پوتین و اردوغان به‌زودی درباره توافق غلات گفت‌وگو می‌کنند

سخنگوی کرملین اعلام کرد: مقدمات سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ترکیه در حال انجام است اما تاریخ آن هنوز مشخص نشده است.

به گزارش مشرق از خبرگزاری ریانووستی، دیمیتری پسکوف روز پنجشنبه در پاسخ به این سوال که مقدمات این دیدار چگونه پیش می رود، گفت: فعال است، اما تاریخ هنوز مشخص نیست.

بنا بر این گزارش، در اوایل ماه جولای ۲۰۲۴ (تیرماه ۱۴۰۳)، دفتر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز اعلام کرد که هنوز تاریخ مشخصی برای سفر پوتین مشخص نشده است.
اردوغان در این پیوند گفت که سفر پوتین به ترکیه می تواند آغاز روند جدیدی برای عادی سازی روابط ترکیه و سوریه باشد.
پوتین چهارشنبه در کرملین از بشار اسد رئیس جمهور سوریه استقبال و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه و جهان با وی گفت‌وگو کرد.

در همین حال، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه به شبکه خبری تی‌آرتی ترکیه گفت: کار برای آماده سازی اولین دیدار از سال ۲۰۱۱ بین رجب طیب اردوغان و بشار اسد، رؤسای جمهور ترکیه و سوریه در حال انجام است، اما زمان و مکان این دیدار هنوز مشخص نیست.

به نوشته خبرگزاری تاس، عمر چلیک افزود: هنوز تقویمی برای زمان، مکان و تاریخ این نشست وجود ندارد، پیشنهادهای مربوطه بر اساس نتایج کار انجام شده توسط وزارتخانه‌های امور خارجه و دفاع ترکیه ارائه خواهد کرد.
وی، مباحث مطرح شده درباره احتمال دیدار بین اردوغان و اسد یا با میانجیگری یک کشور ثالث را نیز قابل تأمل خواند.

بر این اساس، روزنامه دیلی صباح نزدیک به دولت ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات بین اردوغان و اسد ممکن است در ماه آگوست در مسکو برگزار شود.

با این حال منابع سوری، خبر دیدار رؤسای جمهوری ترکیه و سوریه در ماه آینده میلادی در مسکو را تکذیب کردند.

شبکه العربیه عربستان نیز یکشنبه شب به نقل از منابع آگاه گزارش داد که روسیه و عراق نقش میانجی در روند «عادی سازی» روابط ترکیه و سوریه را داشته‌ و به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند؛ اما شرط دمشق درباره خروج کامل نیروهای ترکیه از مناطق شمالی سوریه مانع آغاز مذاکرات شده است.

الکساندر یفیموف سفیر روسیه در سوریه روز یکشنبه در اظهاراتی که توسط یک روزنامه سوری نزدیک به دولت منتشر شد، وجود کانال‌های ارتباطی مستقیم بین دمشق و آنکارا را رد کرد.

تلاش‌های دو کشور در مسیر عادی سازی روابط تاکنون تنها به گفت‌وگوی هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه و فیصل المقداد همتای سوری محدود بوده است.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هفته گذشته مجدداً بر درخواست کشورش از ترکیه برای خروج نیروهایش از مناطق سوریه و توقف حمایت آنکارا از گروه های مسلح تاکید کرد. بنا بر این گزارش، خروج کامل نیروهای ترکیه از شمال و شرق سوریه به عنوان یک شرط اساسی برای آغاز مذاکرات، باعث کندی این روند شده است..

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    0 2
    به نظرم پوتین اونجا نره بهتره.ترکیه کشور تکفیری صهیونیستیه.افراطی هم زیاد داره ممکنه پوتین رو مثل سفیر روسیه در ترکیه ترور کنن
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    1 1
    الهی خبر مرگت بیاد پوتین
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    0 3
    پوتین باید مواظب باشه در تور رطیلی مثل اردوغان نیفته
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    0 3
    باید مواظب روباه مکاری مثل اردوغان بود
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      1 0
      پوتین همه این کشورارو با کشور ما میذاره تو جیب بغلش
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    0 3
    پوتین عزیز و شجاع مواظب خودت باش
  • US ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    0 0
    ترکیه به دنبال کنار زدن ایران و بی اهمیت جلوه دادن در روند آشتی با سوریه هست . یعنی روسیه رو همه کاره سوریه بدون ایران تعریف می کند، همین روش رو در آذربایجان و عراق هم علیه ایران انجام داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس