هراس اندیشکده آمریکایی از سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران

«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» با ابراز نگرانی از حضور دبیر شورای امنیت ملی روسیه در تهران، هدف سفر «سرگئی شویگو» به تهران را تقویت روابط نظامی ایران و روسیه در اوضاع حساس خاورمیانه عنوان کرد.

به گزارش مشرق، این اتاق فکر آمریکایی در تحلیل سفر «سرگئی شویگو» دبیر شورای امنیت ملی روسیه به تهران و دیدار با مقامات ارشد کشورمان نوشت، که این سفر روز ۵ اوت و همزمان با افزایش نگرانی‌ها از حمله ایران به اسرائیل صورت گرفت.

طبق این تحلیل، شویگو، یکی از افراد نزدیک به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه است که با دریابان «علی اکبر احمدیان» فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خدمت می کند، دیدار کرد. وی همچنین با «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور جدید ایران نیز گفت وگو کرد.

گزارش بنیاد دفاع از دموکراسی ها با نگرانی آورده است: شویگو کمتر از یک هفته پس از ترور «اسماعیل هنیه» رهبر سیاسی حماس، که برای مراسم تحلیف پزشکیان به پایتخت ایران سفر کرده بود، وارد تهران شد. همزمان که روسیه ترور هنیه را به شدت محکوم کرده است، رئیس جمهوری ایران نیز روسیه را همپیمان استراتژیک ارزشمندی توصیف کرد.

این گزارش موضوع برجسته در روابط دو کشور را همکاری نظامی بین مسکو و جمهوری اسلامی دانسته که در دو سال گذشته و پس از حمله روسیه به اوکراین به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

«ایوانا استرادنر» پژوهشگر FDD تصریح کرد: هدف پوتین مشخص است. او می خواهد نظم کنونی جهان را تغییر دهد و غرب را تضعیف کند.

این تحلیلگر مدعی است که هدف شویگو در تهران هم این است که روابط امنیتی دو کشور را اراتقا دهد تا ایران تقویت شود زیرا از این طریق مسکو بعدها می تواند به هدف فوق دست یابد و غرب را در مذاکرات مدیریت کند.

«سعید قاسمی نژاد» مشاور ارشد این موسسه نیز تاکید کرد که همکاری و شراکت رهبران جمهوری اسلامی ایران و روسیه به شکلی عمیق در مخالفت ایدئولوژیک آنها با نظم بین المللی آمریکا محور ریشه دارد.

وی بر این باور است که «درگیری در اوکراین، خاورمیانه را به عنوان فرصتی برای گسترش نفوذ مسکو مطرح کرده است، ضمن آنکه در عین حال توجه را از جبهه اوکراین به سمت دیگری منحرف می کند.»

این موسسه آمریکایی با بیان اینکه شویگو باهدف تقویت روابط نظامی به ایران آمده است، به نقل از مسکو تایمز عنوان داشت دیدار با مقامات یکی از متحدان سیاسی کلیدی روسیه نقش مهم شویگو را برجسته می سازد. وی پیش از این وزیر دفاع روسیه بود و در آن زمان هم با رهبران ارشد ایران دیدار کرد. شویگو در حاشیه نشست آوریل گذشته سازمان همکاری شانگهای - شامل روسیه، هند، چین، ایران، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان - با همتای ایرانی خود در مورد تقویت روابط امنیتی و افزایش قابل توجه قراردادهای نظامی بین تهران و مسکو مذاکره کرد.

طبق این گزارش، ایالات متحده از چنین سفر مهمی ناخرسند است و حتی «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم واکنش ناامیدانه ای به سفر کنونی شویگو به ایران نشان داد. وی اظهار داشت که واشنگتن هیچ انتظاری ندارد که مسکو نقشی را در کاهش تنش‌های منطقه ای ایفا کند.

میلر با ناراحتی از سیاست های مسکو اذعان کرد که روسیه از ۷ اکتبر، نقش سازنده‌ای را - به نفع اسرائیل و غرب - اتخاذ نکرده است تا در جهت کاهش تنش گامی از سوی طرف های مقابل اسرائیل برداشته شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 7
  • US ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    21 18
    هراس داره هشت سال طول کشید روسیه به ایران اس 300 بده حالا فکر میکند چند سال طول میکشه اس 400 بده؟ خودتونو اسگل روسیه کردید...کی بود میگفت نه شرقی نه غربی؟
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      8 10
      شرف داره به دست دادن به اوباما تو سرویس بهداشتی سازمان ملل
    • پویا نوری IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      0 0
      کسی توی اون دفتر ریاست جمهوری خراب نشده نیست که صندلی دبیر شورای عالی امنیت روسیه رو همردیف رییس جمهور قرار داده ؟ این بود کار کارشناسی دیگه درسته ؟
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      0 0
      فقط باید با روسیه معامله کرد وهمچنین چین وفقط کشورهای مسلمان اگر در عمل خوب بودند باید با جان ومال پیمان داشت وکشورهای بالا فقط باید قرارداد راهبردی داشت ونه دوستی راهبردی اگر روسیه دوست ما بود قطعنامه شورای امنیت درباره یمن را وتو می کرد چون دوست وشریک راهبردی ایران و ستون فقرات ونوک حمله آن است مگه چه ضرری برای روسیه داشت که وتو نکر وهدف روسیه از وتو نکردن درگیر کردن ایران با غرب بود تا بخاطر حمایت از یمن مظلوم وشجاع بوسیله جنگ با غرب از بار سنگین جنگ در اوکراین بکاهد اگر دوست راهبردی ایران است چرا با وجود سامانه های دفاعی نیروهای ایرانی وسوری این همه مورد تجاوز اسراییل قرار می گیرند لطفا چشمانتان را باز کنید
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      2 0
      ایران اسلامی هیچ وقت تابع شرق و غرب نخواهد شد ولی این به معنی این نیست که نباید همکاری داشته باشیم . واقعا فهم این مطالب برای برخی چقدر دشوار است .
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      2 0
      وقتی آقای زمخت علی رغم مخالفت روسیه تحریم تسلیحاتی را برای خوش آمد کدخدا در برجام اضافه کرد انتظار دارید روسیه کاسه از آش داغتر شود ؟
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    15 13
    دوشیدن هم مگه هراس داره؟
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      14 6
      شما برو سرت توی آخور خودت باشه ، خر چه داند قیمت نقل و نبات
    • DE ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      0 0
      شماکه عاشق دوشیده شدنی٬ شل کن و لذت ببر
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    11 7
    اومده دوباره وعده سر خرمن بده جیب ایران رو خالی کنه وگرنه چه سودی داره این کشور بدرد نخور برای ایران
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      10 8
      غربگدایی چه سودی برای ما دارد
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    7 0
    بذار از این ترس بمیرن
  • ایرانی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    6 5
    روسیه با پشتیبانی از ایران در سازمان های بین المللی نشان داده متحد ایران است و آمریکا از این اتحاد می‌ترسد چون روسیه ابر قدرتی است که آمریکا و اروپا را به چالش می‌کشد و از اینکه روابط نظامی و سیاسی و اقتصادی با ایران دارد مانعی برای تحت فشار گذاشتن ایران دارد
    • US ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      6 0
      کدوم پشتیبانی؟! در تحریم ها علیه ایران مثبت رو داده بود!قرار بود سوخو ۳۵ بده در قبال شاهد ۱۳۶!کو گرفت و نداد!؟ برو روسیه الان تو منگنه هست ایران. و سپر کرده وگرنه ....
  • کارشناس رسانه IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    1 0
    چرا نام بنیاد دفاع از دمکراسی را درست نمی برید؟ بنیاد دفاع از جنایت نام دقیق این بنیاد است . کسانی که از جنایتکاران کودک کش صهیونیست حمایت می کنند از دمکراسی حمایت می کنند ؟ کسانی که با کودتاهای رنگی اکراین را به این وضع انداختند از دمکراسی حمایت می کنند ؟ کسانی که از منافقین جنایتکار حمایت می کنند از دمکراسی حمایت می کنند ؟ کسانی که از ایجاد داعش توسط سیاستمداران امریکایی حمایت می کنند از دمکراسی حمایت می کنند ؟ و...
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    از روسیه و چین شریک راهبردی واسه ما در نمیاد چون کشورهای ضعیفی هستن و مارو قربانی منافع خودشون میکنن.چندین بار وزرای خارجه چین و روسیه بر ادعای کشور امارات در مورد سه جزیره ایرانی صحه گذاشتن.پس رو اونها زیاد حساب باز نکنین.کمونیستی هم هستن و از کشور مسلمان اصلا خوششون نمیاد.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    ظریف که مشاور راهبردی بشه یعنی سلام آمریکا
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    خیلی مهم است و منتشر کنید خبر فوری را نگاه کن چگونه دارد روس هراسی می کند حتی نظرات علیه کشور را هم به راحتی منتشر می کند اما جواب دارن یا نظرات مستقل را سانسور می کند
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    استقلال جمهوری اسلامی نه شرقی و نه غربیِ، ایران منافع ملی اش اولویتشِ، ضمن اینکه دوستی و تعامل در زمینه های گوناگون با کشورهای همسایه از اهمیت ویژه ای برخوردارِ
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
    0 0
    سلام بگید به اسرائیل ما حمله نمی کنیم بجای حمله فوش میدیم
  • زارع IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۰
    0 0
    اقای خرمیلرچیزی دیگه نمیخوای حرف مفت شماهاآدم نیستین بااین همه جنایت اسرائیل بازهم مسکو طرف اسرائیل باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس