چین تایوان

وزیر امور خارجه تایوان در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا و نامزد انتخابات آتی، گفت: تایوان برای دفاع از خود در برابر چین باید روی خودش حساب کند.

به گزارش مشرق از خبرگزاری فرانسه، لین چیا لونگ وزیر امور خارجه تایوان امروز (جمعه) در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ که گفته بود تایوان باید هزینه حمایت واشنگتن را در برابر چین بپردازد، افزود: در مورد دفاع ملی باید روی خودمان حساب کنیم.

وی با اشاره به افزایش بودجه دفاعی تایپه از ۲ به ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی در طول هشت سال، گفت انتظار دارد این بودجه باز هم افزایش یابد.

چین، تایوان را بخشی از سرزمین اصلی خود می‌داند و تنش‌ها میان پکن و تایپه افزایش یافته است. در همین حال ترامپ روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ در مورد تعهد واشنگتن به دفاع از تایپه در برابر پکن، ابراز تردید کرد.

رئیس جمهوری سابق آمریکا در این مصاحبه گفت: من این مردم (تایوان) را به خوبی می شناسم، برای آنها احترام زیادی قائلم. آنها حدود ۱۰۰٪ از تجارت تراشه ما را در اختیار دارند و فکر می‌کنم تایوان باید هزینه دفاع خود را به ما بپردازد. می دانید، ما با یک شرکت بیمه تفاوتی نداریم. تایوان چیزی به ما پرداخت نمی کند.

لین چیا لونگ روز جمعه در پاسخ گفت که تایپه اظهارات رئیس جمهوری سابق آمریکا را «بسیار جدی» می‌گیرد.

او در اولین دیدار خود با رسانه‌های خارجی پس از انتصابش به عنوان رئیس دیپلماسی تایوان به خبرنگاران گفت: همه باید قبول کنند که تهدید چین است.

ایالات متحده مهم‌ترین حامی جهانی و تامین کننده سلاح تایوان است اما هیچ توافق رسمی دفاعی میان واشنگتن و تایپه وجود ندارد. هرچند آمریکا طبق قانون موظف است تایوان را برای دفاع از خود آماده کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، دولت چین را با اظهاراتی که به نظر نشان می‌دهد در صورت حمله به تایوان، ایالات متحده از این جزیره دفاع می‌کند، نگران کرده است. درحالیکه این مساله نشان دهنده انحراف واشنگتن از موضع دیرینه‌اش مبنی بر «ابهام راهبردی» است.

از سال ۱۹۷۹ زمانی که ایالات متحده جمهوری، خلق چین تحت کنترل کمونیست‌ها را به رسمیت شناخت، واشنگتن و تایپه هیچ رابطه رسمی دیپلماتیک یا نظامی نداشته‌اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس