انهدام باند قاچاق مواد مخدر با کشف ۲۸۰ کیلو شیشه در محور ارومیه

براساس آمارهای رسمی، مواد مخدر سالانه نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به شکل هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

به گزارش مشرق، مخدرها همیشه خطرناک بوده‌اند، نوع سنتی و صنعتی آن‌ها هر کدام به طرقی می‌توانند خطرات بسیار جبران ناپذیری را برای هر مصرف کننده ای به دنبال داشته باشند، با این حال چند سالی‌ست در کشور ایران که در همسایگی بزرگترین تولید کننده تریاک دنیا یعنی افغانستان قرار دارد، امر مبارزه با مواد مخدر و مهم‌تر از آن پیشگیری به یکی از سیاست‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است، کشوری که در این راه ثابت کرده است مانع ورود هرگونه مواد مخدر به کشورهای اروپایی و غربی‌است و آمارها گویای این حقیقتی است که هیچگاه آن کشورها نخواسته‌اند به آن توجه جدی داشته باشند.

با این حال در این گزارش به برخی از آمارهای سازمان‌های بین‌المللی درباره میزان مصرف مواد مخدر در دنیا و ایران، گرایش مردم به ماده‌های مخدر جدید و سنتی و برخی آمارها از قبیل میزان کشفیات ایران در دنیا و مصرف اعتیاد و ... اشاره خواهیم کرد.

درآمد قاچاقچیان دنیا از توزیع مواد مخدر

براساس آمارهای سازمان‌های بین المللی، گردش مالی دنیا در حوزه مواد مخدر بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار است که ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی درگیر مسائل مواد مخدر است. اما آمارهای کشفیات ایران و جهان هم نشان می‌دهد که ۹۰ درصد از کشفیات تریاک، دنیا ۴۸ درصد هروئین و ۲۶ درصد مورفین جهان در ایران کشف می‌شود.از طرفی در ایران از ابتدای برنامه ششم توسعه ضربه به بنیادهای مالی قاچاقچیان ۱۰ برابر شده است.

کشفیات مواد مخدر در ایران

در سال‌های بین ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ شاهد کشف ۲۰۰ کیلوگرم ماده‌های مخدر جدید هروئین و مت آفتامین از مبدا افغانستان بوده‌ایم.حدود ۷۴ درصد کشفیات کشور در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان، و یزد صورت گرفته است.همچنین در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰۰ تن مواد مخدر در ایران از قاچاقچیان مواد مخدر کشف و قریب یک همت از حوزه مبارزه با مواد مخدر و ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان به دست آمده و وارد خزانه کشور شده است.

از سویی دیگر در این حوزه، یک سوم هزینه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر توسط این ستاد و دو سوم از بودجه سنواتی کشور تامین شده است اما از سال ۱۴۰۰ درآمد و هزینه‌های ستاد برابر شده و حتی درآمد بیشتری با مجاهدت همکاران ستاد مبارزه با مواد مخدر وارد خزانه شده است.

شهید و جانباز برای مبارزه با مواد مخدر

ایران در راه مبارزه با مواد مخدر و بنیان‌هاس مالی قاچاقچیان، شاهد ۱۷۶۳۰ فقره درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر بوده و ۶۷ شهید در سال ۱۴۰۱ در درگیری و مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر تقدیم انقلاب شده است.حاصل این درگیری ها نیز ۳۰۰۰ و ۷۴۶ شهید و ۱۲ ۱۰۵۰ جانباز بوده که در مسیر مبارزه با مواد مخدر اشته‌ایم.

ضربه قاچاقچیان به اقتصاد کشور

مواد مخدر سالانه نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به شکل هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم مواد مخدر به اقتصاد کشور ضربه می‌زنند و به طور روزانه نیز ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در بخش درمان بهداشت مقابله و سایر بخش‌ها به کشورمان ضربه می‌زنند.

قاچاق مواد مخدر به عنوان جرم سازمان یافته در حدود ۲۰۰ کشور جهان با سود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار پول کثیف و آغشته به خون در جریان است.هزینه‌های سرسام آور مستقیم و غیر مستقیم اعتیاد به اقتصاد کشور در مقیاس ۱۶۷ هزار میلیارد تومان در سال کشور خسارت وارد می‌کند.

در سال گذشته یعنی ۱۴۰۰، ۱۹ هزار میلیارد تومان به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربه وارد شده که نسبت به سال گذشته این میزان ۴۸ درصد افزایش داشته است.

سن اعتیاد در ایران و جهان

میانگین سن اعتیاد در ایران ۲۴ سال است این در حالی است که این سن در دنیا به ۱۹ سال رسیده است و با این توصیف ایران بالاترین سن اعتیاد را در بین کشورهای دیگر را دارد.

مواد مخدر در دنیا چند نفر را آلوده می‌کند؟

آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد که به طور متوسط سالانه ۱۰۷ هزار سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند همچنین بررسی‌های این سازمان نشان می‌دهد که کشفیات مواد روانگردان در دنیا تاکنون ۱۱۲۷ نوع ماده مخدر بوده است.

پیش‌بینی‌های سازمان ملل هم اشاره دارد که در سال‌های اینده افزایش میزان مصرف کنندگان مواد مخدر در دنیا را شاهد خواهیم بود، به طوری که همین سازمان‌ها تخمین می‌زنند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی آمار مصرف کنندگان مواد مخدر در دنیا به ۳۰۰ میلیون نفر می‌رسند که بیشترین این مصرف کنندگان ماده مخدر، حشیش۴۲.۵۵ درصد، تریاک ۴۰.۴۳، هروئین ۶.۳۸ و سایر ماده‌های مخدر ۱۰.۶۴ را نشان می‌دهد.

نرخ شیوع اعتیاد در بین مردم

آمارهای اعلام شده نشان می‌دهد ۵.۶شیوع مصرف مواد مخدر در گروه‌های سنی ۱۵ تا ۶۴ سال است به طوری که نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت فعال کشور ۵ درصد و در جمعیت کارگری به ۲۲ رسیده است.همچنین نرخ شیوع اعتیاد در حوزه دانش آموزی ۲ درصد و این نرخ در آمریکا ۱۷ درصد و در برخی کشورها نیز به ۲۰ درصد می‌رسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • Kian m40 IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    4 0
    مسئولان واقعاً اشتباه می‌کنند، باید اجازه عبور و ترانزیت به طرف اروپا رو به قاچاقچیان بدهند بشرط عدم فروش در داخل کشور تا تمام کشورهای اروپایی به بدبختی گرفتار بشن اونوقت قدر ایران رو می‌دانند و معنی عواقب تحریم یک کشور حالیشون میشه...!!!؟
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
      0 0
      چرند
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
      0 0
      اثرات مصرف با دوز بالا است لطفا جدی نگیرید
  • ابراهیم IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    0 0
    یک ارگان مهم در کل دنیا مسول قاچاق مواد میباشدبا درآمدبسیار بالا اشرف پهلوی مسول قاچاق مواد مخدر درایران‌ میباشد صدا وسیما هم افشا کرد
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    1 0
    دو ایراد مهم در این خبر گزارشی وجود داشت از تاثیر آن در خانواده ها برای پیشکیری بسیار می کاهد 1- آمار تحریف شده سن اعتیاد در ایران و جهان که احتمال قریب به یقین عمدا جابجا اعلام کرده اید یا اینکه سن اعتیاد در ایران را بسیار بسیار بالا اعلام فرموده اید 2- عدم اطلاع رسانی تولید مخدرات در ایران و دست های پشت پرده
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    1 0
    دو ایراد مهم در این خبر گزارشی وجود داشت از تاثیر آن در خانواده ها برای پیشکیری بسیار می کاهد 1- آمار تحریف شده سن اعتیاد در ایران و جهان که احتمال قریب به یقین عمدا جابجا اعلام کرده اید یا اینکه سن اعتیاد در ایران را بسیار بسیار بالا اعلام فرموده اید 2- عدم اطلاع رسانی تولید مخدرات در ایران و دست های پشت پرده
  • بازنشستگان IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    0 0
    خدا پیداند
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    0 0
    این آماروارقام موادمخدردرایران وحشتناک وبایستی چاره اندیشی شود
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    1 0
    دزدان و غارتگران و رانتخواران و مفسدان اقتصادی و....... کم بودن قاچاقچیان به انها اضافه شدن 😳 10 درصد سرمایه خارجی ترکیه از ایران، دیوار بلند مرزی میکش تا ایرانی به ترکیه نرود 😳 افغانستان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر و ناامنی در آسیا و خاورمیانه است 🤫 از مرز به تمام ایران زیر پاشون فرش دستباف پهن کردید 😳😳😳
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    2 0
    روح آیت الله خلخالی شاد باد که تا بود نسل وریشه تمام قاچاقچیان ومواد فروش را سوزاند همه رد از دم اعدام کرد روحش شاد کم کم داشت معتادان رو هم جمع نابود میکرد
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    1 0
    این از بی عرضگی مسئولان ماست افغاستان این همه داره به ضربه میزنه واز اون طرف حق آبه ما را نمیده واین همه یارانه ما را هم حرام مکنه خوب مواد مخدر را بخاطر تحریم غربی‌ها ارسال کنه به سمت اروپا این از بی عرضگی شماست
  • بی نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    1 0
    بی کم و کاست تمام دست اندر کاران این مواد را براحتی اعدام کنید حتی معتادان متجاهر را. آنهم در میادین شهرها و در ملأعام.
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    1 0
    تنها راه مبارزه و پرپرنشدن جوانان غیورمان در مرزها این است که راه ترانزیت مواد به اروپا باز شود و قاچقچیان متعهد به عدم ورود مواد به داخل کشور شوند که هم درامد کلان خواهیم داشت هم جوانانمان شهید نمیشوند هم خانواده ها از شر مواد فروشان خلاص میشوند هم شر اروپاییان به خودشان بر میگردد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس