به گزارش مشرق، کانال تلگرامی شامات نوشت:

عملیات طوفان الاقصی ، نه تنها به تحولات نظامی و سیاسی در منطقه منجر شد، بلکه تأثیرات عمیقی بر افکار عمومی و نگرش‌های اجتماعی در اسرائیل بر جای گذاشت. این درگیری، احساس آسیب‌پذیری را در میان شهروندان اسرائیلی افزایش داد و اعتماد به رهبری سیاسی و نظامی را به چالش کشید. در این یادداشت، به بررسی تغییرات افکار عمومی اسرائیل نسبت به مسئله فلسطین پس از عملیات طوفان الاقصی پرداخته می‌شود این تحلیل درک بهتری از وضعیت کنونی و آینده روابط رژیم اسرائیل و فلسطین به دست خواهد کرد.

تغییرات کلیدی در احساسات و گفتمان عمومی افزایش احساس آسیب پذیری ماهیت غافلگیرکننده تاکتیک های نفوذ حماس و توانایی حمله به عمق خاک سرزمین های اشغالی ، احساس شکست ناپذیری را که بسیاری از اسرائیلی ها اتصورمی کردند، متزلزل کرده است. درک این موضوع که سیستم دفاعی گنبد آهنین خطاناپذیر نیست، منجر به افزایش آگاهی از تهدیدات احتمالی گروه‌های فلسطینی شده است.

کاهش اعتماد به رهبریشکست اطلاعاتی رژیم اسرائیل در پیش بینی عملیات و ناتوانی دولت در حفاظت از شهرک نشینان در مناطق مرزی، اعتماد عمومی به رهبری سیاسی و نظامی را از بین برده است. درخواست برای پاسخگویی و تشکیل یک دولت اضطراری نشان دهنده نارضایتی از نحوه مدیریت بحران است.تغییر در برداشت از مقاومت فلسطین موفقیت تاکتیک های نامتقارن حماس و آسیب های وارد شده به رژیم اسرائیل، روایت ضعف فلسطینی ها را به چالش کشیده است.

اکنون بسیاری از اسرائیلی‌ها مقاومت فلسطین را دشمنی جدی و سرسخت‌تر می‌دانند که می‌تواند راهبردهای خود را برای غلبه بر برتری نظامی رژیم اسرائیل تطبیق داده و توسعه دهد.نگرانی در مورد پیامدهای دراز مدتماهیت طولانی درگیری و تلفات زیادی که هر دو طرف متحمل شده اند، نگرانی هایی را در مورد پایداری اشغال و پیامدهای بلندمدت آن برای جامعه اسرائیل ایجاد کرده است. موضوعاتی مانند مهاجرت مهاجران، هزینه‌های اقتصادی، و آسیب‌های روانی جنگ با صراحت بیشتری مورد بحث قرار می‌گیرند.

قطبی شدگی و سخت شدن موقعیت هااین عملیات همچنین به دوقطبی شدن جامعه اسرائیل کمک کرده است، به طوری که برخی خواستار اقدامات شدیدتر علیه فلسطینی ها هستند در حالی که برخی دیگر از راه حل سیاسی دفاع می کنند. سخت‌تر شدن مواضع هر دو طرف، چشم‌انداز حل و فصل از طریق مذاکره را بلافاصله پس از درگیری چالش‌برانگیزتر می‌کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس