کد خبر 1639849
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۷

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی افق ایران منتشر کرد:

این ادراک عمومی که ایران برای احیای روابط با آمریکا تلاشی نکرده، اشتباه است. ج.ا.ایران در دو دهه اخیر، تلاش های متعددی برای گفتگو و حل مسائل با آمریکا انجام داد که اکثر آن ها توسط آمریکایی ها پس زده شد.

حمله آمریکا به افغانستان نقطه آغاز همکاری امنیتی ایران و آمریکا در قرن جدید بود. جایی که سردار قاسم سلیمانی برای مهار طالبان و دفع تهدیدات پیرامون مرزهای شرقی، همکاری جدیدی را با واشنگتن به ثمر رساند. به گونه ای که رایان کراکر سفیر سابق آمریکا در افغانستان و عراق می گوید نقشه شکست طالبان در سال ۲۰۰۰ را ایرانی ها به ارتش آمریکا دادند.

این دیپلمات آمریکایی می گوید امید داشت بعد از این همکاری کم سابقه، روابط ایران و آمریکا وارد مرحله جدیدی شود. اما سخنرانی چهار ماه بعد جورج بوش در ژانویه ۲۰۰۲ و معرفی ایران به عنوان یکی از اضلاع «محور شرارت»، همه چیز را به نقطه صفر رساند.
کراکر می گوید: «هم قاسم سلیمانی و هم اصلاح طلبان در ایران از همکاری ها با آمریکا در افغانستان راضی بودند. ما نیز به توسعه همکاری ها با ایران نزدیک بودیم. اما یک کلمه در یک سخنرانی، مسیر تاریخ را تغییر داد.»

این اقدام جورج بوش، منجر به انزوای سیاسی دولت اصلاح طلب و عقیم ماندن تلاش های سردار سلیمانی شد. علی رغم این اقدام مخرب دولت آمریکا، یک سال و نیم بعد وقتی آمریکا به عراق لشکرکشی کرد، در آنجا نیز همکاری های امنیتی جدیدی میان تهران و واشنگتن برای سرنگونی صدام شکل گرفت. البته نه در سطح همکاری هایی که در افغانستان شکل گرفته بود. با این حال، این همکاری ها نیز توسط آمریکایی ها متوقف شد و از آن پس، شاهد تقابل جدی طرفین در کانون مناقشه عراق بودیم.

با این حال، در خرداد و مرداد ۱۳۸۶، رهبر انقلاب مجوز جدیدی به وزارت امور خارجه و حسین امیرعبداللهیان معاون وقت وزیر خارجه داد تا با آمریکایی در عراق مذاکره کنند. اما پس از برگزاری سه جلسه، آمریکایی ها میز مذاکره را ترک کردند و این مذاکرات نیز به نتیجه نرسید.

علاوه بر این باید به اوج مذاکرات ایران و آمریکا در مذاکرات هسته ای اشاره کرد که در سال ۲۰۱۵ منجر به توافق برجام شد. با این حال، توافقی که یک دهه بر سر آن مذاکره شد، با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از بین رفت.

موارد جزیی تری هم وجود دارد که به علت اطاله مطلب از بازخوانی صرفنظر می کنم.

این تلاش ها از سوی ایران، گام های مهمی بود که به نتیجه نرسید و دیوار بی اعتمادی میان دو کشور را بلندتر کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
    0 1
    از قدیم گفتن یانکی جماعت فقط تودهنی و پس گردنی حالیشه و زبون آدمیزاد حالیش نمیشه و یانکی خوب هم فقط یانکی مرده هست و لا غیر راست میگفتن!! بیخودی وقتتونو برای ارتباط با این جانورها هدر ندین!! 🇺🇸🤮🇺🇸🤮🇺🇸🤮
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
    1 1
    آمريکا طاغوت زمانه هست مبارزه‌ با آن تا خروج شیطان بزرگ ازخاورمیانه باید ادامه داشته‌ باشه
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
    1 1
    هیچ وقت نمیرسه امریکا خیلی از لحاظ اقتصادی سیاسی بی ثباته اگر گفتگو با امریکا نتیجه نده جمهوری اسلامی اتفاقی براش می افته ...
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    1 0
    نه ما نخواستیم ولی به کسی نگو .....خط لوله گاز و بریکس چی .....
  • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    1 0
    ایران هر وقت مذاکره کرده دستش خالی بوده هر وقت فکر کرده قوی هست مذاکره نکرده و این عامل شکست مذاکره بوده
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    0 0
    مقاله جالبی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس