کد خبر 1623316
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۶

چگونه در دام کلاهبرداری های ارز دیجیتال نیفتیم؟

در این مطلب می‌آموزیم که کلاهبرداری‌های خروج چه هستند، چه خط قرمزهایی را باید زیر نظر داشته باشیم و چگونه از سرمایه خود محافظت کنیم..

درک ویژگی‌های کلاهبرداری‌های خروج یا اگزیت اسکم (Exit Scam) در حوزه ارزهای دیجیتال و انجام اقدامات پیشگیرانه در این دنیای پرنوسان و اغلب مبهم سرمایه‌گذاری ضروری است. در این مطلب با تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد این کلاهبرداری‌ها و ارائه طیف وسیعی از عوامل محافظتی قدرتمند، دانش و منابعی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهیم که برای محافظت از سرمایه‌ در بازار به سرعت در حال تغییر ارزهای دیجیتال مورد نیاز هستند.

آشنایی با کلاهبرداری‌های خروج در کریپتو

با توجه به چشم‌انداز دائماً در حال تغییر ارزهای دیجیتال، کلاهبرداری‌های خروج به یک تهدید جدی تبدیل شده‌اند و بذهکاران از خلاقیت این صنعت برای اهداف مخرب خود سوء‌استفاده می‌کنند. منظور از اگزیت اسکم کلاهبرداری‌ است که در آن سازندگان پروژه پس از دریافت مبالغ هنگفت از کاربران، به صورت ناگهانی ناپدید می‌شوند. این دست از کلاهبرداری‌ها به اعتبار صنعت ارزهای دیجیتال آسیب زیادی وارد می‌کنند.

هکرها از ناشناس بودن فناوری بلاک چین به نفع خود استفاده و سرمایه‌گذاران ناآگاه را با وعده‌ سودهای کلان و تحولات پیشگامانه جذب می‌کنند. پس از دریافت پول از سرمایه‌گذاران، این کلاهبرداران ناپدید می‌شوند و میراثی از بی‌اعتمادی و فاجعه مالی در پی آنها باقی می‌ماند. درک مکانیسم‌ها، انگیزه‌ها و اصطلاحات کلاهبرداری‌های خروج در حوزه ارزهای دیجیتال برای افرادی که در چشم‌انداز مالی معاصر فعالیت دارند، ضروری است.

کلاهبرداری‌های خروج در کریپتو چگونه کار می‌کنند؟

این دست از کلاهبرداری‌ها را می‌توان به یک نمایشنامه تشبیه کرد که به خوبی تمرین شده است. کلاهبرداری‌های خروج شامل اقدامات متعددی برای ایجاد بلاتکلیفی و از سوی دیگر اعتماد در بین کاربران می‌شوند. کلاهبرداران ابتدا پولی را صرف ایجاد یک ظاهر مجلل با یک وب‌سایت قابل اعتماد، برنامه‌های بازاریابی گسترده و ادعاهای فریبنده در مورد فناوری‌های ظاهراً نوآورانه خود می‌کنند. این مرحله برای جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد شهرت پروژه بسیار ضروری است.

هنگامی که علاقه مردم به پروژه افزایش می‌یابد، کلاهبرداران توجه خود را به جمع‌آوری پول از طریق کمک‌های مالی مستقیم، فروش خصوصی یا عرضه اولیه (ICO) معطوف می‌کنند و در همین حین وعده امتیازات ویژه و بازدهی زیاد را به حامیان اولیه خود می‌دهند. فریب سودهای کلان همراه با بازاریابی متقاعدکننده، سرمایه‌گذاران را وادار می‌کند که پول خود را در پروژه رها کرده و رشد این کلاهبرداری را تسریع کنند.

چگونه در دام کلاهبرداری های ارز دیجیتال نیفتیم؟

در نوامبر ۲۰۱۷، Confido، یک استارت‌آپ بلاک چینی که با هدف ایجاد تحول در خدمات امانی خرید ارز دیجیتال فعالیت می‌کرد، پس از جمع‌آوری ۳۷۵ هزار دلار در یک ICO ناپدید شد. این حادثه خطرات مرتبط با ICO‌ها را برجسته می‌کند، جایی که سرمایه گذاران اغلب وجوه خود را به استارت‌آپ‌های غیرقانونی با نظارت اندک می‌سپارند.

خروج ناگهانی کلاهبرداران از پروژه در آخرین فاز رخ می‌دهد. مقدار سرمایه‌ قرار داده شده توسط کاربر برداشته می‌شود، لینک‌های ارتباطی بسته می‌شوند، وب‌سایت‌ها دیگر فعالیتی نمی‌کنند و خبری از پیشرفت پروژه و سودهای وعده داده شده نیست. به این صورت سرمایه‌گذاران می‌مانند و زیان مالی که متحمل شده‌اند.

تاکتیک‌های روانی مورد استفاده در اگزیت اسکم

دستکاری روان‌شناختی که کلاهبرداران اگزیت اسکم برای فریب سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند تا آنها را در دام خود بیندازند، به شدت به توانایی این افراد در استفاده از سوگیری‌های شناختی اولیه و محرک‌های عاطفی متکی است.

کلاهبرداران برای فریب سرمایه‌گذاران در حوزه ارزهای دیجیتال به طور موثر از طبیعت انسان بهره می‌برند. آنها از اثر bandwagon (از قافله عقب نماندن) استفاده کرده تا این تصور را ایجاد کنند که ایده‌های آنها مورد پسند بسیاری از افراد و پشتیبانی گسترده مردم است. همین کار به آنها کمک می‌کند تا مانند پروژه‌های هوشمند به نظر برسند. این استراتژی فریبنده از تمایل ذاتی ما برای پیروی از گله (گروه) سوء‌استفاده می‌کند.

علاوه بر این، آنها به وسیله تحت‌الشعاع قرار دادن سرمایه‌گذاران بالقوه با تبلیغاتی که بر فرصت اندک برای پیوستن به پروژه تأکید دارند، احساس کاذب فوریت و کمبود وقت را در بین مردم ایجاد ایجاد می‌کنند و آنها را تحت فشار قرار می‌دهند تا تصمیمات سرمایه‌گذاری عجولانه و اغلب فاجعه‌باری بگیرند.

ترفند دیگری که آنها انجام می‌دهند این است که با جعل گواهی‌ها و توصیه‌نامه‌های شخصیت‌های شناخته‌شده در فضای ارزهای دیجیتال، ظاهری قدرتمند برای خود بسازند و به طرح‌های خود مشروعیت غیرقابل‌توجیهی بدهند. در پایان، آنها از احساسات غریزی ترس و طمع تغذیه می‌کنند.

میل به دریافت سود بیش از حد همراه با ترس از دست دادن چیزی که به عنوان یک فرصت نادر در زندگی معرفی می‌گردد، باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران برخلاف قضاوت درست خود عمل کنند. این استراتژی‌ها فریب‌های روانی پیچیده مورد استفاده در کلاهبرداری‌های خروج در حوزه ارزهای دیجیتال را برجسته می‌کنند.

نحوه شناسایی کلاهبرداری‌های خروج در کریپتو

برای زنده ماندن در دنیای پرخطر سرمایه‌گذاری‌های کریپتویی، پیگیری اخبار ارز دیجیتال، هوشیاری و توانایی شناسایی کلاهبرداری‌های خروج حائز اهمیت است. پروژه‌هایی که عمدتاً بر سر و صدای بازاریابی خود متکی هستند، معمولاً کمبود فناوری یا محصولات واقعا کارآمد خود را در قلمرو بی‌ثبات ارزهای دیجیتال جبران می‌کنند و این امر که باعث افزایش خط قرمزهای سرمایه‌گذاران بالقوه می‌شود.

فقدان اطلاعات قابل تأیید در مورد مشارکت‌ها، اعضای تیم یا وضعیت فعلی توسعه پروژه، تردیدهای اولیه را در مورد اعتبار پروژه به وجود می‌آورند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل کامل توکنومیک پروژه می‌تواند بی‌نظمی‌ها یا رویه‌های غیرقابل اجرایی را که به خطر یک کلاهبرداری اشاره دارند، برجسته کند.

کسب‌وکارهای معتبر معمولاً به استقلال و خودمختاری سرمایه‌گذاران خود احترام می‌گذارند و امکان ارزیابی دقیق همه داده‌های مرتبط را بدون استفاده از تاکتیک‌هایی مانند ارائه بونوس یا پیشنهادات محدود به زمان برای تأمین مالی فراهم می‌کنند. با این حال، پروژه‌هایی که از این تاکتیک‌ها استفاده می‌کنند، به جای تمرکز بر کیفیت، سرقت سرمایه مردم را ترجیح می‌دهند.

علاوه بر این، نظر جامعه – چیزی که از طریق انجمن‌ها، رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های بررسی مستقل ارائه شده – یک شاخص مفید برای ارزیابی مشروعیت یک پروژه است. نظرات منتشر شده در این منابع می‌تواند اطلاعاتی را در مورد وضعیت یک پروژه ارائه دهد و برای افرادی که در دنیای سرمایه‌گذاری‌های کریپتویی تحقیق و بررسی می‌کنند، درجات بیشتری از شفافیت را فراهم کنند.

استراتژی هایی برای محافظت در برابر کلاهبرداری‌های خروج

برای مقابله با تهدیدهای به دام افتادن در کلاهبرداری‌های خروج در حوزه ارزهای دیجیتال، اتخاذ روش‌های دفاعی فناورانه و قدرتمند باید اولویت اول سرمایه‌گذاران باشد. حسابرسی قرارداد هوشمند بسیار مهم است. فقط در پروژه‌هایی سرمایه واریز کنید که کد آنها توسط شرکت‌های معتبر به طور کامل بازرسی شده باشد. از کاوشگرهای بلاک چینی و نرم‌افزارهای نظارتی برای بررسی فعالیت‌های غیرمعمول کیف پول‌های پروژه به صورت آنی و ردیابی الگوهای تراکنشی آنها استفاده کنید.

برای کاهش احتمال مواجهه با کلاهبرداران ناشناس، پروژه‌هایی را در اولویت خود قرار دهید که هویت تیم آنها تایید شده، زیرا شفافیت بسیار مهم است. سرمایه‌گذاران با تبادل دائمی دانش، مشارکت در پایگاه‌های داده بررسی شده و شرکت در گفتگوهای باز در انجمن های غیرمتمرکز، می‌توانند از قدرت جامعه ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

پیگیری آموزش مداوم و یادگیری در مورد تاکتیک‌های کلاهبرداری رایج از طریق مطالعات موردی، موارد آموزشی و روال‌های مطلوب همچنان حیاتی هستند. علاوه بر این، تعامل فعال با رگولاتورها می‌تواند چشم‌انداز سرمایه‌گذاری امن‌تری را ایجاد کند. از استفاده از راه‌حل‌های فناوری مقرراتی یا رگ‌تک (RegTech) که برای افزایش شفافیت و ساده‌سازی انطباق با مقررات طراحی شده‌اند، حمایت کنید.

با ترکیب هوشیاری، همکاری با جامعه، آموزش مداوم و همکاری با نهادهای نظارتی، سرمایه‌گذاران می‌توانند با اطمینان در دنیای ارزهای دیجیتال فعالیت کنند و با خرید فروش ارزهای معتبر مانند بیت کوین و دوج کوین و سایر ارزهای با پشتوانه به کسب سود بپرداند و خطرات به دام افتادن در کلاهبرداری‌های خروج را کاهش دهند.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس