادامه داد: مشکل فقرا ما هستیم، مشکل فقرا که آمریکا نیست. قانون و برنامه هم وجود دارد و باید اجرا شود.

وی افزود: نباید آدم های خود را در دولت استخدام کنیم چرا از تنوع قومی درکشور استفاده نمی‌کنیم؛ اگر جزو یک مذهبی است اگر کرد، عرب و سنی است باید از آن ها استفاده کرد.

* سوال دوم:

چه توصیه ای در ایام باقیمانده تا ۱۵ تیر برای رقبا و رفقا دارید؟

جلیلی: باید حقوق همه‌ی اقوام در نظر گرفته شود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دوم مبنی بر اینکه توصیه‌ی شما به رفقا و رقبای خود برای رعایت اخلاق چیست؟ گفت: بنده از ابتدای انتخابات به اطرافیان گفتم به‌خاطر دنیای امثال من، آخرت خود را خراب نکنید و تقوا را رعایت کنید. آقای پزشکیان نکته‌ای را درباره بی‌اخلاقی علیه ایشان گفتند که وقتی آن را شنیدم، به دوستان گفتم شما پیگیری کنید و حتی اگر ایشان خودشان پیگیر نکرد، شما دنبال کنید تا این اتفاقات رخ ندهد. بله، ممکن است کسانی وارد صحنه شوند و عرصه را متشنج کنند.

جلیلی بیان کرد: برخی اوقات ممکن است بعضی افراد رفتارهایی داشته باشند ولی مساله این است اگر خود ما و مسئولین ستادهای ما در این عرصه‌ها بداخلاقی کنند، این مذموم است و باید جلوگیری شود. بله، برخی مشکلات به‌خاطر ماست و پای آمریکا نیست و مردم این را می‌دانند. آقای پزشکیان گفتند که چرا برنامه ششم اجرا نشده؟ این برنامه در زمان مجلس دهم و دولت دوازدهم بوده؛ آن دولت و مجلس نگاه نزدیک به آقای پزشکیان داشت ولی چرا ان برنامه اجرا نشد؟

وی اظهارداشت: اگر شما در مجلس هستید که نقش نظارتی دارد و باید دنبال کند که این برنامه اجرا می‌شود یا نه، برنامه نیازمند پیگیری و نظارت است. آقای پزشکیان نایب رئیس مجلس بودند و این مسئله را بررسی کنند که چرا این کار انجام نشده و ۳۰ درصد برنامه اجرا شده است؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: اگر به مردم نقش دهیم، اگر دولت و مجلس هم کوتاهی در وظیفه کردند، کار متوقف نمی‌شود. باید مردم هم بتوانند طی اجرای آن پیگیری کرده و مطالبه داشته باشند. بنده از هر دانشگاه خواسته‌ام که تبدیل به یک دولت سایه شود و مسائل را قدم‌به‌قدم دنبال کند.

جلیلی بیان کرد: مسئله‌ای که آقای پزشکیان درباره ادای حقوق اهل سنت گفت، نکته‌ی خوبی است و چه به من رأی داده و یا ندهند، اینان حق دارند. این اخلاق بدی است که گفته شود بیایید و رای دهید و بعد از انتخابات مسائل پیگیری نشود. همه ایران سرای من است و باید همه اقوام مورد توجه قرار بگیرند. اقوام و مذاهب مخلف باید در کشور نقش ایفا کنند.

پزشکیان: نگذاشتیم در جامعه صدای مطالبه‌گران آزادانه شنیده شود

مسعود پزشکیان در ادامه اظهاراتش گفت: مقصر اصلی مجلس دولت و قوه قضاییه است وقتی آنکه قانون می‌نویسد خلاف می‌کند، کسی که باید اجرا کند خلاف می‌کند، کسی که باید قضاوت کند، خلاف می‌کند همین اتفاقات می‌افتد. من از روز اول در مجلس در هر دوره‌ای که در مجلس بودم به این رویه اعتراض کردم. در همین دوره کنونی از روز اول سوال و اعتراض کردم و گفتم که آدمی که در بیرون از دولت خودش منافعی شخصی دارد نمی‌تواند در سیستم دولتی خدمتی نمی‌دهد که منافع شخصی‌اش به خطر بیتفد.

وی افزود: الان دو سال بود من سوال کرده بودم که چرا قوانین فعلی اجرا نمی‌شود در حالی که عده‌ای در مجلس در حال نگارش قانون جدید بودند. خب نوشتن قانون جدید چه لزومی دارد وقتی قانون‌های فعلی اجرایی نمی‌شود. در همین دولت کلی دانشجوها را به خاطر اعتراض‌ها تعلیق یا اخراج کردند. وقتی ما در جامعه، اداره و دانشگاه کاری می‌کنیم که هرکس خواست حرف بزند او را بیرون می‌کنیم بعد هم می‌گوییم که مردم بیایند حرف بزنند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: اینکه نمی‌شود آن مردمی که با ما بودند آزاد باشند که در خیابان‌ها حرف بزنند اما اگر با ما نبودند یک اعتراضی به عملکرد غلط ما داشتند، او را به زندان می‌اندازیم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: ما مگر گذاشتیم در جامعه مطالبه‌گری شکل بگیرد. معلم به خیابان می‌آید با باتوم از او استقبال می‌کنیم. بازنشسته حق و حقوق خود را مطالبه می‌کند او را به زندان می‌اندازیم. اگر ما به مردم احترام بگذاریم و به حق آنها احترام بگذاریم، با ما همراهی می‌کنند.

جلیلی: باید حرف مردم و دانشجویان را شنید

سعید جلیلی در ادامه سخنانش تصریح کرد: تعارض منافع خیلی بحث درستی است. امروز در جمع فعالان اقتصادی حضور داشتم آنها می‌گفتند یکبار وزیر ارتباطات را از بخش خصوصی بگذارید؛ من گفتم مخالفم چون شما خودتان ذینفع هستید. البته دولت باید فضا را برای فعالیت بخش خصوص باز کند.ما موضوع را اگر ناقص مطرح کنیم و خوب نبینیم نمی‌توانیم راه حل درست داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید صدای دانشجو شنیده شود،‌ گفت:در حوادث ۱۴۰۱ از آبان‌ماه هفته‌ای در یک دانشگاه حضور پیدا می‌کردم و حرف دانشجویان را می‌شنیدم. حداقل جلسات من ۳ تا ۴ ساعت بود و برخی ۶ یا هفت ساعت طول می‌کشید. همان زمان برخی می‌گفتند نسلی آمده که نه او زبان ما را می فهمد و نه ما زبان او را؛ من همان موقع گفتم که این حرف اشتباهی است. شما باید بروید با مردم و دانشجویان صحبت کنید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در همان ایام بحث کارگران هپکو و ماشین سازی تبریز و هفت تپه پیش آمده بود. من در بین آننها رفتم و صحبت آنها را شنیدم. در هپکو کارگری می‌خواست خودکشی کند و همان موقع در دولت و مجلس دوستان که از رقیب ما بودند به آنها کمکی نمی‌کردند. در ایام انتخابات که به هپکو رفتم آن کارگر که قصد خودکشی داشت را دیدم که خوشحال بود. چون در دولت شهید رئیسی مشکلاتش حل شده بود؛ اینطور می‌شود نشاط اجتماعی ایجاد کرد.وقتی در هشت سال رشد منفی اقتصادی داشته باشید یعنی رکود اقتصادی وجود دارد. در این فضا اساتید و دانشجویان احساس می‌کنند آینده شغلی و زندگی آنان وضعیت مشخصی ندارد.

پزشکیان: باید با مردم صادق باشیم

مسعود پزشکیان افزود: الان در دانشگاه تبریز من بارها پرسیدم چرا این بچه‌ها را اخراج کردید؟ وقتی بچه‌ها را در مدارس مسموم می‌کردند بعضی گفتند چرا اینطور می‌کنید اینها گرفتند و برخی را اخراج کردند.

وی ادامه داد: ما وقتی می‌گوییم مردم، باید اجازه بدهیم که مردم قانون را مطالبه‌گری کنند. لاقل بگذاریم داد بزنند که چرا اجرا نمی‌کنید؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: قرار بود بر اساس سیاستهای کلی مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۴ در منطقه اول شویم؛ آیا شده‌ایم؟ آیا دولتها طبق برنامه‌ای که خودشان نوشتند عمل می‌کنند؟ نه کار دیگر می‌کنند.

پزشکیان با بیان اینکه بیشترین مشکل این است که حرف میزنیم ولی عمل نمی‌کنیم و پاسخگو هم نیستیم، تصریح کرد: ما راحت پیمان می‌بندیم و وعده می‌دهیم ولی عمل نمی‌کنیم. حالا باز وعده می‌دهیم؛ با این روند غیرممکن است به وعده‌ها برسیم.

وی ادامه داد: باید با مردم صادق باشیم و مردم بپذیرند که ما صداقت داریم. ولی ما صداقت نداریم. اگر با مردم صادق باشیم به ما اعتماد پیدا می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: آیا مردم در برابر قانون مساوی هستند؟ آیا عمل ما بر اساس صداقت است؟ آیا ما قوانینی که می‌نویسیم روی آن می‌ایستیم؟ اما هر کسی آمد اجرا نکرد و فقط گفت برنامه دارم این برنامه به چه دردی می‌خورد؟ باید سیاستهای کلی اجرا شود.

سوال سوم:

به لحاظ سازوکار اجرایی، با چه سازوکاری امکان اعتراض مردم را بر اساس قانون اساسی فراهم می‌کنید؟

جلیلی: امر به معروف و نهی از منکر باید از دولت و کارگزاران شروع شود

وی با اشاره به اظهارات مسعود پزشکیان ادامه داد: راجع به همین مسئله که جناب پزشکیان مطرح کردند (شعار مرگ بر منافق به پزشکیان) من وقتی شنیدم بلافاصله به دوستان در ستاد گفتم که ببینید چه کسانی این کار را انجام داده اند و حتماً اگر آقای پزشکیان هم اعتراض نکرد شما اعتراض کنید.

جلیلی افزود: ممکن است در همین عرصه‌ها کسانی برای اینکه فضا را مشوش کنند چنین اقداماتی انجام دهند. بلافاصله گفتیم این مسئله پیگیری و حتماً محکوم شود.

سعید جلیلی در پاسخ به سوال سوم مناظره مبنی بر اینکه ممکن است اقشار مختلف مردم درباره موضوعات مختلفی اعتراض داشته باشند، اگر رئیس‌جمهور شدید چه سازوکاری طبق قانون اساسی برای شنیدن اعتراض مردم خواهید داشت؟ گفت: از افتخار مردم‌سالاری دینی است که اگر وظیفه‌ای را برای دولت تعریف می‌کند، نمی‌گوید دولت فقط باید آن را انجام دهد و تک‌تک مردم هم این امکان را دارند که مسائل را دنبال کنند. امر به معروف و نهی از منکر بحث متعالی است و باید از دولت و کارگزاران شروع شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: هرکس باید مسائل را دنبال کند و ببیند اگر مشکلی هست، اعتراض را بیان کند. اعتراض فقط به خیابان آمدن نیست و یعنی اینکه مشخص شود که فلان مسئله خطاست و ناقص است.

جلیلی اضافه کرد: باید بین مردم رفت و بنده در ده‌ها دانشگاه استان‌های مختلف در زمان دولت رفیق رفتم و دانشجویان سوالات خود را مطرح می‌کردند و شاهد بودیم اگر درست جواب داده می‌شد، قانع می‌شدند. ما این کار را در دولت آقای روحانی هم انجام دادیم که در دانشگاه حضور داشتم.

وی بیان کرد: باید همه اقشار دیده شوند، نکاتی که آقای پزشکیان می‌گوید از سر دل‌سوزی هست ولی کافی نیست. وقتی برنامه تبدیل به قانون می‌شود، الزام دارد و همه باید آن را پیاده کنند. رشد ۸ درصدی در برنامه مطرح شده و باید برای بخش‌های مختلف برای عملیاتی کردن این مسئله برنامه داشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: باید برای هر دانشگاه و هر بخش یک نقش تعریف کرد تا بتوان به این رشد ۸ درصد رسید. این مسئله نیازمند برنامه است.

جلیلی درباره این سازوکارهای طرح اعتراض گفت: باید حرف‌ها شنیده شود، چرا کارگر به خیابان می‌آید؟ چون حرف او شنیده نمی‌شود. اگر دفتر ما باز باشد تا مسائل این افراد مطرح شود و دنبال هم شود، به کف خیابان نمی‌آید. در وقایع آبان ۱۳۹۸ به دانشگاه شهید مدنی تبریز رفتم و دانشجویان اشکالی را درباره واگذاری ماشین‌سازی تبریز مطرح کردند و من هم استقبال کردم و مقام معظم رهبری هم این کار دانشجویان را تحسین کردند.

وی بیان کرد: این یک رویکرد و نگاه است؛ باید مسائل شنیده و دنبال شود. هرکس در توان خود باید مسائل مردم را دنبال کند.

پزشکیان: وظیفه ما عمل کردن به قانون است

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش پنجم سخنان خود در رابطه با ساز و کار اجرایی‌اش زمان اعتراضات مردمی گفت: این موضوع یک راه حل علمی دارد که اگر در کشور با این راه حل پیش برویم به اینجا نمی‌رسیم و از نظر اعتقادی هم فرمایشی از حضرت علی داریم. امام هیچ وظیفه‌ای جز آنچه خدا برایش مقرر کرده ندارد. در مدیریت سه اصل وجود دارد که چه کسی مسئول است؟ چگونه باید کار کند؟ چگونه باید جواب بدهد.

پزشکیان اظهار داشت: اگر در یک سیستم که برنامه وجود دارد به مسئول بگویی تو وظیفه ات فلان است و اگر انجام نداد مجازاتش کنی او نمی‌تواند حق کارگر و پرسنل را ندهد. مشکل در کشور این است که ۹۹ درصد مدیران و حتی خود وزیران نمی‌دانند قانون برنامه چیست؟ قدم اول این است که وقتی ابلاغ را از مجلس گرفتی دستورالعمل بدهی که فلانی این پول، این امکانات و این کار، جواب هم باید بدهی و اگر جواب نداد باید برخورد کنی. اکنون مدیر کارش را انجام نمی‌دهد و کتکش را پرسنل و مشتری می‌خورند.

وی اذعان داشت: زمانی که نایب رئیس بودم در خیابان‌ها پول مردم را خورده بودند و هی می‌زدند؛ رفتیم ببینیم قضیه چیست. آدم‌ها را صدا کردیم. با رئیس قوه قضائیه و معاون رئیس جمهور صحبت کردیم و برنامه گذاشتیم و یک یک و یواش یواش مشکلاتشان را حل کردیم. گناه آن زمان از حاکمیت بود نه مردم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: به خیابان آمده بودم صدایشان کردم و مشکلاتشان را حل کردم. قوه قضائیه باید پول آنها را بر می‌گرداند نمی‌دونم برخورد کرد با نکرد. من وزیر بودم کارمندان اعتراض کردند. کارمندان جلوی صدا را می‌گرفتند گفتم چه شده؟ گفتند حقوقشان را ندادند. رفتم و گفتم مقصر من هستم باید حقوق شما را می‌دادم. پولشان را دادم و رفتند.

پزشکیان تاکید کرد: می‌دانید مملکت چه زمانی درست می‌شود؟ زمانی که با هم دعوا نکنیم و به قانون عمل شود. حق مردم اعتراض است. یا باید قانون را عوض کنیم یا اگر قانون هست چرا اعتراض می‌کنند؟ … اگر جوابش را بدهید مگر دیوانه هستند که شیشه بشکنند. دانشجویان فردای مملکت و نخبگان ما هستند. حرف دارند. بشنوید. نه اینکه اخراجش کنید یا به آن انگ بچسبانید.

سوال چهارم:

مشخصاً مرز مسئولیت پذیری و محدودیت در فضای مجازی کجاست؟

جلیلی: سرعت اینترنت باید ۱۰ تا ۵۰ برابر افزایش پیدا کند

سعید جلیلی در ادامه سخنانش عنوان کرد: سوال اصلی الان این است که رئیس جمهور در حوزه اجرای قانون چه نقشی باید ایفا کند و اگر دولت قانون را اجرا نمی‌کند رئیس جمهور چکار باید کند. مردم رئیس جمهوری می‌خواهند که قانون را اجرا کند. اگر مردم احساس کنند قانون اجرا نمی‌شود می‌گویند شاید آینده هم قانون اجرا نشود.

وی افزود: ما می‌گوییم رشد هشت درصد که همینطوری انجام نمی‌شود پس باید از وزیر برنامه عملیاتی بخواهیم و بگوییم این وظیفه توست و باید انجام دهی. رئیس‌جمهور باید ماهانه و ۶ ماه یکبار از وزرا سوال کند که برای اجرای برنامه چه کردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از باورهای من این است که یک بخش عمده‌ای از فرصتها در فضای مجازی است و فضای مجازی با فضای حقیقی عجین شده و دولت باید برای آن برنامه داشته باشد. باید بگوییم چطور می‌خواهم سرعت اینترنت را زیاد کنیم. بر اساس محاسبات ما باید سرعت اینترنت موبایل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت باید ۵۰ برابر افزایش پیدا کند.

جلیلی تصریح کرد: در هر عرصه‌ای برای اینکه بتوانید از آن بهره برداری حداکثری داشته باشید باید برخورد مسئولانه با آن داشته باشیم و مسئولیت پذیر باشیم. در عرصه‌های مختلف مسئولیت پذیری باید طبق قانون بوده و سلیقه‌ای نباشد آنوقت این فضای مجازی موثر می‌شود. ما نیروی انسانی بسیار ارزشمند داریم و یکی از مطالبات فعالان مجازی این است که برخی اقدامات را ما خودمان انجام می‌دهیم دولت باید در بحث تنطیم گری ورود کند و آنوقت خود مردم خیلی از کارها را به بهرترین شکل انجام می دهند؛ لذا ادارات باید پناهگاه مردم باشند.

پزشکیان: در مسائل امنیتی می توان اینترنت را قطع کرد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مناظره گفت: تمام دنیا در مواقع خاص محدودیت برای اینترنت دارند اما نه برای ایام عادی.

وی افزود: الان مردم بیش از اینترنت پول فیلترشکن می‌دهند و در این فیلترشکن تازه آن محدودیت و کنترل هم دیگر نیست و به هر سایتی خواهند رفت.

پزشکیان ادامه داد: فیلترینگ و اینترنت آزاد در کجا باید رعایت شود. نمی‌توانید بگویید ما می‌خواهیم در یک قفس زندگی کنیم و ارتباطی با دنیا نداشته باشیم. مثلا در دانشگاه‌ها برای ارتباط با دنیا به اینترنت آزاد نیاز است.

وی ادامه داد: صاحبان شرکت‌ها با پلتفرم‌های بزرگ صحبت کنند و این مسئله مسئولیت‌پذیری را حل کنند. چه کسانی هستند که الان فیلترشکن‌ها را می‌دهند؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: خیلی‌ها با کاری که در فضای مجازی شد کسب و کارشان را از دست دادند. در وضعیت عادی همه دارند از فیلترشکن استفاده می‌کنند؛ چرا اینطور است؟

پزشکیان تصریح کرد: یک وقتی تظاهرات و اعتصابات بود ولی الان که هیچ خبری نیست؛ چرا الان فیلتر می‌کنید و مردم را از زندگی ساقط می‌کنید و دانشگاه‌ها و بیمارستانها را هم با مشکل روبرو می‌کنید؟

وی ادامه داد: باید کاری کنیم مردم در فضای مجازی راحت زندگی و درآمد کسب کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کجای دنیا مثل ما عمل می‌کند؟‌ ما از خودمان قرار نیست چیزی را اختراع کنیم. مشابه دنیا عمل کنیم. ما داریم مردم را از زندگی ساقط می‌کنیم.

پزشکیان تاکید کرد: چه کسانی الان پول فیلترشکنها را می خورند؟ مالیات هم نمی دهند! در مسائل امنیتی می توان اینترنت را قطع کرد.

جلیلی: فضای مجازی فرصت‌های زیادی دارد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی اظهار داشت: اگر می‌گوییم فضای مجازی یک فرصت است، باید برای آن برنامه داشته و به مردم بگوییم می‌خواهیم چه کنیم. یکی از این مباحث این است که می‌خواهیم در فضای مجازی مصرف‌کننده و یا تولیدکننده باشیم؟ و یا نگاه‌مان به سکوی داخلی و یا خارجی باشد؟ بله، سکوی خارجی بیاید و مسئولیت بپذیرد و فعالیت کند ولی اگر این نگاه را داریم که می‌خواهیم فعال باشیم و منعفل نباشیم، باید چطور عمل کرد؟

جلیلی خاطر نشان کرد: چرا نباید پول اینترنتی که از مردم گرفته می‌شود و مردم در آن محتوا تولید می‌کنند به آنان داده نشود؟ ما در برنامه داریم ۱۰ درصد از هزینه اینترنت باید به مردم برگردد.

وی ادامه داد: در برنامه داریم که می‌خواهیم ششمین کشوری باشیم که کاوشگر به ماه می‌فرستیم.

جلیلی: رئیس‌جمهور باید مسائل کشور را بشناسد تا بتواند تصمیم‌گیری کند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شد شما پایگاه حزبی مشخصی ندارید و مطرح می‌شود که فرد بسته‌ای هستید؛ آیا با کار تشکیلاتی مخالفید و تصمیم‌گیری در دولت شما چطور خواهد بود؟ گفت: موضوعات در کشور ما مختلف است و راه این است که باید جلسات کارشناسی برگزار شود و به تصمیم برسیم. نکته این است که ما هم‌اکنون از مقام رئیس‌جمهور سخن می‌گوییم و رئیس‌جمهور باید تصمیم بگیرد.

جلیلی خاطرنشان کرد: وقتی فرد برای ریاست جمهوری اعلام آمادگی می‌کند، باید در عرصه‌های مختلف نگاه‌های مختلف را شنیده و به جمع‌بندی رسیده باشد. در دنیا احزابی هستند و بر این موضوعات کار می‌کنند و یک نفر از آن حزب این برنامه را دنبال می‌کند.

وی افزود: ما با برخی جلسات محفلی و لابی‌ها به این نتایج برای اجرای برنامه‌ها نمی‌رسیم،؛ اتفاقاً دیدگاه ما این است که محدود و بسته به یک جریان و نگاه نیستیم و همه ایران سرای من است. اینکه بنده گفتم در ۱۱ سال مسائل را بررسی کردم و فردی هم در مناظره به من گفت ۱۱ سال زنبیل گذاشته‌اید؛ اگر می‌خواهیم به کشور کمک کنیم، باید به مسائل اشراف داشته باشیم و به جمع‌بندی رسیده باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در مقام اجرا قرار دارد؛ باید رئیس‌جمهور بتواند تصمیم سریع را به‌موقع بگیرد و اگر تأخیر و تزلزل وجود داشته باشد، زمان از دست می‌رود. سیاست خارجی عرصه استفاده از فرصت‌هاست و باید از فرصت‌ها استفاده کنیم؛ این نیازمند اشراف است و اگر احاطه باشد، فشار خارجی و بعضاً کارشکنی داخلی از بین می‌رود.

جلیلی ادامه داد: بنده در ۸ سال گذشته با ۲۴ صنف جلسه داشتم و به ۱۷ مانع تولید و رکود در بازار رسیدیم. باید این مسائل شناخته شود تا بتوان کار را پیش بُرد.

پزشکیان: اگر رقابت باشد حتما خودروسازان خودشان را اصلاح می‌کنند

مسعود پزشکیان در ادامه سخنانش در مناظره گفت: ماشین‌هایی که قیمت آن ۲۰ هزار دلار است ما در این مملکت که حقوق حقوق‌بگیرانمان ۲۰۰ دلار است، ۱۰۰ هزار دلار می‌فروشیم. در صورتی که اگر ما مرز را باز کنیم که ماشین خارجی بیاید، مشکل قابل حل است. ما در مملکت را بستیم و یک سری خودروهایی را تولید می‌کنیم که مردم مجبورند از همین خودروها استفاده کنند. اگر رقابت باشد حتما خودروسازان خودشان را اصلاح می‌کنند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که چطور در حوزه‌ کارشناسی تفکرات مختلف و بعضا متضاد را در کنار هم خواهد چید و تصمیم‌گیری خواهد کرد؟ عنوان کرد: وقتی می‌گویم کارشناسی، اقتصاد ۱۲۵ فوق تخصص دارد. وقتی دو کارشناس می‌آیند باز دو نظر مختلف دارند. اینکه کی در کجا کارشناس است، خودش یک مسئله است. اینکه دید ما چیست، ما گفتیم دیدمان حق و عدالت است. در بحث عدالت در سلامت و آموزش معتقدیم که نباید مبتنی بر بازار آزاد باشد. قرار نیست که یک مادری که فرزندش روی دستش در حال مرگ است، به او خدمات پزشکی ندهیم. قرار نیست که یک روستایی در مدرسه بد بنشیند و یک عده آدم‌های پول‌دار بچه‌های خود را با دوپینگ در مدارس خوب ثبت‌نام کنند و بعد بچه‌های روستایی در کنار بچه‌های پولدار با هم رقابت کنند.

پزشکیان گفت: من وقتی چشمم مریض است به دنبال جراح شکم نمی‌گردم. حالا اگر قرار است ما در گندم اقتصاد را تعریف کنیم، به سراغ کسی می‌رویم که متخصص این حوزه باشد. ما وقتی از اقتصاد پزشکی صحبت می‌کنیم یک متخصص اقتصاد معمولی نمی‌تواند در این حوزه نظر دهد و باید به سراغ متخصص حوزه اقتصاد پزشکی برویم.

وی در پاسخ به این سوال که در سیاست خارجی و اقتصاد دو تفکر متضاد را چطور می‌توان مدیریت و انتخاب کرد؟ افزود: سیاست خارجی اصولا باید بستر را برای تاجران و اقتصاددانان ما در دنیا آماده کند. اینکه ما می‌خواهیم در روابط خارجی، کشاورزی را در دستور کار قرار دهیم، این یک نگاه می‌خواهد و اگر می‌خواهیم صنعت را اولویت بدهیم، این یک نگاه دیگر می‌خواهد. چرا دبی و امارات موفق شدند؟ علت این است که آنها کارشناس مربوطه را پیدا کردند و از او نسخه گرفتند و آن نسخه را اجرا کردند.

پزشکیان: مشکل اصلی ما در مملکت اختلاف است

مسعود پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امکان ندارد کسی که برای وزارت بهداشت برنامه می‌نویسد، اما در درون آن وزارتخانه نباشد. نمی‌تواند مشکلات آن را حل کند.

وی افزود: مشکل ما در کشور نبود راه حل نیست، مشکل آدم‌هایی است که مهارت ندارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مشکل اصلی ما در مملکت اختلاف است؛ FATF وقتی دولت قبل است مخالفت می‌شود ولی در دولت بعد هست موافقت می‌شود.

پزشکیان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در دنیا رشد کنیم هرچه ارتباطمان را بیشتر کنیم بهتر می‌توانیم زندگی کنیم. اول از همسایه‌ها شروع کنیم و بعد هرچه توانستیم جلوتر می‌رویم.

وی ادامه داد: هنر وزارت خارجه یا سیاست خارجه باید این باشد که قابلیت انعطاف و آلترناتیوهای مختلف برای مذاکره و تجارت داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: اگر هیچ گزینه دیگری نداشته باشیم، آن گزینه، به قیمت ارزان می‌خرد و گران به ما می‌فروشد و نمیتوانیم کاری کنیم.

پزشکیان ادامه داد: من با ریز قضیه برجام کاری ندارم؛ ترامپ و نتانیاهو مخالف بودند؛ آنها که سفارت عربستان و انگلیسی را آتش زدند مخالف بودند؛ عربستان هم مخالف بودند؛ چقدر به کشور ضرر زدند؟

وی افزود: نتانیاهو خودش را می‌کشت که برجام اجرا نشود. ما هم در داخل دعوا کردیم تا این برجام نشود! وقتی معامله می‌کنی و گفتگو می‌کنی یک چیزی می‌دهی و یک چیزی می‌گیری.

پزشکیان تاکید کرد: اگر طرف مقابل تعامل نکند، با توانمندی های خودمان زندگی می کنیم و مشکلات را حل می‌کنیم ولی از تمدن دور خواهیم ماند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: می‌دانید الان چقدر به خاطر FATF و برجام ضرر می‌کنیم؟ چند هزار میلیارد روزانه ضرر می‌کنیم. عده‌ای هم کاسب تحریم هستند.

وی بیان داشت: ما براساس سیاستهای رهبری بر سه اصل حکمت، مصلحت و عزت پیش میرویم اما باید در داخل اتحاد و همبستگی ایجاد شود دست از این اختلافات برداریم و سهم خود را برداریم نباید دور خود قفس ایجاد کنیم الان عراق، ترکیه و چین پول ما را نمی‌دهند.

جلیلی: در FATF و برجام ما طلبکاریم نه بدهکار

سعید جلیلی در بخش دیگری از صحبتهای خود در حوزه روابط خارجی در پاسخ به این سوال که برخی می گویند شما نمی‌توانید با دنیا تامل کنید و اینکه چه برنامه‌ای برای خنثی کردن تحریم‌ها یا مذاکره با آمریکا دارید؟ گفت: بحث سیاست خارجی امتداد بحث داخل است و اگر میخواهید اقتصاد داشته باشید باید سیاست خارجی موفق داشته باشید.این اشتباه بود که در روابط خارجی به چند کشور که بیشترین اختلاف با ما را داشتند متمرکز شدیم.

وی افزود: دنیا ۲۰۰ کشور است و اگر به سمت کشورهایی برویم که بیشترین اختلاف را با ما دارند مشکل حل نمی‌شود. در برجام ۱۵ بار آژانس گزارش نوشت که ایران تعهداتش را انجام داده اما طرف مقابل از آن خارج شد.

جلیلی ادامه داد: سیاست خارجی جای دیدن واقعیت‌ها است و نباید زود ملت خودمان را متهم کنیم و طرف مقابل را تبرئه کنیم. نتیجه برجام آن شد که تحریم‌ها اضافه شد و ۸۰۰ تحریم تبدیل به ۱۵۰۰ تحریم شد. اشکال کار این بود که روابط با دنیا را منحصر به چند کشور کردند اما هنر سیاست خارجی این است که به ۲۰۰ کشور نگاه کنید و از نقاط اشتراک و حتی نقاط اختلاف به نفع خودتان استفاده کنید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر در سیاست خارجی آن ابعاد قضیه را نبینید و از قدرت مردم استفاده نکنید روابط خارجی محکم نمی‌شود. روابط خارجی ما با ترکمنستان از هفت میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار رسید این نتیجه همان سیاست‌های غلط بود.

جلیلی اظهار داشت: در FATF همین آقای طیب نیا که الان در ستاد شما(پزشکیان) است رفت با آن گروه توافق کرد؛ بسیاری از کشورهای اروپایی نصف این تعهدات ما را هم انجام نداده‌اند اما آنها در قابل ما می‌گویند باید همه بندها را اجرا کنید و تازه این را هم قبول ندارند، اما ما می‌آییم مردم خودمان را متهم کرده و واکسن نمی‌خریم.در دولت گذشته اعضای دولت نامه نوشتند اگر FATF امضا نشود ما نمی‌توانیم حقوق اسفند ۹۷ را بدهیم.

وی ادامه داد: اگر اشراف به مسائل نداشته باشیم و تشخیص غلط بدهیم نمی‌توانیم راه حل درست را ارائه کنیم. در FATF و برجام ما طلبکاریم نه بدهکار. آنها اول باید تعهداتشان را انجام دهند اگر نداند ما نباید معطل آنها باشیم و باید دنبال فرصت‌های دیگر باشیم. آنها خودشان به شکست معترف هستند اما ما شکست آنها را قبول نداریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما الان ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم، شما در مجلس هستید بگویید نفت را چند می فروشیم؟ قیمت نفت در دنیا متغیر است و ما هم مطابق دنیا می‌فروشیم. اینجا باید مسئله را درست شناخت. ما در دولت قبل ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختیم اما برای اینکه معطل نماندیم امروز ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم. اما اگر شما در داخل مشکل داشته باشید حتی اگر نفت هم بفروشید مشکلی حل نمی‌شود. الان در فروش نفت ۲ تا ۴ درصد پرتی نفت داریم و این عدد بسیار بزرگی نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار در ۴ سال است و باید این مشکل را حل کرد.

جلیلی: باید مذاکره و خنثی‌سازی تحریم‌ها دنبال شود

سعید جلیلی در ادامه سخنان خود گفت: گفته می‌شود گفت‌وگو کنیم و بده‌بستان داشته باشیم؛ رفتند و ده‌ها چیز دادند و او از برجام خارج شد. ما امروز در برجام طلبکاریم چون تعهدات‌مان را اجرا کرده‌ایم. باید در این‌زمینه طلب‌کاری کنیم و بگوییم ما تعهدات را انجام داده‌ایم و طرف مقابل انجام نداده است. این هنر نیست که ده‌ها چیز بدهیم و او هم تحریم را برندارد. آقای روحانی روز قبل از خروج آمریکا از برجام گفت حتی اگر خارج هم شوید ما خارج نمی‌شویم؛ این دیپلماسی است؟ این یعنی من همه چیز می‌دهم و اگر خارج شوید، من در توافق می‌مانم.

وی بیان کرد: من در زمان برجام توضیح دادم و بعد از حدود ۹ سال بهتر گواهی روشن شد ابزاری که او برای فشار بر ما دارد، تحریم‌هاست و طرف مقابل اذعان کرد که تحریم‌ها به آخر راهش رسیده و این سخنان اوباماست. ترامپ هم وقتی ازبرجام خارج شد، بنده گفتم حماقت او بود و وقتی این کار را کرد که ملت ما فهمیده باید چگونه با او مقابله کند. ما این مسیر را با قدرت ادامه می‌دهیم و قدرت هم این است که توان خود را بشناسیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر تشخیص غلط دهید، تجویز غلط هم خواهید داشت. من بر تشخیص شما بحث دارم و در کمیسیون برجام گفتم در برجام ننوشته تحریم‌ها لغو می‌شود و ۸ سال دیگر یعنی مهرماه سال گذشته باید برخی تحریم‌ها لغو می‌شد ولی سه کشور اروپایی گفتند که تعهدات‌شان را انجام نمی‌دهند.

جلیلی گفت: ما امروز اهرم تحریم که طرف مقابل می‌خواهد علیه ما بکار بگیرد را از او بگیریم؛ یک‌ راه این است که گفت‌وگو کنیم که او تعهدات خود را انجام دهد. یک بحث این است که نباید معطل ماند و شهید رئیسی این کار را انجام داد و آن مهم، خنثی‌سازی تحریم است. خود آمریکا می‌گوید ایران دو میلیون بشکه نفت می‌فروشد. باید این دو راه دنبال شود.

وی عنوان کرد: نکته‌ی مهم این است که باید طرف مقابل را با اهرم‌های اقتصادی از تحریم‌کردن پشیمان کنیم. اما طرف مقابل چرا در برخی موضوعات کوتاه می‌آید؟ چون می‌بیند ما در برخی مسائل موفق می‌شویم و تهدید را تبدیل به فرصت می‌کنیم. شهید سلیمانی می‌گوید تهدید می‌تواند تبدیل به فرصت شود و این سخن نباید به سُخره گرفته شود. البته این سخن به این معنا نیست که قابلیت‌های دیگر دیده نشود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید با جهان تعامل گسترده داشت و شهید رئیسی این کار را انجام داد و در سریلانکا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشت و این کار می‌تواند در ۱۰۰ کشور دیگر هم شکل بگیرد.

پزشکیان: FATF مثل فیفا است ما اگر زیر بار قوانین آن نرویم ما را بازی نمی‌دهند

مسعود پزشکیان در ادامه اظهاراتش گفت: در ارتباط با استخراج و فروش نفت مسئله خیلی روشن است. ما همین الان بخاطر نداشتن تکنولوژی، نفتی که از زمین می‌کشیم بیرون، ۱۸ درصد است در حالی که در جهان ۴۸ درصد است. معنی آن این است که ما در حال به نابودی کشاندن سرمایه نسل‌های آینده هستیم. یعنی اگر ۱۰۰ میلیارد الان هست ما ۲۰۰ میلیارد آن را زیر خاک دفن می‌کنیم.

وی افزود: ما نفت را دست کسی می‌دهیم که ۳ میلیارد بشکه نفت برده و پول آن را خورده و حالا ما باید پیدا کنیم که چه کسی این کار کرده است. مگر یک فرد خودسرانه می‌تواند ۱۰ کشتی نفت را ببرد و برنگرداند و پول این نفت را هم بخورد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما چون بازارها را از دست دادیم در مملکتی که دومین منابع گاز دنیا را دارد، در زمستان گاز صنایع را قطع می‌کنیم. این ۱۵۰۰ تحریم یک موقعی است که بانک ملی یا کشتیرانی را تحریم می‌کنند و یک وقت است که حسن و حسین و اشخاص را تحریم می‌کنند. خب اینها با هم قابل مقایسه که نیست.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: من در زمان برجام که در مجلس این مسئله مطرح شد از آقای جلیلی سوال کردم که اگر برجام را قبول نکنیم راهی که باید پیش بگیریم چیست؟ ما باید یک نقشه داشته باشیم. بعد از ۱۵ سال بگوییم اگر این قرارداد را امضا نکردیم اینقدر ضرر می‌کنیم و آنقدر هم منافع بدست می‌آوریم. آیا ما اطلاع داریم که با سوءمدیریت و نبود برنامه‌ چقدر داریم به این کشور و مردم ضربه می‌زنیم. اینکه چگونه با دنیا صحبت کنیم خودش یک هنر است. قرار نیست که ما بلد نباشیم حرف بزنیم و هر وقت که حرف زدیم آنها ما را محکوم کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر غرب به تعهدات خود عمل نکند ما باید چه کنیم؟ عنوان کرد: اینکه ما چگونه می‌توانیم یک گفت‌وگو را به نتیجه برسانیم اینطور نیست که من بایستم و بگویم که الا و لابد اینگونه خواهد شد. خب اینگونه به راه حل نمی‌رسیم.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که وقتی آمریکا سردار سلیمانی را به شهادت می‌رساند و می‌خواهد فروش نفت ما را هم به صفر برساند، چه فضای گفت‌وگویی می‌تواند شکل بگیرد؟ گفت: سردار سلیمانی که بحثش جداست. آمریکا شهید سلیمانی را به شهادت رساند به این دلیل که سردار سلیمانی در مسئله غزه و سوریه موی دماغ آنها شده بود. خب این چه ربطی به دعوای قبل از این قضیه دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: الان چرا بازرگانان ما نمی‌توانند به راحتی ویزا بگیرند. چرا پول ما را ترکیه نمی‌دهد. چرا چین دلارهای ما را پس نمی‌دهد و قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمی‌کند. چرا سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. FATF مثل فیفا است ما اگر زیر بار قوانین آن رویم ما را بازی نمی‌دهند. حالا ما ممکن است ۱۰ جای دیگر بازی کنیم ولی در بازی‌های جهانی ما را راه نمی‌دهند. حالا شما می‌گویید که راه دیگری داریم خب بگویید که ما تحریم را دور می‌زنیم و با این کار چه بلایی سر مردم می‌آید.

پزشکیان گفت: بنده بارها گفتم که برای اجرای اقتصاد مقاومتی نیاز به همگرایی داخلی داریم و هدر رفت گاز و نفت و تورم‌هایی که ایجاد می‌کنیم به خاطر سوءمدیریت‌ها است. ما باید به دنیا ثابت کنیم که می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم. در کنار آن نیز باید بر اساس عزت، حکمت و مصلحت که دستور رهبر انقلاب است مذاکره کنیم. این یک معامله است. در معامله باید یک چیز بدهیم و یک چیز بگیرید.

پزشکیان: باید در مذاکرات آلترناتیو داشته باشیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: نقدینگی کشور در دولت شهید رئیسی بالا رفته است چرا چون پول چاپ کرده‌ایم.

وی افزود: باید اختلافات داخلی را حل و به علم و کارشناسی احترام بگذاریم. باید نظریه کارشناسان را گوش دهیم تا ببینیم چه درست است و چه غلط.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید ضمن رعایت عزت و حکمت و مصلحت، مشکلات مردم را حل کنیم. قدم اول این است که باید اختلافات را کنار بگذاریم. برای هرمشکلی در این دنیا یک راه حل وجود دارد.

پزشکیان تصریح کرد: چرا عراق که اینقدر به آن خدمت کردیم پول ما را پس نمی‌دهد؟ چرا چین که رابطه خوبی با ما دارد دلارهای ما را نمی‌دهد؟

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، بیان داشت: گفتگو آلترناتیو دارد ابتدا می‌گوییم این باید باشد و اگر آلترناتیوهای روی میز باشد پیروز هستید اگر نبود شکست خواهید خورد؛ هر چقدر بتوانیم آلترناتیوهایی روی میز داشته باشیم می‌توانیم بیشتر در مذاکرات مانور بدهیم.

جلیلی: باید در روابط بانکی و اقتصادی جایگاه خاص خودمان را پیدا کنیم

سعید جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این مناظره گفت: من با شنیدن نظرات کارشناسی موافقم اما من و شما مدعی ریاست جمهوری هستیم باید قبلا نظرات کارشناسی را شنیده باشیم. ما صدها جلسه با کارشناسان صحبت کردیم و برنامه من کاملا مشخص است. باید در عرصه‌های مختلف به جمع بندی رسیده باشید اما امروز در برخی موضوعات شما تشخیص درست هم ندارید.

وی ادامه داد:‌در FATF باید طلبکار باشیم و از طرف مقابل بخواهیم که به تعهداتش عمل کند اما باید راه‌های دیگر را به صورت موازی طی کنیم. باید راه‌های مختلف جهش کشور را دنبال کرد. این جمع بندی سفر به ۱۴۰ نقطه کشور است من با ۲۴ صنف مختلف جلسه گذاشتم و صحبتهای آنها را شنیدم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در سیاست خارجی نباید معطل سه کشور شویم و باید در روابط بانکی و اقتصادی جایگاه خاص خودمان را پیدا کنیم. اگر طرف مقابل گفت تعهدات را انجام نمی‌دهم دیگر نباید شما رو به قبله بایستید! این کاری بود که در آن هشت سال کردند. هر سفارت باید به یک سکوی صادراتی شود و در صادرات باید هدفگذاری‌ها را با همسایگان مشخص کرد. باید بتوانیم از ترانزیت که یک فرصت خوب و استثنایی است استفاده کرد و باید حواسمان جمع باشد و حقوق ملت را به وقت دنبال کنیم و برای آن فکر کرده باشیم.

جلیلی گفت: شما باید تصمیم بگیرید. صادقانه گفتید در جراحی قلب وقتی مطالعه و جراحی کم دارید عقب می‌مانید؛ من می‌خواهم بگویم در اقتصاد و سیاست خارجی و ... هم همین است.

وی درباره صدور قطعنامه‌ها در زمان مسئولیت او گفت: قطعنامه در زمان لاریجانی صادر شد که همین آقای ظریف سفیر ما در سازمان ملل بود و عراقچی معاون بین الملل بود و ببینید چه رفتار غلطی رخ داد که طرف مقابل به طمع آن قطعنامه صادر کند. مهمتر از انجام یک خطا، تکرار یک خطایی است که قبلاً انجام شده است.

جلیلی: اکنون زمان تصمیم و انتخاب مردم است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان گفت: شما می‌گویید که رشد ۸ درصدی شدنی نیست در حالی که این در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری معظم آمده و مشخص است که چهار سال آینده رقم خواهد خورد. این یعنی من نمی‌خواهم که مشکلات را حل کنم.

جلیلی بیان کرد: من زمانی در شورای‌عالی امنیت ملی دبیر بودم که آمریکا در شرق و غرب کشور وجود داشت؛ تصمیمات درست، آن مشکلات را حل کرد.

وی در واکنش به سخنان پزشکیان مبنی بر اینکه مگر می‌شود کسی که یک سازمان را اداره نکرده، بخواهد کشور را اداره کند؟ ادامه داد: بنده کارمند، معاون اداره، رئیس اداره و معاون وزارتخانه بودم و از پایین‌ترین به بالا رسیدم.

نامزد انتخابات خاطر نشان کرد: مردم باید تصمیم بگیرند که چه کسی فقط وعده می‌دهد و چه کسی برای امور کشور برنامه دارد.

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: شما به‌جای اینکه دشمن را متهم کنید، مردم را متهم می‌کنید.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون وقت انتخاب و تصمیم است؛ یک نگاه این است که می‌گوید برنامه و هدف و رشد ۸ درصد ممکن نیست و این کشور را عقب می‌اندازد. ما می‌گوییم یک جهان فرصت داریم که می‌توان کشور را جهش داد و می‌توان کشور را به رشد رساند.

پزشکیان: سیاست خارجی من یعنی آرامش روحی و روانی مردم

مسعود پزشکیان در بخش جمع‌بندی اظهاراتش در مناظره طی سخنانی اظهار داشت: مردم شریف ایران نگاه من به سیاست‌خارجی با رقیب عزیزمان فرق دارد. من قائل به مذاکره برای رفع تحریم هستم ولی برادر عزیز ما اصولا می‌گوید فایده ندارد و مذاکره را قبول نداریم.

وی افزود: من تحریم را یک چالش و مانع در مسیر زندگی مردم ایران می‌دانم و آقای جلیلی می‌گویند که این یک سبک زندگی است و باید به آن خو کنیم. من تحریم را آسیب جدی به اقتصاد ایران می‌دانم ولی آقای جلیلی می‌گوید این آمریکا و غرب هستند که اقتصادشان از تحریم ما زیان دیده است.

پزشکیان خاطرنشان کرد: سیاست خارجی من بر مبنای واقعی بینی است. من قائل به پیوستن به FATF ‌و عادی سازی روابط بانکی و مالی با جهان هستم و به سیاست خارجی یک نگاه ملی دارم و برای من معنی خنثی سازی تحریم این است که یک جوان ایرانی با کمترین امکانات به یک مشتری در کشور همسایه محصولات و خدمات خود را بفروشد و پول خود را مستقیم در حساب بانکی‌اش در ایران دریافت کند. برای من سیاست خارجی یعنی ایجاد پیوندهای متعدد و منافع مشترک با همه کشورهای جهان در راستای رشد اقتصادی ایران.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: سیاست خارجی یعنی تشخیص تهدیدهای و بحران‌های پیش رو با صداقت و واقع‌نگری. در همین راستا سیاست خارجی از نظر من یعنی آرامش روحی و روانی مردم. سیاست خارجی من وسیله‌ای است برای متوقف کردن روند مهاجرت جوانان و ایجاد زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور. برای من سیاست خارجی یعنی کاری کنیم که ایرانیان بتوانند برای بلندمدت خود برنامه بریزند. سیاست خارجی من برای رفاه مردم و ایجاد انگیزه ماندن و ساختن و رشد اقتصادی و توسعه نه به هزینه مردم و در یک کلام برای مردم است.

پزشکیان در پاسخ به جلیلی در بخش جنجالی پایانی مناظره گفت: شما می‌گویید پایبند به اجرای قانون برنامه هفتم هستید ولی در عین حال معتقدیم که رشد 8 درصدی که در برنامه هفتم مورد تاکید قرار گرفته قابل تحقق نیست، بنده همین جا در جلوی چشم این مردم اعلام می‌کنم همین امروز از انتخابات کنار می‌روم به شرطی که آقای جلیلی این رشد 8 درصدی را محقق کند ولی اگر نتوانست رشد دهد، اعدامش کنند!

گفت‌وگوی پینگ‌پنگی آقایان پزشکیان و جلیلی در نوبت پایانی مناظره اول

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 294
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 50
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    48 4
    اینقدر اقتصاد رو به بازی نگیرید و دست از فقیر تر کردن عمدی مردم بردارید.کشور با این همه سرمایه یه چوپان هم میتونه اداره اش کنه.اگه شما عمدا مردم و پول کشور رو بی ارزش نکنید.
    • )--0--=--0--( IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      3 5
      صدام یا نتانیاهو ؟؟!! رابین هود یا پینوکیو؟؟!!
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      9 49
      اقای پزشکیان دارد می گوید عراق و چین پول های مارو دارن نمیدن و انها را مقصر عمدی ندادن دلار !های نفتی ایران بیان می کنند ، چرا و کی و توسط چه دولتی و چه درصدی از قرار دادهای نفتی ایران با چین و عراق به دلار آمریکا و در سیستم مالی آمریکا بسته شده است
    • ناشناس IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      2 1
      پس بگو چرا
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      13 5
      چرا جریان آمریکایی تایید صلاحیت می شوند؟!!
    • محمد IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      11 5
      لطفا به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید ببینید در سال آخر دولت روحانی تورم نقطه به نقطه ۶۰ درصد بود ولی در سال آخر دکتر رئیسی شده بود ۳۱ درصد
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      3 2
      32 سال کشور در دست همین رفسنجانی ها و اصلاح طلب ها بوده 32 سال کشور را غارت کردند بعد طلبکار هم هستند خیلی شیطان صفت هستند 32 سال وقت داشتند مشکل مسکن و بیکاری را حل کنندفقط دنبال رانت و اختلاس بودند لعنت بر غارتگران اصلاحطلب . من بعد از نمازم لعنتشان می کنم
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      3 3
      سایبری های اصلاحطلب چقدر فعال هستند با نرم افزار منفی و مثبت فله ای می دهند فکر می کنند کسی نمی فهمه لعنت خدا بر روحانی و باقی رفقای غارتگرش
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      3 5
      بی چون و چرابه آقای دکتر جلیلی رای می دهم.برنامه هایی که ارائه دادند عالی بود
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      3 3
      وای چقدر حرف های آقای پزشکیان رومخ بود .چه کسی داره از این حمایت می کنه ؟به هوش باشید غارت بعدی مملکت پشت جبهه ی حمایت از پزشکیان
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      3 1
      به آقای طیب نیا بفرمائید فقر از لی تدبیری دولت شما بود .دولت حقه بازها ،نفرت دارم از روحانی و دولت خبیثش
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      2 1
      ما بیشتر در گیر ودار جنگ روانی اقتصاد هستیم تا خود فقر
    • NL ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      0 0
      اقتصاد کشور در گرو سياست خارجى است که حل نشدنيه حالا هى شما لقمه را دور سر بگردونين که مى خواى در دهان بگذاريد
    • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      0 6
      معروف و منکر اول آخر نداره
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    19 28
    حرفهای تکراری پزشکیان: چرا مردم ما را دوست ندارن، ما مردم را ندیدیم ، ما اقوام و مذاهب را ندیدیم، ما زنها و دخترها را ندیدیم، ما... خوب چرا ۲۴ سال مملکت دست حزب و گروه شما بود از دیگران مطالبه می کنید؟ چرا کوتاهی خودتان را گردن دیگران می اندازید ، چرا همش دنبال مقصرید؟ راه حل بلد نیستید ؟
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      13 7
      حرفهای تکراری از طرف و زبان مردم هزاران بار شیرین تر از حرف های تکراری ضد مردم است.
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      2 3
      آخه پزشکیان که ۲۰ ساله نماینده مجلس بوده نباید این حرفهای شیرین رو بزنه،خودش رو میبره زیر سوال. همون اتفاق که دیشب افتاد.مناظره ی رو در رو رو بلد نیست،بی احترامی زیاد کرد،نظر خیلیها برگشت،جلیلی رو با کل نظام از زمان رفسنجانی تا روحانی اشتباه گرفته بود،ازش جواب میخواست،ترمزش بریده بود، خب مردم می‌فهمن داره دری وری میگه.آخرش هم که قاطی کرد حکم اعدام داد،بابا گند زد،گند🤦🤦🤦🤦
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      1 3
      ناشناس دومی جوک‌نگو یه زمانی بله درثانی حرفهای جلیلی هیچ کدام ضد مردمی نیست
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    26 38
    پزشکیان در صحبتهای خودش در آغاز مناظره امشب با تپق زدن نشان داد که اگر به ریاست جمهوری برسه ، میشه جو بایدن ایران و خیلی زشته.
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      1 3
      دیگه فکر نکنم
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    1 2
    در دورهایی که مشارکت زیاد بود
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    16 16
    طرفداری جلیلی
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    6 37
    پزشکیان دروغ می بافد و به نظام تهتمت می زند و احساسات مردم را تحریک می کند و فعلأ آقای جلیلی فقط می گوید که آقای پزشکیان درست می فرمایند و بعد هم بنا به عادت کلیات ابولبقا می بافد.
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      2 3
      منظور شما از مردم ۴۰ درصدی هاست یا ۶۰ درصدی ها؟
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      2 2
      چقدر از روحانی و فائزه بدم میاد
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    10 12
    خدایا چرا من بلد نیستم انقدر واضح جلوی دوربین دروغ بگم ؟
  • رضا IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    10 14
    تلوبیون داره حرف های اقای جلیلی رو سانسور می کنه چرا؟
    • IR ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      2 0
      داره وعده هاشو سانسور میکنه که اگه رئیس جمهور شد مدرکی نباشه که بشه پیدا کرد وعده داده ولی عمل نکرده
  • رضا IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    8 7
    تلوبیون داره حرف های اقای جلیلی رو سانسور می کنه چرا؟
  • رضا IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    7 6
    تلوبیون داره حرف های اقای جلیلی رو سانسور می کنه و مدام داره حرف های پزشکیان رو تکرار می کنه کجایید چرا؟
    • علیرضامجنون IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      2 7
      این تلوبین ملعون کجاست که حرفهای آقای جلیلی رو سانسور می کنه ؟
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    4 3
    سیاسی کردید اونم بی معنا ...دوتا نماینده محلس را فرستادید وسط که رییس جمهور شند
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      3 4
      همه جای دنیا هم همین است. اوباما یک نماینده مجلس در حزب دموکرات ها بود، ترامپ هم نماینده حزب جمهوری خواه در مجلس بود، و ...
  • DE ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    3 4
    صرف هزینه و کش دادن
  • US ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    21 9
    حتی خود آقای دکتر جلیلی هم از تویتر استفاده میکند چرا باید فیلتر باشد ؟؟؟!!!
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      11 6
      چون سروراشو نمیاره ایران و قسمت های مربوط به صنعت بی اخلاقی های اجتماعی رو نمی شود بدون کنترل سرور ها مسدود کرد. توئیتر در کنار فضای سیاسی ، جایگاه صنعت بی اخلاقی های جنسی هم هست
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      3 4
      ایشون که قطعا پول به فیلتر شکن نمی دهند و نمی خرند ولی احتمالا فیلتر شکن از اقلام سفرشون بوده خب ایشون استفاده کرده!
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      2 0
      تویی که نوشتی چون سروراشونو نمیارن ایران، الان این جواب سوال بود که چرا مقامات خودشون از توییتر استفاده می کنن؟ نمیدونی مردم با فیلترشکن وارد توییتر میشن و نیازی هم به بهانه سروری که شما میگی نیست؟
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    11 13
    نادان نتانیاهو وترامپ مخالف بودن با برجام میگفتن کمه بیشتر باید فشار باشه اینجا مخالف بودن میگفتن تو انجام دادی و طرف مقابل هیچ کاری نکرد
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    21 27
    برای سربلندی ایران = جلیلی
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    18 18
    اقای مزشکیان نطق محلس می خونه ای فاجعه اسفناک چیه حالم به هم خورد ..انگار نوی محلسیم ...
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      8 1
      بابا آبرومون رو برد،چرا همش از این شاخه به اون شاخه میپره،استرس میگیره کلا قاطی میکنه،خب مردم همین صدای بلند و لحن کوچه بازاریت رو میبینن خوششون نمیاد
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      1 1
      متاسفانه
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      1 2
      از اون بدتر یه جوری حرف میزنه انگار شغل آزاد داشته الان یهو اومده وسط میخواد همه چی رو درست کنه
  • BE ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    15 19
    میگه مردم از ما ناراضی اند... درست میگه ما به جلیلی رای میدیم !
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    پزشکیان هیچی بلد نیست و فقط داد وبیداد می‌کند ولی جلیلی بهترومنطقی است رأی من به جلیلی
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      18 14
      پزشکیان راه حل نمیگه.میگه این بده اون بده.ولی جلیلی یکم راه حل میگه.مشاور های پزشکیان خبره ترن توی تاثیر گذاری روی مردم.میدونن ذهن ادم به بدبختیاش بیشتر علاقه داره تا خوبی هاش
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      22 4
      جلیلی داره عمق راهبردی رو کشف میکنه.
    • کارگر IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      10 29
      مسعود منگله مردم مشارکت میکنند نه بازی !
    • کارگر IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      17 19
      مسعود = دیروز مسئول پاکسازی زنان بخاطر حجاب . امروز دلسوز مسمومیت دختران مدارس ! شارلاتان حنایت رنگی ندارد.
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      12 19
      جلیلی تو خدای استدلال و خوب حرف زدن هستی تو چقدر کارشناس مسلطی هستی چرا تا حالا خودت نشان ندادی
    • کارگر IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      13 21
      مسعود ، بدترین نقاب و پوشش بیسوادیت استفاده دائم از جملات عربیست.
    • کارگر IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      8 23
      مسعود ، رای نیاوردی برو
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      1 0
      برون رفت
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      15 27
      طرف اینقدر بیسواده که نیمفهمه در مناظره زنده تلویزیونی نباید بگه حاج قاسم موی دماغ آمریکا بود رسانه‌های خارجی دارن تماشا میکنن اولین واکنششون چیه؟ میگن کاندیدای ریاست جمهوری ایران، فرمانده سپاه قدس رو یک مخرب میدونست که آمریکا رو اذیت می‌کرد بار معنایی کلماتش رو نمیفهمه این میخواد بره سازمانملل
    • US ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      1 0
      بروید تو اینترنت سرچ کنید
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      21 28
      وای جلیلی تو ناشناخته بودی. تو اعجوبه بوده ای و خواهی بود. جلیلی مرد اخلاق مرد علم مرد عمل مرد عزت و قدرت مرد کاردان مرد لایق تو فرزند حقیقی خمینی کبیر هستی. امشب ما را به یاد عزت و عظمت امام خمینی انداختی
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      25 37
      رای من جلیلی نابغه
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      26 16
      قیمت فروش نفت ایرانکه اقای پزشکیان از جلیلی پرسید قیمت فروش نفت برای کشورهای مختلف متفاوت است که در زیر به بعضی اشاره میکنم فروش هر بشکه نفت به سریلانکا یک کیلو 280 گرم چای به هند 5 کیلو و 120 گرم برنج بسمتی به پاکستان 2850 گرم انبه به چین یک جفت کتونی با یک روسری تاناکورا به ژاپن هر بشکه یک متر پارچه چادر مشکی خخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      32 17
      آره تو راست میگی جلیلی تا دید حرف به ضررشه وسط حرفا میپرسد نامربوط میزد تا صدا به صدا نرسه چی میخواد پنهان کنه
    • من IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      35 14
      جلیلی بلد بود اون همه قطع نامه تو کارنامش نبود
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      31 23
      حرف حق زدن را یاد بگیر. نه حرف زدن بر اساس منافعت را. طرفدار پزشکیان نیستم.ولی یه سر و گردن تو مناظره از جلیلی بالاتر بود
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      23 24
      نصف گفتار پزشکیان کلمات عربی و انگلیسی بود ما که چیزی عایدمون نشد که قضاوت کنیم خوش بحال کسانی که چیزی ازش فهمیدند
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      2 5
      کشور جهان سومی
    • US ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      39 26
      نه خوشگله، نه بوره، عاقل و ریس جمهوره ،زنده باد پزشکیان از مردم برای مردم
    • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      21 37
      فقط عصبانیت وداد وبیداد و قیل وقال ،اصلا خوشم نیومد ،بعدش اینا کمیته مرکزی حمایت از پزشگیان راه انداختند . پزشکیان هیچ برنامه ی قابل توجهی برای پیشرفت ندارد فقط مشکلات را عددگذاری می کند این که نشد ....یه بچه ی دوساله هم می تونه بگه مشکل چیه ؟آقا بچه خر کنی نیست که،راه حلت چیه؟
    • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      17 26
      32 ساله کشور در دست اصلاحطلبان بوده 32 سال وقت داشتند مشکل مسکن را حل کنند 32 سال وقت داشتند مشکل بيکاري را حل کنند 32 سال وقت داشتند مشکل خام فروشي نفت را حل کنند ولي فقط به فکر اختلاس و رانت بودند کافيه به اخوندي و زنگنه و جهانگيري و فرزندان اکبر مغروق استخر و بقيشون نگاه کنيد همشون سوپر ميلياردر هستند
    • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      10 17
      32 ساله کشور در دست اصلاحطلبان بوده 32 سال وقت داشتند مشکل مسکن را حل کنند 32 سال وقت داشتند مشکل بيکاري را حل کنند 32 سال وقت داشتند مشکل خام فروشي نفت را حل کنند ولي فقط به فکر اختلاس و رانت بودند کافيه به اخوندي و زنگنه و جهانگيري و فرزندان اکبر مغروق استخر و بقيشون نگاه کنيد همشون سوپر ميلياردر هستند مردم براي اينها دو زار ارزش ندارند
    • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      9 7
      بزرگترين فساد ايران دلارهاي 4200 زمان روحاني بود که به هم حزبي ها و اشنايانش مي داد تا جنس وارد کنند و با قيمت ازاد بفروشن . تمام منابع دلاري کشور را غارت کردند و به ريش ملت خنديدند
    • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      9 17
      بگذاريد پزشکيان برنده بشه مردم دوباره پشيمان مي شوند شک نکنيد مثل راي مردم به روحاني که بعدا پشيمان شدند 25 ميليون به روحاني راي دادند ولي اون 25 ميليون الان کجا هستند ؟؟؟؟ دقيقا چنين بلايي هم سر پزشکيان مي ايد حرف های قشنگ قشنک میزنه بعد که برنده شدند شروع می کنند به غارت بیت المال و گور پدر ملت و وعده هایی که دادم دقیقا مثل روحانی که وعده های خوب میداد در اخر هم به ریش ملت خندیدو گفت صبح جمعه فهمیدم بنزین گران شده . چهار سال بعد همین هایی که به پزشگیان رای دادند اظهار پشیمانی می کنند مثل زمان روحانی . تمام کارخانه ها تعطیل میشه فروش نفت هم به 200 بشکه میرسه دوباره همین چرخه تکرار میشه !
    • IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      8 13
      کسانی که به پزشکیان رای می دهید فردا که بنزین 30 تومن شد و کارخانه ها تعطیل شد و جلوی ساخت مسکن مهر گرفته شد و برق ها روزی 4 ساعت قطع شد مثل زمان روحانی نیایید بیرون اغتشاش کنید مرد باشید به رایی که دادید وفادار باشید رای به پزشکیان یعنی رای به اخوندی یعنی رای به زنگنه یعنی رای به معصومه ابتکار . فردا برق خانه تان روزی 4 ساعت قطع شد شاکی نشید ها چون خودتون انتخاب کردید
    • IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      7 11
      دقیقا همان حرف های روحانی در سال 92 که می گفت 100 روزه مشکل اقتصاد را حل می کنم و مردم دیگه نیازی به 45 تومن یارانه ندارند یک عده ساده لوح رای دادند و در اخر از روحانی اعلان برائت می کردند پزشکیان هم قراره با زنگنه و اخوندی و جهانگیری و بقیه رفقا و هم حزبی ها دوباره همان راه را بره و یک عده ساده لوح فکر می کنند پزشکیان برنده بشه از فردا دلار 1000 تومن میشه و هر کس می توانه یک بنز بخره و سوار بشه و یا یک خانه هزار متری در پاسداران بخره . هر وقت روحانی به قول هایش عمل کرد همین پزشکیان هم عمل می کنه ازمودن را ازموده خطاست
    • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      9 19
      به پزشکیان رای بدید از فردا دلار 1000 تومن میشه از فردا خانه مفت میشه ماشین مفت میشه می توانید ده تا خانه در شمال تهران بخرید مثل وعده های روحانی که به شماها داد و الان همتون ده تا خانه در شمال تهران دارید . اقتصاد ایران با وعده حل نمی شه اقتصاد ایران فقط با برنامه درست میشه
    • IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      7 13
      پزشکیان همان روحانی است دقیقا همین حرف هایی که پزشکیان زده چند سال پیش روحانی در مناظرات همین حرفها را میگفت اول وعده های خوب می دهند به چهار نفر حمله می کنند و تقصیر را گردن این و ان می اندازند موقعی که یک عده ساده لوح فریب خوردند و رای دادند انوقت تمام این وعده ها را فراموش می کنند و بی کفایتی خودشان را گردن این و ان می اندازند این خط - این نشون * بعداز چند سال که مردم فهمیدن چه کلاهی سرشان رفته دیگه کار از کار گذشته . هر وقت روحانی توانست اقتصاد را درست کنه پزشکیان هم می توانه .
    • IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      6 12
      حسن روحانی به چند تا وعده اش عمل کرد ؟ دقیقا پزشکیان هم همینطوره . مثلا فکر کردید قراره پزشکیان معجزه کنه ؟ قراره با زنگنه و جهانگیری و ابتکار ایران را تبدیل به ژاپن کنند ؟ 32 سال کشور در دست همین ها بوده به صنعت خودرو نگاه کنید دستپخت همین اصلاحطلبان است فقط مرد باشید واگر به پزشکیان رای دادید و اقتصاد خراب تر شد به نظام توهین نکنید چون خودتان پزشکیان را انتخاب کردید دلار رفت بالای صد تومن مرد باشید و بدانید خودتان انتخاب کردید روزی چند ساعت برق خانه تون قطع شد بدانید خودتان انتخاب کردید
    • IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      19 14
      جلیلی فقط بلده شعارهای پوچ و تکراری بده. دکتر پزشکیان کاملا به دنبال تغییره و مشخصه از شعار های تکراری و دروغهای همیشگی خسته شده
    • IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      10 25
      پزشکیان و اصلاحطلبان دشمن سرسخت مسکن مهر هستند اینها اعتقادی به ساخت خانه توسط دولت ندارن برای همین با احمدی نزاد دشمن هستند چون احمدی نزاد چند میلیون مسکن مهر ساخت در زمان روحانی هم ساخت مسکن مهر متوقف شد و قیمت خانه نجومی بالا رفت پزشکیان هم بیاید اولین کارش جلوگیری از ساخت مسکن است بعد هم واردات گسترده توسط هم حزبیانش و نابودی شرکت های ایرانی و رشد بیکاری . واردات گسترده گندم توسط هم حزبی هایش و نابودی کشاورزان ایرانی و مهاجرت روستایی ها به شهرها مثل زمان روحانی !!! خلاصه کسانی که کارگر شرکت ها هستید خودتان را برای ورشکستی شرکتتان اماده کنید مثل زمان روحانی !!! کشاورزی که گندم میکاری خودت را برای ورشکستگی اماده کن !!!
    • IR ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      10 9
      مردم شمارو به خدا به هرچی میپرستین نذارین دوباره اون ۸سال برگرده.اینایی که به پزشکیان میخوان رای بدن از کدوم جنبه دوره روحانی خاطره خوبی تو ذهنشونه که میخوان باز تکرارش کنن؟التماس و تحریمای پیاپی تو امور خارجه؟مسکن آخوندی؟ارتباطات و اینترنت جهرمی؟فاجعه دلار و قرارگاه تخم مرغ جهانگیری؟افسارگسیختگی قیمت سکه و تورم؟قطعی پیاپی برق و خرابی وسایل؟برجامی که حتی باک هواپیمای خود ظریفو پر نکرد و آخرشم خود ظریف رو هم تحریم کردن؟شهادت سردار سلیمانی؟واکسن که روحانی میگفت سوهان قم نیست و تا fatf امضا نشه نمیشه؟شمارو بخدا فکر کنین احساسی رای ندین.جناب پزشکیان بنظر آدم خیلی خوبی میاد ولی آدمای چندان جالبی دوروبرشونو نگرفتن و نمیذارن با اختیار خودش کار کنه
    • IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      11 26
      در جواب آقای پزشکیان اگر انتخاب شدی و دنبال برجام و fatf رفتی و مشکلات بیشتر شد ،تعهد بده که اعدام بشوی خودت و مشاورانت
    • IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      10 10
      هنوز نه به داره نه به قالی #پزشکیان اعلام و ستادش اعلام کردن باید یارانه ها قطع و قیمت آب و برق و گاز رو ازاد (بخوانید افزایش سر سام آور قیمت ) کرد !انوقت یک عده بخاطر پوشیدن شلوارک و چهارتا شوید مو و یک عده هم بخاطر از حفظ خواندن قران و حدیث که فقط برای همین روزها حفظ کرده و... بهش رای دادن !!
    • اسکندر IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      4 2
      آفرین دقیق گفتی.
    • IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      3 3
      دقیقا
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      8 3
      رای ما جلیلی
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      5 4
      دولت جلیلی نگاهش به داخل هست و نگاه دولت پزشکیان به خارج و 3 دولت داشتیم بر این دو دیدگاه که هر 3 تا تحریم بودن و fatf هم با مشکل که برخی زیاد مانور می دهند روی آن دولت احمدی نژاد و دولت رییسی معیشت و اقتصاد را نابود نکردن ولی دولت روحانی معیشت و اقتصاد را 30 سال عقب برد دوتای اولی نگاهشان به خارجی ها به خصوص غرب نبود و تکیه بر خود ایران داشتند آن آخری هم نگاهش به خارجی ها به خصوص غرب دیگر خود دانید که با رای دادن اشتباه یا درست سرنوشت مملکت و خودتان را می سازید
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      2 2
      تو دیگه چه..... هستی
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      10 9
      تا قبل از دیشب پزشکیان مدعی بود برنامه او همان برنامه مصوب مجلس است. ولی دیشب کلا منکر شد و برنامه مجلس را به عنوان برنامه قبول نداشت. اصلاح طلبها حتی اگر قران بخوانند لیبرال عمل می کنند. لیبرالیسم با دین مخالف است
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      10 10
      پزشکیان میخواد برنامه های قبلی رو اجرا کنه،یعنی نه تنها الان برنامه متناسب با شرایط حال کشور نداره، بلکه تا آخر هم نخواهد داشت،یعنی قضیه کارشناس دارم و اونا انجام میدن هم حقیقت نداشت
    • باغبان پیر FR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      8 2
      جمعه آینده در پای صندوق رای از کشورمان در برابر حملات سنگین دشمنان و بد خواهان استقلال ایران دفاع خواهیم کرد یک روز در جبهه های جنوب و غرب در برابر تجاوز صدام به خاکمان از کشورمان دفاع کردیم , امروز در پای صندوق رای در برابر کشور های مستکبر غربی و ضد وطن های وطن فروش خارج نشین و نوکر صفت از کشورمان دفاع میکنیم
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      4 3
      عبارات عربی که پزشکیان استفاده میکنه گاهی وقتا واقعا ارتباطی به بحثش نداره،اینطوری واقعا داره به مردم توهین میکنه،کسی هم اعتراض نمیکنه،میخوام زنگ بزنم صداوسیما بگم به پزشکیان بگید فقط فارسی حرف بزنه،شمام زنگ بزنید بگید تعداد بره بالا ترتیب اثر بدن.اینم امسال از اینا درومده.
    • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      3 0
      04:40 مردم که یارانه نمیگیرن
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    8 10
    جلیلی بسیار مسلط و باسواد و دقیق و علمی و مفید صحبت کرد کاش قبل از این رئیس جمهور ما بود. پزشکیان پوپولیست بود و حرفهای عوامانه و کوچه بازاری می زد. جواب برخی سؤالات بلد نبود که مطرح کند
  • فاطمه IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    8 3
    1 مشرق بسیار کم کاری توی حمایت از جبهه انقلاب.2پزشکیان اگر دورو برش اون ادما نبودن که ادم بدی نبود.بخاطر اطرافیانت بهت رای نمیدم.
  • کارگر IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    8 32
    دکتر منگله + اکبر پونس = زرشکیان !
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    1 6
    جفتشون هیچ درکی راجع به جهان فعلی و حطراتش ندارند هیچی ها اصلا خجالت بکشید ..به خدا ..
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    6 13
    برادرانه به آقای پزشکیان می گویم در مناظره بعدی شرکت نکند چون در این مناظره شکست سنگینی خورد؟ کمی مطالعه می کردی و مسائل را می فهمیدی بعد میامدی
  • هرمز IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    6 11
    خداییش پزشکیان ول معطله
  • CA ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    13 22
    بعد از این مناظره یقین پیدا کردم پزشکیان برای ایران خطرناکتر از روحانی ست.میگه باید غربگدا بود و غربگدا ماند.زنده باد کدخدا.😂😂
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    8 8
    لابی های اصلاحات بهش رای میدند
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    7 11
    لبخندهای جلیلی داد می زد که پزشکیان چیزی بلد نیست دارد بافندگی می کند. بوریا باف اگرچه بافنده است نبرندش به کارگاه حریر
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    0 7
    پزشکیان له شد ولی خدا کنه رای بیآره مشرق خوشحال بشه!
  • فاطمه IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    6 11
    اقای پزشکیان شما که خبرنگار ازتون میپرسه دیشب اینو توییت کردی میگی نمیرونم احتمالا بچه ها کردن چطور میخوای حواست به همه ارگان های کشور باشه؟
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    7 11
    جلیلی معلمی قوی بود که تازه می خواست به شاگرد تازه کار درس بدهد. پزشکیان چیزی نمی فهمید
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    6 10
    اقای مزشکیان نطق محلس می خونه ای فاجعه اسفناک
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    39 21
    مسعود جلیلی رو فیتیله پیچ کرد
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      7 16
      مسعود رو حسن فیتیله پیچ کرده ،کجای کاری
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      6 26
      پزشکیان یه برنامه نداره! فقط میگه کارشناسا مگیه FATF مثل فیفاست وآااااااای خدا
    • سلام IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      6 3
      باز هم فراموشی کار دست پزشکیان داد! گلایه برخی اهل تسنن از فراموش کردن نام مولوی عبدالحمید در مناظره! پی نوشت: آیا پزشکیان پیرذهنی دارد همانند بایدن؟ آیا چنین فردی توان کار سنگین ریاست جمهوری را دارد؟ #کاندیدای_مسن_بی_برنامه
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      1 2
      اگر مغرض یا ذینفع نبودی حقانیت ومعصومیت در گفتار آقای جلیلی رو می دیدی .خداپشت وپناه این جبهه ی حق
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    33 13
    قشنگ تو قوطیه جلیلی
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      4 3
      پزشکیان لوله شد
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    16 32
    اف ای تی اف یعنی وطن فروشی یعنی آدم فروشی یعنی امنیت فروشی
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      9 7
      سطح سوادت رو کامل رسوندی
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      4 2
      طرفدار جلیلی واقعا تفکرشون مثل ایشون؟
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      5 2
      ۱۲:۳۹ اگر مطالعه کنی کشورهای دیگر تمام بندهایش را اجرا نمی کنن چون شرایط و انتظارات بومی و منطقه ای شون مهم تره فقط به ایران فشار میارن که باید تمام بندهایش را اجرا کنی بدون در نظر گرفتن اعتقادات و ارزشهاتون
  • ردر IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    33 15
    رای من پزشکیان هست ... آقای جلیلی کلی گویی میکنه و مسایل رو باز نمیکنه...ما نمیگیم هیچی بلد نیست ولی بنظرم در رویکرد غلط حرکت میکنن در آینده..اینکه دنباله رو دولت رییسی باشن یعنی افزایش مجدد فاصله طبقاتی و قیمت دلار...و این اصلأ خوب نیست..و بستن مرزها در تعامل با دنیا و نه سریلانکا و بورکینافاسو و سومالی! قطعاً امشب پزشکی بهتر بود
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      4 7
      اونکه کلی گویی میکنه و برنامه ارائه نمیده پزشکیانه بزرگوار.
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      13 8
      دنیا از نظر شما یعنی آمريکا؟تعامل با آمریکا رو ندیدید؟برجام تعامل با آمریکا نبود؟واقعا هنوز هم چشم به آمریکا دارید؟ندیدید از برجام خارج شد؟ندیدید دست ایران رو گذاشت تو پوست گردو؟هدف از تعامل چیه؟اینکه اقتصاد بهتر بشه،با تعامل با آمریکا اقتصادبهتر شد؟یا بدتر شد؟
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      7 3
      کلی گویی دقیقا ویژگی صحبتهای پزشکیان بود، در حد غرولند رانندگان تاکسی! فاصله طبقاتی ماحصل وزرای دولت روحانی بودند که خود سرمایداران و زرسالارانی هستند که تصمیماتشان دقیقا در جهت شکاف طبقاتی بوده و از حامیان اصلی دکتر پزشکیان هستند رشد ده برابری ارز ارمغان همین ها بود و دنیای شما چهار کشور است که بیشترین خباثت را با ایران دارند و دولت رئیسی بود که بریکس و شانگهای را به ارمغان آورد و دروازه های جدیدی از ارتباط را به روی کشور گشود. التماس تفکر و تعمق!
    • محسن IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      2 0
      بستن مرز و تعامل با دنیا رو توی بزرگداشت رئیسی دیدیم.
  • . IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    3 12
    هردو چیزی کم دارند و در قدقواره ریاست جمهوری نیستند جلیلی کارنامه اجرایی پس برنامه بیهوده غیر اجرایی داره پزشکیان عدم برنامه داشتن و اجرا موفق اسبق جای قالیباف که یک رییس جمهور فطری بود خالی حیف تکفیر شد حیف وگرنه خودرو مسکن تضمین شده بود دیوار هم میکشید ده میلیون افغان رسیدگی بشن خیلی اقتصادی کمک کننده بود
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    12 15
    مدیر تجربه می خوادعلم می خواد آقای پزشکیان حرف های کف خیابانی و کف مجازی شما را مدیریت می کند .شما به درد مدیریت نمی خورید
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    14 25
    اف ای تی اف خیانت
    • IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      2 0
      البته خیانت به کاسبین تحریم
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    7 9
    با کسایی که مناظره تماشا کردم همه معارف بودن تنها قالیباف در حد ریاست قوه مجریه بود اما هیچکدام حاضر نشدند بهش رای بدن از ماست که بر ماست
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      1 1
      براندازان و اصحاب فتنه با تخریب و ترور شخصیت آقای قالیباف جلوی پیشرفت و کارآمدی نظام را گرفتن
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    17 10
    جلیلی در حد و اندازه ایران بزرگ نیست ، مگر در اصولگرایان قحط الرجال است یک وزنه سنگین به میدان می فرستادید ، که بتونیم به اون رای بدهیم ، به قالیباف از پشت خنجر زدید که نزدیک به انتخابات منسوبین به اصولگرایان پیام دادید به جلیلی رای دهید
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    15 18
    جلیلی عالی بودی. ریاست جمهوری برازنده جلیلی است افتخار کردم به برنامهاش به صحبتهاش
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    10 14
    اقای مزشکیان نطق محلس می خونه ای فاجعه اسفناک چیه حالم به هم خورد ..انگار نوی محلسیم ...
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    13 23
    من به ۲۰۳۰ و FATF را نمی دهم من به پزشکیان رای نمی دهم
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      2 2
      احتمالا زیاد 20 و 30 میبینی دلزده شدی!
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    5 5
    این ادم در حد ریاست ممهوریه یک نماینده حز مجلس اره .
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    11 12
    دریاچه ی ارومیه در زمان دولت شهید رئیسی عزیز احیا شد .جلیلی جانم آرزوست.
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    17 10
    تکیه کلام جلیلی در مناظره با فرموده آقای دکتر موافقم !!!! پس رای جلیلی هم به پزشکیان شد!!!!!!!!!!
  • RU ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    12 8
    من یه چی تو مناظره را دیدم که آقای پزشکیان هی آیه میخونه فکر می‌کنه آمریکا به این آیه ها گوش میده بعد که هی میگه رهبری بعد میگه رهبری هر جا خوشش می‌آید این حرف درسه،شما از چهل سال بیشتر دولت دست شما بود خداوکیلی چیکار کردید من یه کشاورزان ،خوب آمریکا فقط حرف زور حالیشه آمریکا شیطان بزرگه ،اقای پزشکیان شما دیدید ترامپ از برجام خارج شد چرا جلوشو نگرفتی
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      2 3
      پزشکیان اونموقع چکاره بود
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      2 2
      ۰۹:۱۵ نمایندهٔ چند ادوار مجلس شورای اسلامی هستن
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    13 14
    آقای پزشکیان صفر ?واقعا متاسفم
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    7 8
    اقای مزشکیان نطق محلس می خونه ای فاجعه اسفناک چیه حالم به هم خورد ..انگار نوی محلسیم ...
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    13 6
    قیمت فروش نفت ایرانکه اقای پزشکیان از جلیلی پرسید قیمت فروش نفت برای کشورهای مختلف متفاوت است که در زیر به بعضی اشاره میکنم فروش هر بشکه نفت به سریلانکا یک کیلو 280 گرم چای به هند 5 کیلو و 120 گرم برنج بسمتی به پاکستان 2850 گرم انبه به چین یک جفت کتونی با یک روسری تاناکورا به ژاپن هر بشکه یک متر پارچه چادر مشکی خخخخخخخخخخخخخخخ
  • FR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    33 21
    جلیلی نباید در مناظره شرکت می کرد. طرفدارانش را تحقیر کرد. خیلی هم تحقیر کرد.
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      7 8
      پزشکیان رو با جلیلی اشتباه گرفتی،پزشکیان طرفداراش رو تحقیر میکنه،در حد راننده تاکسی حرف میزنه،آبرو نذاشته براشون
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      7 10
      کدوم شبکه رو دیدی؟؟؟؟یک بود! اون بابا پزشکیان چیزی نداشت بگه میزد به در ودیوار یه طرح نداشت یه برنامه نداشت طرفداراشم سینه رو میدن جلو هل من مبارز میطلبن اون وقت جلیلی با اینهمه طرح وبرنامه طرفداراش تحقیر شدن ؟؟؟؟فکر کنم اشتباه دیدی کاپشنیه پزشکیانه نه جلیلی!
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    8 6
    قیمت فروش نفت ایرانکه اقای پزشکیان از جلیلی پرسید قیمت فروش نفت برای کشورهای مختلف متفاوت است که در زیر به بعضی اشاره میکنم فروش هر بشکه نفت به سریلانکا یک کیلو 280 گرم چای به هند 5 کیلو و 120 گرم برنج بسمتی به پاکستان 2850 گرم انبه به چین یک جفت کتونی با یک روسری تاناکورا به ژاپن هر بشکه یک متر پارچه چادر مشکی خخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    16 17
    اونیکه فقط دادوبیدا میکرد جلیلی بود مثل صدای طبل که توخالیه فقط صدا داره
  • ممممممن IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    10 19
    پزشکیان دولت سوم روحانی
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    10 17
    پزشکیان هیچ برنامه‌ای ندارد و دنبال بنزین ۲۵ هزار تومان
    • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      2 0
      خدا دروغگو رو لعنت کنه
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 5
    چیزی که گذشت قالیباف کجایی ؟ با چراغ باید گشت دنبال مسئول اجرایی مثل او
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    6 9
    پزشکیان میگه کوپنی بالا نیومده همیشه رتبه اول بوده ؛آقای پزشکیان از قرار معلوم عافیت طلب بوده اید و بصیرت اصلا ندارید
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      0 2
      آره سهمیه ای بالا اومده
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    9 13
    سوتی های آقای پزشکیان
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    10 14
    امیدوارم پزشکیان برگردد روی صندلی مجلس واقعا سن بالا رفته و قدرت اجرایی ندارد در یک لحظه داشت ریاست جمهوری رو واگزار میکرد
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    6 5
    من از عملکرد دکتر جلیلی راضی نیستم با این سخنان پزشکیان راحت می‌شد مچشو گرفت و ضربه فنیش کرد ولی چرا جلیلی به اطرافیان و خود پزشکیان حمله نکرد نمی‌دونم برعکس پزشکیان تمام اعمال کرده و نکرده خودشان را از جلیلی طلب میکرد اینطور پیش بره جلیلی بازنده میشه وکل ایران کاش زاکانی بجاش بود
  • پریسا متفکر IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    8 21
    خلایق هرچه لایق. متأسفم برای ملت ایران که روز شنبه پزشکیان رئیس جمهورشان می شود و نتیحه این انتخاب نابخردانه قطعا برگشتن سایه جنگ بر سر کشور، تشدید تحریم های فلج کننده، غفلت از ظرفیت های داخلی، دلار یک میلیون تومانی، قاچاق کالا از مبادی رسمی کشور، بیماری همچون کرونا، تورم فزاینده، گرانی لجام گسیخته، بنزین 100 هزار تومانی و بالاخره سیلی سهمگین خداوند بر ملت ایران. از ماست که بر ماست.
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    14 22
    رییس جمهور من و ایران اسلامی ان شاء الله تعالی آقای دکتر سعید جلیلی خواهد شد.
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    12 5
    اقای جلیلی هرچه اقای پزشکیان میگفت تکرار میکرد یاد قدیم افتادم وقتی شطرنج میکردیم مهره سفید هرچه میکرد منم میکردم
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    13 5
    فقط اون جایی که پزشکیان میخواست از نهج البلاغه بخونه،یادش رفت،جلیلی بهش رسوند و کمکش کرد خیلی باحال بود،🤭
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      4 3
      تو نهج البلاغه تعداد زیادی جمله هست که با "انمّا" شروع میشه،اینکه دکتر جلیلی متوجه شد کدوم جمله مد نظر پزشکیانه خیلی جالب بود،واقعا باهوشه.
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      3 2
      و جالب تر اینکه آقای جلیلی هم نهج البلاغه را حفظ هستن و هم اینکه فهمیدن کدام «انما » مد نظره ، اما ما تا دیشب نمی دانستیم چون ایشون ریاکار و عوام فریب نیستن که چیزی را تظاهر کنن و بهش عمل نکنن
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    9 2
    جواب ادعای پس ندادن عمدی پول ایران از جانب عراق و چین را بدهید اگر دارید !؟ اقای جلیلی دولت شیعی عراق را محکوم به پس ندادن عمدی پول ایران می کنند و برادری دینی را مسخره می کنند
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      1 2
      یعنی چی؟ یعنی برادرت پولتو نداد چیزی بهش نگی؟ اگه اینطوری که برادر یه مقدار پول داری بهم قرض بدی هفته بعد بهت میدم؟ اون پول، پول 90 میلیون ایرانیه و پول نسل های آینده ما ایرانیان است. البته اگر تو ایرانی نیستی که حرفی درش نیست.
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    11 6
    گفته های جلیلی تماما تئوری و وعده های غیر منطقی هست معلوم هست که حتی مذاکره با صدتا کشور مثل سریلانکا به اندازه کشور های پیشرفته غربی و حتی شرقی برای مملکت سود بدنبال نداره
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    12 7
    پزشکیان جلیلی را به ورطه تکرار انداخت
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    10 11
    دم دکتر جلیلی گرم واقعا یک ایرانی شیر پاک خورده است و مناسب ریاست جمهوری
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    25 19
    جلیلی هیچی بلد نیست و فقط داد و بیداد میکند ولی پزشکیان بهتر و منطقی تر است رای من به پزشکیان
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      7 9
      جلیلی داد و بیداد میکنه؟چرا چرت و پرت میگی؟مناظره رو دیدی؟اون پزشکیانه که مثل خروس جنگی به این و اون بیخودی میپره،حرف درست حسابی هم که نداره،همش تکراری و عربی حرف میزنه.چرا ویژگی پزشکیان رو به جلیلی نسبت میدید؟ترسیدید؟
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      4 3
      چرا برعکس حرف میزنی؟😄
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    11 8
    اقای جلیلی برنامه نداره فقط باید بشود
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 0
    پول و خسارت زنجانی و دبش گرفته شده است و باز هم اگر خسارتی داشته باشد گرفته می شود و هیچ حزبی نمی تواند بگوید که خسارت فقط برای زمان دولت رقیبش است. همه مواردی که خسارت به ایران زده از جمله عدم انجام تعهد آمریکا و خروج یک جانبه اش از برجام هم باید پیگیری شود. ایا می توانید امریکایی که برای بمباران هسته ای ژاپن عذر خواهی نکرد را وادار به جبران خسارت مادی ایران بکنید، پس غیرت داشته باشید و کشور را قدرت مند کنید
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 2
    ما جمعه انتخاب می‌کنیم که جمعه‌ها رئیس‌جمهورمون مثل روحانی بره تله‌کابین‌سواری واسه عشق و حال یا مثل رئیسی بره توی روستاها و کوه و کمر واسه حل مشکلات
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    3 1
    ما جمعه انتخاب می‌کنیم که جمعه‌ها رئیس‌جمهورمون مثل روحانی بره تله‌کابین‌سواری واسه عشق و حال یا مثل رئیسی بره توی روستاها و کوه و کمر واسه حل مشکلات
  • محمد IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 5
    هردو نقطه قوت و نقطه ضعف داشتن به نظرم مناظره پایا پای بود.
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    1 4
    اقای جلیلی مشاوران شما ابتدایی عمل کردند عوضشون بکن اولش احترام اخرش حمله نقشه قدیمی ایه شما برنامه بده نه ارزو و رویا پردازی
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    5 8
    اون کسی که باید محاکمه بشه و اعدام بشه کسی هست که اجازه نداد به بهانه ی ای تی اف واکسن وارد کشور بشه و باعث قتل هزاران نفر از مردم در بحث کرونا شد،عمروعاص زمان حسن فریدون( روحانی)
  • K IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 2
    خدا به پهلوی شکسته خانم فاطمه زهراء
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    6 5
    شهید سلیمانی موی دماغ،جلیلی اعدام ،گشتاپو هم مثل این نبوده
    • رضا DE ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      1 3
      نه به اعدام جلیلی ! اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر
  • انقلابی IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    6 8
    انگار چاله میدان بود.فقط گفت نمی‌توانیم.تنها راه چاره هم فقط بریم حدف یعنی التماس کنیم.در عوض دکتر جلیلی گفت می‌توانیم و نگاه به داخل باشد نه سه کشور
  • انقلابی IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 2
    انگار چاله میدان بود.فقط گفت نمی‌توانیم.تنها راه چاره هم فقط بریم حدف یعنی التماس کنیم.در عوض دکتر جلیلی گفت می‌توانیم و نگاه به داخل باشد نه سه کشور
  • انقلابی IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 2
    انگار چاله میدان بود.فقط گفت نمی‌توانیم.تنها راه چاره هم فقط بریم حدف یعنی التماس کنیم.در عوض دکتر جلیلی گفت می‌توانیم و نگاه به داخل باشد نه سه کشور
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    5 0
    اقای جلیلی مشارکت‌ کاهشی انتخابات اخیر باید ریشه‌یابی شود ریشه چه مردم تو تنگنا هستند گرانی بیداد میکنه تازه دنبال ریشه ای؟
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    7 3
    قربون شورا با این تابید صلاحیتش
  • محمد IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    5 6
    به خدا قسم پزشکیان مظهر کامل تزویره اگر ایشون پیروز بشه ملت باید خودشونو برای یک ابر فاجعه که تا حالا لحظه هم درک نکرده بودم آماده بشن مملکت دو دستی در خدمت آقازاده ها و آمریکا خواهد بود
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 9
    واقعا مردم انتخاب درستی کنند،پزشکیان هیچی حالیش نیست،پزشکیان شما چند دوره نماینده مجلس بودی فقط روصندلیت نشسته بودی،وزیر بهداشت هم که بودی خراب کردی استیضاحت کردند،یک دکان هم بلد نیستی بچرخونی،نمی دونم چرا این پزشکیان تایید صلاحیت شد،قران هم اشتباه خوندی جلیلی یادت داد
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 8
    جلیلی
  • ناشناس IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 3
    در عین این که هیچکدوم به درد ریاست جمهوری نمیخورند این مناظره نبود یه چیز دیگه بود.
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    6 3
    اگر آقای #جلیلی برنامه داشت چرا در این سه سال به آقای رئیسی نداد؟
    • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      0 2
      از کجا معلوم شایده برنامه داده نه ما میدونیم و نه شما
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    5 7
    پزشکیان قلدر طلبکار . نماد نمی دانم نمي توانم
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    11 2
    امشب حجت بر همه تمام شد
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      5 16
      درسته،رای ما جلیلیه✌🇮🇷
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    6 17
    مردم شمارو به خدا به هرچی میپرستین نذارین دوباره اون ۸سال برگرده.اینایی که به پزشکیان میخوان رای بدن از کدوم جنبه دوره روحانی خاطره خوبی تو ذهنشونه که میخوان باز تکرارش کنن؟التماس و تحریمای پیاپی تو امور خارجه؟مسکن آخوندی؟ارتباطات و اینترنت جهرمی؟فاجعه دلار و قرارگاه تخم مرغ جهانگیری؟افسارگسیختگی قیمت سکه و تورم؟قطعی پیاپی برق و خرابی وسایل؟برجامی که حتی باک هواپیمای خود ظریفو پر نکرد و آخرشم خود ظریف رو هم تحریم کردن؟شهادت سردار سلیمانی؟واکسن که روحانی میگفت سوهان قم نیست و تا fatf امضا نشه نمیشه؟شمارو بخدا فکر کنین احساسی رای ندین.جناب پزشکیان بنظر آدم خیلی خوبی میاد ولی آدمای چندان جالبی دوروبرشونو نگرفتن و نمیذارن با اختیار خودش کار کنه
  • فینال انتخابات !! CZ ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    5 4
    اینترنت دنیا از تری جی شروع شد به فورجی رسید و فایوجی و الان ژاپن به اینترنت سیکس جی رسیده و ایران هم به اینترنت بسی جی رسیده 😂
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    1 0
    آره فقط شما خوبین هرکسی تو این مملکت تقدس نمایی کرده بدون هنر بدون سواد رفته فرصتهای این مملکت را قاپیده غضب کرده فقط همین رو بلد بود تقدس و چسبیدن به نظام ......
  • حسين DE ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    11 19
    اقاى پزشكيان واقعاً در هيچ زمينه ائى حرفى براى گفتن نداشت،صرفاً لفاظى و بازى با كلمات،ايشون حتى هيچ گونه شناختى از ساختار قدرت و مناسبات قدرت و اثر گذارى آن در تصميم گيرى هاى كلان چه در ارتباط با سياستهاى داخلى و يا خارجى ندارد،بخش عمده مسائل و مشكلات اقتصادى در داخل نتيجه سياستهاى جريانات اصلاح طلبان و ليبرالها و اشرافيت حاكم بر اقتصاد ايران كه همفكران خود آقاى پزشكيان ميباشند است ،ايشون قبلًا گفته بودند در صورت انتخاب شدن به رياست جمهورى جواد ظريف را بعنوان وزير امور خارجه خود انتخاب خواهند كرد و اين يعنى بازگشت به عقب و يك فاجعه ملى ديگر كه به احتمال قوى كشور را تا آستانه نابودى پيش خواهد برد،آمريكا و رژيم صهيونيستى منتظرند در صورت انتخاب آقاى پزشكيان سياستهاى تجاوزكارانه خود را در منتطقه غرب آسيا توسعه دهند چون ميدانند با دولت غربگراى پزشكيان مشكلى نخواهند داشت ،با انتخاب ايشون خطر بسيار بزرگى ما را تهديد خواهد كرد خطر بيخ گوش ماست.
  • US ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    حمله حمله حمله
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    9 2
    متاسفانه جلیلی دقت لازم را ندارد لازم نیست اکادمیک و علمی صحبت کنید در مورد مسایلی و طوری عامیانه صحبت کنید مردم عادی متوجه شوند پتانسیلهای زیادی در مورد امورات روزمره مردم و مقایسه دولتها از نظر سبد غذایی و ... وجود دارد که متاسفانه استفاده نکردند از کمیابی و صف روغن، تا نابودی بورس، مرگ و میر کرونا، خانه نشینی روحانی از ترس کرونا، ارز ۱۰ برابر شده، قیمت تمام اقلام مصرفی مثل روغن، گوشت و ... این تیم کارشناسیشون چکار میکنند؟! چرا روند تغییرات قیمتی اینا رو در دولتهای روحانی و رئیسی درنمیاره بده بهش در تلویزیون با اینا صحبت کنه مردم اینا رو میفهمند نه رشد ۸ درصدی، برنامه توسعه و ... و کلمات آکادمیک رو
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    5 2
    مثل نوار هی تکرار میکنه پزشکیان
    • IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      0 0
      اخه هر چقدر هم تکرار میکنه باز نمیفهمه
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    6 10
    آقای جلیلی زیاد از واژه « روزهای سیاه دولت روحانی» استفاده کند
    • IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      0 0
      مردم ارزوشونه
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    5 0
    برخلاف قالیباف که به خوبی و بدی عملکردش معارف یا جلیلی قطعنامه ها حاصل عملکرد بی نقص خود میداند حاضر به اعتراف و عذر خواهی نیست #خودشیفتگی_به_سبک_احمدی_نژاد
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    6 6
    متاسفانه پزشکیان فقط مسئله ی لاینحل طرح می کند که اصلا وجود خارجی ندارد .نه برنامه ای نه هدفی نه استدلالی ،همه چیز رو هم انداخته میدون رهبری ،رهبری درجای خود ریاست جمهوری هم درجای خود ....میگه مقام معظم رهبری ،،،،،برادر عزیز رهبری به وظایف خود عمل می کند قرار نیست وظایف شما را انجام دهد .
  • IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 1
    بعد از سالها دو تا آدم در این کشور مثه بچه آدم باهم حرف زدند... خدایا شکر
  • CA ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    11 17
    پزشکیان خیلی سفسطه میکنه درست مثل روحانی بی ادبانه حرف میزنه و تهمت میزنه چون مربیش ظریفه.حتما هم او بهش گفته چارتا جمله انگلیسی بلغورکنه تا بلکه غربگداها رو تحت تاثیر قرار بده. برنامه ش که فقط شعارهای دهن پر کن وغیر واقعی و کاملا برپایه امیدواری به ترحم گرگه. یعنی امید به یافتن یه جان کری و قهوه خوردن ودادن امتیاز بیشتر ودریافت هچ . واقعا اینکه کاندیدای ریاست جمهوری در این کشور فکر کنه آمریکا همه دنیاست و بدون باج دادن به امریکا نمیشه هیچ کاری کرد نهایت خود تحقیریست .
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      3 5
      کانادایی یا وی پی ان کانادا داری شیطون؟
  • IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    6 13
    جناب پزشکیان ،،، اینکه شما افتضاح دولت روحانی نمی‌بینید و میخواهید همان دولت روحانی را مجدد ایجاد کنید ، بسیار جای شرمساری است؟؟!!، جناب پزشکیان ،مردم ساده لوح نیستند ، این حرفهای عوام فریبانه را همه بلدند بزنند ، این ره که تو میروی به ترکستان است.
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 7
    روحی لک فداک یا مسعود
  • IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 2
    جلیلی
  • DE ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    5 2
    چه عجب آقای پزشکیان حقیقت را گفت ،مشکل فقرا ما هستیم نه آمریکا ،بله شما هستید وباند بنفش که سی واندی سال دارند تاراج میکنند پولهای برادران حسن واسی به خزانه بر گردانند ماهها فقرا سیرند
  • IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    7 8
    یک موی دماغ شهید سلیمانی از تمام هیکل تو و تمام غرب گرایان اطراف تو با ارزش تر است
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    5 9
    بی شرف منافق تو ارزشت کمتر از موی دماغ شهید سلیمانی است
  • IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    5 3
    بی شرف منافق تو ارزشت کمتر از موی دماغ شهید سلیمانی است
  • هیات مدیره فاسد ! IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    3 5
    پزشکیان خودش ظاهرا آدم ساده و خوبی است اما جناح و شارلاتانهای حامی وی ، در انجام اقدامات غیرانسانی و نابود کردن زندگی مردم متوسط و ضعیف و تاراج صنایع و معادن دولتی ، سابقه خرابی دارند !! .... یک هیات مدیره فاسد و بد سابقه و غیر قابل اعتماد !
  • حامد IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    7 8
    كاش جليلي مي پرسيد آقاي پزشكيان شما مي توني توضيح بدي FATF چي هست؟ كه اين همه مملكت رو رها كردي چسبيدي بهش
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 11
    ستاد پزشکیان روی قومیتها استانهای مرزی و سنی ها دست گذاشته و در دور اول نتیجه گرفته
  • فاطمه IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    7 7
    اقای پزشکیان شما از اول که اومدی فقط ساز منفی زدی و کلا ما رو نا امید کردی.جلیلی هی سعی داشت نا امید نشن مردم تو هی نا امید میکردی.کلا برنامه ای ندادی فقط گفتی با هم و بقیه دوست شیم تا بتونیم به بانک جهانی وصل باشیم...شما اصلا میدونی چه شرطی داره برای وصل شدن به بانک جهانی؟باید خفت بکشی.اگر تو میتونی خفت رو تحمل کنی ما نمیتونیم.امریکایی که بودجه 1 دونه از مرکز پلیساش 6 میلیون دلار بود ولی به ما وزارت بهداشت 5 میلیون هم وام نداد.بنظرت کی جلوی وام ندادنو گرفت؟امریکاا. امریکا هیچ وقت دوست ما نیست یادت باشه
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 4
    مردک خطبه شقشقیه جزو نهج‌البلاغه است
  • امین IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    9 2
    بایدیه کم پزشکیان رو عصبانی کنی بعدببینی کی هست وافکارش چیه..
  • سالار IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 1
    خبرگزاری پو: به کدام نامزد انتخابات 1403 رأی می دهید؟
  • رضا IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    1 6
    به هر حال برنده مطلق مناظره اول آقای پزشکیان بود
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    5 1
    هم كارشناسان پزشكيان كه قرار است كشور را بجاي پزشكيان اداره كنند و هم پزشكيان گفته اند براي اداره كشور بايد يارانه نقدي قطع شود و آب و برق و … گران شود و بنزين و گازوئيل به قيمت آزاد به مردم داده شود. سه سال پيش كليپي از پزشكيان موجود است كه گفته بنزين به قيمت آزاد بايد برسد يعني ليتري ٢٥٠٠٠ تومان. مردم بايد توجه داشته باشند كه قيمت آزاد بنزين الان ليتري ٤٠٠٠٠ تومان است. يعني مردم با راي دادن به پزشكيان، انتظار بنزين ٤٠٠٠٠ تومان را داشته باشند، هر چند پزشكيان بدروغ مدعي شد اين حرف را نزده !! آقاي پزشكيان! نشان دادي كه دروغگو و فريبكار هستي و براي فريب مردم و دزديدن راي مردم، منكر حرفهاي خودت و كارشناسان خودت مي شوي.
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      0 0
      آره جلیلی از معدود افرادیست که نگاه بسیار دقیق و ایده های هوشمندانه برای حل مسائل داره
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 3
    جناب مخبر دولت امروز در میان مناظره باید با مدارک کافی از رشد نقدینگی دفاع کند چرا پزشکیان با افکار عمومی بازی میکند
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    1 0
    تهش همو بغل کردن جی جی باجی شدن
  • هموطن IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 2
    حقیقت مثل روز روشن است اینکه نخواهید ببینید و بخواهید تاریخ دوباره تکرار شود تا ابد مدیون تمامی ایرانیان خواهیم شد لطفا درست تصمیم بگیرید تا ایرانی آباد داشته باشم
  • کامران IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    این کجاش مناظره بود؟همش با احسنت و تکبیر همدیگرو تایید می‌کردند.انگار نه انگار رقیب بودند ،والا صدا و سیما قبلا یه برنامه ای داشت به اسم مردم و مسئولین مثلا نماینده یه شهر با فرمانداری رو همزمان دعوت می‌کرد یاد اون برنامه افتادم.
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    5 4
    دلم برای حاج قاسم سوخت
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    7 7
    اینهمه به رقیب گفتید طالبان به هفته نکشید خدا رسواتون کرد که نسل اندر نسل داعشی هستید فقط پوسته آدم رو خودتون کشیدید .‌ ولی فایده نداره بوی گندتون بلنده . داعش هم انقدر سریع حکم اعدام نمیداد . ذات کثیفتون زود خودشو نشون داد . نه ادبی نه شعوری و ... واسه چهار تا رای نکبتی انقدر زود وا بدی ببین دو روز دیگه که چهار تا مشکل بهش فشار اورد چه میکنه . باز روحانی صبر کرد از پل بگذره بعد فحشارو شروع کرد . عمرا تایید کنی مشرق .
  • نصر IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    3 1
    میگویند:گربه را هر طور بیندازی چهار دست و پا پائین می اید .پزشکیان گوش شنوا ندارد هم اکنون در مناظره مشخص است که اصلا به سئوالات گوش نمیدهد یا اصلا متوجه انها نمیشود وحرف خود را از تخیلات و توهمات خود و یا از روی مطالبی که نوشته اند و دست او داده اند میخواند .این فرد علارغم اینکه دائم قران میخواند در سخن گفتن میگوید :چرا مردم به قران عمل نمیکند،بعد میگوید کاغذ نوشتن که کاری ندارد.باید یک چیزی بنویسی که اجرا شود . نعوذ باالله ایا منظورایشان اینست که قران مجیدی که او برای سخنان خود دائم از ان دلیل می اورد :بگونه ای نوشته شده است که قابل اجرا نیست و باید به گونه ای نوشته میشد که قابل اجرا باشد .انشاءالله که نیت ایشان این گونه نیست ولی متاسفانه چون سخننانش را از روی توهم میزند در سخن گفتن متوجه نیسست چه میگوید . .او در رشته تخصصی خودش که میگوید متخصص قلب هستم ولی وزن 350 گرمی قلب انسان را 750 گرم اعلام میکند، حال خدا بداداقتصاد و فرهنگ و سیاست برسد که خودش ادعا میکند هیچ شناختی از ان ندارد و میخواهد همه را از کارشناسان استفاده کند . با اینکه نظراتش توسط اقای جلیلی بخوبی نقد میشود دوبار طوطی وار همان همان نظرات اشتباه خود را را تکرار میکندو هیچ شناختی از سیاست جهانی نداردوعلی رغم نظرات کارشناسی که در مورد برجام و FATF شده ولی ایشان بدون توجه به نظرات کارشناسی برای جلب مشتری میگوید من مذاکره و این قرار دادها را انجام میدهم و غافل از انست که در زمان دولت روحانی ایران همه تهدات خود را انجام داد ولی طرفین غربی ،براحتی بر اساس دستورات لابی صهیونیزم جهانی برای اینکه تعهدات خود را انجام ندهند انهارا پاره کردند.پزشکیان نمیداند که صهیونیزم جهانی هیچ ارزشی برای حقوق دیگر کشور ها قائل نیست و در اوهام خود فکر میکند میتواند از دشمنی که عمدا خود را بخواب زده امتیاز بگیرد .معلوم نیست این مدت که در مجلس ،حواسش کجا بوده که از کوچکترین مباحث مربوط به قرار داد ها هیچ اطلاعی ندارد.و دائم ایران در اجرای قرار داد ها مقصر میداند و حق را به دشمن مار خورده افعی شده میدهد.نزدیک به صد ها سال نفوذ صهیونیسم انگلیسی و امریکایی در ایران و غارت ایران و نسل کشی وکشتار مردم اقای پزشکیان فکر میکند که انها براحتی دست از سر ما برمیدارند و هرچه اقای پزشکیان بگوید میگویند چشم ٌٌٌٌٌ!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    27 16
    دست مریزاد میگیم به شورای نگهبانی که کسی رو که حاج قاسم رو موی دماغ معرفی میکنه، رهبری رو دیکتاتور خطاب میکنه و مدعیه آمریکا پدر ایرانه رو تایید صلاحیت کرد!!!! که مثلا شماها دین شناسین....
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      39 1
      مرتیکهٔ الدنگ حرف دهنشو نمی فهمه ،یک تار موی دماغ سردار دلها می ارزه به کل اصلاح طلبان غربگدا شورای نگهبان صد رحمت به احمدی نژاد
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    7 17
    آقای وزیری که توسط اصلاحات اخراج شد ، حاج قاسم موی دماغ؟؟ رهبری هر چی بخواد عمل می کنه؟؟ شهید رییسی بی کفایت بود؟؟ تو بیسواد و اون ستاد دروغ گوت لیاقت ندارین. حاج قاسم نبود تو و خانوادت معلوم نبود در کدوم خانه داعشی بودی
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    6 8
    پزشکیان تصورات بسیار بچه گانه ای از روابط بین الملل دارد و این میتواند برای کشور خیلی گران تمام شود.تمام صحبت های او جنبه پوپولیستی داشت و برای دلخوشکنک بیان میشد. زیاد از علم صحبت میکرد اما در صجبتهایش از علم خبری نبود. به این میگویند شامورتی بازی.
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      2 3
      وای تو چقدر باسوادی ، پوپولیست و تعریف کن ما هم بلد شیم. همه نظریه پرداز شدن
  • کریم IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    1 3
    دیشب متوجه شدم جلیلی با آرمانگرای و ایدیولوژی میخواد کشور را را مدیریت کنه
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 0
    جلوی میلیون ها بیننده به جلیلی میگی اعدامت می کنم؟؟ بعد به جلیلی میگی طالبان؟؟؟ تو و اون آذری جهرمی طالبان هستی بی لیاقت. نه به اعدام جلیلی
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 0
    میبینم که مزدورهای اجیر شده روحانی همه جا ریشه زدن حتی توی سایتای طرفدار نظام . حسابو چک کنید پولو ریختن یا نه بعد شروع کنید دری وری گفتن یهو دیدین هزار تومنش کمه در جا صد و هشتاد درجه برمیگردید . چقدر بدبختید انصافا . بمیرید از گشنگی بهتره تا این خفت .
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    7 9
    وزیر اخراجی ، حاج قاسم موی دماغ بود ؟؟؟ شورای نگهبان بفرمایید این دستپخت شماست
  • QA ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    6 38
    رای من از ابتدا جلیلی بود و هست و خواهد بود
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    3 0
    سوءاستفاده از قومیت ها برای رای آوردن،توهین به شعور مردمه.یعنی پزشکیان خبر نداره سفیر ایران در برونئی یه خانم اهل سنت ایرانی و از اهالی سیستان و بلوچستانه؟
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    7 17
    کسیکه سردار دلها با اون همه قدرت رو به موی دماغ برای آمریکا تعبیر میکنه،معلومه که دلش برای ایران و مردم نمیسوزه،آقای پزشکیان یک رای ارزش این ظلم و این توهین گستاخانه رو نداره.اگر حاج قاسم نبود سالها قبل دخترت کنیز داعشی ها شده بود و الان تو رو این صندلی ننشسته بودی،شرف خیلی خوبه،کاش داشتی.
  • م.ب.ر. IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    5 0
    چرا پزشکیان در مقابل حریف و رقیب قوی و قدرتمندش در تئوری پردازی و داشتن برنامه خیلی ضعیف و منفعل عمل می کند؟ اگه اینجوری ادامه بدهد، ما خانوادگی به وی رای نخواهیم داد.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 1
    مردم ثبات و تعییرات تدریجی را برای بهتر شدن وصعیت را به تعییرات رادیکال ترجیح می دهند ...
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 0
    خدا کنه کسی بشه که بتونه کارهای زیربنایی شهید رییسی را دنبال کنه تا به نتیجه برسه و سیره و روش رییسی داشته باشه. البته نقاط ضعف و برخی انتصابات غیرکارشناسی را رفع کنه. امیدوارم کسی نیاد که بخواد از صفر شروع کنه.
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    1 1
    رای من قالیباف بود
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 0
    بدون رضایت مردم کاری نمی کنی یعنی تزویر، مقام ریاست جمهوری جایگاه اجرایی کشور است باید رضایت مردم را بدست بیارید نه اینکه پشت نارضایتی مردم پنهان شوید
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 0
    پزشکیان اگربخواهدمثل گذشته مملکت را بیاندازد دربغل ابرقدرت غرب
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 2
    پزشکیان اگربخواهدمثل گذشته مملکت را بیاندازد دربغل ابرقدرت غرب وجلیلی بخواهد بیاندازد دربغل ابرقدرت شرق-بهتره هردوتاشون رئیس جمهور بشوند
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      3 1
      پزشکیان ایران رو مثل روحانی زیر پای غربی‌ها و عربها میندازه،ویلچر سواری ظریف روز مذاکره با آمریکا و زانو زدنش زیر پای پادشاه عربستان رو که یادتونه؟هیچ امتیازی هم ازشون نگرفت و برجام بی برجام و حتی ایران متضرر هم شد.جلیلی مثل رئیسی جلو میره با شرق ارتباط میگیره مشروط به گرفتن امتیاز،ایران رو تو بغل اونا نمیندازه،به شکل متقابل در آغوش میگیره، این دوتا باهم خیلی فرق دارن.
  • عبدالرحمن IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    46 0
    شانس اوردی نوجوانان نمیتونند رای بدهند چون تیر ایران اینترنشنال داره به سنگ می خوره.. ایران اینترنشنال یه مشت خاله و عمو مدل برنامه های کودک جمع کرده و بااونها یک شبکۀ ماهواره ای درست کرده. اینجوری که این روزها داره بر علیه جمهوری اسلامی کار میکنه، اگر قرار بود کودکان و نوجوانان هم رای بدهند، داستان فرق می کرد..ایران اینترنشنال الان فکر می کنه در سال 1401 هستیم و می تونه با پروپاگاندا بچه ها بکشونه توی خیابون. خب، در هر صورت نظام جمهوری اسلامی شانس اورد که تکنیک ها و تاکتیک های ایران اینترنشنال روی هرچی در کشور اثر بگذارد، روی این یک مورد، انتخابات، اثر نمیگذارند. پس بهتره که سن مجاز برای انتخابات در ایران پایین نیاد هیچ وقت و کودکان و نوجوانان رو فعال سیاسی نکنید چون هل شون می دید توی بازی ایران اینترنشنال.
  • عبدالرحمن IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    1 0
    شانس اوردی نوجوانان نمیتونند رای بدهند چون تیر ایران اینترنشنال داره به سنگ می خوره.. ایران اینترنشنال یه مشت خاله و عمو مدل برنامه های کودک جمع کرده و بااونها یک شبکۀ ماهواره ای درست کرده. اینجوری که این روزها داره بر علیه جمهوری اسلامی کار میکنه، اگر قرار بود کودکان و نوجوانان هم رای بدهند، داستان فرق می کرد..ایران اینترنشنال الان فکر می کنه در سال 1401 هستیم و می تونه با پروپاگاندا بچه ها بکشونه توی خیابون. خب، در هر صورت نظام جمهوری اسلامی شانس اورد که تکنیک ها و تاکتیک های ایران اینترنشنال روی هرچی در کشور اثر بگذارد، روی این یک مورد، انتخابات، اثر نمیگذارند. پس بهتره که سن مجاز برای انتخابات در ایران پایین نیاد هیچ وقت و کودکان و نوجوانان رو فعال سیاسی نکنید چون هل شون می دید توی بازی ایران اینترنشنال.
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 1
    این ادم در حد ریاست ممهوریه یک نماینده حز مجلس اره ... بعد توی پدر سگ راجع به شایسته سالاری میگی ...به حلیلی رای میدم چون فقط قالیبلف ازش حمایت کرده
  • ضیا IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    6 4
    دولت سایه آقای جلیلی در زمان آقای رئیسی کجا بود
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 5
    وقتی شصت درصد رای ندادن یعنی تفکرات این دو نفر را قبول ندارند حالا هرکدام بشوند پشتوانه مردمی ضعیف دارند ایکاش اول بفکر افزایش مشارکت بودن بعد دنبال دعوا مشارکت خیلی مهمتر از این هست که چه کسی ریس شود چون هرکسی هم بشو د اگر خطا زیاد کند مقام رهبری هست که جلوش را بگیره
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    6 6
    فقط اونجا که حکم اعدام داد😂😂😂
  • اسکندر IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 0
    مشرق نیوز باز هم ترسید و پیام منو منتشر نکرد! می صبر می کنم تا ببینم حدسم دربارتون درست بوده یا نه. «ان الله مع الصابرین»
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 0
    بیسوادی - بی برنامه ای از سر و روی وزیر اخراجی می باره. فقط شده مترسک ظریف و روحانی - دیدین اخر مناظره گفت متن که دوستان اماده کردن میخونم!! در طول مناظره زحمت نکشید متن رو به روز کنه!!! حاج قاسم موی دماغ !!! نه یه دولت سوم و شوم روحانی
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    7 2
    طالبان تویی که به جلیلی می گی اعدامت می کنم. وای به روزگار مردم نه به دولت سوم و شوم روحانی
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    1 0
    هرچهار سال اوضاع بدتر شده
    • IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      0 0
      دقیقا
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    5 0
    اقای جلیلی با نیرنگ دین و قرآن و نهج البلاغه به مصافتان آمده اند تا جمعیت مومن را فریب دهند و هیچی در خودشان نمی بینند جز تخریب افراد کشور و بزرگ کردن آمریکای شیطان
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 0
    کلی گویی دقیقا ویژگی صحبتهای پزشکیان بود، در حد غرولند رانندگان تاکسی! فاصله طبقاتی ماحصل وزرای دولت روحانی بودند که خود سرمایداران و زرسالارانی هستند که تصمیماتشان دقیقا در جهت شکاف طبقاتی بوده و از حامیان اصلی دکتر پزشکیان هستند رشد ده برابری ارز ارمغان همین ها بود و دنیای شما چهار کشور است که بیشترین خباثت را با ایران دارند و دولت رئیسی بود که بریکس و شانگهای را به ارمغان آورد و دروازه های جدیدی از ارتباط را به روی کشور گشود. التماس تفکر و تعمق!
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    5 1
    موارد زیر رو یادآوری کنید: 1- جمع آوری نقدینگی حاصل از چاپ پول بدون پشتوانه با کشاندن مردم به بازار بورس و غارت سرمایه آنها 2- قطع مکرر برق در تابستان و زمستان 3- افزایش قیمت سه برابری بنزین که الآن برنامه دارند 15 تا 20 برابرش کنند 4- توقف 8 ساله ساخت مسکن و مزخرف خواندن مسکن مهر 5- صف مرغ و گوشت و سبد کالا 6- مرگ و میر روزانه کرونا و کمبود دارو 7- افزایش قیمت 20 تا 50 برابری مسکن 8- آزادسازی بخشی از قیمت نان (نانوایی های آزاد پز) 9- کاهش شدید فروش نفت و زمزمه عدم پرداخت حقوق کارمندان (تجربه تأخیر در پرداخت حقوق) 10- تعطیل کردن کارخانجات و بیکار کردن کارگران و موارد زیر و درشت دیگری که متأسفانه جامعه فراموش کرده ...
  • ناشناس IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    51 0
    چرا کسی مثل پزشکیان حق داره هرچی بگه مثل روحانی مثل خاتمی مثل زنگنه و ظریف و... چرا هیچ کس از اینها شکایت نمی کنه چرا ستاد پزشکیان از خبرگزاری فارس می خواد شکایت کنه ولی هیچ کس از خبر فوری و خبرگزاری انتخاب و آفتاب و... شکایت نمی کنه واقعا این جماعت چی از نظام ميدونند که هر کاری و هرچیزی دلشون می خواد می گنند و هیچ ترسی از محاکمه ی که هیچ وقت قرار نیست بشن ندارند مصونیت اینا از کجا میاد چرا رسانه دارند و اینقدر قدرتمند
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    1 0
    اقای پزشکیان دارد می گوید عراق و چین پول های مارو دارن نمیدن و انها را مقصر عمدی ندادن دلار
  • ناشناس IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    8 0
    ناشر عزیز شاید تو بدانی که کلهم اجمعین سرکاریم
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    9 1
    مناظره رو در رو نبود بهتر بود،پزشکیان در عمل خراب کرد، اولش آدم میگه زورش زیاده صداشو میبره بالا، بعدا میبینه طبل توخالیه،آخه وقتی fatfرو نمیدونی چرا بحثش رو جمع نمیکنی تابلو نشی، جلیلی مستقیما ازت پرسید،هیچی نداشتی بگی،چرا وقتی عربی نمیتونی حرف بزنی اصرار داری حرف بزنی که یادت بره که جلیلی حافظ کل قرآن بهت نهج البلاغه رو برسونه،خدا کنه برا مناظره بعدی خودشو اصلاح کنه با این وضع و این همه توهین که به شخصیت‌های مملکت کرد،رای های قالیباف هم پرید 😭ترمزش بریده، یکی آگاهش کنه.واااای.
  • یزدان CZ ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 3
    سرسوزنی اعتماد به شماها نیست
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    تیم قبلی را چرا باید اعدام کنیم منظورم اینستکه خیلی جنون امیز است ، شاید تیم من نیست تیم برای شخصی دیگر است و می خواهد اعدام کند
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    6 1
    این وزیر اخراجی اگه رییس جمهور بشه ، مردم اگه به حرفش گوش نکردن ، اعدام میشن. طالبان باید بیاد پیش تو لنگ بندازه. آقای جلیلی خیلی مراعات کرد که جواب تو رو نداد. نه به دولت سوم روحانی نه به پزشکیان بیسواد نه به طالبان ایران
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 0
    طالبان اونهایی هستند که مثل گانکسترها با کلت میرن سروقت زن بیچاره وباشلیک گلوله بغض وکینه خودشون رو نسبت به زن خودشون! خالی میکنن یه مشت بیسواد ،عصا قورت داده ناکارامد🖐️🤮😈
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    اه چه لوس ،
  • رای من جلیلی اما .. IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 0
    رای من جلیلی اما .... ثابت نگه داشتن قیمت سوخت ، یک خودکشی و تخریب اقتصاد است !! ....
  • درک و فهم مردم !! IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 0
    رای من جلیلی اما .... ثابت نگه داشتن قیمت سوخت ، یک خودکشی و تخریب اقتصاد است !! .... مطمنن باشید درک و فهم مردم هم به مرور افزایش خواهد یافت ....
  • علی IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 3
    آقای جلیلی خیلی آدم خجالتی هست آدم خوبی هست ولی به کار ریاست نمیخوره کلا درون گرا هست یه قول معروف سایه نشین
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    4 0
    به کوری چشم دشمنان و بد خواهان این نظام و به عشق رهبری مشارکت حداکثری خواهیم داشت . انشاالله ...
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 1
    اتفاقا داشتن برنامه اصن مزیت نیست، ما قانون اساسی داریم، برنامه توسعه داریم، دیگه چه برنامه ای؟ همینا رو اجرا کنن خودش شق القمره،
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    3 1
    سال ۹۵ بخاطر اجرای fatf کلیه نهادهای انقلاب توسط بانک مرکزی تحریم شدند شما را بخدا با یک سرچ ساده در ارشیو در باره خود تحریمی نهادهای انقلاب راجع به این قرار داد شوم افشاگری کنید. همه ما پیش خدا مسئولیم من بیش از این از دستم برنمیاید
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
      0 1
      اف ای تی اف خیانت بزرگی است .الکی اجرای آن را یک دستاورد معرفی نکنید .به فکر ایران بزرگ وپیشرفت آن باشید .با دست خودبه مغز ایران شلیک نکنید تا زندگی ها را فلج کنید ویک خود تحریمی بزرگ ایجاد کنید .اعلام خطر
  • محمد IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    3 0
    لطفا به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید ببینید در سال آخر دولت روحانی تورم نقطه به نقطه ۶۰ درصد بود ولی در سال آخر دکتر رئیسی شده بود ۳۱ درصد ببینید میانگین رشد اقتصادی دولت روحانی ۱.۱ درصد بود ولی دولت رئیسی ۴.۳ درصد ببینید میانگین صادرات نفتی و غیر نفتی در سال آخر دولت رئیسی چقدر از سال آخر دولت روحانی بیشتر بود و ساخت ۲ میلیون و پانصد هزار مسکن را کلید زد.
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    اقای پزشکیان دارد می گوید عراق و چین پول های مارو دارن نمیدن و انها را مقصر عمدی ندادن دلار ! های نفتی ایران بیان می کنند ، چرا و کی و توسط چه دولتی و چه درصدی از قرار دادهای نفتی ایران با چین و عراق به دلار آمریکا و در سیستم مالی آمریکا بسته شده است
  • میم IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    آقای پزشکیان آیا حرفهای مردم در شاه عبدالعظیم را شنیدی؟ آنها هم مردم هستند.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    جلیلی
  • EBRAHIM ARAM TR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    1 0
    به مدد الهی و حرکت عظیم ملت شریف و نجیب ایران عزیز،شنبه آقای دکتر پزشکیان این انسان مومن و ولایی خالص و صادق، خادم جمهورایران خواهد بود۰ بماند به یادگار.۰۲ـ۰۷ـ۲۰۲۴
  • حامد CA ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    چرا جلیلی
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    عمق راهبردی،،😂😂😂
  • شفاف IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    با سلام دوستان رای دادن در ایران تابع فاکتورهای زیادی هستش دومورد مهم ان عبارتنداز 1-لجبازی 2- احساسات. عده ای از لج این گروه به فلانی رای میدن وبرعکس . وعده ای هم سوار موج احساسات ایجاد شده می شوندو احساسی رای میدهند واصلا به سابقه فرد وگروه طرفدار ان هیچ توجه نمی کنند. در جریان مذاکرات برجام امریکا بایک تیم کارکشته چهار صدنفری متشکل از کارشناسان اتمی.سیاسی. اقتصادی.تحریمی وارد میدان مذاکره شده بوداما ایران با چهار نفر که هیچ سابقه مذاکره ای نداشتند. نتیجه اش شد خسران ایران.دوباره امده اند تا موج سواری کنند. به امید اینکه با روشنگری بتوانیم از رای دادن های لجبازانه واحساسی بکاهیم. عقلانیت عقلانیت عامل نجات دهنده و مغفول این روز های ایران. دوستدار همه وهمه مردم شریف ایران قوی.
  • :) IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    این حرفشو با آب طلا بنویس قاب کن بزن در اتاق هیأت دولت : نهی از منکر برای قوای سه گانه و الیگارشی قدرت و ثروت. خیلی حرف خوبی بود
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    خیلی می‌ترسن تیم جلیلی موفق شود به اجرای درست و اساسی برنامه ها و کارآمدی دولت محسوس و آشکار شود و در مقابل معلوم شود میشد کار کرد و دولتهای سابق و اصلاحات کار نکردند بلکه کارشکنی می‌کردند. حسابهای خود را فقط پر کردند، خانواده هاشان را با چندین میلیارد دلار فرستادن غرب وحشی که همه آن ثروتها را باید بربادرفته حساب کنید، چون آنها خودشان شاهدزدن! و بتدریج همه آین ثروتها را شناسایی میکنند و به بهانه‌ های متعدد بالا میکشند چون می‌دانند کسب حلال و درست نیست و طرفها مافیان و نمی‌توانند جیک بزنند و اعتراض کنند، چون نمی‌خواهند معلوم شود چه میزان هنگفت رانت و سرمایه دزدیده میشده و در کدام مافیای هاشمی و روحانی و غیره. پس این وسط ایران ضرر دوچندان کرده چون آقایان دست خالی بازگردانده می‌شوند با ماموریت احتمالی برای نفوذ و ارسال سایر ثروتها و ذخایر یا جه و چه! اینرا ده سال پیش گفتم اما هیچکس باور نمیکرد کانادا ثروتهایشان را بالا بکشد، مشکل اینست که ایرانیها بدون مطالعه و بررسی کافی، بطور گله ای تصمیم میگیرن و کوچ میکنن اما هنوز نمیدانند که برای مثال همان کانادا پناهگاهی بوده از ابتدا برای پنهان شدن تمامی جنایتکاران جنگ جهانی و سایر دزدان و جنایتکاران که آن هم یک دام بود احتمالا، از طرف روباه پیر. همه را براحتی لو میداد و میفروخت و تهدید میکرد و بکار گرفت یا دست خالی پس فرستاد و تحويل دادگاهها داد. این مافیای جهانی بشدت حلقه بسته است و یک شیلینگ نم پس نمیدهد به غیرخودی. چقدر شبیه ارسالیهای لندن در ایران و آمریکا و جهان. میخواستم بگم یک تدبیری برای مافیای تدبیر بیندیشید که در ایران سرمایه گذاری کنند و اینهمه برج دور جهان ساختند کافیست. نیست؟
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 10
    به جلیلی رای خواهم داد.مشرق تایید کن
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 11
    مشکل فقرا مافیای هاشمی و مافیای روحانی و مدیران نجومی و دولتهای فشل همانها _ چه خوب که خودش گفت . آفرین
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    0 0
    من کلا در عمرم به اصلاحطلب رای ندادم و جمعه قبل به قالبباف و پس فردا هم به جلیلی رای میدهم.
  • هیات مدیره فاسد ! IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
    0 0
    پزشکیان خودش ظاهرا آدم ساده و خوبی است اما جناح و شارلاتانهای حامی وی ، در انجام اقدامات غیرانسانی و نابود کردن زندگی مردم متوسط و ضعیف و تاراج صنایع و معادن دولتی ، سابقه خرابی دارند !! .... یک هیات مدیره فاسد و بد سابقه و غیر قابل اعتماد !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس