حزارمزاده های استانبولی

با جست‌وجویی در اینترنت یک عنوان ترجمه شده از این اثر را در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران پیدا کردم. به ناشر زنگ زدم، اما ناشر گفت که این اثر چهار، پنج سالی است که دیگر چاپ نمی‌شود.

به گزارش مشرق، آشنایی با رمان «حرامزاده استانبولی» الیف شافاک ترکیه‌ای برمی‌گردد به مصاحبه‌ای که این نویسنده هفته گذشته با گاردین انجام داده بود و در آن گفتگو از تف کردن گروهی روی عکس‌هایش و دادگاهی شدنش گفت.

رمان «حرامزاده استانبولی» الیف شافاک در حالی در کشورمان عرضه می‌شود که غیرقانونی است و مجوز اداره کتاب وزارت ارشاد را ندارد.

آشنایی با رمان «حرامزاده استانبولی» الیف شافاک ترکیه‌ای برمی‌گردد به مصاحبه‌ای که این نویسنده هفته گذشته با گاردین انجام داده بود و در آن گفتگو از تف کردن گروهی روی عکس‌هایش و دادگاهی شدنش گفت. دومین رمانی که از او به انگلیسی منتشر شد و به نسل کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ می‌پردازد که دولت ترکیه هنوز آن را به رسمیت نشناخته است. این کتاب نامزد جایزه زنان در بریتانیا شد، اما در ترکیه به دلیل توهین به ترک بودن، تحت تعقیب قرار گرفت.

او بعداً به درخواست دادستان تبرئه شد، اما دوباره برای «۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب» و برای رمان «نگاه» بازجویی شد و از آنجا که هیچ یک از این پرونده‌ها بسته نشده، او دور شدن از وطن را انتخاب کرد. با جست‌وجویی در اینترنت یک عنوان ترجمه شده از این اثر را در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران پیدا کردم. به ناشر زنگ زدم، اما ناشر گفت که این اثر چهار، پنج سالی است که دیگر چاپ نمی‌شود.

فارس در این باره گزارش می‌دهد: بعد از پیگیری درباره مجوز این اثر متوجه شدم که این اثر از الیف شافاک توسط هیچ ناشری به اداره کتاب برای صدور مجوز ارائه نشده است البته سال‌های گذشته با مشروطی‌های سنگین مجوز دریافت کرده بود، اما الان دیگر این اثر شافاک در کشور ارائه نمی‌شود و هرچه در بازار وجود دارد، غیرقانونی است.

اما این اثر با عنوان «حرامزاده استانبولی» از یک ناشر در اینترنت موجود است. بعد از اینکه غیرقانونی بودنش اثبات شد، ناشر را فضای مجازی دنبال کردم، متوجه شدم که این ناشر در ایران فعالیت قانونی ندارد و خود را جزء ناشرانی معرفی می‌کند که در مبارزه با سانسور قدم برداشته است، آن هم نه داخل ایران بلکه از شهر لندن در انگلستان.

اما اگر فردی بخواهد این اثر را تهیه کند، می‌تواند اثر این ناشر را که خودش مخالف با قوانین جمهوری اسلامی است و اثرش را هم که مورد تأیید تنها درگاه مجوز صدور کتاب در ایران نیست با جست‌وجویی مختصر از فروشگاه‌های مجازی خریداری کنید.

محمدعلی مرادیان مدیر اداره کتاب با اشاره به رصد و پایش سکوهای عرضه کتاب و فضای مجازی این‌طور می‌گوید: «در همین راستا برای احصای این ایرادات و کمک به ساماندهی بازار کتاب و نشر سالم‌سازی فضای محتوایی کشور، ما با کمک مجموعه‌های نرم‌افزاری، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی را به سامانه دائمی پایش و رصد فضای مجازی مجهز کردیم.»

منبع: جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    16 8
    این خبرباعث تبلیغ کتاب ذکر شده است.
    • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
      2 0
      چقدر هم مردم اهل مطالعه هستن
    • کلیم IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
      1 0
      اینام هدفشون همون تبلیغ هستش دیگه.
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 1
    عجب تبلیغ توپی!!! از زیر سنگ هم شده پیداش میکنم و میخرم!!!
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 1
    شاید آنهایی که کتاب را متوقف کرده اند ، طرفدار حکومت لاییک‌ و منافق ترکیه هستند . شایدم نگران ملک و املاکی باشند که در ترکیه خریده اند . ساده نباشید ، دیر یا زود همه را با جارو خاک انداز به بیرون هدایت خواهند فرمود ، مانند نویسنده این کتاب
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    در هر صورت ، مقاله تون عالیه 👏👏
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    1 1
    پانتورچیسم گذشته وحشیانه آینده و آرزوهای سفاکانه
  • DE ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 1
    حرامزاده استانبولي: رجب طيب اردوغان
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    1 1
    زنک روانی تنها جایی که باید بره تیمارستان بند زنجیری هاست
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 1
    زنک روانی تنها جایی که باید بره تیمارستان بند زنجیری هاست
  • US ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    1 0
    دیگه مردم بازی این کارا رسانه ای شما رو نمیخوره..
  • IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    2 3
    من کتاب سه دختر حوا از این نویسنده رو خوندم و حیف وقتم و چشام ،تا آخر کتاب منتظر بودم قصه اصلی شروع بشه ،آدم های بی‌ربط قصه رو هوا و کلا نخونید وقت تون تلف میشه،ولی تعجب کردم که چقدر به ترکیه و مردمش و اخلاق و آداب و رسوم مردم ترکیه توهین کرده درحالیکه خودش ترک بوده،و تعجب کردم چرا اصلا چاپ شده،برام جالب بود بدونم اصلا مردم ترکیه چه حسی دارن به این رمان
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
      1 0
      انکار اشتباه موجب تکرار اشتباه می‌شود
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    1 2
    همین ارامنه فراری در ارومیه کشتار کردن
  • کلیم IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    1 1
    اینام هدفشون همون تبلیغ هستش دیگه....
  • ب .ج IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    0 0
    با سلام ، با صحبت و سوال از فروشنده کتاب دست فروش کنار خیابان پیروزی چهار راه نبرد ، متوجه شدم کتاب های وی چاپ غیر قانونی و به اصطلاح زیر زمینی می باشد و متاسفانه نهاد های نظارتی هیچگونه اقدامی انجام نمی دهند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس