1

ایجاد رینگ جدید امنیتی توسط ندسا به معنای آن است که سپاه به دنبال یک خط‌شکنی جدید در حوزه دریایی است.

سرویس سیاست مشرق- روز گذشته روابط عمومی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفت‌کش حامل بیش از یک میلیون و پانصد هزار لیتر سوخت قاچاق با پرچم کشور توگو و ۱۲ خدمه در سواحل عمق بوشهر خبر داد.

به فاصله کوتاهی از توقیف نفت‌کش مذکور، انگلیسی‌ها خبر مرتبط با توقیف این کشتی را منتشر کردند اما نکته قابل‌توجه آن بود که لندن سعی کرد از ایجاد هر نوع تنش بیشتر درباره این نفت‌کش جلوگیری کند، خبرگزاری رویترز دراین‌باره نوشت که این ماجرا در ۶۱ مایل دریایی جنوب غربی بندر بوشهر رخ داد و به‌عنوان یک رویداد «جنگ» ارزیابی نمی‌شود!

پرهیز انگلیسی‌ها از تنش‌آفرینی بیشتر حکایت از دست برتر ایران در دریاها و اقیانوس‌ها دارد، نشریه آمریکایی فارن افرز اخیراً در گزارشی نوشته که در سال‌های آینده باید شاهد دستاوردهای بیشتری در حوزه نیروی دریایی ایران باشیم، این دستاوردها به ایران اجازه می‌دهد، در اقیانوس‌ها و آب‌های بین‌المللی حضور پررنگی داشته باشد.

در بخش از این گزارش آمده است:

سپاه پاسداران با تلفیق مناطق ساحلی و قدرت دریایی اعضای محور مقاومت با توانمندی‌های خود می‌تواند، قدرتش را فراتر از خلیج‌فارس تا دریای سرخ و شرق مدیترانه گسترش دهد، ابزارهایی که همیشه برای دفاع روبه‌جلو ایران در زمین مورداستفاده بودند موشک، پهپاد و گروه‌های موردحمایت ایران امروز در دریا مستقر می‌شوند. ایران با تقویت حضور دریایی خود فقط درصدد مصون نگه‌داشتن خود از حملات احتمالی برخی طرف‌های خارجی نیست، بلکه قصد دارد، مستقیماً این دشمنان و در درجه اول ایالات‌متحده را تهدید کند.

دکترین امنیت دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس چگونه است؟ / ضد جنگ شدن انگلیسی‌ها زیر سایه موشکی ندسا!

البته آنچه نشریه آمریکایی به‌عنوان توسعه توانمندی‌های سپاه مطرح کرده را باید از زاویه «دکترین امنیتی» ایران در دریا موردبررسی قرارداد؛ این تحولات را به‌عنوان گام «دفاع روبه‌جلو» خواند که از سال ۱۹۸۸ آغازشده و اینک با عبور از مرزها تا اقیانوس اطلس نیز پیش رفته است، این روند رو به توسعه در سطحی است که آمریکایی‌ها با عبور از طرح شکست‌خورده ائتلاف دریایی به دنبال مسیرهای جبرانی دیگری می‌گردند.

سباستین برونز، کارشناس نیروی دریایی در مرکز استراتژی دریایی و امنیت و موسسه سیاست امنیتی در دانشگاه کیل آلمان، می‌گوید مقاومت ثابت کرده‌اند که نیروی بسیار قدرتمندی هستند، این امر به همان اندازه که در حال حاضر سطح بالایی دارد و زمانی که نیروی دریایی با مشکل حفظ در این سطح مواجه هستند، واقعاً نگران‌کننده است.

به نظر می‌رسد که ایجاد رینگ جدید امنیتی توسط ندسا به معنای آن است که سپاه به دنبال یک خط‌شکنی جدید در حوزه دریایی است، استفاده از طیف متنوعی از تجهیزات جدید و اجرای مأموریت‌های متعدد، متنوع و چند سطحی و نیز بهره گرفتن از شناورهای متنوع و سامانه‌های نوین شناسایی و اطلاعاتی ورزمی همچون شناور شهید سلیمانی و ابو مهدی نشان می‌دهد که سپاه از مرز امنیتی تعریف‌شده ائتلاف آمریکایی از خلیج‌فارس عبور کرده و اینک در مرز جهانی‌شدن قرار دارد.

دکترین امنیت دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس چگونه است؟ / ضد جنگ شدن انگلیسی‌ها زیر سایه موشکی ندسا!

همچنین ندسا علاوه بر حفظ تأمین امنیت منطقه در نقش حافظ و اسکورت دریایی نیز تغییر سطح داده است، ناوهای لجستیکی سپاه مانند کلاس جدیدی از ناو شهید مهدوی این امکان را فراهم کرده است که نفت‌کش‌های مختلف و نیز کشتی‌های تجاری در بالاترین سطح و کیفیت در خلیج‌فارس تردد کرده و عوامل اخلال انتقال انرژی مانند نفت‌کش‌های قاچاق سوخت از رده خارج شوند.

اقتدار دریایی سپاه به افزایش قیمت محصولات به‌ویژه مایحتاج اساسی غذایی این رژیم منجر شده و این به علت کمبود کالا در بازار به علت افزایش هزینه باربری دریایی و نیز افزایش نرخ بیمه خطرات است. جایگزین‌های حمل‌ونقل دریایی بسیار گران است و اقتصاد اسرائیل تاب و تحمل آن را در درازمدت ندارد.

طبق گزارش منابع وابسته به شرکت «یو پی اس» رژیم صهیونیستی، نرخ حمل‌ونقل دریایی از آسیا به سرزمین‌های اشغالی افزایش بین ۴۰ تا ۵۰ درصدی را شاهد است، بیشتر شرکت‌های حمل‌ونقل اعلام کرده‌اند که بار خود را در بنادر اروپایی تخلیه و با کشتی‌های کوچک به فلسطین اشغالی می‌برند که این خود هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

نکته جالب‌توجه آنکه از زمستان سال گذشته شناورهای رزمی ندسا مجهز به سامانه‌های پدافند هوایی عمود پرتاب، برد کم و متوسط به‌صورت ترکیبی شده است، بومی کردن امنیت دریایی باعث بالا رفتن سطح دسترسی و رصد دریایی جمهوری اسلامی ایران شده است، این امنیت سازی بومی اثرگذاری راهبردی به سپاه در خلیج‌فارس و فرای آن داده است.

دکترین امنیت دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس چگونه است؟ / ضد جنگ شدن انگلیسی‌ها زیر سایه موشکی ندسا!

اقدامات هوشمندانه سپاه در خلیج‌فارس علاوه برافزایش مؤلفه‌های امنیتی در منطقه باعث شده است که طرح ایجاد ائتلاف دریایی نیز عملاً شکست بخورد، الحاق موشک‌های کروز «قدیر» و «نصیر» به نیروی دریایی سپاه علاوه بر تقویت توان دفاعی کشورمان خط امنیتی سازی کشورهای متخاصم را نیز شکسته است.

وضعیت فعلی به‌گونه‌ای است که از صهیونیست‌ها خواسته‌شده تا به‌صورت «۳۶۰ درجه» بر خود نظارت کنند چون «اسرائیل» به‌طور کامل در محاصره است، مجله آمریکایی The Nation طی گزارشی نوشته است که مقاومت در شرایطی است که هم نیروی دریایی آمریکا و هم ساختار امنیتی جهان را به چالش کشیده‌اند، توانمندی‌های بسیاری دارند که نمی‌توان آن‌ها را به‌آسانی از بین برد و راه‌حل این مسئله نیز، تنها متوقف کردن جنگ علیه غزه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 22
  • کمان آرش @ IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    10 75
    الحمدالله دزدی دریایی هم به کارنامه بین المللی ایران اضافه شد! از توقیف کشتی ها تا حمله موشکی به کشتی ها ، کسب افتخاری دیگر🙏
    • بهنام IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      18 5
      ببند بابا!
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      17 6
      برو جلو بوق بزن ... بذار باد بیاد !
    • DE ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      18 7
      خاک تو سر هر چی بی غیرته . اینها رو ارباب اسرائیلیت یادت داده ؟
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      20 8
      دزد دریایی اون اربابای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکشت و عن گلیسی های استعمارگر هستند، آبو بریز اونجا که میسوزه!!! 🤣🤣🤣🤣🤣
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      12 7
      بسوز اسقاطیلی دزد کودک کش اشغالگر این تازه اولشه
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      15 8
      ببر صداتو که فرق دزد و صاحبخانه را نمیدونی
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      11 14
      از تل آویو هستی دیگه! دزد خودتونید که فلسطین رو با زور اسلحه و کشتار مردم بیگناه فلسطین اشغال کرده اید و تا حالا 39،000 مردم بیگناه را که 16،000 کودک بین آنها بوده شهید کرده اید.
    • DE ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      10 10
      خیلی سوختی ها
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      4 7
      الان اشکالش چیه ؟؟؟ یه کشتی رو اب بوده یه عده هم خوششون امده رفتن گرفتن برا خودشان کاری که همیشه همه جا در بین همه موجودات دو پا چهارپا شش پا خزنده جهنده پرنده رایج بوده و هست هنوز باز خوبه مثلا از یه سرزمین یا قاره خوششان نیامده برن ادماش رو پخ پخ کنند انجا را بگیرن برا خودشان
    • زورمون‌زیاده IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      7 13
      میتونیم میکنیم، که اگر نتونیم هم همین شماها هرثانیه سرکوفت میزنیدو حیثیت ایران و ایرانی می‌برید! دورشو..
    • باافتخارهخامنشی IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      6 10
      زورمون زیاده میتونیم میکنیم، که اگر نتونیم هم همین شماها هرثانیه سرکوفت میزنیدو حیثیت ایران و ایرانی می‌برید! دورشو..
    • ناشناس IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      14 6
      کمان آرش حیف اسمی که روی خودت گذاشته ایی .سوخت قاچاق خودمون رو توی ابهای خودمون پس گرفتن دزدیه ؟ما دزدیم یا انگلیس و آمریکا که سالهاست در حال دزدیدن اموال ایران هستند ؟بیسواد غربزده .تف به روت .تف
    • رضا IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      7 8
      اسراییل در حقیقت مال جهان اسلامه و ایران هم یک‌کشور مسلمانه.
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      6 5
      تا قرن ها از انها مال بر پاریم هنوز‌هم به ما بدهکار هستند.
    • محمد IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      10 18
      اسمت ایرانیه ولی رسمت نه،داره میگه حامل سوخت قاچاق ایران،نمی فهمی، اربابت العان خفه خونه تو چی داری میگی اخه دستمال
    • BE ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      9 4
      کمان آرش به کجات اصابت کرده ؟؟
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      10 6
      گوسفند ، وقتی اربابت پولهای ایران رو می دزده، باید با مشت زد توی صورتش و مقابله به مثل میشه
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      4 4
      این چیزی که توی نخاله بهش میگی دزدی، سالهاست که به افتخارات ما اضافه شده و اسمش بستن مسیرهای سوخت نیروهای متخاصم هست.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      8 3
      بسوز که سوزشت دیدن داره... برعنداز
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      5 3
      از آلبانی چه خبر؟ گوگولی
    • ایرانی عصبانی AU ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      4 4
      شما یا اخبار را دنبال نمیکنید و یا با ایده گروه تازه بقدرت رسیده همدردی میکنید که قدرت را در زیر چشمی رد کردن و ..... میبیند. برای هر ایرانیی که به مملکتش علاقه دارد غیر قابل قبول است که دزدان دریایی امریکایی و نوچه هایش امنیت اقتصادی دریایی را چه در ابهایی بین المللی و چه در بنادر کشورهای دیگر برای این کشور نا امن سازد. اگر بر طبق قوانین بین المللی امنیت دریایی برای ایران حفظ نشود شاید شما و تعدادی نظیر شما افراد معدودی از ایرانیان باشند که حق حفظ این اصل را برای برای مملکتان نادرست و در حق دشمنان میدانند. امیدوارم بروید اخبار را دنبال کنید.
    • پایدار IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      3 4
      سپاه پر قدرت اسلام دریاها فتح می‌کند
    • اهبرخان IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      1 2
      در خلیج فارس هر جنبده ای خواست نفس بکشه باید از ایران اذن داشته باشه. چون امپراطور خلیج فارس ایران است و بس. Get it and understand
  • DE ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    9 12
    آفرین برسپاه و ارتش که ایران را قدرتمند کرده اند . امریکا و انگلیس ، ایران تو سری خور میخواهند و بهمین خاطر از اپوزیسیون اجاره ای و ارازل بی شخصیتی همچون ربع پهلوی حمایت میکنند و فتنه زن زندگی آزادی راه میندازن .
  • مجید IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    9 1
    داشتن یه نیروی دریایی قوی باعث افتخاره هر ملتیه
  • DE ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    5 3
    ولی پزشکیان نمی زاره
    • محمد IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      3 1
      پزشکیان با کمک ظریف همشو به باد میده
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    5 8
    کشتی ما در محیط غیر جنگی غرق شد کسی پاسخگو نیست جون مادرتون قدرت نمایی نکنید شما مرد این داستانها نیستید
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      4 3
      نترس برو به گوشه قایم شو مثل یه مرد!
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    3 5
    تا ایران ناوهای هسته ای بالای ۱۰۰۰۰ تن نسازه صحبت راجع به قدرت دریایی ایران زوده
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    3 0
    أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ _ من و علی پدران این امت هستیم.
  • رضا IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    5 2
    ظهور نزدیک است آماده باشید در دولت یار پول مشکل ساز نیست ،مردم جهان جهادی حل مشکلات یکدیگر را با راهنمایی امام زمان عجل حل میکنند .
  • حسین IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    5 5
    عشق است سپاه.
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    1 6
    🇮🇷🇮🇷🇮🇷 دین و مذهب برتر، ملت باهوش و رهبری باهوش تر، فرهنگ، ریشه، تاریخ، اصالت اگر کشوربود نامش ایران بود ـ_________ نفت و گاز، دانش هسته ای و برادرانی سلحشور از یمن و افغانستان و عراق و افریقا، و کوریدور های مختلف و نقشه جغرافیا، تمدن سازی، طلا، روی و البته معادن لیتیم و باز هم معادن لیتیم. ایران نوکری مهدی برگزید و خدا آن را در افتخار، هوش و ثروت بی کران غرق کرده است.🇮🇷🇮🇷🇮🇷
    • میشناسیم IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      1 1
      زیبا بود
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 5
    امیدوارم ایران از بین بره تا منبع رنج من از بین بره تمام ...
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    1 6
    کامالا من نمی دانم چه بگویم متاسفانه درگیر تعداد زیادی مسعله هستم که خیلی هم ازار دهنده هستند
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    1 5
    یه سوال نیروی ارتش تا حالا چند بار اشتباه فاحش داشته؟ احتمال زیاد جریانی نفوذ کرده تو نیروی دریایی ارتش وگرنه همچین اشتباهاتی خیلی بچه گانه هستش
    • رضا IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      4 5
      کارگر اشتباه کرده یااهمال بزرگش نکن دردوبلای ارتش و سپاه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بخوره توسرت
  • احمد‌ IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    1 4
    این دست اقدامات ارزشمند وافتخار افرین است وبه دشمنان می فهماند که سیلی در برابر سیلی خواهد بود ولی به والله قسم من حرف دل تمام کسانی را می زنم که ایرانی اند ودلشان برای ایران میتپد خداشاهد است تا اتمی نشویم وزراتخانه موشک هدی قاره پیمای باکلاهک های هسته ای در انبار هایمان انباشته نشود هیچ چیز نخواهیم داشت، نه امنیت ونه اقتصادمان درست میشود زمانی می توانیم سربلند کنیم واحساس افتخار کنیم که موشک های قاره پیمای اتمی ما تمام خاک امریکا را درنوردد، انوقت اقتصاد درست میشود انوقت امنیت پایدارایجاد میشود والا به واللهقسم دیر یازود به سرنوشت غزه گرفتار خواهیم شد
  • رضا IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    1 3
    به امید صلح و قوت ایران باهم اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر وجعلنی من خیر اعوانه و انصاره والمستشهدین بین یدیه
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 4
    🇮🇷 دین و مذهب برتر، ملت باهوش و رهبری باهوش تر، به چه ایرانی چه فرهنگی چه تاریخی چه ریشه هایی،‌ اصالت اگر کشوربود نامش ایران بود ـ
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    0 1
    نتانیاهو چه می گویی ؟!
  • سوخو نگو، بلا بگو IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    1 2
    باید تا پوتین هست وجنگ اوکراین ادامه داره از این پنجره استفاده کنیم و سوخو۳۵ اس و سوخو۵۷ سو۳۳ سو۳۰ و سو۳۴ نسخه اصلی ارتش روسیه با موشک کا۷۷ ام و ار۳۷ ام و ار۲۷ ام۲ دریافت کنیم وگرنه بعدن صلح شد نمی دن
  • سوخو نگو، بلا بگو IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    2 2
    باید تا پوتین هست وجنگ اوکراین ادامه داره از این پنجره استفاده کنیم و ۶۰۰ (سوخو۳۵ اس و سوخو۵۷ سو۳۳ سو۳۰ و سو۳۴) نسخه اصلی ارتش روسیه با موشک کا۷۷ ام و ار۳۷ ام و ار۲۷ ام۲ دریافت کنیم وگرنه بعدن صلح شد نمی دن
  • ناشناس IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    2 3
    میدان خوب تودهنی محکمی بهتون زده .دزدهای خبیث انگلیسی.
  • کلامی دوستانه ! IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    2 0
    به هر حال نباید تنش و چالش و بحران درست کنیم بنده ریش هایم را در سیاست سفید کردم و تجربه فراوانی دارم در حال حاضر که دولت جدید تصمیم داره که با جهان رابط خوبی برقرار کنه نباید شَّر درست کنیم ‌و نباید بهانه دست غرب بدهیم ما گرفتارو محاصره تحریمهای اقتصادی هستیم و باید با مذاکره و زبان خوش این تحریمها را برطرف کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس