کد خبر 1630445
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۱
محسن مهدیان

ترور اسماعیل هنیه در تهران یعنی یک عملیات نمادین. زدن نمادها برای این است که هویت ایرانی و مقاومت را هدف بگیرد. حال عده‌ای در داخل خواسته یا ناخواسته همین خط را پیش می‌برند. عجیب نیست؟

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:

ما ۲ مدل خودتحقیری در سیاست داریم که ریشه هردوی آنها یکی است. دسته اول کسانی‌اند که غرق در واقعیت‌اند و هیچ توجهی به آرمان‌ها و ارزش‌ها و به تعبیر دیگر اهداف متعالی‌تر ندارند. این گروه واقعیت را می‌بینند اما هدف و مسیر و حرکت را نمی‌بینند. اینها عمدتا واقعگرا هستند نه واقع‌بین. اینها چون هیچ آرمانی ندارند و جز ظاهر وضع موجود هیچ نمی‌بینند، زرق‌وبرق دیگران برایشان می‌شود هدف و همواره حس عقب‌ماندن دارند. به این گروه در ادبیات رایج گفته می‌شود غربزده‌ها.

اما دسته دوم کسانی‌اند که آرمان را می‌بینند و واقعیت را نمی‌بینند. به سخن دیگر، غرق در آرمان هستند و متوجه نیستند در چه نقطه‌ای هستند و چه مسیری را طی کرده‌اند و چطور باید به نقطه آرمانی برسند. اینها نیز به تعبیر رهبرانقلاب دچار توهم‌اند؛ چون نمی‌توانند واقعیت را با آرمان جمع کنند. اینها مقابل دسته اول و غربزده‌ها هستند؛ ولی در عمل سرنوشت‌شان همان خودتحقیری است.

سخن این متن درباره دسته دوم است. دسته اول تکلیف‌شان روشن است. لکنت تحلیلی‌شان بیش از آنکه ناشی از استدلال باشد ناشی از استرس است. اما دسته دوم...

تطبیق دسته دوم در ماجرای ترور شهید اسماعیل هنیه و نمونه‌های مشابه چیست؟ درحالی‌که اجماع ملی از چپ و راست و همه مسئولان کشور در انتقام سخت و خونخواهی آشکار است، برخی از سر همین خطا دچار اشتباهات تودرتو و جبران‌ناپذیر می‌شوند؛ اشتباهاتی که ممکن است ناخواسته پروژه ترور را کامل کند. توضیح می‌دهم.

بعد از ماجرای ترور برخی انگشت اتهام‌شان سمت داخل بود؛ کم‌کاری در امنیت یا بازدارندگی یا هرچه. بحث بر سر درستی یا غلطی این اتهامات نیست. بحث بر سر احساس و تحلیل غلطی است که ثمره‌اش می‌شود انفعال و خودتحقیری.

جای پای این گروه از خودتحقیرها را ممکن است جای دیگری هم ببینیم؛ وقتی خون‌های ریخته‌شده در غزه را دیدند و دچار این ابهام شدند که آیا اساسا اصل حرکت حماس درست بوده است یا خیر؟

اما اشتباه این گروه چیست و چرا دچار خودتحقیری می‌شوند؟

این خودتحقیری ناشی از یک تحلیل فانتزی است. این تحلیل فانتزی چیست؟ تصور می‌کنند ایران مشغول خودش بوده و کار به کسی نداشته و جبهه مقاومت نیز خودبه‌خود شکل گرفته است و حالا یک عمل تروریستی در ایران صورت گرفته است که آن هم ناشی از عدم‌بازدارندگی نظامی ماست؛ متأسفانه همین اندازه ناشیانه و همین قدر فانتزی.

واقعیت چیست؟

واقعیت این است که ایران در یک نزاع سابقه‌دار که به سال‌ها پیش از ۷ اکتبر می‌رسد با رژیم‌صهیونیستی در نزاع تمام‌عیار بوده‌است؛ جنگی در تمام ابعاد با قدرت نرم؛ جنگی که نظام اراده‌های استکبار را هدف گرفته است؛ جنگی که ثمره‌اش این می‌شود که اسرائیلی که ده‌ها سال تلاش می‌کرد با ژست قربانی‌بودن وجاهت کسب کند و خون بریزد، امروز منفورترین در عالم است که حتی آمریکا حاضر نیست مسئولیتش را قبول کند.

اینها همه ثمره سال‌ها مجاهدت همیشگی ایران در سیاست‌های بین‌المللی و نظامی و فرهنگی است. در عمل رژیم‌صهیونیستی چه کرده است؟ یک اقدام جنایتکارانه از جنس همان که در غزه انجام می‌دهد و زن‌وبچه‌های مظلوم و بی‌گناه را به آتش می‌کشد.

در یک جنگ سابقه‌دار و تمام‌عیاریم. عملیات ترور، واکنشی و البته یکی از نفس‌های آخر است که البته همین نیز از سر جهلش است و دودمانش را به باد خواهد داد.

بااین‌حال هدف نهایی عملیات ترور چیست؟

در این مبارزه ریشه‌دار که از تمام جهات منکوب و تحقیر شده است، تنها یک راه باقی می‌ماند و آن هم دست‌زدن به جنایت است؛ شبیه آنچه در غزه انجام می‌دهد تا ضعف‌ها و شکست‌هایش در سایه خون‌هایی که سبعانه می‌ریزد دیده نشود.

در کنار این هدف، نمادها را می‌زند. ترور اسماعیل هنیه در تهران یعنی یک عملیات نمادین. زدن نمادها برای این است که هویت ایرانی و مقاومت را هدف بگیرد؛ یعنی حس خودباوری و امید به پیروزی را. حال عده‌ای در داخل خواسته یا ناخواسته همین خط را پیش می‌برند. عجیب نیست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    36 21
    تحلیل آبکی
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
      25 8
      آقای مهدیان. گاو و گوسفند ماهواره تحلیل حالیش نیست. خخخخخخ
    • ali2 IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
      13 19
      خرده پس انداز ما در بورس که با وام و اعتبار بود نابود شد!! ایا این حق ناس نیست که شما سال به سال اوضاع را تند می کنید تنش ایجاد می کنید .... سردار ما ر ا زدند عراق شیعه به خون خواهی سردار شیعه نرفت! .. کی از این تنش سود می برد!؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
      16 11
      وقتی ادرس محل اسکان هنیه را داشتن به نظرت محل پادگان های نظامی و مراکز دولتی حتی مجلس و دفتر ریاست جمهوری را ندارند ؟؟؟
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
      9 15
      خدا وکیلی اینا چطوری به ذهنش رسیده؟ تحلیل بود یا تخیل؟
    • در پاسخ به ali2 IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
      4 5
      چونکه بورس بانک نیست که بهش سود تعلق بگیره برای بورس باید می‌رفتی تحقیق میکردی درسشو میخوندی کی بخری کی بفروشی در مورد شرکت و تولیدش و حتی کارکنانش تحقیق میکردی باید علم ریاضیات و اقتصاد میخوندی باید علم احتمال و ریسک پذیری بلد می‌بودی باید کلی وقت میزاشتی!!!! اما امان از طمع مردم ایران که میخواستن بدون زحمت به سود و پول زیاد برسن!!!!
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
      8 0
      به ۰۹:۳۶: بنده ماهواره ندارم اما توهین نشانه ی ضعفه. حتما شما هم شغال صدا و سیمایی
    • ایرانی IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
      1 4
      تحلیلی بسیار عالی و دقیق! قابل توجه مدافعان و پیروان صراط مستقیم انقلاب اسلامی و حضرت روح الله و سید علی جان خامنه ای!
  • LU ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    27 15
    عجیب چرندیاتی است که شما به راحتی برای توجیه خودت می بافی.
    • DE ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
      1 1
      از یک پادوی سیاسی و هرزه نگار انتظار بیش از این نیست.
  • رسول IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    27 14
    تحلیلت فقط برا خودت خوبه
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    18 14
    آقای مهدیان. گاو و گوسفند ماهواره تحلیل حالیش نیست.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    24 7
    دلار 600000ریالی تحقیر است یعنی یه دلار این همه صفر تحقیر یک ملت
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    23 14
    مهملات وخزعبلاتی گفتن کاری ندارد واقعا این آقایان کجا سیر می کنند آیا واقع بینی و واقع گرایی بد است ؟برای رسیدن به آرمان وهدف آیا داشتن امکانات مهم نیست ؟
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    12 9
    این چرندیات چیه چاپ میکنی مشرق از تو بعیده
    • DE ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
      7 1
      اتفاقاً اینجور "مطالب" خوراک "مشرق" است. حال اگر یک یادداشت کوتاه و غیرسیاسی زیر مطلبی در باره خشکسالی هویزه بنویسی، منتشر نمیشه! "واقع بین" باشیم، کار نفوذ تا کجا پیش رفته! آقای مهدیان! امروزه به سادگی مطلب شما نمیتوان مردم را فریب داد! باید نقش "خودی" ها در این ترور مشخص شود. چه کسانی محل اسکان دقیق هنیه را لو دادند؟ من نبودم! "برادران" شما چطور؟ اگر پاسخ این پرسش داده نشود، ترورهای سهمگین تری در آینده دور از انتظار نیست.
  • LU ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    19 8
    چرا نظرات رو سانسور می کنید؟ دو سوم نظر من رو بریدید. وقتی حاضر نیستید نظرات مردم رو منعکس کنید تا صدای همدیگرو بشنوند از دو قطبی شدن عمیق جامعه تعجب نکنید.
  • mostafa IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    13 12
    کلا مشرق سه تا کارشناس فقط میشناسه این و عطوان اون یکی خخخ همشون تحلیل آبکی تخصصشونه!!
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
      1 5
      چرا وقتی مشرق را قبول ندارید اینقدر اینجا می چرخید؟
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    11 9
    شما واقعیت را نادیده می گیرید وخود را حق مطلق ودیگران را باطل می دانید درحالی که اینگونه نیست
  • محمد IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    9 14
    بسیار تحلیل وزین ،مستدل و قانع کننده ایست .
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    6 0
    ماست مالی کردن مشکل امنیتی از خود مشکل امنیتی خطرناک تر هست! تا وقتی وجود مشکل انکار بشه برای حل مشکل تلاشی نمیشه! سیستم شما میتونه یه عملیات با ابعاد خیلی کم تر از این رو تو امریکا یا اسراییل انجام بده؟!
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    7 0
    آقای واقع بین واقع‌گرا آرمان گرا ، اگر مرحله قبلی موشک‌پرانی قبلی نمایشی نبود ، الان دیگر اسرائیل جرات چنین جسارتی را نداشت . پس اندر حکایت زمانه معلوم است موشک پراکنی تون هم خالی بندی بیش نیست!
  • سید IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    1 1
    یک مقام عالی رتبه در ایران تحلیلش این است که اخبار فلسطین باید در صدر باشد حالا مهم نیست این خبر چی باشد، مثلا "اسرائیل غزه را با خاک یکسان کرد" همین می شود که این احمق ها طوفان می کنند تا خبر غزه پر صدر باشد حالا مهم نیست که ۸۰ درصد زیر ساخت غزه با خاک یکسان شده یا ۴۰ هزار نفر مردن..... حالا به نظر شما این فرد مهره خود سهیونیست ها نیس؟؟؟؟؟!!!!!!!
  • مهرداد IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    8 0
    شما مگر ملی گرایی راقبول دارید که صحبت از ایران و ایرانی می زنید ؟
  • خ IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    8 0
    یکی از مقامات بلند پایه نظرشان این است که اخبار فلسطین باید در صدر باشد . و برایشان مهم نیست متن خبر چی هست، مثلا اسرائیل غزه را با خاک یکسان کرد با همین تفکرات طوفان کردند و ۴۰ هزار نفر را کشتن و ۷۵ درصد زیرساخت غزه را نابود کردند خواهشا کشور را از دست این نوع تفکر نجات دهید یه کسی کاری کنه احتمال زیاد این فرد اگر جزو انجمن حجتیه نباشد حتما مهره رده بالا آمریکا یا اسرائیل هست ، خواهشا اگه کسی می تونه کشور را نجات بده همین جور پیش بره یه جنگ دیگه می کنن تو پاچه ملت ،
  • جواد IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    3 4
    متأسفیم برا ترور هانیه اماخطر اتباع بی نهایت برابر این ترور است قدم به قدم کشور پراز افغانه اونم وهابی با زادوولدی نجومی دارن تغییر بافت جمعیتی میدن ایران را. سالی حدود صد میلیارد دلار اتباع یارانه وارز برا چنج درامدشغلشون می‌خوان روزی بیست میلیون لیتر بنزین اتباع مصرف میکنند چهل درصد نون کشور را اتباع مصرف میکنند میلیونها خونه اتباع آب برق گاز مجانی میگیرن نسبت به قیمت جهانی. کرایه خونه ده برابر شده بخاطر اتباع. وووووووووووووو
  • محمد IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    1 33
    وقتی ک به جای عقل و شعور و منطق و علم ثابت شده،ارزش های آبکی و تحجر دینی و خود بزرگ بینی متوهمانه بشه تو جامعه همه کاره،اوضاع کشور هم میشه این آشوب تمام عیاری ک میبینید
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    38 0
    تحلیلت بیشتر شبیه ماست مالی بود کسی که دربدر اسراییل دنبالشه جای اسکان می دهند که با تیرکمون سنگی هم میشه ترورش کرد بعد تحلیل دیگران میشه
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    1 0
    من قبلا هم گفته بودم این مردک یه بیمار روانیه. که متاسفانه سردبیر روزنامه هم هست!
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    0 0
    ما دنبال پیدا کردن مقصر نیستیم بلکه دنبال راه حلی هستیم که کمکی به نابودی اشغالگران صهیونیست بکند
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    4 0
    امثال شما همیشه دنبال داستان پردازی و هر هر بلایی که سر ملت بیایید برایتان مهم نیست فقط آن را فرستی می‌دانید با مانکن زبان خو را نمایش بدهید این صحبتها برای بعد از انتقام سنگین از دشمن کودک کوش و بی رحم خوب است. از قدیم گفتند بترس از کسی که نترسد از خدا. ی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس