کد خبر 1633046
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۲
محسن مهدیان

با یک پدیدده نوظهور مواجهیم که نظام تصمیم گیری در کشور را مختل کرده است؛ با نسل جدیدی از گروه های فشار که برخلاف گذشته در فضای مجازی مستقر است.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی نوشت: با یک پدیدده نوظهور مواجهیم که نظام تصمیم گیری در کشور را مختل کرده است؛ با نسل جدیدی از گروه های فشار که برخلاف گذشته در فضای مجازی مستقر است. این پدیده نوظهور طی سالهای اخیر به شکل عجیب و پیشبینی نشده ای روی تصمیمات مسوولین تاثیر داشته است

اما ویژگی این گروه های فشار چیست؟

پیش از اینکه ویژگی این گروه ها را تحلیل کنیم باید به یک خطای عمیق شناختی در میان مسوولین اشاره کنیم که باعث رونق این جریان شده است. این خطای عمیق شناختی، اجمالا همان خطای هاله ای یا نقطه مقابل آن خطای اثر شاخ شناخته می شود. خطائی که باعث میشود مسوول محترم یک جزء را به کل نسبت دهد. خطائی که باعث میشود یک مسوول صدای بلند را صدای عمومی مردم بداند و عربده کشی اقلیتی را از نجوای آرام توده و اکثریت تشخیص ندهد. این خطا در بدنه حاکمیتی باعث شده است نظام تصمیم گیری کند و مختل و دچار لکنت در اقدام شود. از همه مهمتر در نقطه مقابل آن همین خطا در زیستگاه پنهان و خاکستری فضای مجازی باعث شده است پدیده شومی بنام پروژه بگیرها شکل بگیرد که کارشان شبیه حلقه جاهلان قدیم گودهای تهران، فحش و ناسزا دادن و هتاکی برای جیب کندن است.

اما این جریان چه شاخص هایی دارد؟

اولا اغلب جاهل اند. پدیده احمق های بدردبخور برآمده از این گروه است. کسانی که نادانسته نقش مبلغ را بازی می کنند. حالا یا اجیر می شوند یا بی مزد و مواجب کار می کنند اما اغلب از اهداف لایه های بالاتر بی اطلاع اند.

دوم اینکه صبح ها به یک راه اند و شب ها مسیر دیگر. هیچ مبنای مشخصی ندارند. این افراد بسیار چند رنگ اند هرچند تلاش می کنند مذبذب بودنشان را با ژست حریت پنهان کنند.

سوم اینکه ابدا استدلال و منطق ندارند. فقط هیجان و تحریک احساسات. هنر این افراد در اینست که حس برانگیختگی در مخاطب ایجاد کنند. به همین دلیل مسابقه بی امانی در تولید طنزهای توهین آمیز یا انتشار اطلاعات غلط و در نهایت هتک حرمت ها دارند.

چهارم اینکه شبکه ای عمل می کنند. این افراد برای اینکه صدای شان به جایی برسد به هر طریق شده عده ای را با خود همراه می کنند. اگر انسان رسانه هم نشد سراغ ربات ها می روند.

پنجم اینکه سر ندارند. این جریان کاملا بدون رهبر است و رهبرش کسی است که بیشتر پول دهد. در این پدیده کارفرماست که ایدئولوگ است.

ششم این پدیده به بخش هایی از حاکمیت متصل است و از همان نقطه تامین می شود. اتصال حاکمیتی این جریان ضروری است تا بجز قدرت مردمی، قدرت سیاسی نیز پیدا کند. درز اطلاعات درست و غلط عمدتا ناشی از همین پیوند بیمارگونه است. بخشی از جریان بی اخلاق افشاگری و عدالتخواهی های سرطانی ناشی از همین بیماری است.

هفتم زیرآستانه اقدامات ضد امنیتی و قضائی عمل می کند تا قهریه را حساس نکند. معمولا قهریه با تاخیر بسیار زیاد با این گروه ها برخورد می کند چون دستش خالی است و بهانه ندارد و دیر حساس می شود.

هشتم کارویژه اصلی این جریان حذف خواص است. چون تخریب 360 درجه دارند هیچ کس از گزند این جریان در امان نیست و بالاخره یک روز تخریب می شوند. خروجی این جریان، جامعه ای توده ای و غیرنخبگانی است که هیچ اعتباری برای اعتماد هیچ کس باقی نمی گذارد.

نهم تولید محتوای این جریان عمدتا حول منفی بافی و ناامیدسازی و ترس و نفرت پراکنی است. یک دلیل روشن هم بیشتر وجود ندارد چون محتوایی با احساس منفی بیشتر نظام توجهات مخاطب را درگیر می کند و دست به دست می شود. لذا این جریان سهم بالایی در ناامیدی جامعه دارد.

دهم اتصال این جریان به سلبریتی ها و اینفلوئنسرها و شاخ های مجازی چشمگیر است. مهم نیست این افراد چه کسانی هستند. فقط باید پرفالور باشند تا زنجیره تبلیغی و توزیعی این جریان را تکمیل کند. به همین دلیل در این چرخه از حساب های ضدانقلاب تا سرگرمی و طنز مستقرند.

خلاصه اینکه امروز زیست گاه گروه های فشار جدید، در بخش خاکستری شبکه های اجتماعی است که با انتشار انبوه روایت های جعلی و غلط و ناقص، دامن ادراکی همه مردم را گرفته است اما یک بخش مهم دیگر که از آن غفلت شده است معیوب سازی نظام شناختی و تصمیم گیری حاکمیت است.

این پدیده هر روز یک جاست. هرجا کارفرما باشد یا احتمال دهد کارفرما به زودی حاضر می شود. از انتخابات تا چینش کابینه تا تصمیمات بزرگ حاکمیتی تا اقدامات خرد و سطح پائین مثل یک اصلاح شهری.

چه باید کرد؟ گام اول اینست که سیستم حکمرانی نسبت به این پدیده و گروه های فشار جدید آشنا و مصونیت پیدا کند. ساده ترین و البته اولین راه حل اینست که مسوولین ما با چشم باز وارد دنیای واقعی مجازی شود. با ارتقای هوش هیجانی و عاطفی و ادراکی. حرف بسیار است. بماند بعد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    7 2
    شما هم شدی کارشناس
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
      2 0
      پروژه بگیر فقط حامیان قالیباف که هنوز دارن تو فضای مجازی جلیلی رو تخریب و مسخره میکنن
  • ZA ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    9 0
    مقامات همه پبرمرد هستند و توان ندارند
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    12 3
    اینا را خودت نوشتی یا بقیه هم کمکت کردند؟
  • SG ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    7 2
    " دیگ به دیگ میگه روت سیاه "
  • رضا IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    8 3
    خودتون هم بخشی از این گروه هستید.قبل از انتخابات بر علیه یک نامزد تا میتوانید اقدام می کنید و بعد از آن هم چور دیگر
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    0 0
    در همین نظرات معلوم شد محتوای تولیدی درست زده به هدف چون صدای گروه فشار و پروژه بگیر در آمده
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    0 0
    در همین نظرات معلوم شد محتوای تولیدی درست زده به هدف چون صدای گروه فشار و پروژه بگیر در آمده
  • mostafa IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    0 0
    شما خودتتون خیلی بدترید ،هشتگ مسببان وضع موجود یادتون رفته خیلی پرو هستید به خدا خیلییی
  • FR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    0 0
    پدیده قرن است
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    2 0
    امثال شما که دیگه نباید از لشکری سایبری و پروژه بگیری حرف بزنن. فکر کن کلاغ بقیه رو متهم به روسیاهی کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس