سازمان ملل: در ناآرامی‌های بنگلادش بیش از ۶۰۰ نفر جان باختند

ناآرامی‌های حدود بیش از یکماه گذشته در بنگلادش که به سرنگونی دولت «شیخ حسینا» پس از ۱۵ سال و روی کار آمدن «محمد یونس» منجر شد، بنابر اعلام سازمان ملل متحد بیش از ۶۰۰ کشته داشت.

به گزارش مشرق، خبرگزاری بلومبرگ با انتشار این خبر افزود: بنابر گزارش اولیه دفتر حقوق بشر سازمان ملل بیش از ۶۰۰ نفر در جریان هفته‌ها ناآرامی در بنگلادش کشته شدند.

بنابراین گزارش، ۴۰۰ نفر از این تعداد بین ۱۶ ژوئیه تا چهارم اوت (۶ تیر تا ۱۴ امرداد ماه ۱۴۰۳) جان باختند و گفته می‌شود حدود ۲۵۰ نفر دیگر نیز در موج بعدی ناآرامی‌های بین پنجم تا ششم ماه اوت (۱۵تا ۱۶ امرداد ماه ۱۴۰۳) کشته شدند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، ادعاهای جدی و موثقی مبنی بر اینکه نیروهای امنیتی در برخورد با اعتراضات برخوردهایی غیر ضروری و نامتناسبی داشته‌اند، وجود دارد. قرار است تیمی از سوی (دفتر) حقوق بشر سازمان ملل در زمینه بررسی نقض حقوق بشر در ارتباط با ناآرامی‌های بنگلادش هفته آینده راهی داکا شود.

سازمان ملل: در ناآرامی‌های بنگلادش بیش از ۶۰۰ نفر جان باختند شدت گرفتن ناآرامی ها در بنگلادش منجر به سرنگونی دولت شیخ حسینا شد

اعتراضات بنگلادش از اول ژوئیه برابر با ۱۱ تیر۱۴۰۳ آغاز شد؛ زمانی که فعالان دانشجویی در دانشگاه داکا، بزرگترین دانشگاه این کشور به شدت با پلیس و هواداران دولت درگیر شدند. این اعتراضات در یک نظام بحث برانگیز سهمیه‌بندی مشاغل ریشه داشت که تا ۳۰ درصد مشاغل دولتی را به اعضای خانواده مبارزان جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ علیه پاکستان موسوم به «مبارزان آزادی» اختصاص می‌داد.

تظاهرات مسالمت‌آمیز دانشجویی که در آغاز برای مخالفت با سهمیه‌های استخدام در دولت شکل گرفته بود به یک کارزار سراسری نافرمانی مدنی و خشونت انجامید که در نهایت به استقرار ارتش و حکومت نظامی توسط دولت وقت منجر شد.

سازمان ملل: در ناآرامی‌های بنگلادش بیش از ۶۰۰ نفر جان باختند عنوان«شیخ حسینا»، ۷۶ ساله، دختر «شیخ مجیب الرحمان» بنیانگذار بنگلادش

شیخ حسینا، ۷۶ ساله، دختر شیخ مجیب الرحمان بنیانگذار بنگلادش که از سال ۲۰۰۹ میلادی به مدت ۱۵ سال نخست وزیر این کشور بود، در پی تداوم نا آرامی‌ها و شدت گرفتن درگیری‌ها از سمت خود کناره‌گیری و در مورخ ۱۵ امرداد ماه ۱۴۰۳ با یک فروند بالگرد داکا را به مقصد هند، ترک کرد.

یک روز پس از استعفا و فرار شیخ حسینا، دفتر ریاست جمهوری بنگلادش، پارلمان این کشور را منحل کرد و محمد یونس برنده جایزه صلح نوبل بنابر خواست معترضان در مورخ ۱۸ امرداد ماه ۱۴۰۳ با ادای سوگند، ریاست دولت موقت را در این کشور برعهده گرفت.

سازمان ملل: در ناآرامی‌های بنگلادش بیش از ۶۰۰ نفر جان باختند محمد یونس د رمورخ ۱۸ امرداد ماه ۱۴۰۳ در کاخ ریاست جمهوری ادای سوگند یاد کرد

شیخ حسینا نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش بعدها مدعی شد که آمریکا در ازای حمایت سیاسی از وی، به دنبال تصاحب جزیره استراتژیک سنت‌مارتین بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Bndboy IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    0 0
    چرا هر جا هرج و مرج و نا آرامی وجود داره آخرش وصل میشه به آمریکا ؟
  • BE ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    0 0
    همین بلایی که سر شبه قاره هند آوردند سر ایران هم میارند. بلوچستان سنتستان شرقی کردستان سنتستان غربی و ایران نفله در وسط.
  • DE ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    0 0
    محمد یونس دست پرورده کلینتونها و مستخدم سی آی إ است. آمریکا برای تضعیف چین بدنبال ایجاد پایگاه در جزایر بنگلادش میباشد.
  • بختیاری IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    0 0
    جایزه صلح نوبل؟؟؟ خب مشخص شد دست آموز و حلقه به گوش غررب وحشی هست مثل شیرین عبادی عجوزه وطنفروش خائن،هرکسی که برای اراجیف حقوق بشری ، انسانیت و آزادی و... سازمان ملل و سایر سازمان های در خدمت منافع غرب وحشی ارزش و اهمیتی قائل باشد. بدون هیچ تردیدی قطعا بی عقل و بی مغز هست.
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    0 0
    خیلی مونده به رکورد 3 روز بیش از 1500 کشته برسن.
  • محمود IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    0 0
    هر جا پای نحس شیطان بزرگ آمریکا قرار بگیرد ان منطقه به اتش و تفرقه دچار میشد.خداوند عزیز شر این ظالمین را به خودشان برگرداند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس