محسن رنانی نمایه

بسیاری از آنها که در انتخابات شرکت نکردند هرگز متوجه اهداف توطئه "تحریم انتخابات" نیستند و حتی با آن مخالفند اما بانیان تحریم از آنجا که به این فرجام تلخ آگاه‌اند؛ رأی ندادن را تشویق می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق _ محسن رنانی، از استادان اصلاح‌طلب است که در انتخابات اخیر فعال شد.

او که قبل از انتخابات طی سخنانی اینطور گفته بود که اگر اینبار از انتخابمان جواب نگیریم پس آنگاه شاید مجبور شویم به بیگانگان پناه ببریم [1] به تازگی و پس از برگزاری دور نخست انتخابات نیز طی یک یادداشت که در حمایت از پزشکیان منتشر شد، ‌ سخنان عجیبی را مطرح کرده است.

در ادامه بخش‌هایی از اظهارات رنانی را به انتخاب مشرق می‌خوانید:

_ واقعیت این است که رأی ندادن شما هم افق‌ها را روشن‌تر کرد و هم قدرت شما را آشکارتر کرد و هم صحنه‌بازی را عوض کرد. دستمریزاد. این عدم مشارکت فراگیر، یک گام به پیش بود. همه ما تحلیل‌گران باید برخیزیم و به احترام مردم ایران کلاه از سر برداریم و تعظیم کنیم. به گمان من ملت ایران بعد از جنبش مهسا، سطح بازی سیاسی را به‌نحو حیرت‌انگیزی دگرگون کرده است.

_ آن ۶۰ درصد تغییرطلب و معترض و مخالفی که شرکت نکردند، دور اول انتخابات را به یک رفراندوم تبدیل کردند.

_ معتقدم که مردم فهیم ایران، آنچه بهینه است را انجام خواهند داد و در دور دوم نیز میان رأی دادن و ندادن، گزینه‌ای را انتخاب خواهند کرد که گمان می‌کنند پیام‌ قاطع آنها را ابلاغ می‌کند و برای بازیگری مجدد ملت ایران، «خلق امکان» می‌کند. [2]

راز دستمریزاد گفتن بانیان تحریم انتخابات/ آنها که قصد دارند پیروزی نظام را به شکست بکشند!

*این صحبت‌های عجیب به معنی برنشستن مراجع اجتماعی و برخی خواص روی اشتباه و رواداری ناامنی برای مردم است.

بله! عجیب به نظر می‌رسد که چطور می‌توان از سخنان رنانی به ناامنی رسید اما حقیقت آنست که تقدیس و تحسین شرکت نکردن در انتخابات به معنای تشویق راهکارهای غیر از صندوق رأی برای اصلاحات اجتماعی و سیاسی است.

و پر واضح آنکه ما برای اصلاح اجتماعی و سیاسی جز صندوق رأی راه دیگری نداریم.

به این معنی که وقتی صندوق رأی را کنار بگذاریم هیچ راهی جز اسلحه و خشونت و خیابان باقی نمی‌ماند.

دقت شود که بسیاری از آنها که در انتخابات شرکت نکردند هرگز متوجه این فرجام تلخ نیستند و حتی با آن مخالفت هم دارند اما بانیان آشوب و تحریم انتخابات از آنجا که به این فرجام تلخ آگاه‌اند و همان مسیر را هم دنبال می‌کنند؛ دست به تشویق می‌زنند!

شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که مشرق در طول سال‌های تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان؛ دائما این سؤال را مطرح می‌کرد که جز صندوق رأی و اسلحه چه راه دیگری برای اصلاحات سیاسی و اجتماعی وجود دارد!؟

چپ‌های تحریمی نیز هرگز نتوانستند پاسخی درخور یا اقناعی به این سؤال بدهند. [3]

نتوانستند زیرا اساسا پاسخی وجود نداشت و یک شهروند بین دوگانه صندوق رأی و خیابان؛ هیچ راه سومی را در پیش رو ندارد.

از اینجا آشکارتر می‌شود که رنانی دانسته یا نادانسته قصد دارد بر آن امواج خیابانی احتمالی برنشسته و موج‌سواری کند. و تلخ‌تر اینکه آقای رنانی بعنوان یک مرجع اجتماعی و یک استاد دانشگاه گویا هیچ اهمیتی هم به این حقیقت نمی‌دهد که در خیابان هیچ تحفه‌ای جز ناامنی و غارت و قتل و خشونت برای مردم وجود ندارد.

باید دانست که بانیان آشوب و تحریم انتخابات اگرچه در مقابل مردم ماسک لبخند را بلند می‌کنند اما حقیقت این است که آنان به مردم به مثابه هیمه و هیزمی می‌نگرند که صرفا قرار است این بانیان را به اهدافشان برسانند.

و در این میان هیچ اهمیتی ندارد که چه بر سر اکنون و آینده مردم می‌آید!؟

در بحث ادعای رنانی مبنی بر اینکه انتخابات اخیر یک رفراندوم از سوی 60 درصدی بود که شرکت نکردند نیز گفتنی‌های زیادی وجود دارد.

از جمله اینکه همین جمعیت محترم 60 درصدی هستند که عمده مالیات‌های کشور را می‌پردازند، قوانین موضوعه کشور را رعایت می‌کنند، ‌ با ناامنی مخالف‌اند، جمعیت سرباز کشور را تأمین می‌کنند و ذیل پرچم و قوانین روز کشور به فعالیت‌های اقتصادی و غیره مشغول‌اند.

آقای رنانی باید رفراندوم اصلی و تأیید نظام از سوی اکثریت مردم را در همین رعایت‌ها و اجرائیات قانونی از سوی مردم ببیند نه در انتخابات که یک رفتار سینوسی است و بالا و پایین بسیار دارد.

***

1_mshrgh.ir/1617026

2_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1636101

3_mshrgh.ir/1397665

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    8 6
    اصلاح طلبان تهوع آور !!!!!!!!!!!!!
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
      5 0
      نتیجه اینکه اگر کار به اسلحه کشید، اول همین تحریم کنندگان انتخابات باید حذف شوند، اولِ اولِ اول.
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
      2 0
      گاهی اوضاع برعکس می شود کار که به اسلحه و کف خیابان بکشد این بار فرق می کند یک انقلاب اسلامی پرشورتر انجام می پذیرد واراذل اصلاحاتی ادب خواهند شد .بی شرف ها می خورند ودرحال جفتک پرانی هستند .
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    2 1
    ان شاالله مشرق جرات داشته باشی ۶ ماه بعد از دولت پزشکیان هم از این تیترها بزنی و این انتخابات رو پیروزی نظام بدونی
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
      0 1
      ازآینده هیچ کس خبرنداره ،معلوم نیست چی بشه ؟هرکسی باید مراقب اعمال خودش باشه .هنوز چیزی مشخص نیست .
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    0 0
    خلاصه زندگی
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    7 4
    رفراندم روز تشییع شهید سلیمانی و شهید رئیسی بود مردم اعتراض به وضع اقتصادی دارن و میگن هر کسی اومده وضع اقتصادی ما بهتر نشده این به معنی مخالفت با نظام نیست.
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
      2 1
      پس نظام کارش چیه و چیکارس؟
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    0 0
    حتی 10 درصد مردم
  • حسین IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    3 2
    این ادم بسیار درستی هستش؟
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    6 2
    علت بالارفتن قیمتا در دولت رئیسی حذف سرطان 4200 دولت گلابی بود
  • سیاوش IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    0 0
    یعنی رعایت قوانین رانندگی، یا توی صف ایستادن برای خرید نان و...تایید است!
  • یک ساسانیِ مسلمان شده IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    3 0
    من به ساسانیان رای ندادم. به اسلام رای دادم.
  • سیاوش IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    0 1
    بر چه مبنایی
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    2 1
    ماله کشی نکنید
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    3 1
    کی میگه رای ندادن به جنگ داخلی منتهی میشه ؟
  • سیاوش IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    2 0
    آقای جلیلی
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    2 4
    درود بر دکتر رنانی .
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    4 0
    ما بهشون گفتیم رای کم اوردید اینها هم به همین خاطر می خواهد گرو کشی کنند تمام جدی نگرید اینها را چون مردم اینها رادحدی نمی گیرند ...
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    3 2
    این چرندیات چیه که هم شما و هم رنانی به هم میبافید! مردم از چپ و راست خسته اند. فضا رو باز کنید بذارید سلیقه های دیگه هم کاندیدا بشن اونوقت مردم هم رای میدن.
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
      0 1
      دقیق بخون .رنانی هم یه جورایی همین رو میگه . خستگی از دوطرف فعلی.
  • ZA ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    3 2
    رفراندوم با انتخابات متفاوت هست. بزرگترین و خطرناکترین برانداز کسی است که در پی احیای برجام است.
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
      0 1
      برجام احیا نکنی ، اتم هم نسازی و اش نخورده و دهن سوخته بشی و تحریم بمونی ،این چه فایده داره؟ انگار نیستید.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    2 1
    اگه کسی یا چیزی هم این وسط پیروز شده باشه تلگرام و حامیان و سرمایه گذارانش هستن که تونستن افکار چند میلیون نفر ایرانی رو به نفع خودشون مدیریت کنن
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    1 2
    با سلام رنانی تحصیل کرده اقتصاد است. ابعاد این گزاره را با هم بررسی کنیم. - رنانی مانند بسیاری از سرمایه های انسانی کشور در دانشگاه ها تحصیل کرده و در رشته های به مراتبی از تخصص و مهارت پیدا می کنند. این آموزش ها چه سمت و سوئی به این سرمایه های انسانی می دهد؟ - تحصیل دانشگاهی سال ها است که در ایران نهادینه شده و هزاران نفر از با تحصیل مهارت ها در جامعه مشغول بکار هستند. در این باره چند مطلب وجود دارد. اولا ، بر اساس سیاق علمی غربی علوم مشتق شده و به فروع متعدد و متکثر درآمده است. این علوم در دو شق کلی تعریف می شوند، یا دانش یا مهارت. مهارت ها هم به دو دسته تقسیم می شوند یا مهارت های دانشی است یا مهارت های کاربردی است. ثانیا، اقتصاد از جمله مهارت های دانشی است که از کلیت جهان بینی و ایدئولوژی سرمایه داری ارتزاق می کند و رشته ای است که دانش آموختگان آن در صورت عدم برخورداری از هاضمه فکری و انتقادی بطور هنجاری از ایدئولوژی ضمنی این رشته پیروی می کنند. ثالثا، سرمایداری و اجمالا نظام غربی توانسته است کلیه سنگرهای انتقادی را بعد از جنگ دوم جهانی فتح کرده و پس از آن با یک جامعه مسخ شده مواجه شده است. رابعا، از آن پس ادبیات توسعه با جهانی کردن هنجارهای سرمایه داری مباحثی نظیر نوسازی را برای خطی کردن کلیه مناسبات سیاسی و اقتصادی مطرح کرده و در نظام دانشگاهی تجویز کردند. - واما، اقتصاد، یکی از ابواب و عرصه های مهم حکمروایی است که ارتباط بلافصل با جهان بینی دارد. تخصیص منابع محدود هدف بنیادین این رشته است که اگر در مجموعه تفکرات مادی صورت بندی شود حاصل آن استعمار و اشکال مختلف ناهنجاری های ذاتی است. جمع بندی : اقتصاد فعلا تحت حاکمیت هنجارهای غربی و مادی است. یعنی یک نظام مطلقا ربوی و بر اساس منزلت های منیت پذیر و ترجیحات فرهنگی و نژادی است. ج اا در تعارض بلافصل با این جهان بینی است ولی موفق به ارائه علمی اقتصاد مورد نظر خود از منظر دینی نشده است. قانون گذار هم آلوده به تفکر هنجاری غربی است. تفکر غربی اسلام و دین را غیر علمی و در ردیف اسطوره تحلیل می کند و بدین ترتیب اقتصاد به عرصه نزاع هنجاری و فکری دو اردوگاه اسلام و غرب تبدیل شده است. رنانی نقش ژاندارک در عرصه سیاسی ایران را بر عهده گرفته است و تا ظهور این منازعه ادامه دارد.
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
      0 0
      شما همین متن طولانی رو که تایپ کردید ، بر اسلس قوانین علمی و اقتصادی هست که انجام دادی ‌ . اگه مشرق براش نمیصرفید سایت نمیزد که تو بنویسی و اگر تکنولوزی نبود ، اینترنت هم نبود که بخواهی پیام بفرستی . و کلا چه بسا اگر واکسن فلج اطفال توسط علم غربی درست نمیشد ، چه بسا الان توان تایپ هم نداشتی . پس چه بخواهی چه نخواهی نفس کشیدن الان ما با علم برآمده از غرب هست که میسر شده .
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    4 2
    از امریکا تا کانادا سازمانهای نظر سنجی انها صحت نتیجه انتخابات ۸۸ را تایید کردند کسی خبر دار نشد بنده خدا شهید ارمان
  • ناشناس IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    0 1
    اینها کیند؟ مافیاها و مفسدین کیند؟ چیند؟ نکنه فرازمینی و ماورائی اند؟ بانیان و منتفعین تحریم از چه قماشی اند؟که زور هیچکس بهشون نمیرسه؟
  • علی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    1 1
    پرداخت مالیات،سربازی و.... هستن
  • مهدی IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    2 0
    پیروزی ؟ خخخخخ
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    5 0
    داری غیر مستقیم 60 درصد را به نافرمانی مدنی هدایت میکنی؟ دست بردار از این سیاست
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    4 1
    حاجی! تنها تفاوت اینها با مجاهدین اینه که مثل اون احمقها زرتی اسلحه بدست نگرفتند!
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    2 1
    یاد بگیرید که در یک کشور متمدن و باثبات رای ندادن نوعی ابراز عقیده است، نبابد کتاب را از صفحه آخر بخوانید. کسی از ملت دنبال تحریم انتخابات نبود، 60 درصد گزینه ای که باورش داشتند را میان جمع 6 نفره پیدا نکردند، ممکنه دور بعد بهتر عمل بشه و مردان شاخص در معرض انتخاب قرار بگیرند و همین 60،70 درصد زودتر از بقیه رای دهند! دمکراسی و انتخابات فقط یک چهره ندارد.
  • سید IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    3 2
    اصلاح طلبان تهوع آور !!!!!!!!!!!!!
    • رضا IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
      4 3
      سوزش قابل درکه !
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    3 0
    مردک تو اصلا بلدی اسلحه بدست بگیری
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    0 2
    البته به خوبی که با وجود درهم برای کالای اساسی ایران و کرسنت به زودی جزایر سه گانه از بین میرند ...
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    2 0
    این گونه مواضع فقط از یک ذهن منحط روان پریش و رو به قهقرا نشات می گیره.
  • صادق IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    2 0
    وظیفه نظام در مقابل اصحاب فتنه آن است که طبق قانون این خیانتکاران تاریخ را محاکمه ضمن محاکمه دارایی‌های آنهاهم ظبط ومجازات کیفری گردند
  • SI ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    1 0
    به خدا میدونیم
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    3 0
    سنگ پا. رفراندوم بذارید
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    3 0
    تقلب گسترده خخخخخخخخخخ
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    3 0
    کسی که برای به قدرت رسیدن به بیگانگان روی آورد
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
      0 0
      حکمش اعدام است
  • رضا IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    1 1
    جای دست درد نکنه است مشرق ؟! اگه امثال رنانی ریش گرو نمیذاشتد شیش میلیون رای اضافه میشد
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    0 1
    تروریستهای سیاسی اصلاح طالبان سی سال گلوگاههای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی مملکت را گروگان گرفته اند و مردم گوشت قربانی ایشان هستند، نه دین دارند نه ایمان، نه اخلاق دارند نه اعتقاد. مغزپسته ای هایی با جیغ های بنفش که حرف حرفِ آنان باید باشد، صندوق یا سطل آشغال یا درب توالت عمومی برای اینها فقط وسیله است و هدفشان وسیله را توجیه میکند، یکبار صندوق، یکبار آتش زدن سطلهای آشغال و یکبار پشت نویسی درب توالتهای عمومی... یک میلیون آنارشیست که سهله هزار نفر آنارشیست یا تروریست سیاسی اصلاح طالبان کافیه تا کل دربهای توالتهای عمومی که سهله، کل دیوارهای شهرها شعار نویسی بشه و سطلهای آشغال به آتش کشیده بشه و در آخر با تغییر دین پناهنده بشوند در چند کشور غربی و تازه حقوق ماهیانه هم از آنها بگیرند...
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    1 0
    حلقوم روحانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس