به بهانه آغاز فصل جدید با VAR/ دیگر اشتباه داوری، قهرمان را تعیین نمی‎‌کند!

برگزاری فصل جدید لیگ برتر فوتبال با استفاده از فناوری کمک داور ویدئویی(VAR)، سبب خواهد شد تا بنا به اذعان رئیس فدراسیون، دیگر اشتباهات داوری تعیین‌کننده قهرمان نباشد و عدالت بیشتر از قبل رعایت شود.

به گزارش مشرق، بیست و چهارمین دوره لیگ برتر فوتبال از پنجشنبه هفته جاری آغاز می‌شود تا پس از نزدیک به ۲ ماه تعطیلی مسابقات باشگاهی، بار دیگر هیجان به ورزشگاه‌های فوتبال برگردد. در شرایطی شمارش معکوس برای آغاز فصل جدید به روزهای آخر رسیده است که لیگ بیست و چهارم با یک ویژگی متفاوت و چشم‌گیر نسبت به دوره‌های قبل برگزار خواهد شد.

فدراسیون فوتبال وعده داده بود که فصل جدید با استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی برگزار می‌شود و حالا خبر می‌رسد که تجهیزات VAR در ۲ ورزشگاه قزوین و اراک که قرار است میزبان دیدار شمس‌آذر - استقلال و پرسپولیس – آلومینیوم باشند، نصب شده است و این ۲ مسابقه با استفاده از VAR برگزار خواهد شد تا لیگ برتر فوتبال ایران هم پس از نزدیک به ۶ سال که از استفاده از این سیستم در فوتبال جهان می‌گذرد، مجهز به این فناوری شود.

البته در فصل گذشته، مصاف استقلال و پرسپولیس در ۲ بازی رفت و برگشت با استفاده از VAR برگزار شد تا برای اولین بار در لیگ ایران از این فناوری استفاده شود. البته استفاده از VAR در فصل گذشته محدود به همین ۲ مسابقه بود و دیدارهای دیگر لیگ به خصوص در هفته‌های پایانی که از بالاترین حساسیت ممکن برگزار شد، بدون VAR انجام شد!

به بهانه آغاز فصل جدید با VAR/ دیگر اشتباه داوری، قهرمان را تعیین نمی‎‌کند!

با این حال در فصل جدید قرار است آن‌طور که مهدی تاج، رئیس فدراسیون وعده داده است، از VAR استفاده شود. مشکل نداشتن داور کافی برای قضاوت با VAR با توجه به آموزش آنها برطرف و دستگاه‌های این سیستم هم وارد کشورمان شده است و مانند گذشته عاریه‌ای نیست و شرایط برای استفاده از این سیستم در کشورمان فراهم شده است.

استفاده از VAR در فصل جدید را با توجه به اتفاقات و حواشی داوری که در ۲ فصل گذشته به اوج رسیده بود، باید به فال نیک گرفت. به خصوص که اشتباهات داوری در ۲ فصل اخیر، در برخی مسابقات به صورت واضح و همان طور که رئیس فدراسیون فوتبال هم اذعان کرد، نتایج برخی مسابقات را تغییر داد؛ اشتباهاتی که در صورت وجود VAR شاید اصلاح می‌شد و خیلی از معادلات قهرمانی و سقوط در لیگ تغییر می‌کرد.

رئیس فدراسیون فوتبال که امروز برای حضور در مجمع هیئت فوتبال استان آذربایجان شرقی به تبریز رفته بود، بار دیگر به اشتباهات تاثیرگذار داوری در لیگ اشاره کرد و حتی در یک اعتراف قابل توجه از استقلالی‌ها به دلیل اینکه گل آفساید پرسپولیس در بازی با مس رفسنجان در هفته پایانی فصل گذشته، سالم اعلام شده و همان گل سرنوشت قهرمانی را تغییر داد، عذرخواهی کرد! گلی که اگر مردود اعلام می‌شد جای استقلال و پرسپولیس را تغییر می‌داد و به جای قرمزها، آبی‌ها قهرمانی را جشن می‌گرفتند.

به بهانه آغاز فصل جدید با VAR/ دیگر اشتباه داوری، قهرمان را تعیین نمی‎‌کند!

صحبت‌های تاج به خوبی عمق فاجعه‎‌ای که به دلیل اشتباه داوری رخ داده است را نشان می‌دهد. فاجعه‌ای که به اذعان رئیس فدراسیون فوتبال باعث شد تا آنها هر چه سریع‌تر تصمیم بگیرند VAR را به ایران بیاورند. او امروز گفت: «هفته پایانی فصل گذشته نیز بحث‌های داوری پیش آمد و در دیدار پرسپولیس مقابل مس رفسنجان گلی زده شد که ۱۰ داور گفتند آفساید بود و ۱۰ داور نیز گفتند آفساید نبود و نفهمیدیم آفساید بود یا نه، اما بعدها گفتند آفساید بوده است. اگر این اتفاق نمی‌افتاد، قهرمان عوض می‌شد. باید از استقلال هم عذرخواهی کنیم که این اشتباه صورت گرفت. ما باید سیستم کمک داور ویدئویی را بیاوریم.»

حال قرار است در ۲ بازی هفته اول استقلال و پرسپولیس برابر حریفانشان در فصل جدید، از VAR استفاده شود. اتفاقی که قرار است به مرور با تجهیز سایر ورزشگاه‌ها در مسابقات بیشتری در لیگ بیست و چهارم رخ بدهد تا با ورود این سیستم، اشتباهات عجیب و تاثیرگذار داوری در فصل‌های اخیر، کم و کمتر و نتایجی که رقم می‌خورد بیشتر از قبل به عدالت نزدیک شود؛ عدالتی که در دوره‌های قبل با توجه به سوت‌های بحث‌برانگیز به مسلخ رفته بود و حتی قهرمان لیگ را هم تغییر داد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    0 0
    مطمئن باشید که آقای تاج نتواند از وی.ای.آر در جهت مهندسی لیگ به نفع تیم لنگ استفاده کند اجازه استفاده از آن را نخواهد داد بنابراین تا آقای تاج رئیس فدراسیون فوتبال است آش همان است و کاسه همان!!
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    0 0
    واقعا این نوع تیتر زدن ناجوانمردانه است. بماند که هیچ عاقلی وقتی روی شاخه درخت نشسته ریشه اش را قطع نمیکند. این در واقع توهین به کل ورزش و فوتبال و فوتبالیستهای با شخصیت کشور است بحز هوچیگران فلک زده بدبخت و بهانه حو.
  • باج IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    0 0
    اشتباه شاید ولی تبانی را نه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس